Syyskuun Pulinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamma_76
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
iltaa!

Lenssussa edelleenkin, ja vielä lisäksi pahaolo tuli kolisten takaisin entistä ehompana. Mullakaan ei tule oksennusta, kun en osaa oksentaa, en ole sitten tarhaiän noron jälkeen oksentanut ilman avustusta, joten kaikki niellään.

Kaika mulle ilmeisestikin sattui se neuvolan kamala täti. On aika nuori ja mulla tulee mieleen pissaliisa tätistä :) on niin meikattu ja kaikkitietävä... Ehkä ajan kanssa... Mutta kiva kuulla ettei muilla ole ollut ongelmia!

Ja tuo turpoaminen on kyllä jännä, nyt en enään virallisesti saa yksiäkään farkkuja jalkaan. Kävin mammapöksyja katselemassa (jo nyt!!!!prkl!!!) mutten löytäny mitään kivoja. Paitoja löyty kivojakin ja onneksi ei tarvitse selitellä löysiä kuteitaan kun semmonen on muotia muillakin [:D]
Ja mieliteot... Vau... paistettu kananmuna on ollut ehdotonta jo pitkään, saatan pannullisen paistaa ihan itselleni. ja tänään dippasin ranskalaisia vanilja pehmikseen. Myös astioista on tullut pakkomielteitä, en voi juoda kuin yhdestä tietystä lasisita, muista vedet ja mehut ei maistu yhtä hyviltä!

halit kaikille!!!

Iltoja kaikille!

Täällä olisi yks uusi tulokas lisää.. Olen 28-vuotias restonomi ja ensimmäinen lapsi olisi tuloillaan, laskettu aika syyskuun puolivälin tienoilla. Ensimmäinen neuvola ensi viikolla torstaina eli 10 viikolla ollaan sit, täti varasikin suoraan myös lääkärille seuraavalle päivälle ajan. Viime viikolla plussasin, ei aiemmin käynyt raskaus mielessäkään mutta oli niin erilaista pahoinvointia että tuli tälläinenki mahdollisuus mieleen [;)]

Viikon jo kerennyt seurata keskustelua ja näin töiden jälkeen täytyy tulla aina lukemaan kunkin kuulumisia [:)]

Itsellä olotila pysynyt aika lailla viikon samanlaisena, lähes kaikki ruoka - ja ruoan ajatteleminenkin öklöttää. Lähinnä hedelmä ja puurolinjalla mennään..

Mutta illanjatkoja kaikille!

Helou!

Täältä yövuorosta kirjotellaan, mummot nukkumassa niin aikaa kirjuutella. :)

Mulla myös tuota turvotusta tooodella paljon. Vaikkakin eilen työkaveri sanoi että oon laihtunu. 8) Noh, kuitenkin. Maha tuntuu kivikovalta, yleensä se on semmonen pullataikinan pehmee. :> En oo omasta mielestäni syönytkään mitään erikoista, joten ehkäpä tämä kuuluu asiaan. Muita oireita täällä ei sitten oikeestaan enää ookkaan. Välillä pahoinvointia jos päästää ittensä liian nälkäseks. Mutta ei muuta. Piti jo tehdä kolmas testikin, vaikka eihän se sitä kerro että onko siellä kaikki kunnossa.
Eka neuvola olis ens tiistaina, jännittävää. :>

Täytynee lähtee käymään haukkaamassa happee parvekkeella, meinaa jo väsy iskee. Ja vielä olis "lusittavaa" vaivaiset kuus ja puol tuntia. x(

[/align]

PojanÄiti: Voihan harmi, ettei ole mieleinen täti..

