Syyskuun Pulinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mamma_76
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huomenta tulevat paksukaiset!

Mamma_76: Tuleppas kertomaan, minkälainen täti tuli!
Meinaatko pyytää, että yrittää kuunnella sykkeen doblerilla?

chaos74: Voihan kurjuus. ei ole kiva reissata kipeenä[&o]
Meinaatteko ihan maalle muuttaa?
Mekin muutettiin jouluna 08 Helsinkin keskustasta omaan taloon tänne maalle..tai siis mun mielestä maalle[:D]
Lapset on tykänny..

Amanda85: Henk.koht kokemusta ei ole, mutta luin tuolta toiselta palstalta, että moni sai apua rannekkeesta.
Toivotaan, ett sielläkin helpottaa!

OMAA:
Nyt harmittaa, kun on kuvotus lähtenyt ja yökin meni paremmin..[&o]
Muita raskausoireita ei ole, kuin turvonnut vatsa ja paineen tunne kohdussa(?), ei ole edes ollut repäisykipuja parina päivänä..
Mulla on viikon päästä neuvola ja ajattelin pyytää, että yrittäisi edes kuunnella sydänääniä, VAIKKA tiedän, että on epätodennäköistä kuulla niitä näillä viikoilla...ja että eivät halua neuvolassa aiheuttaa lisähuolta, jos sitten ei kuulukkaan..., mutta en kyllä millään muotoa voisi olla enempää huolissani papusen tilasta..
Ai ai, ihanaa olla raskaana!

Heissan, pikaisesti omaaa:
tietsikka hajos ja ei saa taäällä kokoaikaa roikuttua.... karseaa, kaameat vieroitusoireet. Tekstiä on tullut vaikka kuinka. Onnea kaikille uusille ja yhä mukana oleville [:)]

Eilen kävin sitten katsomassa pikkuista. Siellä se porskutti [:)] Mittaa oli kokonaista 13.4mm, sydän sykki ja vastasi viikkoja 8+0. [:)][:)][:)] Että on onnellinen olo.

Huomenta päivää kaikille!

Mä oon samaa mieltä PojanÄidin veden juomisen kanssa, tavallinen vesi ei oo niin herkkua ku jäävesi, vaikka sama asia onkin olevinaan[:)] Samaten kuuma, sokeriton, mustaherukkamehu tekee tällä hetkellä hyvin kauppansa. Toisaalta juon sitä myös ihan siksi, kun se possupiikki jätti jälkeensä kurkkukivun, niin tää vähän helpottaa sitäkin[:)]

Sitten semmoinen asia, mitä mä tässä olen jo jonkin aikaa miettinyt... Meidän taloutemme on siis kolmikielinen, niin lapsesta luonnollisesti tulee myös kolmikielinen, eli minä puhun suomea, mies omaa kieltään ja yhteinen kieli on englanti.. mutta aiotteko muut puhua pelkkää suomea, vai puhutteko esim. ruotsia tai englantia lapselle? Mä olen jo etukäteen asennoitunut siihen, että meidän mukula alkaa puhumaan vasta neljä vuotiaana [:D] ellei keksi sitten omaa yhdistelmäkieltään.. Ja tietenkin suomenkieli tulee olemaan vahvempi, kun minä sitä muksua kuitenkin pääasiassa kasvatan ja hoidan.

Kaika...Me asutaan tälläkin hetkellä maalla..tai ehkä oikeen kunnon maalaiset ei tätä vielä maaseuduksi miellä, mutta mulle,kaupunkilaistytölle tämä on kyllä maaseutua ja kovin lähellä luonto on kun metsäkauriit käy meidän pihalla syömässä...mutta tuo miehen kotiseutu on sit ihan todellista maaseutua...tarkoitus on etsiä perusteiltaan kelpo talo, minkä sit ite voimme laitella mieleiseks...tykätään värkätä kovasti ja tätä nykystäkin taloa ollaan ite laiteltu...tarkotus oli alunperin katella sellasta paikkaa mis olis esim.vanha navetta kun meinaan hevosia laitella,mutta nyt toistaseks tuo hevostenhankinta siirtyköön hieman...meni kaks vuotta että mies vihdoin ja viimein uskoi että tällainen kaupunkilaistyttö vois ihan umpimaaseudulle muuttaa[:D]
Omalla kohdalla,kaupunkilaiselämää eläneenä voin kyllä todeta että maaseutu on mielekkäämpi paikka asua...mutta tuokin on jokaisella oma henkilökohtainen juttunsa...maaseudulla on rauhottava vaikutus, kaupungissa elämänrytmi on paljon kiivaampi ja joskus tuntuu että ihmiset on tosi välinpitämättömiä toisiansa kohtaan...mutta niinkuin sanoin niin makuasia..hrr kun on kylmä...ulkona -22 ja hyinen tuuli...lähdempä lisäämään puita puuhellaan[:)]

