Syyskuiset

Laita tuonne fb ryhmän pyynnöt ketjuun oma s.posti osoitteesi, niin laitan sinulle pyynnön! :)

Täältä ilmottautuu mukaan tänä aamuna plussannut 21-vuotias odottelija. (4+3 ja LA 8.9.14) Ihan uskomaton fiilis!:happy093Yhteensä lähes puolitoista vuotta yritystä takana ja nyt vihdoin tärppäsi, kun on ollut niin paljon kaikkea hässäkkää omakotitalon ostossa ja muutossa ettei ole paljoa ehtinyt mitään muuta ajatella.

Nyt on tosiaan hiukan sekaiset tunteet. Juuri pari viikkoa sitten puhuttiin miehen kanssa, että pitäisikö ottaa taas kondomit käyttöön hetkeksi, että saadaan nämä asumisasiat eli itse muutto, pikku remontit ja muut juoksevat asiat rullaamaan uudessa (lähes 60 vuotta vanhassa) kodissa. No eipä taida tarvita enää kortsukaupoille lähteä! :grin Nyt on ihan pakko mainita, että aika hyvään saumaan tuli tämä plussaus, sillä talomme entinen omistaja jätti hänelle ylimääräiset vm.2010 emmaljungan yhdistelmävaunut taloon ja minä ajattelin ne laittaa myyntiin, kun "eihän niille vielä ole mitään käyttöä!" -sanoin eilen anopille. :D

Täällä ensimmäiset oireet on oikeastaan ollut ihan samoja mitä ennen menkkoja ja siksi en heti viikonloppuna testiä tehnytkään, kun menkat jäi tulematta. Rinnat on aivan kivikovat pallot ja hélvetin kipeät! Yöllä herään joka kerta liikkuessa ja portaiden kävely aiheuttaa ikävää kipua. Alavatsaa jomottelee aina välillä ja otin viikonloppuna aika reilua annosta buranaa (600mg/vrk), että menkkakivut ei ole sitten niin kauheat, kun oikeasti alkavat. Toivottavasti tuosta buranasta ei ole haittaa vaikka monena päivänä sitä otinkin.:smiley-angelic001 Hengästyn kauhean helposti nykyään. En mikään himoliikkuja ole koskaan ollutkaan, mutta olen sentään ennen jaksanut kävellä meille kolmanteen kerrokseen ilman, että puuskutan kun höyryveturi vielä pitkään sen jälkeen! :grin Minua on aina huimannut helposti, koska en vaan osaa juoda riittävästi vettä, mutta nyt se on vielä korostunut ja koko ajan saa ottaa seinästä tukea etten kaadu. Olen myös aina ollut vilukissa, mutta nyt sekin on pahentunut ja kyllä ihan molempiin suuntiin. Anoppilassa on aina todella kuuma ja minä olen siellä nykyään aina neuletakki ja vilttipäällä koko ajan. Ja eilen oltiin miehen kanssa johonkin lähdössä ja olin juuri saanut kaikki ulkovaatteet kenkiä vaille päälle ja ei muuta kun riisumaan kaikki muut paidat ja takit toppia lukuunottamatta, kun iski kauhea hikipuuska ja meinasi ihan ahdistus iskeä, kun ei saanut niitä niin äkkiä pois. :D Hassua!

Nyt koiran kanssa kävelylle ja sitten muuttolaatikoiden pakkaamiseen! :)

19vuotias eilen plussannut ilmoittautuu :) laskurin mukaan viikkoja 3+6 ja LA olisi siis 12.9. Takana km lokakuun lopulla(viikolla 7), ja nyt poikaystävän kanssa peukut pystyssä, että tämä pysyisi loppuun asti kyydissä.

Oireina on ollut alavatsan nippailut, pahoinvointi iltaisin ja ihan hirveän kylmä on kokoajan. Niin, ja se loputon nälkä. Kumpa nyt menisi reilu 8 viikkoa nopeasti, että oltaisiin sielä turvallisemmilla viikoilla! Varhaisultraan aion kyllä mennä, vaikka se kallista onkin (täällä se on noin 100€).

Onnea kaikille muille plussaajille!

