Luin parin viikon jutustelut yhteen putkeen. Paljon on ehtinyt tapahtua ja sairaslomalaisia ja äitiyslomalaisia oli tullut paljon lisää.
Me palattiin masun kanssa perjantaina viikon sairaalareissulta kotiin onneksi yhdessä paketissa. Reilu viikko sitten lauantaina alkoi kovat supistukset. Niiden takia olen siis ollut saikulla jo kolme viikkoa. Ne eivät vain loppuneet, joten mentiin Naistenklinikalle. Siellä supistukset jatkuivat ja ottivat osastolle. Sain ensin tablettina supistuksia ehkäisevää lääkettä ja kipulääkettä. Tämä rauhoitti tilanteen pariksi tunniksi ja taas alkoi 4-6min välein supistella uudestaan. Tässä kohtaa olin saanut jo ensimmäisen kortisoni pistoksen pienen keuhkoja kypsyttämään. Seuraavaksi laitettiin tippa, josta meni toista supistuksia estävää lääkettä ja magnesiumia valmistelemaan pienen aivoja. Maanantaina iltapäivästä supistukset lopulta loppuivat. Kohdun kaula ehti hävitä, pehmetä ja on nyt kahdelle sormelle auki. Tiistaina, kun estotippa otettiin pois, supistukset palasivat. Nämä saatiin onneksi hallintaan estotableteilla ja kipulääkkeillä.
Tämän jälkeen olin koko ajan vuodelevossa. Vessassa ja suihkussa sai käydä. Ruokakin tuotiin vuoteeseen. Perjantaina oli takana kaksi rauhallista päivää ja yötä ja lääkäri laski tiukkojen ohjeiden kanssa kotiin lepäämään. Seuraavat kaksi viikkoa nyt kotona niin levossa kuin mahdollista. Ei ruoan laittoa tai mitään muutakaan. Mieluiten makuulla.
Neflix, kirjat, lehdet ja neulominen ovat olleet parasta "lääkettä". Toisaalta menneen viikon kokemusten jälkeen olen tosi kiitollinen, ettei pieni vielä syntynyt. Kävimme osastolla jo läpi kätilöiden kanssa keskosten tehohoidon, komplikaatiot, imetykset/ pumppaamisen ym. Toivotaan, että näiltä vältytään jatkossakin.
Eniten tässä kohtaa tarvitsen itsehillintää, etten ala siivota pienen huonetta tai pesemään hänen vaatteitaan. Tämä parin viikon totaalilepo tai ainakin jokainen päivä lepoa, on päivä vähemmän häneltä keskoshoidossa. Kunhan 34 viikkoa saadaan täyteen, niin sitten pesänrakennusvimmaani ei pidättele enää mikään :)
Mies on parhaillaan kyllä hakemassa käytettyjä vaunuja parvekevaunuiksi. Pakko niitä on illalla vähän hypistellä.
Itkuhälyttimen hankintaan mietin myös. Esikoisen kanssa ei ollut, mutta nyt jos tämä pikkuinen nukkuu parvekkeella, niin olisi kiva olla hälytin. Mitä te aiemmin käyttäneet suosittelette?
Aurinkoisia syyspäiviä kaikille!