Syyskuun jupinat

Hellou taas

Tuosta paino asiasta.
Kun aiemmin olin raskaana v.07 paino nousi ihan alusta asti tasaisesti niin ettei missään vaiheessa mennyt alaspäin, että ihan viimeisilläni paino oli noussu 20kg [&o] Mutta vuodessa sain sen ja 5 kiloo mukana poies.[:D]
Mutta tässä raskaudessa painoa on tippunut yksi kilo, mutta nyt kun puntarilla kävin niin on noussut puoli kiloa, että voi TODELLAKIN vaihdella! [;)]
Ehkä tämä nyt sitten on poika kun raskauskin on niin erilainen.. Ensimmäinen lapseni on siis tyttö [;)]


 
Riinaa, meillä on kerrottu vasta perheille ja minä muutamalle ystävälle. Isoäiti ja muut saavat odottaa uutista vielä pari viikkoa. Pomolle jännittää kertoa ihan todella paljon. Mies nauraa, kun harjoittelen ääneen miten sen sanon. :) Suurin syy siihen, miksi en ole halunnut vielä asiaa levitellä on se, että pepparin tavoin olen ollut todella epäuskoinen raskaudesta. Vatsakaan ei pömpötä yhtään (no, vatsaa oli jo ennakkoon aika tavalla) ja vuosien lapsettomuus vaikuttaa taustalla. Tunnen itseni huijariksi neuvolassakin, vaikka viimeksi kuulimme sydänäänetkin! :)
 
Tänään saapui kotidoppler. Aluksi vähän säikähdin, kun en saanut ääniä kuulumaan, mutta johtuikin vaan siitä etten tajunnut yrittää tarpeeksi alhaalta. Ja oli kyllä ihanaa kuulla taas pitkästä aikaa pikkuisen sydämenlyönnit. [:)] Nyt varmaan kuuntelen niitä päivittäin, kunnes liikkeet alkaa tuntumaan... [:D]

peppar: Mullakin on myös samoja huolia kuin ihan alussakin, aina välillä pelot pahimmasta nousee pintaan ja sitten itkettää... Onneksi mies on todella kannustava ja lohduttelee. Ja tuntuuhan tämä aika epätodelliselta, kun miettii että keväällä meillä on jo vauva! [:D]
 
Hurjaa ajatella että 3kk ja jään äitiyslomalle :)

Eikö muut tunne liikkeitä vielä. Meillä pikkunen potkii jo hurjasti :) aika tosi jännän tuntuista touhua :) ihanaa
 
...en tunne liikkeitä vielä, mut mulla on menossa vasta vasta 15 + 6, eli viikon päästä jos niitä alkais oottelemaan [:)]
Vai millä viikoilla liikkeet alko tuntumaan?

Joku kyseli, että onko tullu kerrottua raskuadesta kaikille kelle "pitää", niin ainoo kelle en vielä oo kertonu on mun isi... Enkä tiiä uskallanko ikinä kertoo [:D] Oon aina ollu "isin pikku tyttö", ni en tiiä miten lie uskallan kertoa. Olisko jollain hyviä vinkkejä? (puhelimessa meinasin asian kuitenkin kertoa).

Jaksamisia!
 
Me ollaan kyllä kerrottu jo kaikille tutuille ja työkavereillekkin. ihanaa jakaa tätä yhdessä niiden kanssa.
oon itse viikolla 17+2 ja liikkeet alkoi tuntumaan pari pvä sitten ja oon ihan intona =)
 
Heippa taas maalismasulit!

Pakko tulla tänne jakamaan mun ja miehen eilinen keskustelu, osaa ne miehet olla välillä urpoja

Minä: Ootko muru huomannut, että mulla on aika pieni maha vielä.
Mies: Mmmh.. Mut joulunahan sulla on sit jo melkoinen joulukinkku!
Minä: *syvä hiljaisuus ja merkitsevä katse mieheen* ..Anteeks niin mikä?
Mies: Jou..joulukinkku..
Minä: Niin no joo, kyllähän joulukinkku on se, mikä mullekin ekana tulee vauvamasusta mieleen.