Ovatko muut jo tutustuneet raskauden aikana vältettäviin ruoka-aineisiin? Olen joskus kuullut, että niitä vältettäviä on aikamoinen lista ja aloinkin nyt tutustua asiaan. Tämmöisen listan löysin: http://www.nutriciababy.fi/ikaryhmat/raskaus/ravintooppi/fi_FI/ruokarajoitukset/

Rajoitukset ei ehkä sinänsä tuota ongelmaa, mutta miten voin yhtäkkiä kieltäytyä syömästä esim. anopin tekemiä maksapihvejä, jotka ovat maailman parhaita tai kalaruokia, jotka ovat ehdottomasti suosikkejani ja niitä on usein anoppilassa tarjolla. Emme kuitenkaan haluaisi kertoa ihan vielä lähiviikkoina kenellekään raskaudesta. Käymme siis heillä melko usein syömässä ja olisi outoa, jos en yhtäkkiä otakaan tavallisia suosikkejani.

Miten tarkkaan muut meinaatte noudattaa rajoituksia ja onko teillä jotain hyviä vinkkejä, miten rajoittaa jäämättä ihan vielä "kiinni" salailusta? :wink

Minä olen yrittänyt kanssa lueskella joka puolelta noita, mutta on jotenkin hankalaa hahmottaa, kun itselle on kaikki ihan uutta ja sitten jotkut sanovat että maalaisjärki käyttöön, mutta ehkä nämä kaikki selviää :) Viimeistään neuvolasta?

Hei, mikäli tämä raskaus nyt sitten kestää. Niin itse aion jättää maksaruuat kokonaan pois sekä kalan, kun en kalaa oikein muutenkaan syö. Kofeiini pitoiset juomat jätän pois yms kaikki muut perus asiat joita ei suositella. Mutta en kyllä aio mitenkään hirveen tarkkaa vahtia pitää että mitä syön. Jos tekee mieli roskaruokaa niin sitten syön roskaruokaa :D yli terveelliseksi en aio alkaa, kumminkin keho osaa hyvin ilmaista mitä se juuri silloin tarvitsee. :) ja neuvollassa kyllä saa niin selvät listat siitä mitä ei suositella ja mikä on sallittua, että niillä pärjää pitkälle :)

Mä söin jouluna Aura-juustoa, kun sitä oli ostettuna, mutta muuten ajattelin noudattaa noita suosituksia. Onneksi on pieniä lapsia kotona jo entuudestaan, niin ei voi syödä karkkiakaan mielin määrin :-D

Tervetuloa kaikille uusille! :-)

Mä oon kanssa vähän yrittänyt miettiä, mitä laitan suuhuni ja joidenkin ruoka-aineiden kohdalla muistaa vasta siinä kohtaa, kun se on lautaselle otettuna, ettei tämä ehkä olekaan hyväksi :grin Noh, ehkä se on tärkeintä ettei käytä alkoholia, tuhottomasti kofeiinia tai popsi maksaruokia.

Miksi te kalasta kieltäytyisitte? Sitähän nimenomaan suositellaan hyvien rasvojen ja D-vitamiinin vuoksi. Tarvitsee vain syödä vaihdellen eri kalalajeja ja eri paikoista pyydystettyjä, mutta esim. haukea ei elohopean vuoksi kannata syödä.

Mä oon täältä pitkälti katsonut: http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aihe...laiset/raskausaika/valtettavat_elintarvikkeet.

Hirveää vaan kun on koko ajan järkky nälkä ja tuntuu että maha vaan turpoaa!

Minäkin yritän välttää noita ruokia, joissa on listeriavaara - tosin jouluna tuli niitä kyllä syötyä… Mua tosin tossa yhdessä listassa ihmetytti feta-juusto - onko sekin kiellettyjen listalla, vaikka olisi pastoröitu? tai siis ilmeisesti? Sitä nimittäin just viikonloppuna söin.

Muuten kaikkea sitten kohtuudella: kofeiinia ja herkkuja kuten nyt aikaisemminkin olen yrittänyt.

Periaatteessa kaikissa pehmeissä juustoissa (vaikka olisivat pastöroituja) on listeria-riski, kun se voi päästä niissä lisääntymään pastöroinnin jälkeenkin. Mut yli 72 asteeseen kuumennettuina ne käy! :) Näin neuvolan papereissa ainakin lukee.

Mulla on kauhee himo aurajuustoon koko ajan ja on pitänyt keksiä ruokia, johon sitä voi laittaa ja kuumentaa. Tosin ei sitä kuumennettunakaan varmaan hullunlailla kannata syödä :rolleyes: Ja mies just sanoi, et olis niin kiva tehdä kunnon fetasalaatti joku päivä..

