Syys- ja talvivaatteet

Minä oon ostanu riskillä tytölle kaikki ulkovaatteet ennakkoon joko uudenveroisina käytettyinä tai uutena alesta (pois lukien keväällä välikausipukua, jonka hankintaa en ole jäänyt odottelemaan -tosin JesperJuniorissa esim. aina viikko keväällä, jolloin vk-puvut saa -20%). Loistavasti pitänyt arviot paikkansa, kun on ohjemittojen mukaan ne ostanut. Samoin mennyt kenkien kanssa. Ne ostan pääsääntöisesti uutena, mutta pari poikkeusta on ollut, kun olen uudenveroiset kengät saanut tuttavalta (olleet käytössä vain yhdellä aiemmin ja vähän aikaa). Nyt hieman jännään, pitääkö ostaa sittenkin vielä kokoa pienemmät pakkaskengät neidille, kun kasvuvaraa on puolisen senttiä liikaa. Sais alesta, mutta päätin odottaa ja maksaa sitten vaikka täyden hinnan tarvittaessa. No koviin pakkasiin tietty vielä aikaa ja siihen asti käyttäkööt noita juuri sopivia kokoa pienempiä, joiden taas pelkäsin jäävän käyttämättä (no sain käytettynä ne puoli-ilmaiseksi, ois saanu helposti myytyä eteenpäin). Pikkumiehelle en ole ostanut vielä talvikenkiä. Ensiaskelkengissä näyttäisi muuten se koko 19 olevan just hyvä! Menee nyt syksyn ja sitten tarvittaessa välillä sisällä, jos haluan ollenkaan pitää.
 
Muokattu viimeksi:
Mie jos oisin ennakkoon ostanu talveks haalarin ja kengät ni ois ollu haalari ainakii yhen koon liian pieni ja kengät vähintään neljä numeroo liian pienet :grin Onneks en ostanu. Nyt oon miettiny et kannattaako ostaa toppahaalari -20% kun on välillä esim. ozbabyssa ale, vai oottaisko jos tässä syksyn aikana sais isommalla alella jostai.
 
Mä oon ostanu kaikki ulkovaatteet (ja myös suurimman osan muistakin vaatteista) facebookin lähialueen kierrätysryhmästä ja Malmilla olevasta Velmu-lastenvaatekirppiksestä (on muuten tosi kiva ja siisti kirppis). Tän ikäisillä nuo ulkovaatteet ei ehdi kulua juuri ollenkaan ja oon löytäny uuden veroisia vk- ja toppahaalareita 5-30€/kpl (reimatec, ticket jne.)
 
Joo, siis minä oon aina ostanu iän mukaan eli 6-10/11/12 kk 74 cm ja vuoden ikäiselle sitten koko 80, 1,5-vuotiaalle 86 cm ja niin edelleen. 2-vuotiaalle ostin koon 92 cm toppapuvun, vaikka sisävaatteissa käytti vielä kokoa 86 cm. Sit oon ottanu merkkikohtaiset erot huomioon eli esim. Ticketin vanhat mallit reilumpia kokoja (kuten nyt vauvalle käyttöön otettava toppapuku kokoa 74 cm menee varmasti koko talven. Varalla on takki-housut-yhdistelmä ja niitä tulen käyttämään muulloinkin, esim. kauppareissulla, jos nyt tuliski kasvupyrähdys. Sain myös esikoisen vauvaiässä hyvän vinkin ostaessani keväällä vk-haalarin eli hihat ja lahkeet tulisi mennä kämmenten ja jalkaterien yli mahtuakseen vielä syksyllä. Toppapukujen kanssa oon noudattanu samaa linjaa eli reiluja on pitäny olla. Tosin osan vaatteista (esim. Koon 98 cm) ostin jo ajat sitten esikoiselle, kun 3-vuotiaat käyttää kokoa 98 niin onpas nyt just hyvä, hieman reilu tosin alkutalvesta, mutta menee varmasti koko talven ja ehkä vielä ensi vuonnakin alkutalvesta.
 
Sama juttu NiBaBa :grin Eilen ekaa kertaa käytössä ollu reiman välikausihaalari koko 80 just sopiva, ei varaa kasvaa eli menee tän syksyn ja keväälle sit uus.
 
Paljon ootte maksaneet haalareista kirppiksillä ? Oon seuraillut vähän fb kirppiksiä sillä mielellä että jos löytyy kiva pieni haalari hyvällä hintaa voisin ostaa.. Mutta noista pyydetään jopa 70€ ! Musta aika kallista, varsinkin kun vaikea tietää kokoa kun joka haalarilla on omat koko luokitukset. Toisaalta meidän poika on vielä aika siro ja pieni että käyttää vielä pääsääntöisesti kokoa 68. Koon 74 haalaritkin olisi varmaan aika isoja.
 