*muoks* vältytään ylimääräisiltä sydämmen tykytyksiltä [:D]

Siis ei ole mitään negatiivistä kerrottavaa...olen vaan niin huojentunut. *huokailee*[:)] (Aikasemmin aloitin kirjoituksen kyynelehtimällä)

-Laskettu aika muuttui 5.9.2010
-Huomenna Lääkärille aika.
-Samalla pääsen varhaisultraan [:D]

Neuvolatätini on todella ihana ihminen, sympaattinen ja tukea antava [:D] Mieheni sai oman vauva-kirjasen, voi reissuhommiin ottaa mukaan. Oli tosi iloinen omasta kirjasestaan, kun soittelin hetki sitten.
Rautaa ei saa kuulemma syödä ennen 12vk. joten ...[&:]..ei kuitenkaan haitannut,vaikka niitä nyt olen muutoman päivän napsinut.
Hb oli 124, ja painoa oli tullut n.5kg, joka on kyllä tuo turvotus.

PojanÄiti: Omituista että olen sun uniisi tullut, kerros nyt vähän tarkempaa... [;)] Itse järjestelin vauvan vaatteita viime yönä laatikoihin...
Heräsin klo.6 ja ihmettelin miten onkin kirkas lyhtypylväs valo ulkona, sälekaihtimien välistä paisteli suoraan silmiin.Niinpä niin, se oli se melkein täysi kuu[:-]

Moikka tänne!

Sovitaanko, että ei aloiteta viestiä sanoilla: kyynelehdin, itkettää, pois tolaltaan jne., jos ei ole ikäviä uutisia[;)]
Meikällä jätti pari lyöntiä väliin sydänressu, kun aloin lukea Mamma_76:n viestiä..,
mutta hyvä, hyvä hyvä, että kaikki hyvin!! Ja huomenna varhaisultraan, vau!
Saako teidän kunnassa senkin vai menetkö yksityiselle?

chaos74: Samaa mieltä, maalla on leppoista[:)] Mä en ihan maalaistaloa voiskaan alka pitämään, ku ei ole ukko sen henkinen, joten tää on tarpeeksi maalla mulle.

Ihanaa- kohta pyttipannua lounaaksi, NAM!

Kaika: Minulla vähän samantyyppinen "ongelma".. eli ei raskausoireita. Ei kuvotusta, ei pyörrytystä.
Mutta toisaalta tarviiko sitä aina ollakaan. On se aika kumma, ettei sitä osaa olla onnellinen hyvästä olosta. Heti hiipii pelot ajatuksiin.
Ei siinä muukaan taida auttaa kuin yrittää vaan nauttia hyvistä päivistä ja luottaa että kaikki on hyvin, niinkuin minuakin neuvottiin.
Tsemppiä näihin epäuskoisiin päiviin ja positiivisia ajatuksia.[:)]

Voi anteeksi, ei ollut tarkoitus pelästyttää...sekava olo [:)] Jep, saan ilmaiseksi varhaisultran. Aivan mahtava juttu....
 Nyt aloitan pyykki urakan PLÄÄH! Voitte kuvitella kun on yksi teini ja yksi varhaismurkku talossa.[:@]

Huominen jännittää ihan hirveesti!!! Ja harmittaa kun mies ei ole nyt kotona. "Peekele!"

Mamma_76..hienoa että oli onnistunut reissu...mäkin säpsähdin kun silmään osui tuo sun kyynelehtiminen, mut onneks se olikin hyvästä olosta johtuvaa kyynelehtimistä...ja toi on tosi upeeta et pääset nuin pian ultraan...saapa nähdä miten itellä on sit maanantaina kun neuvolas käyn...olen viikonlopun pois tietsikan äärellä ja toivon totisesti että sunnuntaina kun palaan niin saan lukea pelkästään ja vain hyviä uutisia teiltä kaikilta[:)]Ollaanhan positiivisia ja iloitaan tästä raskausajasta ja ajetaan kaikki keskenmenopeikot-ja kummitukset käpälämäkeen[:D]
Oikein mukavaa viikonloppua teille kaikille[:)]

Heippa taas ja tervetulos uusille :)

Amanda85: muista kertoa siitä rannekkeesta! Jos se auttaa pitää itekkin kokeilla.