Aurajuusto on kyllä tosi hyvää! Tulee vaan jostain syystä tosi harvoin ostettua ja sit kun ostaa, tekis mieli popsia koko paketti ihan pelkiltää! :D En tiedä olenko ihan hysteerinen, mutta väkisinkin mietin, että olenkohan tehnyt kauhean virheen juomalla alkoholia viime aikoina?! Joulupöydässä join lasin punkkua, uutenavuoten eli tiistaina join kaksi saunaolutta ja eilen tilkan punaviiniä. En tosiaan arvannut, että nyt yhtäkkiä olisin raskaaksi tullut, kun niin selkeät menkkaoireet koko ajan ja yritystä kuitenkin se puolitoista vuotta takana.:sad001 Nuo määräthän nyt eivät sinänsä ole mitään isoja, ettei todellakaan ole humalassa ollut, mutta alkoholi mikä alkoholi.

Minulle on nyt aiheuttanut vähän päänvaivaa nämä ruokarajoitukset. Arjessa kotona periaatteessa on helppo karsia vältettävien listalla olevat tuotteet, mutta tuntuu kuitenkin että joidenkin ruokien kohdalla on vähän eriäviä mielipiteitä että saako syödä vai ei. Esim. tuo feta - olen ymmärtänyt että pästoroitua fetaa olisi ihan turvallista syödä (ja muitakin pästoroituja maitotuotteita)? Ja nyt sitten olenkin jo muutamaan kertaan syönyt vähän :/ Minä kun en ole vielä saanut noita neuvolan papereita joissa Mauku mainitsi sanottavan että pästoroitua fetaakaan ei kannata syödä. Olen yrittänyt noita listauksia katsella netistä ja suhtautua kuitenkin maalaisjärjellä, mutta hirvittää silti jos meneekin vahingossa syömään jotain kiellettyä...

Nyt myöskin stressaa tulevan duunireissun (Saksaan) ruokailut.. koska meitä on iso poppoo lähdössä, niin ruokailut on etukäteen sovittu ja ruokalajitkin varmaan siis ennalta valittu isolle porukalle. Pelkona on että naaman eteen tulee jokin medium-pihvi ja siinä sitten pitäisi "huomaamatta" jättää syömättä... Ja kun salaattejakaan ei vissiin suositella ulkomailla syötävän kun ei tiedä miten on käsitelty / pesty. Tietenkin yritän katsoa jos vaan on mahdollisuus tarjoilijalle vinkata etukäteen mikäli menussa näyttää olevan jotain sopimatonta. Esim. että saisinko sitten pihvin täysin kypsänä jne. En tosiaan haluaisi vielä paljastaa tätä työkavereille :) Mutta vähän epäilyttää että mitenköhän tuo sujuu...

Toi juusto juttu oli mulle ihan uus. Ikinä ennen en oo tommosta kuullut.
No niitä en itse rupee mitenkään muuttaa ja rajottaa, kaikki on niin kauan hyvin kun ei nyt ihan litra tolkulla mitään pastoroimatonta maitoo vedä. Enkä nyt sinäänsä usko, että siinäkään mitään olis. :) ihan on ennen vanhaankin terveitä lapsia saatu ilman mitään rajoituksia. Ettei noista nyt niin hirveesti kannata stressaa :)

Mulla on noi neuvolapaperit edellisestä raskaudesta (kesällä 2013), niin sieltä katoin. Ja samaa sanoi kaveri, joka työskentelee äitiysneuvolassa.

Mutta samaa mieltä kyllä oon! Ei näistä kauheeta stressiä ainakaan täällä Suomessa kannata ottaa :) Tieto lisää tuskaa, niin se näissäkin asioissa ikävä kyllä on.. Pakkohan kaikesta on varoitella, ettei valmistajat ym. joudu vastuuseen, mutta esim. listerian todennäköisyys suomalaisissa tuotteissa on harvinaisen pieni. Ja jossain ohjeessa oli just siitä, et varsinkin isot suomalaiset valmistajat kyllä on turvallisia. Eihän sitä kohta sais syödä enää juuri mitään, jos kaikkea rupee oikein kattoo.

