Syyskuu! (:

Mulla kans tuota yöheräilyä tai unettomuutta tullut viime aikoina. Meille sano kätilö, et tuo yöheräily on luonnon tapa valmistaa äitiä jo vauvaa varten, kun sitten saa heräillä parin tunnin välein. :D Et se on nyt tätä sitten!
 
Ai niin.. Äitiyspakkauskin tuli viime viikolla ja mä tykkäsin kyllä todella siitä sisällöstä! Musta oli hienoja vaatteita suurin osa ja niit oli paljo. Muutenkin siitä on karsittu turhaa tavaraa pois. Uudessa paketissa on mun mielestä rumempia vaatteita. Aika poikaanen pakettihan se oli, mut onneks meille tuleekin poika :).
 
Voi yöheräily... Nyt on pakko vähän avautua, kun takana pahin yö aikoihin. Mulla on nyt kuukauden ajan varmaan pakottanut yläselkää aina herätessä. Ei oo päivällä/iltaisin yhtään kipeä, mutta aamulla sattuu tuonne lapojen väliin. Tähän saakka se on ollut enemmänkin semmosta lukkotunnetta, että kun on saanut selän liikkeelle niin se on siinä sitten aamun aikana unohtunut. Viime yönä heräsin yöllä tuohon samaan kipuun lapaluiden tienoilla. Parin vessakäynnin ja asennon vaihtamisen jälkeen oon neljästä puoli viiteen keppijumpannut ja venytellyt, että saisin uudelleen unen päästä kiinni ja nyt herättyäni selkä on edelleen "lukossa". Oon menossa neuvolaan nyt heti aamusta, että täytyy tuosta nyt sitten kysellä, että mikä avuksi. Muuten oon nukkunut kyllä hyvin tähän saakka, joten tuo ahdistaa! Ja etenkin, kun se ei häiritse päivällä vaan pelkästään öisin.
 
Tekipä hyvä kuulla, Lejon! Ja pahoittelut, että oon onnellinen yöheräilystäsi! Täälläkin vaan pahin yö aikoihin. Ei ehkä ihan niin tuskallista, mutta olin keskellä yöllä tuntikausia hereillä kun oikealla puolella maatessa vauva potki niin kovaa, että sattui, ja vasemmalla puolella en saanut jalkojani asennettua että uni olisi tullut... Saa nähdä miten pärjään tämän työpäivän kanssa, mutta ainakin nyt on parempi mieli päällä kun tietää että muillakin samanlaiset ongelmat... Toivottavasti kivut lähtevät nopeasti ja saat jotakin avuksi, Lejon!
 
Niin sulla olikin Lejon tuolla yläselässä nuo kivut (kun kirjoittelin tonne neuvolakuulumisiin mun alaselkäkivuista..). No joka tapauksessa kannattaahan se kokeilla tyynyn kanssa nukkumista ja ehkä se tyynyn laittaminen jalkojenkin väliin voi auttaa myös yläselkään, kun tosiaan sit selkäranka pysyis paremmassa asennossa :) No mut onneks ei oo meillä enää kauaa odottelua jäljellä! Pian on jo marraskuu <3
 
Mullakin oli huonoin yö pitkään aikaan! Närästää aivan tokuttomasti. Olen sanut jo lääkityksen lääkäriltä ja ruokavalion pitäisi olla kunnossa, sängynpääty nostettu.... Puuuuh... Sitten juoksentelen vessassa muutaman tunnin välein. Pikkumies aloittaa "jumpan" kuuden maissa. Sitä on kyllä aika hauskaa kuunnella. Yrittää poika päästä kyljestä ulos :). Melkoinen jumppakaveri meillä!
Voimia tähän päivään kaikille!
 
