Synnytysturinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja röppö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
CranberryLips, voi kurjuus! Vauva virkisty nyt! Parempi varmaan kuitenkin seurannassa sairaalassa, olisit koko ajan kotona hädissäsi, että onko kaikki ok!

Mimii: Meille äippäpolin lääkäri sano, ku ultras että pään mitasta tehään se painoarvio. Et kai se jotai osviittaa pään kokoon antaa?

CranberryLips, tosi paljon voimia ja halauksia täältäkin! Toivottavasti vauvalla kaikki kunnossa! Onneks oot tosi hyvissä käsissä ja siel pystytään tekee nopeesti jotain jos niikseen tulee!

No esikoisen pään ympärys oli iso, 38 cm ja oli yli 4 kg, tiedän pienempiä vauvoja joilla ollut saman kokoinen pää tai pienempiä ja tiedän isompia vauvoja, joilla ollut pienempi..
Ne on niin kaikista rakenteista, geeneistä yms kiinni..
Harvoin kuitenkaan joku 5 kg vauva todetaan 3 kg:n painoiseksi.
Itse pidän selvyytenä että 500 g voi hyvin heittää suuntaan ja toiseen, kuten esikoisen kanssa..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Mua alkaa pelottaa et tästä bebestä tulee joku jättiläinen. SF-mitta menee yläkäyrällä, melkein yli sen. Vaikka eihän ne käyrät tosiaan koko totuutta kerro. Ultrassa vklla 28 kokoarvio oli ihan normaali keskikäyrällä lekurin sanoin "ei liian pieni, ei liian iso". Sokerirasitukset on molemmat olleet kunnossa ja arvot hyviä, paino ei toistaseks ole mulla noussut liikoja. Mut silti pelottaa. En tiedä, kai se on toi mahan koko sit. Minä ja mies ollaan molemmat oltu syntyessä sellasia normikokosia ~50cm ja ~3500g et ehkä senkään perusteella ei mitn viiskilosta ois tulossa... seuraava ultra mulla vklla 37, katotaan mitä siellä sanovat...

Jomsuli, miulla menee täsmällisesti sf-mitta yläkäyrän mukaan ja nyt kävin muutama päivä polilla jollon näin kasvukäyrät niin miulla on menny ite vauvan kasvu täsmällisesti keskikäyrällä eli h-hetkellä painoarvio ois 3500g ja nyt 32+6 oli 2100g. Et sf-mittaa en hirveest säikähtäis :)

Miulla helpottu toi sf-mitta stressi, kun näin koneelta ihan alkuviikoilta asti ne käyrät rv:lle 33.. Ei ainakaa miulla mee yks yhtee ajatus, et jos sf-mitta on yläkäyrillä et ois jättivauva, vielä ainakaa. :D

Niin, no kyllä mulle ainakin sanottiin että "ei tää mikään pieni vauva tule olemaan" silloin kun esikoisen maha meni yläkäyrillä!
Minkä mukaan ne sen vauvan koon käyrän sit muka katsoo? Oman painonnousun ja minkä muun? Vai?
Lukeeko se vauvan koko jossain neuvolakortissa? Onks siellä vauvalle oma käyrä?
En ole jaksanut katsoa tarkemmin tota korttia takaa paitsi mahan käyrän, kun välillä koko neuvola tuntuu ihan turhalta hommalta, vaikka on siitä apuakin ollut..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Lääkärillä oli koneella vauvan kasvukäyrä erikseen mikä on otettu ekasta ultrasta ja sit päivitetty joka kerta ultrissa :)

Veljenvaimolla aina ollut tosi iso maha odottaessa, sf siellä yläkäyrillä, ja keskikokoisia lapsia tullut, paljon lapsivettä meinattiin viimekerralla. ei se kaikkea kerro sekään mitta! oma tuntuma on ollut että itse tuntee aika hyvin minkäkokoinen lapsi on tulossa, onhan se itsensä sisällä, ja ne liikkeet ja möyrimiset antaa paljon tietoa äidille. tietysti vaikeahan sitä on verrata jos ensimmäisestä kyse, mutta kyllä siinäkin saa kuunnella omaa tunnetta koon suhteen!