Listeriasta: Se pystyy lisääntymään +0-45 C asteen lämpötiloissa, pH-alueella 4.4-9.4 sekä hapettomissa ja hapellisissa olosuhteissa. Bakteeri sietää korkeita suolapitoisuuksia (jopa 25 %) ja pystyy lisääntymään vielä 10 % suolapitoisuudessa. Listeria tuhoutuu kuumennettaessa (>+72 C astetta)
(lähde:http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet_ja_terveys/elaintaudit/listeriat)

Mielihaluista: Täälläkin on nyt tullut lisääntynyt tarve rasvaan ja suolaan[8|]. mutta onneksi mun tekee jokapäivä mieli myös puuroa..sentäs jotain terveellistä..Ja paistetut kananmunat- nam!

Mä lisäsin urheilua jo ennen plussausta, kun on viimeaikoina alkanut tulla helpommin rasvaa keskivartaloon.
Nyt vaan tuntuu, etti tuloksia näe...miksiköhön[:D][:D] Mutta ajattelin, että palautuu sitten synnytyksen (*sormet risrissä, että pääsee sinne asti*) jälkeen helpommin, kun ei ole rapakunnossa. Mitens teillä muilla urheilut tai suhtautuminen painon nousuun?
Itse en enää halua laihduttaa, kuten kahden ensimmäisen raskauden jälkeen, kun painoa jäi reippaasti yli 10 kg[:@]
Nyt treenaan väh 3 kertaa viikossa 50 min-1,5 t aerobista hikiliikuntaa ja/painojen nostoa (varsinkin selän takia).

Omaa: Huomenna neuvola! Jee! Vaikka tosta ekasta neuvolasta mitään hyötyä ole vauvan tilan tarkistuksen kannalta...
Kiva saada se neuvolakortti[:)] ainakin nt-ultraan saakka[&o] (*sanoo pessimisti*).
Kuvotus alkaa heti näin aamusta, mutta kun herää, niin sitä herää, vaikka oikeesti väsyttää ihan pirusti..
Taidan ottaa rennosti tänään- pakolliset tehtävät ja teoriat- sitten piiiitkät päikkärit ennen kuin haen eskarilaisen ja viskarilaisen kotiin. Yes, sounds lika a plan!

Hyvää päivän jatkoa kaikille!
Niin ja Maisuli ja unelma todeksi- TERVETULOA!

Ollaan puolessa välissä viikkoa...

Oli sellainen yö, että aivan pihalla vieläkin. Painajaiset joita näin, oli sanoin kuvaamattoman kauheita ja todenmukaisia. Kaika, Oikeassa olit..hetken helpotus tuo varhaisultra [:(] Nyt pitäis pysyä järjissään 2 viikkoa, Ei #"¤¤%%¤!!!
Ja kaiken lisäks ei mitään oireita enään [&o] (tai sitten sekoittuu flunssaan, mutta ei enään yök-oloja)

Nyt herättelemään muksut opinahjoon...ja päivä kerrallaan.
*meni oman navan ympärillä taas*

Päivän Jatkeita ja Tervetuloa uutukaiset!!
Tarrasukkia!!!

Huomenta kaikki tulevat mammat.[:D]

Mamma76; toivottavsti painajaiset helpottavat ja saat vähän nukuttuakin.

Kaika; meillä on samana päivänä neuvola[:D]

Tein eilen lumitöitä, mutta en ehtinyt paljoa tehdä kun alkoi alavatsaa koskemaan. Luovutin suosiolla kun ei tuntunut hyvältä. Paistettu kananmuna kuulostaa hyvältä. Taidankin lähteä munia paistelemaan.

Päivän jatkoja[:)]

orkidea- Meinaatko kysyä, että kuuntelis doblerilla? Vaikka ei se tod näk kuule mitään vielä..

Huomentapäivää!

Lenssu hellittää. tekisi mieli jo riehua, urheilua ikävä, kunto nollilla makailun jälkeen. Ajattelin kävästä pikku lenkillä, lumihangessa tarpominen tekee hyvää veltoille lihaksille, pitää vaan muistaa mennä maltilla ettei jälkitauti iske.