Mun pitäis varmaan kanssa ottaa sohvatyyny ja pitää sitä koipien välissä öisin. Nyt oon mytännyt peittoa vaan aina kun meen nukkumaan ja kun vessareissun jälkeen tuun takasin sänkyyn. Toimii muuten hyvin, mut alkaa olemaan yöt viileempiä ja tulee helposti kylmä jos on joku osa kropasta pois peiton alta ton myttäyksen takia :)

Onks muuten kellään hikoiluongelmia öisin? Mulla on nyt ollu aika ok yöt, mut jossain vaiheessa oli kylmä-kuuma-kylmä-kuuma-meininkiä. Kesän puolella heräsin monesti hikisenä, mut se kyl johtu pääasiassa kämpän kuumuudesta, tään on sauna kesällä. Sit kun kämppä alko viilenemään, niin muutamana yönä heräsin niska hiessä ja oli pakko potkia peittoa pois ja khta oli jo kylmä, mut onneks seki on nyt loppunu.
 
Kiitti vinkeistä! Ehdottomasti kokeilen ainakin tuota tyyny jalkojen välissä nukkumista, kun peittoa muutenkin myttään jalkojen väliin. Tyyny selän takana tuntuu kyllä vähän hankalalta, kun vaihdan asentoa aika useasti yön aikana, mutta täytyy nyt kokeilla, jos löytyisi joku hyvä ratkaisu.

aurankukka, täällä ainakin keskittymiskyky kateissa huonosti nukutun yön jäljiltä. Ensimmäiset tunnit ennen lounasta meni aivan hukkaan, nyt ehkä vähitellen alkaa tuntua siltä, että jotain jostain työjutuista tajuaakin :D

Onko muilla jo äitiyslomantuuraajat opetettavina? Mä oon nyt reilun viikon opettanut ja on kyllä välillä aika raskasta, kun puhuu kaiket päivät ja päivät on niin täynnä asiaa. Omaan tahtiin tehdessä voi kuitenkin eri tavalla pitää niitä minitaukoja. Toisaalta nyt päivät menee tosi nopeasti, että kiva sekin :)
 
Mulla tuli tuuraaja taloon jo alkukesästä ja onneks pomo joutu sitä perehdyttämään erinäisten syiden takia :D tyyppi oli talossa pari viikkoa ennen mun kesäloman alkua jo siis ja mun loman aikana pääsi vasta kunnolla hommiin kiinni. Mun ei siis tarvinnukkaan opettaa tuuraajaani. Tää heppu tuli taloon noin aikasessa vaiheessa tän syksyn tulevien muutosten takia. siks kerroin ajoissa pomolle, et mä oon jäämässä pois, että sain nää muutosstressit omasta niskasta pois. Muuten en kyllä olis kertonu ennenkun vasta mun kesäloman jälkeen vauvasta.
 
Marzipaani, mulla on ollu jonkin verran tuota hikoilua. Ei läheskään joka yö, mut aina sillon tällöin on tuskaisia öitä kun ei saa nukuttua. Ensin herää siihen kun on tajuttoman kuuma ja tekis mieli avata ikkunat, sit nukahtaa ja vähän ajan päästä onkin jo kylmä.

Viime yö oli kyllä tuskainen jalkojen ja alaselän säryn takia, siihen päälle tuli vielä sit niskakipua ja päänsärkyä, kun hartiat meni heti jumiin kun loman jälkeen palasin töihin :/ En tiedä miten tuota oloa vois töissä helpottaa, kun ei ne hommat siitä kevyemmiksi muutu tai maha pienene, että asento ois parempi. Aamupäivän seisomisen jälkeen alkoi olla tukalat paikat, kun maha oli ihan kovana vähän väliä, selkä ei kestäny seisomista ja illalla jo käveleminenkin pisti selkään. Yritin huilata ja istua aina kun siihen oli mahdollisuus, mutta eipä se paljoa auttanu. Illalla olin niin puhki, että teki mieli vaan itkeä :( No vielä kuusi viikkoa töitä...

Mutta eihän tämä nyt vain pelkkää valitusta ole, kun nyt on saunaremppa käynnissä ja ihan hyvällä mallilla. Vauvan hoitopöytäkin saatiin kasattua ja se on paikoillaan :)

Minulle tuleva äitiyslomantuuraaja aloittaa lokakuun alussa. On ollut samoissa hommissa jo useamman vuoden toisella paikkakunnalla ja nyt muuttaa tänne. Pääsee helpolla kun osaa hommat, toki tietysti talon tavoille opettelua on, mutta perushomma on hallussa. Samaa leipomista ja ruuan valmistusta se on paikasta riippumatta.
 
