Syyskuisten neuvolat ja ultrat

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kaika
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Neuvolassa käyty, mukava täti oli onneksi [;)]

Paino: 68.2 440g/viikko (yhteensä 7,5kg tähän mennessä)
RR : 116/80 (alapaineet olleet nousussa raskauden alusta)
Pissa: sokerit plussalla, jos on vielä seuraavallakin kerralla niin todennäköisesti minullakin vielä sokerirasitus edessä.
Hb: 132
Vaavin syke : 150
Liikkeet : ++
Kohdunpohjankorkeus: 28cm
Pyllytarjonnassa ja käsikopelolla noin 1,5kg painoarvio

Tietty lääkäri aikoja ei ollut saatavilla, mutta menen huomenna kokeilemaan töihin ja jos tuntuu, että ei jaksa niin sitten työterveydestä jälleen aikaa perjantaina.
 
Neuvola takana ja tulokset tässä:

paino: laskenut (ekasta neuvola käynnistä n. 3,5 kiloa)
turvotus: pikkaisen
sf: 29
verenpaine: 114/71
vaavin syke: 135
liikkeet:++


Kaikki siis vallan loistavasti[:)][:)][:)].
Pyysin kanssa, että koettavat, kuinkas vauveli onkaan mahassa- on sen verran möyrinyt viime päivinä- ja kahden tädin voimin tulivat siihen tulokseen, että pää alaspäin olisi. JEE!
Sanoi myös, että jos vielä kääntyy perätarjontaan, huomaan sen kyllä ihan varmasti, sen verran ikävältä se näillä viikoilla tuntuu..

Se olis sitten seuraava neuvola kahden viikon päästä, mutta ennen sitä olisi sokrulekuri ens maanantaina. Kivaa päästä ultraan 4:n päivän päästä[:)].
 
Neuvolassa käyty:

Paino: + 675g/viikko (nyt 78,7kg)
Hb: 109
Turvotus: LÖYTYYY! Jos ei tule päivän aikana liikututta ja hikoiltua nestettä pois niin naama on kuin pallokalalla.. Neuvolan jälkeen kävin uimahallissa ja nyt kasvot muistuttavat edes jotenkin omia kasvojani :-D
Syke: 155
Verenpaine: 104/62
Sf: 28 ja tasaista käyrää koko ajan mennään.

Yritti tsekata miten jäbä masussa hengailee, muttei kunnolla saanut selvitettyä. Veikkaan, ettei vielä ihan raivotarjonnassa ole, koska tänään pyöräillessä tuli taas sellaista monotusta tuonne alapäähän [:D] Voihan se tietty kääntyillä vielä moneen kertaan ylös ja alas..
 
Neuvolassa ja lääkärissä käyty.
Virtsassa proteiinia, mutta ei näy mitään verikokeissa.
Ajattelevat että se johtuu ehkä runsaasta valkovuodosta.
Sokeri rasituskoe meni hyvin. Arvot ovat hyvät.
Hb 105, Rautalisää saa syödä koko ajan.
RR-94/54 P-88,
Vauvan syke 150,
painoarvio 1800g,
Vauva liikkuu hyvin ja on vilkas.
Olo väsynyt ja välillä pyörryttää kovasti.
Vauva on kääntynyt jo pää alaspäin.
 