Tami: onnea kovasti hyvistä uutisista ja kasvavasta pienestä.

Mulla on tänään ollu sama homma kun KittiKatilla ja Kaikalla eli ei oireita. Tai näin yöllä painajaista, että sain keskenmenon. No päivällä jotenkin unhodin täysin tän koko raskausasian, kun olokin oli ihan normaali, ei tehnyt pahaa, ei juilinut, ei palellut ja olo oli taas mukavan energinen. No painoin töissä ihan entiseen malliin ja kiireessä jäi syöminen väliin. Mahamatkustaja sitten muistutti taas itsestään, kun ajelin töistä kotiin. Piti pysähtyä motarilla taukopaikalle ihmetteleen pahaa oloa. On se kumma, kuin ilonen sitä voi olla huonosta olosta. "Hei mähän olinkin raskaana! Ja hei se on kai vieläkin kyydissä pahoista unista huolimatta!" Eli ehkä ne oireet teillekkin vielä tulee takas! Tosi reilua toivoo huonoa oloa muille, mut kyllä se vähän antaa uskoa tän jutun todenmukasuuteen.

Iltaa!

Täällä on myös oireetonta menoa. Ainoat oireet koko raskaudesta on väsymys ja välillä pieni kipristely masussa sekä mahan turvotus. Kai se silti on uskottava että raskaana tässä ollaan kun testi se vaan näyttää niin. Tosiaan edellisessä raskaudessa laihduin monta kiloa pahoinvoinnin takia. No nyt ei ole moisesta huolta. En ole edes uskaltanut käydä punnitsemassa itseäni.

Mulle sovittiin neuvola-aika helmikuun 17.päivälle. Miten ihmeessä jaksan odottaa sinne saakka? Pakkohan se vissiin on, toivottavasti aika menee siivillä tai jotain.

Onko teillä tullut mitään ruoka-aine himoja? Edellisessä raskaudessa, ja nimenomaan alkuvaiheessa, mieleni teki viiliä ja sisu-pastilleja. Nyt en ole vielä kehittänyt mitään himoa..

Noh, nyt tuli vaan höpistyä omiani. Mutta koittakaahan jaksaa pahoinvoivat. Tiedän, että se on todella ikävä tunne, kun heikottaa koko ajan ja on pakko yrittää mutustella edes jotakin ettei tulisi vielä pahempi olo.

Viikonlopun alkuja kaikille!

Heeei taas. Syyllistynyt täällä hiljaiseloon, kun töissä ei kehtaa palstailla (vaikka toki hieman siellä on tullut vilkuiltua ja ehkä pari viestiä laitettua). [;)]

Purrin neuvolantäti on sitten vain tulossa seniiliksi. *vitsi vitsi* [:D]
Mamma_76 onneksi kaikki on hyvin. Ei muuta kun raporttia siitä ultrasta sitten. [:)]
Sonzalle piti kommentoida, että onhan noita himotuksia ollut. Ennen kun tiesinkään raskaudesta, niin noitapillit ja nallekarkit oli rock. Viime viikolla oli lihapiirakka, tällä viikolla appelsiinit. Viiliä on kyllä tehnyt mieli ja jonkun verran oon syönytkin.

Omaa: Ja kiitos kaikille pahanmielenhäätäjille. Nyt on taas parempi mieli, eli varmasti oli kyse tuosta väsymyksestä, joka sitten aiheuttaa erinäistä ylireagointia. Syön päivittäin Multivitan raskaana ja imettäville tarkoitettua monivitamiinia. Muista kun aloin syömään noita, niin kyllä se omasta mielstä hillitsi semmosta päätöntä himotusta ruokaan.

Ongelma mikä mulla jossain määrin saattaa aiheuttaa ihistystä vatsan toimintaan (ainakin ollut ihan päätöntä vaihtelua ummetuksen ja ripulin välillä) ja noita alavatsakipuja raskauden etenemisen aikana on Crohnin tauti. Tauti on ollut leikkauksesta (2004) lähtien remissiosta ja sainkin viime vuoden tammikuussa "terveen" leimat paperiin. Tuon leikkauksen muistona mulla on kuitenkin arpi tuossa vatsassa ja eräs gynekologi on epäillyt, että siinä kohdun päällä saattaisi olla kiinnike. Saa nähdä onko neuvolatädillä mitään sanottavaa asiaan ensi viikolla.

Hellouuu taas  kaikille!