Sitä mun piti täällä vielä kysyä, että olisko jotain hyvältä maistuvia vinkkejä rautapitosista ruuista? Jospa saisin niillä hempan nousemaan, kun viikko sit terkkari sano että on laskenu, mut ei viel rautaa tarvi syödä. Tänään paistelin pinaattilettuja, mut enhän mä voi niitä syödä loppuaikaa vaikka ne onkin tosi hyviä :) Niin ja mä oon siinä mielessä ruokavammanen, et punasta lihaa en syö. Siitähän sais ilmeisesti ihan kivasti rautaa, mut kun ei mee kurkusta alas.
 
Ootteko te, jotka kärsitte alaselkäkivuista kokeilleet käyttää SI-vyötä? Se tukee lantiota, kun tässä vaiheessa on lonkissa päässeet jo nivelet väljistymään niin siitä tulee kyllä kipua alaselkään. Oon nyt viikon käyttänyt töissä ja selkä voi todella hyvin. siihen asti kans tuskailin selän takia. Siitä vois ainakin olla apua!

Ja tyynyistä.. Lidlissä on aina välillä myynnissä sellanen kokovartalo tyyny maksaa jotain alle 15 e. on kyllä ollut niiiin hintansa väärtti. Sen kans on kyllä hyvä nukkua, kun sen saa jalkoväliin ja yläkropan tueksi samalla! Suosittelen! Kyllähän niit varmaan muualtakin löytyy..
 
Minä oon nukkunut nykyään kans tosi usein huonosti. Usein vessakäynnin jälkeen joskus viiden-kuuden aikaan en saa enää unta, välillä herään jo aiemmin valvomaan. Pallukka usein herää mun vessakäynnin jälkeen ja alkaa möykkäämään kauheasti. Sängyssä oon pitänyt kahta täkkiä, niin että toinen on jalkojen välissä. Tyynyä koitin alkuun, vaan se tuntui aina niin helpolla lähtevän pois kun taas täkin saa pidettyä paremmin siinä koko yön "halittavana" :D

Kuuma on kyllä ollut nykyään välillä tosi herkästi, ihan päivin öin. Huomaa, että on tuollanen mukana kannettava lämpöpatteri.
 
Mä oon kans hikoillut jo pitkään tän raskauden aikana ihan kuin joku pikkunen sika... Ennen olin hirveän viluinen, nyt on tuskaa pistää pitkät housut jalkaan töihin lähtiessä. Yleensä näillä ilmoilla mulla olis jo sormikkaat, takki ja huivi mut nyt ei pysty käyttämään mitään niistä. Mieskin valittaa ettei voi nukkua mun lähellä kun oikein hohdan lämpöä :D

Mulla on myös jotenkin nuo yöunet vähentyneet, yleensä siinä aamuviideltä herään vessahätään tai muuten vaan, ja sit poika alkaakin potkia ja nuku siinä sitten... Ja kun kuudelta pitää kumminkin herätä niin yleensä se viimeinen tunti meneekin sängyssä tuskaisena pyörien. Harmittaa vaan kun sit alkaa töissä iltapäivästä väsyttämään ihan hirveästi! Onneksi on työajaton työaika, eli voi livistää aikaisin kotiin jos ei ole mitään pakollisia hommia :) Mulle ei tule varsinaista tuuraajaa kun oon määräaikaisessa työsuhteessa, mut yks toinen työntekijä ottaa mun hommia sitten hoitaakseen. Yritänkin tässä käyttää viimeiset työviikot siihen että saisin kaikki työt mahdollisimman pitkälle ja selkeästi tehtyä ettei toiselle jää mitään sotkuja selviteltäväksi :D
 
Eilen pesin jo erän pikkuruisia vaatteita <3 Tänään vähän lisää ja muistelin kun vuosi sitten esikoinen pukeutui niihin... miten se vesseli onkin jo kasvanut ja on jo niin iso poika. Tän kuun lopussa jään pois töistä enkä jaksa odottaa että jään pojan kanssa kotiin odottamaan pienen sisaren syntymistä. Mies on hieman huolissaan miten jaksan loppuraskauden pojan kanssa kun olen jo nyt ihan puhki poikki ja töissä tahti senkun kiihtyy nyt loppua kohden. Paljon on sairaslomia nyt niin taakka kaatuu vaan meidän muiden harteille... ja itsellä kurkku kipeä :/ Kumpa menisi ohi, enkä tulisi kipeäksi.
 
