Synnytysturinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja röppö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mää käyn tuo helmikuisten puolella urkkimassa just synnyttäneiden kertomuksia, ja kuinka lasketut menee kohdilleen :) poru kurkussa luen kuinka onnellisesti kaikki on menny ja jääny hyvä mieli synnytyksestä :) meilläkin 3kk tähän! ♡♡♡

mimmma eikä ees enää 3kk jos synnytetään yhtä paljon etuajassa kun helmikuiset ;)

Ite oo ihan raskauden alkuajoista asti lueskellu aina sen kuukauden ketjuja mitkä parhaillaan poksahtelee. On ollu mielenkiintosta luettavaa kyllä! Monenlaisia tarinoita tullu vastaan ja oppinu itekin monenlaista :)

Oon kans käyny kurkkimassa noita ja pistäny merkille, että vauvojen syntymä koot on keskiarvojen mukaisia. Harvemmin niitä jättivauvoja syntyy, toki niitäkin tulee!
Tuoreita synnytyskertomuksia on kans kiva lukea. Tuntuu, ettei se mene koskaan niin kuin on itse ajatellut.
Ihanaa saada tää pallero täältä masusta syliin, mulla on jo valmiiksi ikävä häntä! :love7

Hui, mietin just kun selailin muita foorumeitakin, että eihä tässä oo periaattees ensi kuu välissä niin se voi syntyä ilman, että on ennen aikainen niin jo 5.4. alkaval viikolla! Toivottavasti nyt pysyisi pidempään massussa, mutta kaikki mahdollista! H-hetki on lähempänä kuin luulinkaan.

Riippuen synnytystapa-arviosta joka on 25.3. eli 35+0 alotan vauvan häätöyritykset sen jälkeen saman tien jos mulle luvataan että alateitse mahtuu syntymään. Tuskinpa sitä omalla toiminnallaan saa vauvaa heti kuitenkaan syntymään, vai? Tietenkin jos mennään sektioon niin sitten odottelen kiltisti sovittua päivää kun ei oo hätää että isoa vauvaa ei saatais ulos.

Mietin äsken kun vertailin nyt syntyneitä vauvoja esikoiseen, jonkun vauvan päänympärys 33 cm, esikoisella 38 cm kun syntyi :D Ja noissa vain 1,5 viikon ero? :O Huh, kyllä se oma on ollut iso!

Mie en edelleenkään oo saanu synnytyspaino arviota. Saapikoha sen lopussa? Jos saa ollenkaan? Oli pikkanen painoltaan pikkasen kevyempi ainakin, kun toi kaverin samalla viikolla. Toivottavasti ei siis kovin suuri. Ellen jouvu sektioon kaikkien matalien hiilidioksidi arvojen takia, ku maitohapoille menee paikat.. :O En haluis sektioo, ei oo kyl kukaa viel sanonu asiasta, mut mutsi vaa sano et tekeeköhä ne sen miulle.. Haluisin normaalin alatiesynnytyksen niin palautuminenki ois nopeampaa.

Mannaryyni, just kun olin viime viikolla sairaalassa niin siellä oli edellisenä päivänä ollu nainen sektiossa ja siinä se onnessaan kulki vauvan kanssa pitkin käytäviä, kysyin et onko vahvoja lääkkeitä joutunu popsimaan niin vähä buranaa ja panadolia! Et, ei siitä toipumisesta ikinä tiiä oli sit sektio tai alatiesynnytys.

Mä oon saanu kaikista ton painoarvion sitten synnytyssalissa :grin Eka paino vähän reilu 3kg ja tokaa ku menin tekemään ni kätilö kysy edellisen kokoa ku sanoin painon ni katto mua tosi vakavan, että tää on kyllä isompi. Ootin, että on joku 4kiloa+ körmy, mutta ei ollu ku 3800g. Olihan se siihen ekaan nähden tietty isompi. Synnytys oli ihan erilainen, mutta en kokenu sen koon siinä olevan hirveen merkityksellinen. Kolmas olikin sitten 3900g ja tulla rymisteli maailmaan ihan samalla tyylillä, jos ei vähän lennokkaamminkin, ku esikoinen :p

En ole saanut arviota painosta muutoin kun äitipolikäyntien yhteydessä aina sen senhetkisen painon.

Viimeks meni ihan ns. sokkona, kun ei ollut ultraa enää loppuvaiheessa, eikä ne täällä anna mitään arvioita päältäpäin tunnustellen.

Mulle ei kans koskaan olla annettu painoarvioita ultrassa. Esikoisesta annettiin painoarvio pari päivää ennen syntymää, kun paljastui kokoarviossa perätilaksi. Painoarvio heitti 400g. Joten en todellakaan usko noihin arvioihin.

Mulla arvio oli 3600 ---> 4185 g oli kun syntyi viikon etuajassa..
Kaveri joka just joutui hätäsektioon painoarvio saman verran ja oikeesti vauva painoi lähemmäs 4,5 kg...

Mä en oo kyllä ikinä kuullu että noi painoarviot pitäis paikkansa. Tuntuu että ne heittää aina sen +/- 500g joka on tässä asiassa kyllä ihan hirveen iso heitto...

Mulöekaan ei oo siis mitään syntymäpainoarvioo missään vaiheessa annettu enkä oo sitä kaivannukaan. Nytkin siltä tulevalta synnytystapa-arviolta odotan lähinnä vauvan ja mun lantion mittojen vertailua enkä niinkään sitä painoarvioo kun eipä siihen painoarvioon paljon voi luottaa. Onneks kuitenkin mitat on tarkkoja niin niistä pitäis saada melko realistinen kuva siitä mahtuuko se pikkutyyppi tulemaan mun lantion läpi vai ei.

En miekää oo kaivannut, mut ihmettelin kun joilleki täällä oli ilmeisesti annettu jo aikoi sitte :confused:

Täällä ei oo loppuraskauden lääkärikäyntiä eikä edes lääkäriä jälkitarkastuksella. Vain yks lääkärikäynti per raskaus vähän puolen välin jälkeen.

Elmiina teilläkö ei oo minkäänlaista synnytystavan arviointia loppuraskaudesta? Oletetaan vaan että kaikilla on paikat ok ja vauvat mahtuu tulemaan? Vaikuttaa kyllä tosi vähäseltä jos on tosiaan vaan 1 lääkärineuvola...

Ja mikäs järki siinä jälkitarkastuksessa on jos ei oo lääkärikäynti? Eikös sillon oo yleensä tarkotus kattoa että paikat on palautunu normaalisti jne? Vai tekeekö teillä hoitaja sisätutkimuksen?

Joo täällä on maakunnassa lääkäripulan takia hyväksytty erityiskoulutuksen saanut terkkari tekemään jälkitarkastuksen (ei sinällään, uskon kyllä, että varmasti kokenut terkkari hoitaakin paremmin kuin "kuka sattuu" lääkäri). Ja ei ole "normaalisynnyttäjillä" minkäänlaista synnytystavan arviointia, ei edes ensisynnyttäjillä. Vain jos on äiti pienikokoinen, lapsi perätilassa, epäilys isosta lapsesta radin takia tms.

Takaisin