syyskuun pulinat

Toi talvivaatehomma on muuten ihan älytön. Mie en oo mistään löytäny ees isompia mama-ulkoiluhousuja vaikka sellaiset oisin ostanu näitä syksysateita silmälläpitäen. No mie lainasin meidän isiltä yhdet vähän isommat, mutta vaikka ne jättää tuohon masun alle, niin kyllä ne meinaa silti koko ajan painaa varsinkin istuessa. Tuskaista tulee olemaan nää pari vikaa kuukautta, jos tähän ei löydy ratkaisua. :sad001
 
Kylmää luvannu vain parille päivälle.. kerrospukeutumista nii ei tarvi lähtä takkia ostaan! Ja jos kaapista löytyy joku iiiso huivi tai poncho ajaa varmasti asiansa.. :) Ite aattelin noin selvitä. Miehen kaapista kaivelin ylimääräisen hupparin jota voi myös hyödyntää :)

Vauvanpeitto valmistuu pikkuhiljaa, riippuen miten jaksaa kutoa :) pari pv vaivannu taas alavatsa/nivuskivut.. liikkeelle lähtö on hidasta ja vaivalloista :grin sohvalta nousu käy työstä ja vatsalle tulee höpötettyä päivittäin.. :Heartpink
 
Minullakin liikkuminen on kyllä niin hankalaa! Sohvalta nousu minullekin vaivalloista ja alavatsakipuja ja kipuja varsinkin nivusissa on ollut. Jostain syystä on välillä niin hankala olla missään asennossa, tuntuu että pitää istuakin selkä ihan suorassa. Sohvalla siis vaikeaa kun on vähän liian löhöilysohva kyseessä. Yölläkin saa pyöriä jatkuvasti kun ei vaan löydy hyvää asentoa. Esikoista odottaessa ei ollut tällaisia oireita, nyt ollut kaikki ihan erilaista :confused:

Vaatteita olen ostellut käytettynä, niin minulla tilanne ihan hyvä lämpimien vaatteiden suhteen. Kengätkin on ainakin toistaiseksi jalkaan mahtuneet :) Esikoisen aikaan kengän koko muuttui noin puoli kokoa isommaksi. Jostain kyllä kuulin, että jalan koko muuttuisi vain esikoista odottaessa, toivottavasti pitää paikkansa.
 
Joo täällä kyllä jalka tosiaan leventynyt, mutta en ns kasvua ole huomannut kun sovitin isompia kenkiä. Ennen raskautta ihan normaali lesti ja nyt kyllä niin leventynyt että yhdet tennarit ja ne eilen löydetyt kengät menee jalkaan ilman ongelmia. Converseja ei pysyy pitämään kun kuolen nauhojen laitossa ja sukkien jalkaan saaminen on kyllä kanssa oma operaationsa. Oivoi, kumpa tässä ei nyt tarvitsisi koko kenkäkaappia uusia!

Täälläkin tosiaan ilma asettaa pukeutumiselle oman ongelmansa. Tuossa pariviikkoa sitten siivosin vaatekaaoin niin että yhdellä hyllyllä on kaikki ne vaatteet jotka menee päälle. Lämpimistä vaatteista on vähän pula, mutta tuo kirpparilta tekemäni 7e äitiys kevytvanutakki on kyllä pelastaja. Varsinkin tänään kun taivaan täydeltä tulee räntää.

Tuli käytyä muiden syiden takia tänään tk:lla, mutta lopultahan syy oli raskauden... Raskaudenaikainen rannekanavanoireyhtymä oli tuomio ja tk:lta yölastat lainaan. No onneksi löytyi syy ja toivottavasti lastat helpottaa. On vaa tuota jännevaivaa ollut käsissä ennenkin että sua nähä noinko häviää synnytyksen jälkeen. No aika näyttää :)

Aini kyllähän mun kumisaappaat menee onneks jalkaan♡
 
Täälläkin tuli näköjään ensilumi jo. :eek: Toivottavasti vielä sulaa pois ja sää lämpenee kun ajattelin miettiä talvivaatetta vasta äitiysloman alkaessa kun sitten se tuntuisi olevan enemmän ajankohtainen. Nyt tuntuu turhan aikaselta.
 
Kääk, mie en kestä!! Meen tänään miun yhden kaverin luokse ja hällä on kaksi pientä tyttölasta. Meen moikkaamaan pikkuprinsessoja ja tonkimaan heidän vanhoja tarvike- ja vaatevarastojaa sekä shoppailemaan sieltä meidän neidille kaikkia ihanuuksia. Siellä on niin upeita ja laadukkaita vaatteita ihanissa pinkin, aniliinin ja punaisen sävyissä. Mie pelkään, että saattaa tapahtua totaalinen sekoaminen, kun pääsen tonkimaan varastoja :D
 
Mulla myös meni esikoisen jälkeen lähes kaikki kengät uusiksi, mutta toisen lapsen kohdalla en enää lisälevenemistä havainnut. Tämä ei ollut kovin toivottu muutos jo sen takia, että kun pitkänä naisena (182cm) oli kengän koko ennestäänkin 41-42, niin esikoisen jälkeen sain käytännössä heittää hyvästit kaikille 41 koon kengille, ja siihen kokoon suht monet kenkävalmistajat lopettavat naisten kenkien valmistuksen.