Ihan huumorilla käytiin tuo keskustelu, eri mielentilassa (kiitos suunnattomien mielialanvaihteluiden) olisin varmaan repinyt koko joukkueen peliverkkarit tuosta joulukinkku-nimityksestä [:D]

Liikkeitä meilläkin tuntuu jo, pientä tökkimistä -se on kyllä hassun tuntuista [:)]
 
pini: juu onhan noi aika mielenkiintoisia letkautuksia =) meillä kanssa tapahtuu noita aika ajoin ja oon monet naurut saanu niistä. yksikin aamu mies sano: "kulta sulla on tollanen ihme pallo mahan kohdalla, ihan kun olisit raskaana". ja yks yö se herätti mut paniikissa ja käytiin keskustelu:
mies "kulta sattuuko sua johonkin, pitääkö lähteä lääkäriin"
minä: "ei, kuinka niin?"
mies: "nokun sulla mahassä myörii jotain, ajattelin jos sulla on paksusuolessa vikaa"
minä: "se on sun lapses pönttö, anna mun nukkua"

että sellasta
 
mä kyl niin repeen noille kaikille miesten letkatuksille ja oman miehen myös tos just jokupäivä käytiin tällänen keskustelu!

mies: sunkin varmaan kohta täytyy alkaa kattoo noit raskausvaatteita!
minä: onhan mul täs viel aikaa kun ei oo mahakaan[:D]
mies: nojoo mut tos netis oli yks hyvä sivu mis myytiin baby fat merkkisiä vaatteita!!
minä: Ei kyl oo tasan sen merkkisiä raskausvaatteita nyt luit joitain ihan omaa!![:D]
olihan se lukenutkin mut ne oli "baby phat" vaatteet mitkä ei oo lähellekään mitään raskausvaatteita eikä edes mun tyylisiä vaatteita!! [:D]
 
hauskoja noi teidän miehet !! [:D]
ja Shani; onnittelut potkusta!!
ja tervetuloa teille uusille, ei viitti kovin moneen paikkaan kirjotella samoja juttuja .. [:)]

onko teistä kenelläkään tullut puhetta semmosesta asiasta ku; olin vkonloppuna töissä ja juttelin yhden työkaverin kanssa tästä raskaudesta ja sanoin, että ku on ollu niin hyvä olo, että ei oo tarvinnu kertaakaa oksentaakkaa eikä mtn .. niin tämä työkaveri sano, että taidat odottaa tyttöä !! [:)]
sillon kuulemma jos on hyvä raskaus, niin tyttö olis tulossa .. uskoisko ?! .. [:D]
tulevalle iskälle ku tästä kerroin, niin sehän ei voinu uskoa alkuunsakkaa !! eikä siihen, että kenties mahan muotoki vois sen kertoa kumpi olis tulossa .. [:D] sen tiedän, että anoppi odottaa tyttöä ku kuuta nousevaa. hänellä itellään on kolme poikaa .. tyttö olis enemmän ku tervetullu .. [:)]
 
shani: eikö ookkin ihan mieletön tunne =) ja niitä tulee joka päivä ja monta =) välillä ei pysty edes makaamaan/istumaan vaan pitää nousta ylös kun vauva liikkuu niin hirveästi että ei löydy hyvää asentoa itselle.
en tosin silti valita yhtään sillä on se niin mahtava tunne että huhhu
 
Heippa kaikki!
 
Täällä vielä kovasti odotellaan noita ensimmäisiä potkuja... 17+3 taitaa olla nyt viikkoja, ja vaikka on kolmas raskaus, en vieläkään ole huomannut mitään. Aika hermoja raastavaa!
 
Tuosta pahoinvoinnista ja muista "vanhan kansan" uskomuksista lapsen sukupuolen suhteen; minä olen kyllä kuullut ihan päinvastoin, että jos on pahoinvointia niin silloin odottaa tyttöä. Itselläni kaksi tyttöä ja kaksi pahoinvointista raskautta - nyt kolmannella kerralla ei sen sijaan ole yhtään edes kuvottanut...!!??
 
Muita tytön merkkejä: finnejä pukkaa (tyttö varastaa äitinsä kauneuden!), makeanhimo, sivuille levinnyt maha kun taas poikamasu on suoraan eteenpäin, kiukkuisuus (tupla naishormonit!). Poikaa taas enteilee mm. suolaisen himo, lisääntynyt hikoilu ja karvoitus (johtuu mieshormoneista) sekä ns. poikaviiru äidin mahassa (tumma viiru navasta ylöspäin). Joskus edellistä odottaessani noita hauskoja vanhoja uskomuksia löytyi netistä enemmänkin, nyt en ole enää löytänyt.
Muistakaapas ihmiset myös, että rakenneultran sukupuoliennuste ei ole sataprosenttinen! Älkää menkö sen perusteella tapetoimaan lastenhuonetta vaaleanpunaiseksi tai siniseksi! :D
 
