Synnytysturinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja röppö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Okei. No mutta pääasia kai että tulee kuitenkin tutkittua osaavan henkilön toimesta!

Erikoista meininkiä, että ensisynnyttäjillä ei ole erikseen synnytystapa-arviota. Meillä kyllä oli, mutta se ei muistaakseni ollu pakollinen. Itse kyllä kävin silloin lekurilla, kun mistäpä sitä voi tietää itse mahtuuko se kersa syntymään alakautta vai ei.
Meillä on mukava tilanne, kun meillä on sama lääkäri gynenä niin ennen raskautta, raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen. Tykkään, kun on sama lääkäri koko ajan. Ens viikolla oliskin just lääkärineuvola.

Olen muuten molemmissa aiemmissa raskauksissa käynyt loppuvaiheessa ä-polilla lääkärillä, koska ekassa epäiltiin raskausmyrkytystä ja tokassa vauvan isokokoisuutta. Luulen, että pääsen tässäkin raskaudessa käymään tuolla viimeistään sit toukokuussa ennen vauvan syntymää. Toisaalta ihan kivaa, kun ei tartte elellä epätietoisuudessa, mutta toisaalta sit aina jännittää, että käskeekö ne jäämään osastolle käynnistykseen samoin tein.

Eipä täälläkään ole edes ensisynnyttäjillä rutiinisti tota synnytystapa-arviota. Tosiaan sit laitetaan ä-polille jos vauva vaikuttaa isolta tai on perätilassa tms.

Mielenkiintosta toi, ettei jälkitarkastusta tee lääkäri! No täällä on ihan noi TK:n oma lääkärit jotka noi jälkitarkastukset tekee, eikä tuo kyllä hirveen vaativalta toimitukselta ole vaikuttanu, että varmaan osaa hommaan koulutettu terkkarikin sen. Eriasia on sitten saako ne siitä asianmukasen korvauksen. En oikeen taas usko :sad001

Oon ymmärtänyt, että tuohon terkkareiden tekemään jälkitarkastukseen ollaan pikkuhiljaa siirtymässä sen uudistuksen (lue: resurssien vähentämisen) myötä. Sitä en tiedä, että tuleeko mitään valtakunnallista säädöstä näistä, vai saako joka kunta itse päättää kuinka paljon niitä käyntejä on lääkärille ja kuinka paljon terkoille. Ne uudistusohjeet on kai yleensä niitä minimisuosituksia..?!

En oo kyllä kysynyt edes, että onko mulle vielä neuvolalääkäriä raskauden aikana. Viimeksi oli kaksi lääkärintarkastusta raskaanaollessa ja jälkitarkastus lääkärin tekemänä.

Mulla oli ekassa tavallinen tk-lääkäri "synnytystapa-arviossa" ja se vaan totesi et hyvältä näyttää... :D nyt ei taida edes olla. Jos nyt en ihan väärin muista niin ens viikon eka lääkärineuvola on myös vika! JT:ssä on sit kyllä lääkäri...

Meillä on kriteerit synnytystapa-arviolle. Pitää olla alle 160cm äiti, raskausmyrkytys aiemmissa raskauksissa, ja mikähä kolmas lie ollu? En muista, enkä löytäny enää sitä mistään. Mut sen tiiän etten itse tuu sitä saamaan.

Ei täälläkään rutiinisti synntaparviointia. ekan kanssa antoivat painoarvion, ja mittasivat lantion äitiyspolin yliaikaiskontrollilla, muuten ei olisi mitään tutkittu jos "normiajan sisällä" olis syntynyt. painoarvio piti kyllä aika tarkkaan kutinsa.
kuopuksen kohdalla neuvolatäti arvio vauvan koon käsikopelolla ja vatsan mitoilla, ja tarkka oli! Harmillista jos terveydenhoitajat eivät niin harjoita tuota katoavaa kansanperinnettä, käsityötä- varsinkaan kun lääkäripalveluita karsitaan tyriinä.

Meille neuvolassa kerrottiin, että loppuraskaudesta on ns. synnytystapa-arviointi (mahtuuko tulee ym.) kiva, että on ees yks lääkärikäynti alkuraskauden lisäksi.

Mie en oo tyytyväinen toho neukkulääkäriin.. Ihme liukuhihna touhua 5-10min käyntejä ja sit se puhuu sillä temmolla vielä, et tulee sellanen olo koha vaa saa potilaan pois ja uuden tilalle mahdollisimman nopeesti. Minuu ainaki joka kerta ahistaa käyä sen luona, et tulee paniikki itelleen ja unohtuu puolet ja väkisinki vähättelee omia oireita. Niinku kaukana asiakasystävällisestä palvelusta. Varsinkin mie haluan rauhallisen lääkärin joka kuuntelee. Ku ei tää ajatuksen kulku oo nykyää huipussaan.