Jalkaholvia ja ylipäätään jalkaterien ja nilkkojen lihaksia olen vahvistanut viime vuosina, kun tavallaan hurahdin pari vuotta sitten ns. barefoot-juoksuun. Todellisuudessa en juokse paljain jaloin, vaan ohutpohjaisilla, jalkaa tukemattomilla kengillä. Muutenkin käytän mahdióllisimman paljon sellaisia kenkiä, joissa jalka on mahdollisimman luoonnollisessa asennossa ja kesäisin olen paljon paljain jaloin. Alussa kyllä huomasi, miten rappeutuneet pienet jalkaterien lihakset olivat, mutta kyllä ne siitä ovat vahvistuneet. En ole esimerkiksi rakausaikana kärsinyt jalkaterien säryistä, vaikka painoa on tullut rutkasti lisää. Se on parantanut myös tasapainoani.
 
Jalan muutoksista tuli mieleen, että aikoinaan kun laihdutin parikymmentä kiloa, niin kengän koko pieneni 1-2 numerolla. Isoimmillani mulla oli 41 numeron kenkiä, ja nyt ennen raskautta käytin enimmäkseen 39 kokoisia. Käyhän se kyllä ihan järkeen, että jalan luustoon kohdistuva paine kasvaa kun paino nousee, ja tietty myös raskaudessa hormonit löysyttää paikkoja lisää. Toivottavasti nyt kävisi samoin synnytyksen kuin laihdutuksen jälkeen, tai siis että vanhat kengät menisi edelleen. 39 puristaa selvästi, 40 vielä menettelee jotenkin. Paino noussut nyt 14 kg ja rv36 menossa.
 
Miulle on tullu nyt viime viikkoina menettämisen pelko vauvan suhteen. Isompien lasten kohalla se on aina sykäjdellyt eli tulee välillä ja sit mennee pois. Yritän vaan olla ajattelematta negatiivisia juttuja.

Miulla ei oo jalka kokenu muutoksia minkään raskauven aikanaa, mut ei miulle oo painokkaan hirveesti tullu (aiemmista 11kg nyt tulee varmaan hivenen enemmän, kun on jo tullu 9kg).
 
Siellä se mun isosisko vieläkin kärvistelee... Aamulla puhkaistiin kalvot ja siitä asti auennut todella hitaasti. 15.00 maissa oli auki 5cm, äsken tuli viestiä että auki nyt 7cm ja saa kohta lisää kipulääkkeitä että voi koittaa hetken nukkua. Voi reppanaa :sad001 Jokohan olen aamuun mennessä täti? :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Siskon mies soitti just!!! Oli syntynyt poika vähän ennen klo 03.00. Paino oli 4170g, pituus jäi vielä minulta pimentoon. Tasan viikolla 41+0 syntyi! Äiti voi hyvin mutta on väsynyt! Huomenna sanoi siskon itse soittavan! Jospa nyt voisin nukkua levollisesti aamuun kun oon täällä jännittänyt. Tai sit oon liian täpinöissäni nyt nukahtamaan :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Enhän mä pahemmin enään unta saanut. Siskokin soitti ja laittoi kuvan pienestä :) Ponnistusvaihe oli kestänyt melkein kaks tuntia. Pienimies syntyi klo.02.41 ja mitat oli 4170g ja 52cm. Ukkeli ja äiti voi hyvin. Vähän epparia leikattiin ja neljä tikkiä tuli. Suht vähällä siis kuitenkin pääs vaikka itse synnytys olikin pitkä ja hidas! Odotan innolla että ne kotiutuu ja pääsen katsomaan molempia!!!

Hyvää huomenta kaikille! Esikoinen just heräs... Tulee mulla väsynyt päivä juosta sen perässä :D No onneks se ottaa tunnin päiväunet :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Onnea Liljankukalle tätiksi tulemisesta! Varmasti koskettava kokemus, kun oma pieni masussa :)
 
Onnea Liljankukalle! Ihanaa kun teillä serkukset tulee olemaan melkein samanikäisiä. :)

Meillä kanssa miehen sisko synnyttää tokan lapsensa ihan näinä päivinä. Oon kuunnellut minkälaista raskausaika on Nepalissa ja hurjalta se kuullostaa. Siellä ei saa edes kivulievitystä ilman, että kaikesta pitää erikseen maksaa kalliit hinnat. Kun oon omia kokemuksia meidän neuvolasta ja synnytysvalmennuksista kertonut, ne ihmettelee miksei täällä synny enemmänkin lapsia kun se on niin paljon "helpompaa". En kyllä viettäisi raskausaikaa, enkä synnyttäisi missään muualla kuin Suomessa. On tää siinä mielessä kuin lottovoitto.
 
Mies sai koottua uuden lipaston makuuhuoneeseen, eli pääsen vihdoin pesemään vauvan pyykkiä! :) Mies ei aluksi meinannut edes suostua koko lipaston ostoon, mutta pitäydyin tiukasti kannassani, että lipastohan ostetaan, ostan sen vaikka itse prkl!!! :D meillä on tosi vähän kaappitilaa, vaikka asunto onkin kolmioksi melko kookas. Kuvitelkaa, vaatekaappeja on vain kolme, joista yksi on sellainen puolen kaapin levyinen. Hyllyjä yhteensä n. 10, jos sitäkään. Sitten on vaatehuone, johon on jo liinavaatteiden lisäksi ängetty mm. Pyyhkeet, talvitakit, joulukoristeet, miehen työkalut... Ja herra kuvitteli, että kyllä ne lapsen vaatteet saadaan mahtumaan, kun vähän tiivistetään. No, eivätpä mahtuneet vaikka nakkasin roskiin 4 pussillista omia vaatteita, jäljelle jäi alle puolet. Onneksi Jyskissä oli lipastot puoleen hintaan ja meidän makkari on iso, lipasto mahtui ihan heittämällä! :)
 
Takaisin
Top