Kaika Mua huolestuttaa kovastikin tuo painon nousu, kun tuntuu etten mitään ole voinut asialle tehdä. Viimeksi kiloja tuli älyttömästi, mutta silloin oli myöskin masennus kuvioissa joten nyt olen etulyönti asemassa sen suhteen. Alkuajan väsymys ja nyt tämä lenssu ei ole auttanut asiaa lainkaan. Varasin ajan ravintoterapeutille jotta saisi lisäpotkua ravinnonvalintaan ja pikkuhiljaa jaksan taas aloittaa kuntoilemisenkin. selkä ja polvet nimittäin todella vaativat sitä. Polvet eivät kestä kovin isoa painonnousua, menivätkin rikki viime raskaudesta jolloin siis valasmeininki, samoin selkä vaatii erikoishuomiota koska se on 3sti leikattu ja alaselkä luudutettu joten mulla ei tule sitä notkoa selkään mikä muilla kun kantaa jotain painavaa, vaan joudun äheltämään yläselän lihaksilla.

Monella pahoinvointi kuulostaa liittyvän siihen että jos ei syö, mutta onko kellään muulla niin että kun syö niin alkaa pahaolo? Aamuisin yritän jaksaa mahdollisimman pitkään niin pienellä ravinnolla kuin suinkin, koska heti jos laitan jotain tukevampaa menemään niin iskee kuvotus. Illalla on kyllä sitten jo pakko syödä kunnon lämmin ateria, mutta heti tulee niin kamala olo että taivun sohvalle voivottelemaan.

Ultran odottelua jo täysillä, aika varattuna 18pvä eli vielä reilu kaksi viikoa pinnistellään...
Kuinka monella itse haluaisi jo kuuluttaa maailmalle uudesta ihmisenalusta mutta ukko jarruttelee? Meillä näin, ymmärrän yskän mutta silti ärsyttää...

Päivää kaikille!

Täällä on aivan ihana ilma ulkona, ja ajattelinkin töistä päästyäni lähteä joen jäälle hiihtelemään.

Pojanäiti: Minulla kuvotus ei tunnu välttämättä liittyvän mitenkään syömiseen tai syömättömyyteen. Aina on nälkä, mutta kun syö, niin hetken päästä kuvottaa jälleen. Olenkin pyrkinyt pitämään ruoka-ajat normaaleina, jottei tulisi ylimääräisiä kiloja turhaan, kerta syöminen ei auta edes kuvotukseen. Parempi lääke on juuri ulkoilma ja jokin tekeminen joka vie ajatukset muualle. [:D]

Omaa: Olo on hyvä, vaikka mahasta pisteleekin. Tajusin hermostuneeni turhaan TET-jakson tytöille...pitänee osata tarkkaila itseään paremmin ja varoa ylilyöntejä, ei ole minun tapaistani.

Heippa taas!
Mulla huonovointisuus liittyy selvästi liian pitkiin taukoihin syömisessä. Arvaa vaan tekeekö hirveästi mieli laittaa muikkua poskeen pahimman oksetuksen kynnyksellä vaikka tietää olon helpottuvan syömällä. Hrrr.. [:'(]
Ja siksi.. rakkaat kanssasisaret olen päättänyt että ensimmäisen kolmanneksen aikana saan syödä ihan mitä tahansa, kuhan menee alas. [;)] Ja vaikka söisin kuin terveellisesti tahansa, olo on niiin punkero kuin vain voi olla. Työkaveri lohdutteli että se kausi menee ohi... joten en jaksa stressata.
Yksi asia kyllä mietityttää. Nimittäin tissit! Olen vasta kahdeksannella viikolla ja jo nyt on liivit aika täydet. Pelottaa vaan lopullinen koko synnytyksen jälkeen. Joudunko ostamaan isot mummoliivit, johon mahtuu kahden aikuisen päät kuppeihin vai mitä!? [:D]
Kyllä sitä voi olla monenmoisia ongelmia ihmisellä. [:D]

Moi
Ai että kun tulee hyvä mieli ja olo kun sai syötyä kunnolla. Aamulla söin kunnon lautasellisen puuroa ja nyt ruokakin maistui hyvälle ja söin pitkästä aikaa lautasen tyhjäksi asti. Mun pahoinvointi on liittynyt syömiseen ja ruuan laittoon ja liittyis myös tänään tuohon ruuanlaittoon.