Täällä äippäpoli takana ja prkl että oli v*********n lääkäri!! Hoitaja sen sijaan ihana ja hänelle kerroinkin että alan olla pähkinäkuoressa aika kypsänä töissäoloon (supistelut--> työpäivän loppua kohden kipeät sellaiset, liitoskivut, kuumuus, riittämätön nesteiden juonti, huimaus= yhtä tuskaa) ja hän aikoikin lääkärille vinkata että vois olla aika jäädä sairaslomalle pariks viikkoa josta sitten alkaa kesäloma. Lääkäri tokas vaan että hyvinhän sinä olet voinut! riisuppa samantien housutkin niin ultrataan ensin mahan päältä ja sitten sisältä. Hirveästi mittaili kaikennäköstä eikä oikein selittänyt mitään vaikka yritin kysellä edes sen vähän minkä -suu auki- hämmästykseltäni tajusin. Lopussa vain sanoi että kaikki näyttää olevan niinkuin pitää, lapsivettä normaalisti, poika painaa 1458g pituutta ei sanonut, muutakuin että viikkoihin nähen hiukan pitempi, toisin sanoen menee yläkäyrällä. raivotarjonnassa on. ja seuraava aika varataan viikolle 35 jolloin tulet käymään rr-kontrollissa kun on hieman koholla. neuvolan kautta sitten aiemminkin tarpeen vaatiessa. Hyvä ettei huutanut SEURAAVAA sisään. Itku kurkussa soitin sitten omalle neuvolantätille asiasta, joka varasi heti omalle lääkärille ajan ja tämä lääkäri sitten määräsi sen sairaslomankin kun itkeä tihrustin vielä sielläkin [:(]

Nyt kieltämättä tuntuu helpottuneelta kun tietää ettei tarvitse pusertaa enää töissä, mutta on todella outoa ajatella etten mene töihin takaisin ainakaan vuoteen... HUI! tästä se sitten lähtee....
 
Neuvolassa käyty.

Paino: +600g/vko
Verenpaine: OK
Hemppa: laskenut taasen 117-> lisää obsidania poskeen
Pissa - -

Vaavi:
raivotarjonnassa
Lapsivettä tuntuisi olevan normaalimäärä
syke: 150-160, kovasti liikkui mittauksen aikana
SF: 31 (eka mittaus 26, toka 24, kolmas 28,) Yläkäyrän ja keskikäyrän väliin meni tällä kertaa.

Kaikki siis ok, seuraavan kerran neuvola+ lääkäri 2vko päästä. Lääkärissä kuulemma tehdään painoarvio seuraavalla kerralla.
 
Laakarissa taas kayty.[:)]

Verenpaineet kunnossa, helpotettu sokerirasitus lapaisty, pissa puhdas, mahan mittakin varmaan ok. Ei oikeestaan turvotusta ja vauvan sydamen syke 150. Kahessa viikossa 3 paunaa lisaa painoa, joka on ok. Yhteensa painoa on tullut 15 paunaa.

Taalla eivat tosiaan seuraa kovinkaan tarkasti hemoglobiinia. Viime laakarissa otettiin se ekan kerran. Viela ei ole kertaakaan arvioitu miten pain vauva on tai lapsiveden maaraa. Varmaankin kylla katsoivat sen rakenneultrassa.[8|]

Joka kerta kysellaan olenko ottanut vitamiinit joka paiva ja tunnenko vauvan liikkeet. Nyt mua kierratetaan jokaisella laakariaseman laakarilla eli joka kerta on eri laakari kun kayn, etta ovat sitten synnytyksessa tuttuja tai olen edes kerran tavannut.[8D]

Kyselin sisatutkimuksesta, kun sita ei vielakaan tehty. Taalla ei nakojaan jakseta tutkia niin paljon kuin Suomessa, silla sisatutkimus tehdaan seuraavan kerran viikolla 36. Onneks mulla on 2vk paasta ylimaarainen ultra istukan takia. Oletan, etta ultrissa ovat taalla nahneet kohdunsuun tilanteen ja muut, kun viimeksi on tosiaan kaiveltu silloin viikolla 8, kun todettiin raskaus.

Muutamia supistuksia on ollut kuumuuden ja liiallisen rasituksen takia, mutta eivat olleet huolissaan. Nesteytyksesta ja levosta pitaa pitaa huolta talla kuumuudella oli ohje.

Lopuksi laakari totes, etta naytan hyvavointiselta...
 
Kiva kuulla sustaki iines [:)]Ja ihanaa et kaikki on hyvin [:)] Ei mullakaa lapsivedenmäärää oo katottu ku vaan ultrissa sillon joskus..Enkä oo kyllä mitää vauvan painoarviotakaan saanu vielä.. mut eipä se mitään.. tulee mitä tulee, eipä tartte miettiä minkä kokonen vesimeloni pitää ulos ponnistaa [:D]
 
kontrolliultrassa käyty ja:

vettä oikea määrä
painoarvio (ultralla) 1700g
arvioitu syntymäpaino, jos la mennnään 3500-3600g (molemmat aikaisemmat ollut tossa haarukassa)


Muuten sitten onkin avioliitossa kuoppaista ja en ole oikein muuta jaksanut kuin mennä päivät tunnin kerrallaan..