Vihdoin uskalsin kömpiä tietokoneelle kun olo on antanut myöten. Koko viikko pitänyt olla vapaalla, maanantai illasta lähtien pahaa oloa sairaan paljon, nyttemmin vähän helpottanut. Tiistaina vietin pää pytyn läheisyydessä päivän, aivan hirveä olo, yleiskunto laski huomattavasti kun kaikki mikä meni sisään tuli saman tien ulos. Vatsasta hävinnyt ylimääräinen turvotus ja luulempa että tunnen jopa omat vatsalihakseni oikein raskaasti hengittäessä. Tänään vasta helpottanut ja saanut jotain konkreettistakin syötyä. Toisaalta luulen et se saattoi olla raskauspahoinvoinnin lisäksi oikeaa oksennustautia ku kuulemma ollut paljonliikenteessä noita mahasairauksia. Toivottavasti pahin jo takana näissä raskausajan oireissa. [:'(]

Neuvola vasta viikon päästä, täällä jännityksellä ootellaan. Mies innolla koko ajan kimpussa häärää, et on nää sun rinnat kasvanut! Mielialat käy välillä aivan katon rajassa ja yhtäkkiä ne onkin aivan maassa. Siis elämää jojon kyydissä.

Sonza, Minulla mahtaa olla vielä semmoinen vaihde menossa ettei oikein mitään tee mieli, ei ainakaan himokkaasti. Tulisikin semmoinen ajanjakso.

Moi!

Himotus: Nakit, ne oli jo ennen kuin tiesin olevani raskaana sitten vähän ajan päästä taas. Onneksi ei ihan joka viikko, mutta silloin kun se iskee, niin se on paketti iso-viitosia kylmänä sellainaan!

Flunssailijat/Kurkkukipuilijat; koittakaa sarvikuonoa, eli merisuolavedellä huuhdellaan nenää; auttaa kummasti kurkkuun, vaikka kurkussa suolavesi ei edes käy!! Kipeenä kolmesti päivässä, ei-kipeenä kerran päivässä, niin pitää pöpöt poissa. Jännä vehje! Apteekista.

Jännä, kun monet teistä pystyy syömään vain vähän kerrallaan, niin mää vedän miehen kokoisia annoksia vaikka viis päivässä! Ihan tajuton nälkä koko ajan!

Iltapulinaa[;)]

Kaika:
Kun kyselit tuosta varhaisultran ilmaisuudesta, itsekkin olin hämilläni neuvolassa asiasta. En ole kuullut että ylipäätänsä neuvolassa tehtäisiin uä-tukimuksia. Tuossa tuli selailtua netin ihmeellisessä avaruudessa, löysin tämän.

Nyt on kunnan tarjottava kahta ultraa... Lainaus kunnat.net sivustolta:

"Valtioneuvoston asetus seulonnoista
Kunnan pitää järjestää raskaana oleville:
1) varhaisraskauden yleinen ultraäänitutkimus
2) kromosomipoikkeavuuksien seulonta
3) ultraäänitutkimus vaikeiden rakennepoikkeavuuksien
selvittämiseksi
2+3 järjestettävä vuoden 2010 alusta alkaen
-> seulontojen yhtenäistäminen ja laadun
parantaminen."
Sen kummemmin en jaksanut nyt lueskella....

Asiasta kukkakeppiin...
Himo-himotuksia ei ole vielä ollut. Tavallinen viili on namia, mini tomaatit, appelssiinit,omenat, mandariinit ja yks yö näin unta isoista kirkkaan punaisista mansikoista,oih että kun aamulla olisin voinut syödä kunnon tokallisen mansikoita. Yksi omituinen juttu on kyllä tullut,en ole koskaan välittänyt pullasta(joskus pikku-likkana)nyt ostin laskiaispullia"kilttinä äitinä"lapsille ja tuli sellainen syötyä itsekkin.TAIVAS! Oli Niiiiin Ihanan makuinen,että olisin voinut syödä niitä kolme [:D]

Tää turvotus on kyllä jotakin älytöntä, laitoin aamulla ihan suosiolla lökärit jalkaan ja vetäsin toppahousut päälle ulos mentäessä. Onkohan tää edes enään normaaleissa rajoissa[:D] Mun normaali paino on oikeasti 58-60kg(enkä ole lihoavaa sorttia) ja tänään neuvolassa näytti 66kg!!!! Anopilla kävin viime viikon puolessa välissä puntarilla(salaa,omaa ei ole) painoin 64kg! Ja Masussa asustavan "nappulan" koko on n.2cm... Millanen valas olen viikoilla 20?!! HUI! Kauhukuvia [:D] *Tuolta se meijän mamma pyörii*

celina ja muutkin mammat, hienoa että huumori kukkii tässä porukassa, itselläni tahtoo olla välillä vähän turhankin...Noh, tulette kyllä vielä huomaamaan.[;)] Huumori auttaa moneen murheeseen...Josta tuli mieleen, ette arvaa millaisen nauru kohtauksen sain eilen selailessani noita nimiasioita täällä vau.keskustelussa. Nauroin kyyneleet silmissä, niin paljon, pissit meinasi housuihin lirahtaa ja tuolilla en meinannut pysyä. 11v poikani sanoi:" Kuule äiti, sä näytät tänään ihan normaalilta." Sitten mentiinkin juosten vessaan [:D]