Yhdellä kirpparilla oli Jonathanin haalareita, joiden hinta vaihteli 10-50€ välillä. Ostin 10€ haalarin. Toki Jonathanilla on haalareita jotka maksaa 140€ ja haalareita jotka maksaa 50€. Eli lähtöhinnoissakin isot erot.

Mutta olen kyllä samaa mieltä, että 70€ käytetystä on paljon kun ei yhtään tiedä, miten on pidetty. Toki jos lähtöhinta on 150€, niin esim. 50€ on kuitenkin vain 1/3 ja 70€ hiukan vajaa puoleen hintaan. Halvemmat on saattaneet olla useamman lapsen päällä ja kalliimmat vain yhdellä. Toisaalta kun on oikeaan aikaan alennusmyynneissä, niin uuden voi saada tuohon 70€ hintaan tai halvemmalla, siihen nähden käytetystä sama hinta on paljon.

Nyt kun katson ulos, niin mietin että poika tarvitsis ihan oikean, perinteisen sadeasun. Ei kuitenkaan ehditä ostaa ennen kuin lähdetään reissuun tänään. Sitten vielä kun rattaiden sadesuoja on hävinnyt jonnekin... :sour:
Syytän aina miestä näistä katoamisista, kun se on yli-innokas siivoaja. Toki se voi olla kateissa siksi että olen unohtanut sen jonnekin, mutta ei se ole ollut edes käytössä. Esillä muutaman kerran kyllä.
 
Mie pitäisin käytetyn haalarin hinnan rajana -70% ovh hintaan verrattuna. Eli jos haalari uutena 100€, maksaisin hyväkuntosesta käytetystä 30€. Kun joskus saattaa saada uutenakii ostettuu haalarin -70%. Hintoja on vaa vähän vaikee arvioida. Mut 70€ käytetystä haalarista on miusta ihan liian paljon, siinä pitäs olla alkuperänen hinta jo satasissa et siihen hintaan ostaisin.
 
Meillä on niin sirpukka neiti, ettei meillä voi todellakaan katsoa koko suosituksia.
Ikää pian 9 kk ja käytössä edelleen ja vielä varmaankin pitkään 68cm: n vaatteet.
 
Meillä on tälle syksylle jonatanin vk-haalari kokoa 74 (on vielä tosi iso) ja maksoin siitä 5€ meidän lähialueen kirppisryhmässä. Kevääksi on reimatec 80cm ja siitä maksoin 15€. Sain molemmat mielestäni tosi halvalla, kun ovat kuosiltaan nättejä ja tosi siistissä kunnossa. Vk-haalarista en maksais yli 30 ja toppis alle 50. Toki on paljon merkkejä joiden käytettyjä haalareita myydään tosi kalliilla, mut itse en oo valmis moisesta maksamaan varsinkaan näin pienelle.
 
Meillä tosiaa 80cm toppapuku ja vk-haalari syksyksi. Toivon että sopisivat myös kevätkaudella vielä kun hieman reilumpia :)
 
Hitsi kun mie en vieläkää tiiä minkä kokosen talvihaalarin uskaltais ostaa... Koko ajan seurailen kun millon missäkii ois pieniä alennuksia. Mietin et kannattaa ehkä nyt ostaa talveks haalari kun on kokoja jälellä, ei välttämättä löydy mieleistä sit kun talvi tulee. Mie oon vielä hirmu vaativa, ei mikä tahansa kelpaa :grin Mut onko se 86 vai 92? Hukkuuko tuo heppu siihen haalariin jos ostan kokoo 92? Kun nyt siis koon 80 vkhaalari just sopiva, pituutta pojalla n.78cm nyt 8,5kk iässä.
 
Esikoinen on nyt 2v 1kk ja on 89cm pitkä ja hukkuu sen molempiin toppahaalareihin jotka ovat 92cm ( Reima ja Remu).
 
Mie vähän mietin et jos hommais koon 92 ni menis seuraavanakii talvena... Ehkä se on nyt liian iso ja hommaa ens talveks sit uuden..
 