Palataan!
 
Melkoinen neuvola-labra-lääkäripäivä takana... Aamulla oli normi neuvola-aika klo 10, siellä aloin sitten avautumaan näistä mun "sydäntuntemuksista" välillä lepopulssi heittää tuolla 90-110 väliä,hetken päästä ei mitään. Pari kunnon ahdistus-kipukohtausta ollut,siis sellaisia jotka voisi maalainen tulkita sydänkohtausoireiksi....
Neuvolantäti pisti mut siitä sitten lennossa EKG:hen,joka oli kuitenkin ihan normaali.
Sitten selvisi aamuisesta pissanäytteestä että siellä oli verta joukossa,no ei muuta kun uutta näytettä ottamaan. Sen vein iltapäivällä kun menin aamulla varatulle lääkärille,lähetetään isompaan labraan ja tulokset siitä huomenna.
Lääkäri kuunteli,katseli ja tutki... Varsin kovakätisesti,sattui niin saakelisti ja tämä vaan tuumaa että taitaa olla vähän arka... [:@] Kohdunsuu edelleen kiinni,mutta alkanut pehmenemään, saikkua äitiysloman alkuun saakka. Mitään ei kuulemma nyt saa enää tehdä,liikkua saan mutta kaikki kotityöt ym jätettävä muille...Luojan kiitos ei sentään vuodelepoa rapsahtanut!!
Kuunnellessa kehkot ja sydän normit,eli jäimme epätietoisuuteen mikä näitä sydänjuttuja lopultakin aiheuttaa.
 
Muut arvot normi neuvolassa
vkot 30+1
paino +797/vko
RR 120/78 (nousussa..)
hb 134
Sf 29
Syke 140
Liikkeet ++
Raivotarjonta (tosin ei ole enää,käänty jo [:D])
Ja se pissa muutoin puhdas paitsi sen veren osalta...
 
Että näin meillä,huomista odotellen kun saa ne tarkemmat tulokset isommasta labrasta.
 
Juupa juu ja trallalallalallalaa!!!!

Neuvolassa tänään:

vk.33+2
paino 73,1kg
turvotus +/-
Paineet: 102/58
pispis: puhdas
Hb: 130
sf: n.30 (ei oikein saatu kunnon mittaa, kun on mukelo sen verran alhaalla...)
syke:120-130
liikkeet: ++

Tosiaan napero on todella alhaalla, pää on "hollilla". Suppareitten vuoksi laittoi lähetteen äippäpolille tutkimuksiin[:@] Pistin sen soittamaan sinne ekana, että mitä mieltä ne on siellä tarviiko.(edelleen se kesätuuraaja) Ja Huomenna sinne tämä mamma sitten pyörii... Perhana!!![&o][>:]
Kaikki oli muuten ihan okei, mutta kun terkkarin omat gynet on kesälomalla vielä 2 viikkoa, ja ei tiennyt ketään joka olisi ultraa osannut käyttää, katsoi paremmaksi laittaa lähetteen polille jossa katsotaan kohdunsuun tilanne.
Sitten sitä alkoi miettimään (vaikka kielsin moiset ajatukset itseltäni) mitä jos ei olekkaan kaikki niin okei? Mitä jos vauva on jotenkin ahdingossa kun sykkeetkin oli laskenut ja napero ihme asennossa yksiössään ja ja joudunkin hätäsektioon tai tai [&:][&o]
*Koitan Nyt pätkiä Piruja Turpiin!*
 
On pitänyt jo aiemmin kysästä, että monestikko te käytte raskausaikana lääkärillä? Täällä meillä lääkäri pulan vuoksi raskaus aikana vain kerran käydään lääkärillä.(ensimmäisessä raskaudessani oli 4kertaa lääkäri-neuvola)) Olen ymmärtänyt jotta loppu raskaudessakaan ei enää ole lääkäriä lainkaan, tuntuu hieman oudolta. [8|] Tietysti sitten lääkäri käyntejä on enemmän ja varataan aika lääkärille jos on tarpeen että on esim. jotain erkoisempaa vaivaa johon neukkutäti ei voi auttaa.
 
