Synnytysturinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja röppö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on huomenna pelkopoli, en tiiä onko siitä sitten mitään hyötyä tähän kun synnytys mietityttää ja pelottaa.
Tiedän, että pahasta alatiesynnytyksestä voi pahimmillaan jäädä sellaset traumat mistä toipumiseen menee pitkään.... En tiedä, onko mulla vaan osunut näin, mutta 3 sektioihmistä tunnen ja kellään heistä ei oo mitään traumoja jäänyt. Kaikki ollu suunniteltuja, ei hätäsektioita, tuollakin voi olla suuri merkitys.

ehkä juuri eniten pelkään joutuvani hätäsektioon, jos kaikki menee pieleen alatiesynnytyksessä, se on kuitenkin paljon riskialttiimpi juttu kun suunniteltu sektio. Ja pelkään, että mut pistetään yrittämään alakautta sen jonkun 1-2 päivää vaikka ei onnistu, kidutetaan niin pitkään ennenku luovutetaan ja siirrytään sektioon.
Kaikki pahat repeämät kummittelee mielessä myös....
Eiköhän ne huomenna kumminkin valista muo sektion riskeistä ja kehu vastaavasti kuinka yleensä alatiesynnytykset sujuvat niiiiiin hyvin ja toipuminen on niiiiiin nopeaa...

Ootteko alatiesynnytystä pelkäävät (ja muutkin) ruvenneet tekemään sitä kuuluisaa pimppi-välilihajumppaa öljyn kera? Noitten repeämien suhteen siis sitä kehoitetaa. Meillä suositellaan rv 34 aloitettavan.

Meinas ruveta neuvolas naurattaa noloudesta, kun se kerto ja mies tietysti kans siinä nolosta tirskuen. :D Mutta itse aion jumppailla ja öljytkin ostettu valmiiksi.

Mie en esikoisesta öljynnyt, vaikka yli 4 kg painoi niin sain vain 2 pientä tikkiä..
Jollain tapaa en usko öljyämisen auttavan kuin ulkopuolelle synnyttimiä ja yleensähän ne repeämät tulee ihan tonne sisälle ;) Pitäis kai heittää purkki Ceridalia pimpsaan kun supistukset alkaa? Hei, ehkä se vauvakin vaan pulpsahtaisi pois sieltä?!? :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app

Nyt muaki on alkanut pelottaan toi synnytys, tai siis sektio ennemminkin.. alatiesynnytystä en osaa ees aatella, kun se on niin epätodennäköstä. Mut nyt kun jo neuvolassakin sanottiin et usein tälläsis tapauksis synnytetään aiemmin, niin se lähestyvä synnytys pelottaa.. Ja pelkään ihan sikana sitä et oon yksin kotona ja et synnytys käynnistyy, lähellä kun ei sitten oo ketään tuttua jos mies ei oo kotona. Ja sit vielä jos joutuukin hätäsektioon, kun jo nyt on niin monta kertaa pelästytty että synnytys käynnistynyt, niin mitäs jos se käynnistyy aivan liian aikasi..vaikka onhan nyt jo ihan ok viikot, mut sais se pikkunen vähän vielä kasvaa. Eniten varmaan täs pelkään kuitenki siks kun on niin epätietonen olo koko hommasta, kun ei tiedä kuinka pitkälle sitä sit kattellaan lähteekö se istukka nouseen vai ei..huoh..

Voi ei.. miten sen edes pystyisi suorittamaan? Öljyä käsiin ja värkkiä venyttelemään...?! Taitaa riippua pitkälle kudostyypistä ja vauvan asennosta, ponnistusten hallinnasta, lihasten tiukkuudesta ja monesta muusta paitsi öljyämisestä tai öljyämättä jättämisestä ne repeämiset.

Suski: voin hyvin samaistua sun tuntemuksiin. Mäkin haluaisin jo tietää käynnistetäänkö kuinka ajoissa, saanko synnyttää alateitse, missä synnytän ja jos mieskin tekis päätöksen tuleeko mukaan vai ei, tai pääsiskö ylipäätään, jos pojan leikkaus/hoito on samaan aikaan ja meenkö yksin vai otanko jonkun lähisuvun naisista mukaan ja ja ja kysymyksiä on monta ja vähän niitä ketkä osaa vastata, eikä kaikkiin kysymyksiin varmaan olekaan vastausta ennen kuin sen aika koittaa.

liisaa: Se ohje onkin ainakin meillä, et 1-2sormea työnnetään 4cm pimpsaan ja muutama minuutti venytetään alaspäin ja sama ylöspäin. Ja sit myös välilihan hierominen öljyllä. :)

Niin voihan sitä miestä pyytää jelppimään tossa jumpassa. :grin Sanoa, et jos autat niin sitä nopeemmi saat normin seksielämän takasin :p

Okei mulla on liian levotonta, taidan lähteä neulomaan, ennen kuin juutun tähän koko lapsen päikkäriajaksi...