Tässä teille, ja koittakaa jaksaa lukea koko keskustelu, vähintään 2 ja 3: http://forum.vau.fi/tm.aspx?m=10762

Ps.Käykää ensin pissalla varmuuden vuoksi [;)]

Uusi odottaja ilmoittautuu joukkoon!!!
Eli olen 21 vuotias esikoisen odottaja Kajaanista.Laskettuaika olisi omien laskujeni mukaan noin 29.9....lasta yritettiin tasan karran ja heti nappasi...Oireireet:Alamahassa painon tunnetta,juilimista ja viiltäviä kipuja....välillä iskee paha olo ja siihen auttaa syöminen...maha on kun pallo ja olo muutenkin hyvin turvoksissa oleva....
Neuvolaan en ole vielä ilennyt soittaa kun kuitenkin menee niin kauas se aika......
Tässä nyt siis vähän minusta.....
Tsemppiä kaikille odottajille!!!!!!

Mieliteoista:
Mun kans tekee mieli tavallista viiliä ja piimää. Niitä voisin syödä vaikka kuinka. Myös tomaatti on herkkua. [8D]
Suklaata en ole himoinnut enää lainkaan, salmiakki taasen on äly hyvää.

Anitah: tervetuloa joukkoon [:)]

Omaa: varasin neuvolan ensiviikolle. Eilen ensimmäinen jo kysyi että odotanko.... mitäs siinä sitten sanomaan. Äidille kerroin myös ja taisi sillä tippa tulla silmään. Tänään ja eilen on kamalasti nipistellyt ja vihlonut alamahasta molemmin puolin, kai ne niitä kohdun kasvukipuja on? Suoli on edelleen tukossa, Duphalacista ei mitään apua muutakin kaameat ilmavaivat. tarvii kokeilla seuraavaksi luumuja ja pellavansiemeniä. Mamma_76: mulla on kans paino noussut jo pari kiloa, pakko koko ajan syödä kun muuten tulee huono olo, ja mitään ei tule pihalle niin lihoaahan siinä.... enää 32 viikkooo.... taidan olla aika pallero tätä menoa.

ensiksi kasapäin onnitteluja uudelle syyskuun odottajalle anitahille :) 

recto: täällä kans on ollut samantapainen viikko. pari-kolme kertaa päivässä käyn tervehtimässä wc-posliinia; heti aamulla, mitäpä muuta sitä aamutohinoissa voisi tehdäkään, ja sitten töistä kotiin tulon kunniaksi. kateudesta vihreänä lueskelin teidän onnellisten viestejä, joilta tämmöset oireet on häippässyt :)

tosi hyvä vinkki oli muuten toi viili! jostain syystä oon alkanut sitä maiskuttelemaan ja se tuntuu tähän oloon sopivan hyvin. toinen uusi herkkuni on tomaatit (siis noista tomaateista ja viileistä en aiemmin ole juurikaan piitannut..) juu ja salmiakkia popsin aina töissä kun se jotenkin tuntuu pitävän huonoa oloa loitolla. tosin täytyy katsoa paljonko sitä syö, kun sehän on lakun kanssa noissa ruokarajoituslistoissa.

Moikka uudelle ja vanhoille!

Tami: Tässä linkki, josta saa tietoa, miksi pellavansiemeniä EI suositella raskaana oleville:
http://www.sini-pellava.fi/FAQ.htm#raskausaikana

Muuten ei mitään uutta rintamalla..vähän pahaaoloa, kun en ole vielä oikein syönyt..
Activiaa nautittu ja tänä iltana sitten agiolax avuksi--> ihan kamala olo, kun ei suoli toimi normaalisti.
Ja lisänä sydämentykytykset[&:] Inhottavaa, kun kokoajan pamppailee "sydän kurkussa", ahdistaa..
Päätin nukkua takkahuoneessa ensi yön, alkaa sen verran risomaan nää huonosti nukutut yöt[:@]
Muuten oikein positiivisella mielellä[:D]

Takaisin