Haalarit on reilua kokoa, toppahaalarit reilumpia ku vk-haalarit. Suosin mieluiten sellasia (vauvamallia lukuun ottamatta), joissa kunnon kuminauhavyötärö. Silloin ei haittaa reiluuskaan. Onpa teillä isoja vauvoja, jos Reiman koko 80 jo nafti. Silloin täytyy tosiaan olla jo yli 80 cm pitkä. :) Meillä tosiaan Ticketin koon 74 haalari (aavistuksen pienempi kuin Reiman 80 cm) ja se meni esikoisella sinne 1,5-vuotiaaksi juuri ja juuri (sisävaatteissa käytti jo 86 cm). Luulin sen ostaessani, että pitää ostaa kevättalveksi uusi puku, mutta ei tarttenutkaan. Kaverin poika käytti Reiman haalaria (koko 80) 1,5-vuotiaaksi. Toki merkistä hieman riippuu tuo kokoasia ja lapset eripituisia ja -mallisia, mutta yleisesti porukka kuulostaa käyttävän sisävaatteita pienempiä ulkopukuja. Pituuskasvu tietty myös hidastuu tässä vaiheessa, mutta jos nyt just sopiva, ei varmastikaan mahdu enää keväällä. Esim. meillä sisävaatteissa koko 74/80 käytössä, mutta koon 74 vk-haalari menee aivan hyvin koko syksyn (käytin jo keväällä ja silloin arvioin juuri lahkeiden ja hihojen pituuden perusteella, kun meni kämmenten/jalkaterien yli, menevän loistavasti koko syksyn ja niin tekeekin :)). Nyt tosiaan tuo Ticketin 74 toppahaalari on niin reilu, että menee oletettavasti koko talven (oon kuullu, että Ticketin uudet mallit vastaisivat enempi kokoa eli ostaisin koon 80 cm). Varalla on takki ja korkeavyötäröiset henkselihousut (Reima) koko 80 cm. Esikoisella on todella reilu koon 98 toppahaalari ja sisävaatteet kokoa 98. Tod.näk. viime vuoden 92 koon haalari menee alkutalven.
Ticketin/Molon uudenveroiset toppahaalarit (yhdellä lapsella käytössä olleet, ei karheumaa) maksoivat 35 e kappaleelta. En raskinut ostaa Reiman pukua, jossa polvissa karheumaa 40 eurolla. Ostan sit tarvittaessa mielummin alesta ja saan erotuksen, kun myyn puvun 20-30 eurolla.Itse myin uutena ostetun Jonathanin vk-haalarin 20 eurolla (ei käytön jälkiä).
 
Muokattu viimeksi:
Mä ostin joskus puoli vuotta sitten nettikirppikseltä todella halvalla vaatepaketin, jossa tuli kokoa 80 bodyja, paitoja, housuja, sukkia, villahaalari, vk-haalari, toppahaalari ja vuorellinen sadeasu (takki ja henkselihousut). Sadeasu on kokoa 86 ja toppahaalarista en löytänyt kokomerkintää, mutta sekin on varmaan 86? Ellei jopa 92. Hyväkuntoinen Remun Travalle se kuitenkin on. Ajattelin silloin paketin ostaessani, että tää toppahaalari ois varmasti hyvä nyt tulevana talvena, mutta poika tosiaan mitattiin just neuvolassa 71 cm pitkäksi ja haalarin olka-lahkeensuun mitta on 83 cm... No, vk-haalari on sentään nyt syksyllä hyvä ja villahaalarikin vaikuttaa talveksi sopivalta. Toppahaalari joko jää käyttämättä tai sopii vuoden päästä... Ei tosin olla edes sovitettu sitä ylle, mutta eiköhän sen näe korvallakin että liian iso on.
 
Meillä nyt vieä käytössä jo keväälle ostettu lassie vk-haalari koko 68 joka edelleen iso. Toppahaalareita on 2 uutta erivuosien äp-haalaria ja sitten takki+haalarit setti ciraf, jotka ostin kesällä -70% alesta uutena, ne on koko 68 kanssa, mutta tosi reilua mitoitusta, joten todenäköisesti menee vielä talvella vaikka tyttö nyt jo sen 70cm onkin. Elättelen toiveit ettei enstalvelle vielä tarttis ostaa mitään kallista reimateckiä..
 
Minä odottelen talvea, että pääsisi toppavaatteisiin eikä tarvitsisi ostaa välikausihaalaria, joka on todennäköisesti keväällä pieni.. Meillä on käytössä nyt vk haalarihousut ja erillinen takki, jotka ovat nyt ihan sopivia.. Eli talven tullen saa laittaa pois kokonaan.. Irralliset housut ja takki on vain niin paljon inhottavampi pukea kuin mitä kokohaalari olisi.. Mutta ei millään viitsisi ostaa enää tässä vaiheessa :grin Talvihaalareita taitaa olla kaksi.. Uusi Reiman haalari jonka mummu osti kun oli 50 eur, norm hinta 119,- Ja sitten on äp pakkauksen jo viime talveksi varattu vaan ei käytetty haalari..

Pesettekö te uuden talvihaalarin ennen käyttöä? Kaikki vaatteet kai pitäisi pestä, mutta pelkään että pilaan tuon hienon haalarin ennenkuin saan sitä kertaakaan tytön päälle :grin
 
Takaisin
Top