Ja niinku kissedvaahtiskin sanoi, niin onhan sitä ennen vanhaankin terveitä lapsia saatu ja tuskin silloin on näin tarkkoja kriteereitä kaikelle ollut ja hygieniataso muutenkin alhaisempi :p Kohtuudella pastöroituja ja kovia juustoja ym. ja lihat kypsänä, niin eiköhän sillä pärjää!

Syystoukka oot niin alussa vielä, että tuskin oot juomisellas harmia vauvalle aiheuttanut. Pitkän odottelun jälkeen sitä vaan menettää toivonsa, eikä enää ole niin tarkka juomisten suhteen ja sitten kun se plussa pärähtääkin testiin, niin tuleehan siitä huono omatunto. Mutta mistä olisi voinut tietää, jollei menkatkaan periaatteessa vielä ole myöhässä.

Ei kannata olla todellakaan huolissaan, Syystoukka. Monethan juovat paljon suurempia määriä, vielä myöhäisemmillä viikoilla, kun eivät tiedä olevansa raskaana.

Neuvolasta saatavat vältettävien ruoka-aineiden listat ovat aika pitkät, mutta suurin osa niistä ruoka-aineista on sellaisia, joita ei ainakaan meidän keittiössä useinkaan käytetä. Pehmeitä juustoja tulee ikävä, mutta ah sitä onnea, kun vauva syntyy ja saa taas syödä niitä :)

Soitin tänään neuvolaan ja varasin ensimmäisen neuvolakäynnin. Kauhea, kun jännitti. En tajua, mistä moinen jännitys, kun ei tässä kuitenkaan olla ensimmäistä kertaa pappia kyydissä. Meitsi taitaa olla ihan paniikissa siinä vaiheessa, kun pitää kertoa perheille. Taidan laittaa vaan faceen viestin, niin ei tarvitse kasvotusten kertoa kenellekään :-D

Niin toisaalta itsekin olen sitä mieltä että ei kannata pienistä stressata - siis kaikesta syömisestä. Toisaalta taas mietin, että vaikka listeria hyvin harvinainen onkin niin kuitenkin mahdollinen, niin en halua mitään riskiä sen suhteen ottaa.

Kiitos teille! :) Niin minä itsekin ajattelin, mutta tottakai kaikkea uutta pitää vähän hermoilla ja miettiä! Menkat olisi pitänyt alkaa lauantaina eli muutamia päiviä ovat nyt myöhässä. :)

Miten teidän miehet on reagoineet plussatestiin vai oliko mies "mukana" testiä tekemässä? Minä laitoin miehelle tänä aamuna töihin puhelimeen multimediaviestillä kuvan testistä, jossa niin kaksi erittäin selkeää viivaa, mutta en kirjoittanut mitään viestiä. Jossain vaiheessa työpäivää mies ehti viestiini vastaamaan: "Eihän tuossa enää tulkinnan varaa ole;)" Työpäivän jälkeen kyselin yleisesti miehen fiiliksiä. Ja hänen mukaansa ihan tiedossahan se oli, että plussa sieltä jossain vaiheessa napsahtaa ja kun hommaan on yhdessä ryhdytty, hoidetaan sitten niin hyvin kun osataan! :)

Meillä on mies ihan onnensa kukkuloilla, vähän tuntuu välillä jopa siltö että mies olisi heti lähdössä tekemään hankintoja jos vain antaisi luvan :D kunhan sinne ekaan ultraan malttaisi odottaa! Ellei varhaisultrassa päästä käymään :)

Meillä mies oli aluksi vähän hämillään (vaikka toki tiedosti mahdollisuuden :D ) kun testi oikeasti näyttikin plussaa. Mutta iloinen oli uutisesta, ja käytännön mies kun on, niin rupesi heti miettimään että mitenköhän ne "kärryt" (=vaunut) mahtuu sitten autoon... Ja pohdiskeli myös mitä kaikkea pitääkään hankkia ja että nyt sitten kannattaa ruveta rahaa säästämään jne. :) Toppuuttelin kyllä myös että mitään hankintoja ei nyt kannata tehdä ennen kuin ollaan vähän turvallisimmilla vesillä... Luulen että miehelle tämä konkretisoituu kuitenkin paremmin ehkä sitten kun pääsee ensimmäiseen ultraan ja oikeasti näkee että siellä masussa on elämää... :) Toivon mukaan sinne asti päästään!

Takaisin