Iha hyvä lääkäri sinänsä, mut muu tapa toimia ois kivempi.. Se on kun Sara La Fountain aggressio temmolla.

Mä ymmärsin että synnytystapa-arviointi on jotain sellasta, mikä tehdään lähetteellä synnytyssairaalassa, otetaan magneettikuvat ja jotain sellasta. Mut eikös kaikki ensisynnyttäjät nyt ainaki tarkasteta alatutkimuksella ta:lla? Siitähän selvis tää mun rakenteellinen ongelma, joka mahdollisesti johtaa mut vielä varsinaiseen synnytystapa-arviointiin.

Tää on jotenkin hullua että on joku ihme pelko koko ajan niskassa että vauva tulee olemaan iso syntyessään. En tiedä mistä moisen pelon olen itselleni hommannut mutta asiaan varmaan vaikuttaa esikoisen pitkä synnytysaika, vaikka ei normaalia isompi syntyessään ollutkaan. Se että siis synnytin meidän siroa esikkoa niin pitkään luo pelon että miten tämän toisen kanssa käy ja että onnistunko saamaan hänet ulos jos hän on paljonkin siskoaan isompi. Ihan tyhmä aihe pelätä, kun lapsi saadaan varmasti ulos keinolla jos toisella. Ja tärkeintä kuitenkin että lapsi on terve syntyessään, oli hän sitten 3,5kg tai 4,5kg :) Niin joo ja edellisellä lääkärikäynnillä selvis että tulokkaalla on ainakin siskoaan isompi pipo :o Mut ei kai vielä sano mitään, mitä sitten lopussa on :)

Esikoisesta tuo arvio tehtiin äitipolilla vkolla 36. Ultraus ja hieman kovakätisempi sisätutkimus, jossa käsipelillä arvioitiin onko sisälantiossa tilaa tulla. Tehdään käsittääkseni edelleen ensisynnyttäjille täällä.

Edellisen vauvan py oli 37,5, eikä pää ollut yhtään puikula. Synnytysvideoita katsellessa hämmästelen aina, miten joillain vauvoilla on niin puikelot päät. Mulla taitaa olla sellanen väylä, et laivatkin mahtuis... Siltikin toivon, et tulokas olis hiukka pienempi kuin edellinen...

Sama juttu Röppö mulla esikoisen kanssa :D 38 pipo ja pyöreä ku mikä :D
Ja oli sentäs eka ja iso lapsi!
Mies eilen heitti jonkun reppuvitsin mun alakerrasta ;D

Mä pelkään melkein enemmän saada tosi pienen vauvan! Semmoisen jonka hengissäpysymiseen vaaditaan ammattilaisia..mutta täytyy sanopa että se on vaikuttanut että kuopus oli pienin ja silti karmein (kipein) synnytys, ja meidän "jätti 4,2kg" oli tosi hyvä synnytys. ja se iso vauva on edelleen mun mielestä niin helppo hoitaa (tämän sanottuani saan tietysti 5,5kg koliikkivauvan:grin)

Keitä aihepiiri kiinnostaa, käykääpäs katsomassa Zarozan kirjoitus Tammikuun odottajien syntyneissä, siellä seikkaperäinen kertomus suunnitellusta sektiosta :)

Mä kans pelkään enemmän liian pientä vauvaa. Tutuille just reilu viikko sitten syntyi kuukauden etuajassa vauva ja tehollehan pikkunen joutui. Samoin mun siskon esikoinen syntyi kuukauden etuajassa ja sama kohtalo oli vauvalla. Mun esikoinen syntyi kaksi viikkoa etuajassa ja joutui sydämen takia vastasyntyneitten osastolle. Kyllä haluisin mieluiten täysiaikaisen jättivauvan ja päästä kotiin ilman sydämen tykytyksia ja menettämisen tuskaa. Ei ole helppoa jättää vauvaa yöksi sairaalaan ja mennä kotiin itkemään kun on niin ikävä ja huolissaan.

Keitä aihepiiri kiinnostaa, käykääpäs katsomassa Zarozan kirjoitus Tammikuun odottajien syntyneissä, siellä seikkaperäinen kertomus suunnitellusta sektiosta :)

Noni! Aloin itkemään jo puolessa välissä. Syntymä on niin ihmeellistä....

Huihuihui olin kans lukenu ton jutun jo aikasemmin, hyvin kirjotettu ja itellenikin tuli jotenkin entistä luottavaisempi fiilis siitä ettei se sektio niin huono juttu voi olla! Musta on kiva että joku kirjottaa sektiosta tohonkin sävyyn välillä :)

Kiitos vinkistä Huihuihui! Olipas ihanan positiivinen ja kannustava sektio. Kyyneleet vaan alkoi valua!

Takaisin