Taitaa nua ennusteet olla vähän kiinni siitä missäpäin Suomea asuu. Toisella rannikolla sama asia tarkoittaa päinvastaista kun toisella mutta toi mahan muoto taitaa olla aika totta...jännä nähdä :)
Pitää täällä sitten jakaa mitenpäin käänty kun itse ainakin otan ultrassa selvää joka onkin jo reilu 2vk kuluttua :)
 
Hyvät odottajat! [:D]

Itse olen jo pari viikkoa tuntenut liikehdintää :) ei potkuja mutta sellaista muljahtelua .. [:)]

Maukka: Olen itse kuullut ihan samoista uskomuksista ja itselläni kun on yksi tyttö niin voisin olla aika varma että poika olisi nyt tulossa.. [;)]

Onko jotain tiettyy sivustoo mistä löytyis paljon näitä?

Hyvää odotusta kaikille! Kohta on syys ja puut punaisina ja meillä masut pulloisina [:D]


 
Lilleroinen:  Minun kaksi ystävääni eivät kärsineet ollenkaan pahoinvoinnista ja kummatkin synnytti pojan (tosin voi niitäkin olla jotka ovat silti tytön saaneet).
 
Äitini katsoo mahasta kumpi tulee. Minä olen ainoa jonka kohdalla hän on erehtynyt (silloin kun ekaani odotin, toisen hän ennusti oikein) muuten hän on aina ollut oikeassa. 
Yksi työkaveri ennustaa kasvoista kumpi tullee mutta siihen en oikein usko.
 
noi uskomukset on varmaan myös kiinni siitä missä asuu !! [:D]
hauskahan noita olis lukea .. mutta ehkä siihen rakenneultraan vois kuitenki himpunverran enemmän luottaa!? .
noi vattan muodot on varmaan ainoot "todelliset", tai siis, että sanotaan poikamahan kasvavan suoraan ja tyttömahan leveävän.. toivottavasti nyt meni edes oikein päin .. [:D] jos isäänsä yhtää tulee tämä laps, niin poikaahan sieltä vois pukata, ite on perheestä missä on kolme poikaa !! vaikka joka kerta sielä tyttöä odotettiin .. kuulemma. [:D]
yleensä ku ite oon kuullu jonku odottavan; esim. "tätini" niin olin heti varma, että poika tulee ja poikahan sieltä tuli. ku oma äiti odotti tota iltatähteään, niin olin varma, että veli sieltä tulee ja velihän sieltä tuli ..
joskus vain tulee niin vahva tunne sukupuolesta !!
nyt en osaa yhtää sanoa mikä mieli on ?! .. [:)] odotankohan tyttöä vai poikaa .. ehkä nyt osuu liian lähelle omaa napaa, ettei "kuudes aisti" toimi .. [:D]

niin, vaikka eihän tohon rakenneultraankaa uskalla 100%sti luottaa. mutta ehkä se vois antaa vahvaa osviittaa. . ja pitäähän noita suurempia ostoksia tehdä vähä sillä silmällä jos joskus sitte toista ajattelee ..
 
Huih, onpas tullut paljon taas juttua...Töissä aivan hulinaa, enkä ehdi paljon muuta kuin kotona nukkumaan..

Gepa: Mulla on nyt vko 18 menossa ja nyt selkeesti tunnen vatsan kasvaneen, on se pullottanut pikkuisen aikasemminkin, mutta nyt ihan sellainen pikku pallo [:D] Eli maltahan vielä..kohta se on tiellä [;)]

Lilleroinen: Ihanaa vauvakirja [:)] Se voisikin olla mulle ensimmäinen juttu mitä hankin..kauheesti täällä puhetta kun ihmiset hankkineet jo vaikka mitä, mutta itse en vain osaa vielä ostaa mitään?? Jotenkin edelleen en osaa realisoida tätä..olen edelleen ilmassa leijumassa ja mietin onko tämä totta. Ne tavarat voisi kyllä realisoida asioita, esim. hoitopöytä... [8|]

