syntyneet "helmet" eli helmikuulaisten vauvat

Pampero: toisen kätilön kanssa saatiin nostettua sokeriarvoa tänään paljon paremmin, vaikka hän kävi ottamassa sokeri arvot harvemmin ja syötettiin harvemmin, kuin viime öinen kätilö, joka pisteli vauvaa pahimmillaan joka tunti ja piti yrittää syöttää joka tunti. Kummankaan nukkumisista ei tullut yhtään mitään, joka varmasti myös vaikuttaa syömisen määrään ja näin myös sokereihin!

Kunnon testissä sokeri arvot reippaasti yli kolmen, joten mitään aivovaurion vaaraa ei kyllä ole. Mielestäni yökätilön toiminta oli jo haitallista hössöttämistä, koska hänen kanssaan arvot laski.

Näitä on varmasti hyvä seurata, eikä minua haittaa vaikka olisimme viikonkin tarpeen vaatiessa sairaalassa, jos se on vauvan edun mukaista.
Kätilöissä on kumminkin selkeästi eroja ja mielestäni yöllisen kätilön toiminta oli enemmän haitallista, kuin hyödyllistä. Ja tökeröä.

Minulla ei ole diabetesta.
 
+ylilääkäri oli sitä mieltä että vauva on viikon vanhempi kuin LA antaa ymmärtää.

Vauva myös syö todella hyvin, jos saa syöttöjen välillä riittävästi nukuttua ja kaikki muutenkin ok.
 
Minipallo, ehkä olet kertonut noista asioista jossain toisessa ketjussa, mutta itse luin vain tämän ketjun ja siitä sai kuvan, että et ymmärtänyt miksi sokereita seurataan ja että se olisi sinusta turhaa. Mutta ymmärrät siis mistä on kyse ja hyvä niin. Tuon yöllisen kätilön toiminta kuulostaa kyllä hieman hössöttämiseltä ja ymmärrän kyllä sen puolesta, mitä aiemmassa viestissäsi tarkoitit.
 
Eipä minulle asiaa ole kyllä pahemmin asiaa selitetty kuin että "tämän viikkoisilla seurataan sokereita ja keltaIsuutta"
:O
Päivän ja illan kätilöitten toiminta on ollut ihan erilaista kuin tuon yökätilön, joka on nyt tänäkin yönä.
:/
Toivottavasti ei ole samanlaista toimintaa tänä yönä, tai repeän kyllä liitoksistani ja näen varmaan huomenna sinisiä smurffeja, kun en saa nukutuksi...
Noh toiv sokruarvot olisivat edelleen hyvät, niin ehkä ei olisi sitten tekemässä koko ajan jotain niin agressiivisen hanakasti..
 
En nyt todellakaan tiedä, että päteekö tämä sama, jos on vaan maksorominen vauva, eikä diabetesta taustalla, mutta käypähoidossa sanotaan näin vauvan verensokerin mittauksista:

Vastasyntyneen hypoglykemian ehkäisy ja hoito
  • Vastasyntyneitä hoitavassa yksikössä tulee olla kirjalliset toimintaohjeet raskausdiabeetikon vastasyntyneen hoidosta.
  • Hypoglykemian hoidossa on keskeistä sen syntymisen ehkäisy.
    • Vanhempia tulisi etukäteen informoida imetyksen ja tiheän ruokinnan eduista 103.
  • Hypoglykemian ehkäisemiseksi suositellaan varhaista ihokontaktia, aktiivista ja tiheää rintaruokintaa ja tarvittaessa lisämaidon antoa.
  • Ensimmäisen syötön tulisi tapahtua jo ensimmäisen elintunnin aikana, ja syöttöjen tulee jatkua 2 tunnin välien.
  • Hypoglykemiariskin vuoksi tarvitaan veren glukoosipitoisuuden seurantaa.
    • Hyväkuntoisen täysiaikaisen vastasyntyneen verenglukoosiarvon mittaamista ensimmäisten 2 tunnin aikana tulee välttää, koska tuolloin veren glukoosipitoisuus on normaalistikin pienimmillään (kuva 2)
    • Tarpeeton mittaaminen johtaa ylihoitoon ja aiheuttaa tarpeetonta kipua.
    • Täysiaikaisen vastasyntyneen veren glukoosipitoisuus on suositeltavaa mitata ennen lapsen toista, kolmatta ja neljättä ruokintaa (esim. 3, 5, 7, 12, 24 ja 48 tunnin iässä) ja oireisilta heti 96.
    • Jos arvot ovat poikkeavia tai lapsi oireinen, seurantaa on syytä jatkaa tihennetysti 2 vuorokauden ikään saakka.
  • Näyttöön perustuvia raja-arvoja hypoglykemian hoidon rajoiksi ei voida antaa. Suositustyöryhmä ehdottaa seuraavia käytöntöjä:
    • Jos veren glukoosipitoisuus on alle 1,5 mmol/l, aloitetaan glukoosi-infuusio.
    • Jos veren glukoosipitoisuus on 1,5–2,5 mmol/l, lapsi autetaan ensin rinnalle, minkä jälkeen annetaan aina lisämaitoa. Tämän jälkeen tehdään tarkistusmittaus.
    • Jos edellä mainittujen toimenpiteiden jälkeen veren glukoosipitoisuus on edelleen alle 2,6 mmol/l, aloitetaan glukoosi-infuusio.
 