Mulla ei oikeen muita huolia ole kun se, että pitäis töitä hakea ennen laskettua aikaa jännittää miten sitä sitten muhun suhtaudutaan. Vaikken raskaudesta aio ennen mitään sanoa kun näkyy mut silti. Onko kellään muulla samantapasta tilannetta tai joskus ollut?

Moi mamat,

mulla oli tänään neuvola ja ihan mukava, joskin hiukan hössö täti siellä. Eka ultra olis nyt sitte maaliskuun alussa ja lääkärikäynti parin viikon päästä. Päätettiin miekkosen kanssa jättää se varhaisultra väliin, kun nyt jotain tapahtuu parin viikon välein, niin jos sitä sitte vaikka malttais. Noh, huomenna päätös voi olla jo toinen.

Sitte kävin tänään kanssa nappaamassa sikainfluenssa piikin. Ainakaan vielä ei ole tullut kipee olo. Mites muilla? Ootteko hankkinu jo ja tulitteks kipeiks?

Moni on täällä puhellu vanhempiensa suhtautumisesta asiaan. Itellä on kanssa kaks aika erilaista tulevaa mummu ja pappa tarinaa. Appi vanhemmat totesivat vaan, että no jaa sepä mukavaa, kun taas omat vanhemmat tuntuvat seonneen täysin. Isäni kanssa olen puhunut vauvan syntymästä, pahasta olosta ja ummetuksesta paljon, mikä on ollu kylä varsin outoa, mut ihan kivaa kuitenkin. Äiti taas soittaa joka päivä ja kysyy, koska saa kertoa uutisen eteenpäin. Ollaan miehen kanssa naurettu sitä, kun se ei millään meinaa selvitä tän salaisuuden kanssa. Kaikki kaveritkin on kuulemma jo mummuja ja hänkin haluaa olla. :) Nyt jos sais sen jotenkin pidettyä vielä muutaman viikon aisoissa, kun olis kiva kertoo asia itse omille kavereille eikä niin, että ne kuulee sen äitin kautta.

hetzu: toi työjuttu on kinkkinen ja oon ite miettiny sitä paljon. Itellä on kyllä vakkaripaikka, mutta mulle on lupailtu ylennystä tohon keväälle, jotenki vaan pelottaa, että ei mua mitään ylennetä, jos oon maha pystyssä sillon. Vaikka eihän se tietysti sais vaikuttaa, mutta kyllähän se nyt vaikuttaa. Ja eipä sillä nyt oo mitään väliä, että millä tittelillä sitä äippälomailee, mut palkkaa ylennys vaikuttas tosi reilusti ja olis kiva sitte tulla lomilta taas töihin. Heh miten niin oon asioiden edellä...

Iltaa kaikille!

Leisa, mä oon tuolla jossain aikasemmalla sivulla kertonu mun kauhukokemukset sikainfluenssarokotteesta, että selaa taakse päin, ni näät mitä mulle kävi. Mutta ihan raato olin, ja kuumehoureunia näin myös. Eikä se kuumekaan iskeny ennen ku vasta yötä vasten. Mutta todella monella kaverilla ja sukulaisella ei tullu yhtään mitään. On hirveen yksilöllistä toi reagointi.

