Syyskuun hölinät

Mun on kyllä pakko myöntää että en tiedä millä prosentilla lähtee verot. Tuskin sillä väliäkään hirveästi kun entisenä opiskelijana kuitenkin minimi rahoilla mennään.
 
^ Mullakaan ei oo mitään käryä. Sain vasta viime viikolla tietää, että äippärahoista menee veroja jonkun oman prosentin mukaan. Pitää varmaan huomenna yrittää ottaa selvää.

On muuten kiva elää tässä pitkä pätkä ilman mitään rahoja :/ Sitä kun kesällä työskennellessä tottui siihen että rahaa oli normaalia enemmän (mä oon / olin siis opiskelija) ja nyt sitten ei tuu pitkään aikaan mitään rahaa. Jotenkin luulin, et ekat rahat tulis jo, kun jäin ä-lomalle 30.8. Ja kun en oo ikinä osannut säästää. Tosin mielestäni en oo tuhlaillutkaan, vaan ostanut vauvalle ja kotiin tarpeellisia juttuja, mies taas lähinnä ostanut ruokaa ja kaljaa. :laughing002
 
Se hetki kun synnytät, salit on täynnä, joudut oottaan osastolla ”vuoroas” ilman kivunlievitystä, ja koska osastolla niin isäkin on lähetetty kotiin odottaan, lopulta sut kärrätään sängyllä vedet valuvana karjuen 10cm auki sängylle huoneeseen, jota ei oo ehditty ees siivota toisten mönjistä, lakana vaan uusiks ja siihen sitten nurin, se kokonaista 2 hömpsyä ilokaasua ja alat ponnistaa tenavaa pihalle luomuna.. isä ehtii paikalle just ennenku pää syntyy.. Kun poika synty, multa pimeni vintti kokonaan useaks tunniks. Kestää ehkä hetken toipua tästä traumasta.. ”onneksi” tuli vasta tän kolmannen kohdalle tää reissu! Luojan kiitos tuo lopputulos korvaa sen kaiken! :Heartred
 
Hui kuulostaa hurjalta! Siellä on sitten ihan tosissaan ollut salit täynnä :eek: Hyvä kuitenkin, että nyt on kaikki hyvin siellä, kunhan itse tuosta toivut tietenkin :)
 
Musta on kauheen kiva, että näitä synnytysosastoja näin lakkautetaan, että tällasia sitten tulee kohdalle kun kaikki synnyttäjät yli maakuntarajojen pitää saada mahtuun neljään saliin. Minä synnytin viideltä aamulla ja se oli sille päivälle jo viides vai kuudes.. siitä voi päätellä kuinka tiukalla nuo resurssit täällä on! Eikä henkilökuntaa voi tuosta syyttää, tekevät kyllä parhaansa. Onneksi en oo kätilö täällä, olisin varmaan helisemässä 24/7.
 
No huh! Toivottavasti toivut pian tinkerbell, olipahan synnytysreissu sulla :sad001

Päättäjille toivoisin kyllä järkeä päähän, jos kerran on pakko yksiköitä lakkauttaa/sulkea, niin eihän nyt hitto soikoon voi kukaan ajatella, että siellä, mihin kaikki sitten ohjataan, pystytään toimimaan samoilla resursseilla kuin ennenkin, tai edes vähäisellä resurssien lisäyksellä. Mutta niin se taitaa olla, että vain raha puhuu, ja ihmiset, asiakkaat/potilaat saa tuta nahoissaan ne kaikki "säästöt", ja myös henkilökunta omalta osaltaan :sad001
 
Voi kauhee, kuulostaa kyllä todella kauhealta tinkerbell kokemuksesi. :sad001
Sanattomaksi vetää..

Kaari ilmaisikin hyvin mitä itsekin pohdin!

Muistan itse aina kun esikoista käynnisteltiin ja mulle sanottiin että koita pitää jalat ristissä (kun sulku iski päälle) että täällä ei oo vapaana kun komero. Ja tietysti perätila tarvitsi kunnon valvontaa.
 
Huh mikä kokemus. Mulla osittain samanlainen oli esikoisesta. Tosin jouduin käytävällä kärvistelee ja kunnolla avauduin kun pääsin saliin. Mutta tuo on niin perseestä että nuita synnytyssaleja /paikkoja vähennetään ja sit ihmetellään kun syntyy millo mihinkin jne.
 
Oletteko muuten huomanneet, että ollaan tämän vuoden laskettujen aikojen ryhmien aktiivisimpia kirjoittelijoita? Meillä on täällä lokakuisissa jo yli 18 000 viestiä! :woot: Kovasti on ollut asiaa meillä täällä :joyful:

Joo oon kyllä huomannutkin, että täällä tulee paljon tekstiä :D Välillä ei meinaa edes pysyä perässä kuulumisista :D
 
Apua mikä kokemus Tinkerbell :eek: :sad001 Tähänhän se johtaa kyllä kun suurin osa paikoista suljetaan eikä lasketa että väki sitte mahtuu jonnekki.. kamalaa. Vaadi että pääset ees jonku asiantuntijan kans purkaan tota traumaa jälkikäteen.. että saa edes osan pois mielenpäältä painamasta :Heartred

Onnea kuitenki pojasta ja hurjasti toipumista sulle ihan kaikilla tavoin!
 