On kyllä aika hurjaa kun tunnin välein herätetään ja pientä kiusataan. Hienoa ja hyvä on kun tarkkailevat ja huolehtivat, mutta tuntuu kyllä vieläkin tunnin välein vauvan herättäminen aika hurjalta.
 
Mulla oli jäänyyt tossa edellisessä kommentissa loppuun kirjoittamatta, että tosiaan on kumma, kun tuossa käypähoidossakin todetaan ihan selväsanaisesti 'Tarpeeton mittaaminen johtaa ylihoitoon ja aiheuttaa tarpeetonta kipua' . Mutta en sitten tiiä mitä on Minipallon tapauksessa taustalla, tossa kun puhutaan radista ja täysiaikaisista,... :S
 
Valitin asiasta ja viime yönä mitattiin sokru vain kerran ja hyvä oli. Nyt kun sain nukuttua, niin maitokin nousi ja vauva imee paremmin. :)

Myös hoitaja osasi olla hienovaraisempi. Ei mul kertaakaan muut hoitajat ole ottaneet noin usein, ainoastaan tämä yöhoitaja.
 
heeei! tuli tös mieleen, kun lueskelin tuolla muiden ryhmissä synnytyskertomuksia, et jos Dangel jaksaisi tuonne ekaan viestiin liittää syntyneet sillai nimimerkki/päivämäärä/kellonaika/raskausviikot/sukupuoli/strategiset mitat/kuinka syntyi(esim. alakautta normaalisti tai käynnistettynä tai sektio yms.)

Toivottavasti osasin selittää sillai järkevästi :D niin ja synnyttäneet jos jaksais helpottaa helpottaa hommia niin et kirjottais tiedot viesteihin valmiiksi noin niin ei tarvi kuin kopsata ja liittää :)
 
Voin laittaa kyllä, mutta laittakaa tosiaan selkeästi tietoja, niin ne on helppo poimia :) helpottaa toimintaa varsinkin sitten kun vauvakin on tässä pyörimässä :wink
 
Toivottavasti meni minipallon tiedot oikein. Onko tuo kirjoitusasu hyvä, vai miten haluatte? Nyt saa vaikuttaa :)
 
Mulle ainakin kelpaa, mutta en mä kyllä kehtais valittaakaan, kun en ite niitä oo laittamassa. :) :D
 
No nyt saa valittaa vielä kun päivittäjä antoi luvan :wink
 
Voi ihana, hetken on pois ja tällaisia uutisia tulee! Onnea Minipallo! :)
 
Kiitos Panda. Haluatteko tietoo vielä synnytyksen ja ponnisusajan. Entäs pään ympärys?

Tässä nämä varuix

Synnytyksen kokonaiskesto 1H 57MIN, ponnistusvaihe 4MIN

Neitin pään ymp. 34,5cm

Noita lukuja kun kattelee, niin itsekin olen vieläkin vähän hämillään, kuinka nopea oli..

Ja synnytys oli minun toinen.
 
Todella nopea synnytys kyllä. Mutta hyvä, että itse synnytys sujui noinkin hyvin, kun sitä ennen jouduit pitkään kärvistelemään. :)
 
Minipallo : Kuinka kauan sulla kesti ensimmäinen synnytys ??

Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen, kun itelläni esikoinen synty 4 tunnissa, ja nyt kun yleensä sanotaan et aika puolittuu niin......
 
Takaisin
Top