Riinaa: Ollaan kerrottu "lähipiirille" kyllä, itsellä on paljon ystäviä myös ulkomailla ja pitkin suomea ja tuntuu hölmöltä ilmoittaa tällaista asiaa sähköpostilla, joten osa ihmisistä vielä tietämättä..Lähinnä niin, että kaikki joiden kanssa ollaan tekemisissä viikottain ovat asiasta tietoisia. Mulla vaikutti se alun järkyttävä pahoinvointikin asiaan, koska oli vaan pakko kertoa, koska mua ei missään näkynyt 7 viikkoon!
Ja edelleen tästä alun huonosta olosta johtuen en ole lihonut grammaakaan. Laihduin siis alussa 12 kg!!!!! oli tosin "varaa" hieman tiputtaa, mutta ei ehkä näin paljoa ja olisi sen helpomminkin voinut kokea... Nyt kun olo on parempi kun ennen raskautta, pelkään että kaikki tulee takaisin... SIIS NEIDOT TARVIN TUKEA, ETTÄ RUOKAVALIO PYSYY JÄRKEVÄNÄ!!! [:D] En taida olla ainoa porukassa [;)]

Peppar: Olen sun kanssa niin samoilla ajatuksilla...juurikin sanoin tuossa lilleroiselle, etten osaa ostaakkaan vielä mitään..Olen tuntenut kyllä papun liikkeet, mutta ne on vielä niin harvoin ja epämääräisiä, että todellakin odotan kun ne konkretisoituu. Papu on enemmän kuin toivottu ja odotettu, mutta en osaa vieläkään uskoa todeksi![:D] Ja aivan mahtavaa ajatella todella, että sisällä kasvaa joku, ihanaa olla nainen vaikka kuinka oksettaa, pissattaa, turvottaa ja itkettää[:D]

hannamari: 17+3 ja odottelen selvempiä liikkeitä. Tunsin viikonloppuna jo sellaista muljuntaa ja kutittelua, selvästikkin papu, mutta tahtoisin pian jo lisää[:)]  Ihanaa että saat kokea jo näin pian pienen liikkeet noin hyvin[:D] Taitaa tulla aikas touhukas kaveri[;)]

Pini: Joo..siis mehän saataisiin ihan uusi keskustelu otsikko tonne sivulle miehistä....Ne vaan kyllä osaa olla niin urpoja välillä!! Tosin ajatelkaa nyt, kun on ihan uskomatonta tajuta tätä itsekään, saati sitten ihminen joka ei koe kaikkee tätä muutosta? [:D] Sait hymyn kyllä tuolla keskustelulla aikaseks[:D]

lilleroinen: Myöhempään keskusteluusi...siis mulle on kanssa sanottu, että tyttö tulee, kun on ollut niin paljon huonoa oloa[:D] Että veikkauksia taitaa olla yhtä paljon kuin lapsia!! Meillä on vkolla 22 rakenne ultra ja aijotaan miehen kanssa sanoa, että jos sukupuoli näkyy niin voi kertoa! Ei se ole mikään pakko asia saada tietää, mutta ei se myöskään mun mielestä vie pois sitä ihanaa asiaa, että minusta tulee äiti ja saan vauvan!!!!! Mitäs muut? Otatteko selville sukupuolen??

Itsellä on täälä kyllä todellakin parempi ja vahvempi olo kuin koskaan ennen raskautta! Nyt kun pahoinvointi on kaukana voisin tehdä vaikka mitä ihmeitä[:D] olenkin ollut kyllä töissä hulluna ja touhunnut muutenkin niin paljon, että papu varmasti tietää, että kovaa mennään!!

Käytiin viime viikolla neuvolassa ja että mua äRSYTTÄÄÄÄ se perhanan moinen ripitys kaikesta!! Saan edelleen kamalan tenttauksen tupakasta vaikka olen alusta asti kertonut SELVÄSTI, että lopetin kun tein plussan[:@] Samoin ruokavaliosta vaikka en ole saanut korppuakaan suuhuni ensimmäisen 16vko aikana!!! olen siis heidän painoindeksinsä mukaan ylipainoinen, mutta koska olen urheillut koko ikäni ja työkseni olen sirkus ja teatteri opettaja, luulisi ymmärtävän, että elämäntavat on TERVEELLISET ja lihasmassaa löytyy. En ole mikään ripakinttu, mutta en koskaan ole kokenut itseäni lihavaksi??? 174cm ja 77kg on mielestäni ihan hyvä liikkuvan naisen mitta PRKL. No nyt kuitenkin ollaan menossa diapeetes testiin[:@][:'(]
Huh, kun helpotti...[:D] Kiitos ketkä jaksoivat lukea tämän turhautumisen! Muuten ollaan oikein positivisella ja ihanalla fiiliksellä[:D]