Kiitoksia kaikille tuesta :love2 Pääsin kotiutumaan, mut nyt pienimmästäkin huolesta ja supistelusta pitää lähteä sairaalaan. Vauvan liikkeitä pitää laskeskella nyt tarkkaan. Ja ei tää kotiin tulo nyt onnistunut ollenkaan niin kuin toivoin :sad001 Miehen kanssa sukset ihan ristissä ja mun pää ei yhtään kestä tätä :sad010

Just ite juttelin kätilön kanssa vauvan painosta ja koko arviosta. Koska esikoinenkin oli niin pieni 47 cm pitkä ja 2846 grammaa. Ja nyt tän hetkisen vauvan painon mukaan ei usko et tästäkään vauvasta tulee iso. Ja totesi muutenkin etten varmaan isoja vauvoja tule tekemään ellen 20 vuoden taukoa pidä. :) Ja en ekankaan kanssa vältellyt kamalasti sokereita söin mitä mieli teki. Ekan kans lihoin 17 kg. Nyt tämän kanssa laihduin alkuun ja painoa tullut vain alle 3 kg lisää. Ja saman painoisia ovat melkein samoilla viikoilla mitattuina vaikka oma painoni ei oo nyt noussu :)

Ja synnytykses hartiat voi tehdä tiukkaa. Yleensä vauva solahtaa nätisti pois, mut joskus voi jäädä hartioista kiinni. Uskon kyllä et osataan arvioida, mut eihän sitä voi tietää jos hartiat onki leveämmät mitä luullaan o_O

Voi eiiii, harmi et teil on miehen kaa ongelmia.. Ei yhtää kiva tommosen jälkeen.. :confused: Koittakaahan setviä! :Heartpink

Voi cranberry! Riitely miehen kanssa on nyt viimeinen mitä tarttet :sad001 Toivottavasti saatte asiat selvitettyä. Oliskohan niin että hänkin stressaa nyt sun ja vauvan vointia ja siksi on kenkkua.. Tsemppiä ja haleja :Heartpink

No mitää ei saa tehä... Se on sopinut et lapsi lähtee mummille kun mä jään yksin kotiin. Ja tulee takasin kotiin vaan nukkumaan. Et omaa poikaa ei saa edes hoitaa ja nähä :sad010 Lapsi muutenkin sekasin ku äitin kurii ei oo nähny kahteen päivään niin voitte vaan kuvitella mikä mekastus ja uhma täällä on. Mitä siitä tulee jos se on kaks viikkoo mummolla missä saa syödä mitä haluu ja tehä mitä haluu ?

Oon niin vihanen ! :smiley-angry016 Tunnen itteni ihan vammaseksi...

Voi hyvänen aika.. :/ Eikö miehes vois ottaa sairaslomaa ja hoitaa siun kaa poikaanne kotona? Jos et mitään saa tehä niinku oikeesti?

No hänen työnsä on niiiiiii tärkeeee. Vittu mua ottaa päähän... Tuntuu pahalta ettei omaa poikaa voi hoitaa. Ja saan tehdä asioita jos ei koske tai supistele. Mitään painavaa ei saa nostaa. Eli en saa poikaa laittaa ees sänkyyn. Ja must tuntuu et pelkkä makaaminen saa tääl masun kipeeks kun on kova stressi. Äsken sain kiukun puuskan ja vähän siivosin ja ukko veti herneet nenään. Ku mun pitäs nyt vaan makaa. Mut mulle on kova paikka vaan makaa ja anoppikin valitti et saunaan ei ole asiaa. Lääkäri sanoi et saan mennä jos ei supistele. Kävelylle en saa lähtee pojan kanssa ja siis oon varmaan 2 viikkoa sisällä ja vollotan vaan :sad001

Just! Koita kestää.. Mut julmaa tommonen vaikka huoli onkin.. Kyllä ny ihminen tietää mitä pystyy tekee. :sad001

Kyllä tuo miusta kuullostaa vaan siltä et yrittää pitää siusta huolta, et on järjestelly asiat niin et sie saat levättyä. Ole onnellinen että siinä vierellä on joku joka tekee sinun edestä asioita.

Ihan oikeesti hei, nyt ei saa heittäytyä marttyyriks. Pidä siitä pikkusesta nyt huoli :) 2 viikkoa on kuitenkin melko lyhyt aika.

Takaisin