Meillä mummo, tai siis tuleva isomummo, otti ilolla uutisen vastaan[:)] ja samalla sain kuulla mistä mun pahoinvointikin on peritty[:D] Mutta sitten samalla saatiin tänään kuulla, että appiukko on kuollu, että se ei kyllä kerenny kuulla, että ois jälkikasvua tiedossa. Toisaalta hänellä oli kyllä sen verran ikääkin, että ei ihan suurena yllätyksenä tämä tullu. Harmittaa vaa kovasti kun ei ole varaa matkustaa hautajaisiin, kun kokonaan toisella mantereella asuvat[&o]

Leisa - älä murehdi tuommosta. Melkein tekisin sun asemessa niin, että koettaisin pitää asia omana tietona niin kauan, kun mahdollista. Se ylennys tulee sulle jos on tullakseen. Jos ei sitten tule, niin ehkäpä sitä hieman paremmalla mielellä ilmottelee, että se on sitten soronoo 10kk:ksi. Mutta toisaalta - itellä on kolleegoita Suomessa pelkästään yli 1000 henkeä ja ylennyskeskustelut sen mukaiset. Mutta toivottavasti sulla osuu kohdalle. [:)]

hetzu - Kannattaa hakea ja ehdottomasti haet. Ja vaikka siellä haastiksessa kysyttäiskin raskaudesta ja lapsiaikeista (mitä ei missään nimessä saisi tehdä), niin sun ei ole pakko vastata mitään. Rohkeesti vaan. Vaikka ei työtä tuliskaan, niin noistakin tilanteista oppii usein jotain hyödyllistä. [:)]

Moi mammat!

Pikku K poistuu.. tämän päivän ultrassa selvisi, että sikiö on kuollut. Huomenna mennään kättärille lääkkeelliseen raskaudenkeskeytykseen.. Voimia kaikille teille!

Hei kaikille mammoille!!!
Eilen se sitten alkoi...mahdoton pahoinvointi...oksettaa ja ällöttää...
Yritin mennä tänään töihinkin vaan kokonaiset 22 minuuttia kestin kun piti sanoa et ei tuu mittään....Neuvolaan sitten siinä soitin ja varasin lääkäriajan ja ekan neuvola ajan....saikulle siis jouduin..
Päivä on mennyt ihan huurussa...niin paha on olo....rinnat on myös tosi kipeet ja välillä sattuu alamahaan...ja tämä väsymys...jotain ihan infernaalista...

Että näillä eväillä mennään...[;)]

Voimia ja jaksamista kaikille odottajille!!!!

Huomenta...ja ihan ensimmäisena Pikku K..pahoitteluni...voimia teille surun keskellä..näin se aina raadollisella tavalla muistuttaa että raskaus sinänsä on jo suuri ihme ja lapsen syntymä vielä suurempi ihme...ei koskaan tiedä miten käy...toivottavasti ei enää tipu ketään joukosta pois...tuli kyllä itsellekin surumielinen olo...

Sitten pyydän apua..kertokaa nyt ihmeessä minkälaista huimausta teillä on ollut...mulla nimittäin oli eilen illalla sellanen olo et rupesin epäilemään jo että onko se enää normaalia...niin mahdoton huimaus että oli kertakaikkiaan pakko vaan maata sohvalla...mulla on normaalistikin aika matala verenpaine ja eilen oli sit varmaan tosi matala...heti kun yritti nousta sohvalta niin tuntu et maailma vaan pyörii...ja sit kun oli jonku aikaa huimaillu niin alko oksentaminen...kävin 3 kertaa oksentamassa...yritin välissä syödä salmiakkia...suolasia sipsejä...kun ne nostaa paineita, mut aina tuli kaikki ulos...nyt aamulla kun heräsin oli ihan ok olo...jos teillä on noita huimauksia niin miten niistä selviätte?

Näin se on erilaista...ensimmäisessä raskaudessa ei ollu mitään tietookaan tällasista oloista ja nyt tuntuu et on kaikki mahdolliset...

Mutta hyvät huomenet kaikille ja mukavat päivänjatkot[:)]

Takaisin