Ite en esikoisen kans mitään venytyksiä tehnyt tai öljyillyt. Eikä edes neuvottu mulle sellasta :grin Ja luonnolliset repeämäthän paranee nopiasti jos niistä ei kovin pahoja tule. Itellä ku jouduttii nipsasee tuolta kun pojan sydänäädet katos ja tuli hieman kiire siinä niin paraneminen kesti reilu kuukauden verran. Et autossa istun tyynyn kans ja toisen kankun päällä kun teki se haava kohta kipeetä. Ja sit ku asuttiin viel kerrostalos niin portaat oli hankala kävellä. Enkä uskaltanut kantaa kauheesti kun veti sillee jänskästi o_O Mut se oli aika pieni vaiva sit loppujen lopuks :) eikä niitä arpia kannata kauheesti pelätä. Mulla ei edes huomaa et tuol ois mitään tikkejä ollutkaan kun niin siististi lääkäri on sen tehnyt :)

No en kyllä ala kaivelemaan toosaani yhtään millään sormella! Kuulostaa vähän epähygieeniseltä, ja kun tässä nyt on muutenkin kaikenlaista liitoskipua, niin antaa pimppiparan olla edes välillä rauhassa. :grin

Ihan tarpeeks vaikeeta tän mahan kans pyyhkiä itsensä vessakäynneillä. Vielä ny säännöllisesti öljyillä tuonne. En mää ainakaan jaksa!
Mä en enää jaksa rasvata mahaa ja rintojakaan. Rinnat on revenny. Niissä kulkee semmosia sormelle tuntuvia uurteita ja ne on oikein kipeitä. Kai se on ny ainut vaihtoehto lähtee Viroon leikkauttamaan itsensä! :wink

ai kamala!!!! :grin ei mullekaan oo koskaan mitään sanottu mistään öljyymisistä, venyttelyistä tai semmosista :eek: no meikäläisen värkki on vissiin käytössä jo niin kulunu, ettei tarviikaan... ekan kohdalla pari tikkiä vaan ja tuskin se siitä on ainaskeen tiukemmaks muuttunut...

Hymykuoppa: jostain (artikkelista muistaakseni) oon lukenu, että jos tosissaan pelkää, saa sillä jo suunnitellun sektion... että ketään "ei pakoteta synnyttämään" enää nykyään..... kannattaa varmaan kysyä siitä, kun eihän tuo oo kiva juttu, et menee yöunet sen takia :sad001 eihän se oo hyväks sinulle eikä pienellekään...... nykyään kun on kaikki keinot ja konstit :)

Lambi :grin Toukokuussa sä huudat, äkkiä sairaalaan ja kaikki kipulääkkeet heti mulle!
Ei, meillä mies huutaa nuo sanat..mä häivyn takavasemmalle hengittelemään siksi aikaa:grin, jos ne vaikka antais sille jonkun piikin rankaan vähän rauhoittamaan.. ja mä synnytän vasta kesäkuussa, mun tyylillä mennään yli taas pitkästi ja ehkä juhannuksena suopuu keho luopumaan aarteestaan:p

En oo mäkään pimpsaa ryhtynyt venyttelemään, kyllä se vauva sen sitten tullessaan venyttää.
ekakerralla ne nirhaumat varmaan tulee jos meinaa(en usko öljyn sitä helpottavan, mutta venyttely toki voi olla mukavaa), sen jälkeen ei alapään limakalvot/iho enää huomaakaan synnyttäneensä..

Mä oon miettiny tota välilihan öljyilemistä, mutta en oo ainakaan vielä ryhtyny siihen. Enhän mä muista rasvata edes mahaa. Ehkä alotan sen sit jos alatiesynnytys on edessä synnytystapa-arvion perusteella...mä vasn edelleen toivon kovasti sitä sektioo...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Täällä meillä päin ei ainakaan ketään pakoteta synnyttämään alakautta :)
Taidan ite varata vielä toisen ajan sinne kätilön juttusille, tai sitten kysellä siltä vielä lisää sähköpostilla kun antoi osoitteensa et jos tulee mieleen jotain. Vois vielä niistä sektion haitoista keskustella, kun alan vähän kallistua siihen suuntaan. Aika paljonki.

Kyllä siunkii hymykuoppa kannattaa selvittää etukäteen ihan varmaks se et saapiko teillä sen sektion? Ei tarviis ainakaa turhaan stressata et on pakko synnyttää alakautta vaikka ei haluais.

Takaisin