^
Mä pesin jo kuukausi sitten kaikki vauvan vaatteet :D Viikonloppuna pakkasin vauvakassin ja mun kassin valmiiksi.


Mulla on mennyt nyt tää raskaus huolestuttavan helposti, kun vaivoja ei ole. Yks poskiontelo-tulehdus, mutta ei muuta. On jotenkin köykänen sulava ja kevyt olo eikä vaivat vaivaa.


Koskahan tää kostautuu?? :D
 


Ainiin ja nyt en enää pysty nukkumaan yötä kylläkään ilman että nousen vessaan! Hyvin sinnittelin tänne viikolla 31 asti, mutta nyt melkein poikkeuksetta nousen yöllä kerran vessaan!! :D
 
Minulla on koko selkä ja kyljet iha loppu.. :S ja mahaa särkee ja tuikkaa tasasen väliajoin kipeesti, öisinki, ja maha kovettuu jos kävelee 5 minuuttiakaan. Tosi "terve" olo :D oonki menos lääkärille tänään, et saas nähä määrääks sairaslomaa vai passittaaks töihi kokeileen vielä. 4 viikkoa ois töitä ennen lomaa.. sit alkas sen pikkuloman jälkeen äippäloma. Yöheräilyä on täälläki, oon viime yönä heränny klo 3 ja nukkunu puolen tunnin-tunnin pätkiä.. ja hikoiluttaa iha törkeenä :S
 
Rosebud: Mä mietin hieman samaa, että koskakohan ne vaikeudet alkaa kun tää kaikki on mennyt niin todella hyvin! :) toivottavasti ei ole ainakaan mikään kaamea synnytys edessä...
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa!

On kirjoittelu hetkeks jäänyt kun sain harjoittelun suoritettua loppuun ja sen jälkeen on ollut hirveästi kaikkee puuhaa.
Minäkin oon jo pessyt ja silittänyt vauvan vaatteet ja laittanut ne valmiiksi lipaston laatikoihin.
Eilen saatiin yhdeltä mun kaverilta kassillinen vaatteita pikkuiselle. Ne pitäis vielä käydä läpi ja laittaa kanssa paikoilleen.

En ole mitenkään iloinen muiden ongelmista mutta toisaalta on niin mukava lukea että joku muukin painii samojen oneglmien kanssa. Minullakin on nukkumisen kanssa ollut ongelmia. Olen yrittänyt laittaa tyynyä jalkojen väliin mutta aina se sieltä lähtee aika nopeasti pois kun pyörin ja hyörin niin hirveästi unissani :D

Tuolla ketjun alussa joku oli kirjoittanut huippaamisesta ja tuskanhiestä. Minulla itselläni tuli yhtäkkiä yksi kerta ostoksilla ollessani sellainen "kohtaus" että tuli älyttömän huono olo, pyörrytti ja tuskahiki nousi pintaan. Olin yhden ystäväni kanssa liikenteessä ja hän sanoikin että näytän todella kalpealta ja huonovointiselta. Menimme istumaan ja syömään ja heti kun sain sokeripitoista juotavaa niin olo helpotti. Tuli vain mieleen että taisi verensokeri olla siinä kohtaa päässyt hieman liian alhaiseksi. Vastaavanlaisia ei ole ollut ennen sitä eikä sen jälkeenkään. Ja toivottavasti ei toistukaan, oli kyllä sen verran inhottava olotila.

Kyllä aika vain on mennyt todella nopeasti. Ajatella että on jo syyskuu!! :) Ei enää kauaa kun saadaan pikkuiset nyytit syliin <3
 
Takaisin
Top