Ihanaa odotusta, potkuja ja möyrintää kaikille
 
Te täällä oottekin mietiskelleet tuota poika/tyttö-asiaa, noita uskomuksia on hauska lukea ja vertailla omia tuntemuksia niihin. Ootteko muuten kaikki tsekanneet jo kiinalaisen raskauskalenterin? Osoitteessa; http://www.smartaboutyou.com/email/libero/new/kinesisk_kalender_fi.pdf

Meille se lupailis tyttöä, saa nyt nähdä että pitääkö paikkansa. Aika monen tutun kohdalla on kyllä pitänyt (tein pienen gallupin tuttavapiirin äitien kesken) Myös useimpien uskomusten mukaan olis typy meille tulossa, maha on selkeesti leveä enemmän kuin eteenpäin suuntautuva, makeanhimo on ihan kauhea -pizzat, sipsit ja muu suolainen on jääneet oikeastaan kokonaan, mutta jäätelöä, pullaa, karkkia, suklaata menis kilokaupalla. Pahoinvointia on ollut ihan kamalasti, tosin täällä näyttää siitä olevan uskomukset molempiin suuntiin. Niin ja vauvin syke oli 150, eli ilmeisesti "tyttösyke", kun oli vähän korkeampi? Rakenneultrassa halutaan kyllä tietää sukupuoli, mutta jos ei selkeästi näy, niin ei auta kuin odottaa synnärille [:)]

Painonvaihteluista täällä on tainnut jossain välissä olla jotain juttua enemmänkin, mulla on nyt rv 17+2 ja painoa tullut raskauden aikana huikeat +500 grammaa, eli käytännössä neuvolakäyntiä edeltävän aamupalan verran. Odotin isompaa nousua, ruokavalio ei TODELLAKAAN ole ollut ihan kaikkien terveysoppien mukainen.. Rempan keskellä kun ei ehdi eikä jaksa alkaa gourmet-aterioita väsäilemään, vaan on tyydyttävä pääasiassa leipään ja mikrosapuskaan [>:] Kasviksia syön kyllä, mutta liian paljon suuhun eksyy myös herkkuja. Meillä ei ole edes täällä kotona vaakaa, jotta vois seurailla itse painoa -täytyy aina jänskätä neuvolaan kuulemaan tuomio [:D]

Asiasta miljoonanteen.. Millaisia verenpaineita teillä muuten on ollut? Mulla on aina ollut aika alhainen, mutta nyt vedin viime torstain neuvolassa pohjat, 110/40 -ei ihme kuulemma, kun on vähän pyörryttänyt. [8|]
Hg on kuitenkin ok, 127, eli anemiaakaan ei ole. Neuvolatäti varoitteli, ettei sitten saa pyörtyä, ettei vauvan tai mun itseni käy huonosti.

Seuraava neuvola mulla onkin ihan uudella neuvolatädillä, tän muuton takia se vaihtuu vähän käytännöllisemmän matkan päähän.. Toivon vaan, että tuleva tätsy on yhtä mukava kuin edellinenkin, en kaipais mitään natsia naputtamaan kaikesta olemattomasta niinkuin sulla on ollut, Rastafa81. Huhhuijaa mitä touhua, ei voi muuta sanoa. [8|]
 
Meidän äiti sano mulle jo pari viikkoa sitten, kun kerroin että oli ollu alussa aika paljonkin pahoinvointia, että se on sitten tyttö. Kuulemma molemmilla kerroilla, kun hän sai tytön oli pahoinvointia ja kummankaan pojan kohdalla ei ollut yhtään pahoinvointia. Ja noi Maukkan luettelemat oireetkin viittaisi mielestäni enemmän tyttöön... Mut kiinalainen raskauskalenteri ennustaa kyllä poikaa. Että saa nähdä kumpi tulee. [:D]

Olin sunnuntaina yhden bändin keikalla. Siellä oli tietysti musiikki niin lujalla, että basson värinä tuntui kehossa asti. En tiedä sitten miten vaikuttaa mahassa olevaan pikkuiseen tuollainen... Mutta oli kyllä jännää, kun tunsin siellä pikkuisen liikkeet ensimmäistä kertaa. Tai se tuntui jotenkin niin hassulta, vähän kuin hentoa kutitusta mahan sisältä. Mutta olen aika varma, että pikkuinen se oli, koska en ole aikaisemmin mitään vastaavaa tuntenut. [:)]
 
Takaisin
Top