Äh, joha se flunssa pitää iskee itteeniki. Onha toi taapero rykiny jo kuukauden päivät ja aikaisemminki ollu vähä väliä flunssassa ja ite säästynyt.
 
Äh, joha se flunssa pitää iskee itteeniki. Onha toi taapero rykiny jo kuukauden päivät ja aikaisemminki ollu vähä väliä flunssassa ja ite säästynyt.

Voi ei.. :sad001 Oli varmaan siis vain ajan kysymys.
Nyt vaan kaikki dropit kehiin ja äkkiä flunssan häätöön. Paranemisia Aneska!
 
Täälläkin lapsi kunnon lenssussa ja odottelen milloin iskee mullekin. Tuo 4v kun ei aina muista katsoa muualle kun yskii tai laittaa kättä eteen. Saati kerätä kaikkia nenäliinojaan roskikseen... Oliko niin, että piti synnärille ilmoittaa ennen kuin on perillä siellä, jos on kipeänä menossa synnyttämään?
 
Jestas mikä kokemus Tinkerbelillä! :nailbiting: Onneksi voitte lapsen kanssa ilmeisesti kuitenkin hyvin? Toivotaan myös, että pääset juttelemaan tosta kokemuksesta kätilön tai th:n kanssa, ettei jää mieltä painamaan.

Tosta tuli mieleen se, mitä Lemonia kertoi aiemmin Kreikan tilanteesta, jossa paikallisille tehdään paljon sektioita/käynnistyksiä juuri siksi, että lähimmälle synnärille on niin paljon matkaa. Onhan se täysin ymmärrettävää, jos matkaa on vaikka neljäkin tuntia, etkä voi ikinä tietää koska se lapsi päättää alkaa syntymään - ja miten nopeasti! Saas nähdä milloin alkaa yleistymään Suomessakin tuollainen varman päälle pelaaminen.
Alkaa myös potilasturvallisuuskin kärsiä, jos laitetaan ihmiset matkustamaan kohtuuttomia matkoja ja jonottaman synnytysvuoroaan. Ne vauvat kun eivät ole kovin hyviä jonottajia.

Jotenkin täällä isojen sairaaloiden kyljessä välillä unohtaa, miten onnekas on kun noita synnärivaihtoehtoja on ympärillä useampia, niin että johonkin ainakin luulisi mahtuvan. On melko epäreilua, että kaikki ei ole yhtä onnekkaassa asemassa vaan siksi, että eivät asu suurkaupungeissa.
 
Ei vitsit, meillä on lapsen kutsumanimi valittu. Se löytyikin yllättävän nopeasti. Mä luulin tosiaan, että saatais poika, niin en ollut tyttöjen nimiä miettinyt sen kummemmin.
Mies haluaisi toiseksi nimeksi Maria, mutta vaikka kaunis nimi onkin niin mielestäni hieman kulunut.
 
Huoh... Kylläpä oli taas itkun paikka, kun telkkarista tuli joku Elisan mainos, missä isä yrittää saada poikaansa esim. kalareissulle, mutta poika vaan menee kavereidensa kanssa kylille. Lopussa poika sitten saa turpaansa ja pyytää isän hakemaan. Meni tunteisiin kyllä aika vahvasti, kun olin just imettämässä omaa poikaa, ja mietin, että mitäs jos meillekin käy niin. Miten saisi opetettua lapselle, että aina voi pyytää apua ja kotiin voi aina tulla, jos maailma murjoo...
 
Ai kamala, en oo nähnyt ees koko mainosta ja tuli jo kuvauksesta melkein tippa linssiin! :sad001
Me ollaan hirveästi mietitty tota kasvatusasiaa, ja meille ehkä se keskeisin asia mitä lapselle halutaan opettaa, on se että aina voi soittaa ja kertoa jos on jokin pielessä. Ymmärtääkseni siihen parhaiten kasvattaa sillä, että oikeasti on aina lapsen tukena ja kiinnostunut hänen asioista - ja etenkin ettei tuomitse ja syyllistä, vaikka joskus lapsi väärin jotain tekeekin. Pahinta mitä voi tehdä, on vetää matto toisen jalkojen alta silloin kun on jo valmiiksi paha mieli.
 
Meillä on kasvettu kotona siihen että aina on voinu soittaa ja pyytää apua. Samaten edelleen joka kerta kun lähdetään illalla porukoilta kylästä laitan viestiä että kotiin on selvitty. Miehellä vielä yli kymmenen vuoden jälkeen opettelemista tuossa ilmoittamisesa. Kyllä mä yritän omat lapset saada ymmärtämään sen että saa aina soittaa ja pitää soittaa. Ja toivoisin myös vahvasti ettei tulis sellaista tilannetta ettei se lapsi haluis vastata mun puheluun. Saa nähdä kun ei mitään strategiaa ole aineesta vielä kehittynyt.

Meillä myös muuten kasvettiin siihen että saatiin maistaa kotona alkoholia (esim lusikallinen viiniä 10 v) ja joskus teininä mullekin on ostettu siideripullo lauantaina tms. Tästä on monet eri mieltä mutta mulla se on toiminut. Ikinä ei tarvinnut roikkua misssään siwan takana salaa juomassa ties mitä. Ei ollut koskaan mitään kiinnostusta alkoholia kohtaan. Tai tupakkaa, sitäkin olisin kotoa saanut jos olisin halunnut maistaa.
 
Takaisin
Top