Moikka!

Meillä Raseporissa on ainakin 2 lekurikäyntiä..
Mulla on sokereiden ja edellisen km:n vuoksi noita lääkäri+ultrakontrolleja ainakin 5 ylimääräistä..

Mutta hurjan vähältä tuntuisi, että olisi vain yksi lääkärikäynti[8|]
Millä viikolla se on/oli sinulla?
 
Laitan parit neuvolakäynnit tähän ja sitten tän päivän.

10.6

RV:25+2
Paino: 70,6kg
Verenpaine: 114/73
SF-mitta: 24
Sydämmen äänet ja liikkeet ++

22.6

RV 27+0
Paino: 72,2
Verenpaine: 103/71
U-Prot (+)
SF-mitta: 24
Sydämmensyke 158
Liikkeet ++

21.6

RV: 31+1
Paino: 73,2
Verenpaine: 101/65
U-Prot: (+)
SF-mitta: 28
Tarjonta: RT
Sydämmensyke 135
Liikkeet ++
 
Mulla ainakin Espoossa neuvolalääkäri-kertoja 3 kpl. Vain yksi kuulostaa kyllä todella vähälle.
 
Mulle kertyy 3 lääkärikäyntiä raskauden aikana:
ensimmäinen taisi olla n. rv14
toinen n. rv. 25
ja kolmas tulee olemaan n. rv 36

Tarpeen mukaan sitten enemmän.
Aika vähältä tosiaan yksi käynti kuulostaa. Itse ainakin kaipaan tietoa varsinkin siitä kohdunkaulan tilasta ja siitä onko avautunut tms.
 
Se eka neuvola-lääkäri oli kun viikkoja oli 25+3 ja nyt olen ajatellutkin jotta vähän outoa jos en enää pääse lääkärille ellei mitään kummempaa tule. Kohdunsuun tilanne olis kyllä kiva tietää vielä ennen h-hetkeä, tietäis voiko esim uimas käydä. No kahden viikon päästä on seuraava neuvola joten pitänee vielä tarkistaa pitääkö muka paikkansa ettei lääkäriä olisi enää loppu ajasta lainkaan.
Mutta kylläpä on kiva asua tällasessa pikku kylässä vaikka isoa kaupunkia ollaankin kun lääkäri pulan takia ei edes lääkärille pääse kun varmasti tuolla Seinäjoella pääsee normi käynnit kuten ennen täälläkin on ollut. Muutenkin tämä on jotenkin tyhmää kun Seinäjoen puolella on kunnon synnytysvalmennus kurssit kun taas täällä pikkukylässä on yhden päivän kurssi joka on ihan turha(ekan aikana siinä ollut) ja muka pitäisi olla samaa isoa kaupunkia kaikki mutta silti palvelut luokitellaan erikseen asunpaikan mukaan. [:@]
 
Kirsikka86:
Mistä olet? Minä myös Seinäjoen alueella,pikkukylässä (Ylistaro).
Meillä täällä kyllä 3 lääkärineuvolaa,tai no mulle niitä nyt kertyy neljä kun tän viikkoinen oli ylimääräinen.
Eli viikoilla 11, 23 ja nyt tää ylimääräinen oli vk30. Yksi normaalikäynti siis vielä edessä,aikaa ei ole varattu vielä mutta menee luultavasti tuonne 35 vkon paikkeille.
 
 
Olen Nurmosta eli Nurmon äitiysneuvolassa käyn ja siellä on ollut vain yksi lääkäri käynti tähän mennessä. Muuten olen joutunut käymään työterveydessä lääkärillä kun en ole neuvola-lääkärille saanut aikaa mutta työterveydessä ei ole mitään kohdunsuun tilannetta katsottu tietenkään kun olen käynyt jaksamiseni takia saikkua hakemassa.
 
Takaisin
Top