Synnytysturinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja röppö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
eikös siinä Espoon lähellä ole Jorivn sairaala (mun maantieto on aika haperoa) mut se on ainaki ihan hyvä paikka :)

Joo Jorvihan siinä on lähimpänä, mutta se olis ihan vieras paikka ja mies on kuitenkin sit täällä ihan eri kaupungissa. Mä oon niin tykänny asioida Taysissa että siellä haluisin synnyttääki, mut täytyy nyt vaan ehkä ottaa pari päivää vähän rauhallisemmin että pääsen takas kotiin ennen kun tarvii ruveta synnyttämään.

Synnytyksestä en ole nähnyt unta. Mut sellasta näin, et vauva oli kaksi päivää vanha ja tajusin, etten ollut aloittanut imettämään häntä. Ohoh, kuinka mä oon unohtanu imettää ja sit aloin etsimään imetystyynyä. :eek:

Aamulla nauratti, että hyvin oli vauva hengissä pysynyt ja ilmeisesti oltiin päästy kotiin sairaalastakin ilman imetystä!

Toinen painajainen oli sellanen jossa ajoin autolla koulun pihaan. Pienet koululaiset hyökkäs mun auton kimppuun ja alkoivat ryskyttämään autoa niin et se menasi kaatua.

Taitaa olla joku lapsitressi päällä! :rolleyes:

Pääkaupunki seudulla on monta hyvää synnytyssairaalaa jos niikseen tulee :wink Mut toivottavasti ei kuitenkaan ihan vielä päätä tulla just ku miehen osallistuminen synnytykseen tuskin onnistuis. Kauan sun vierailu kestää?

No onneks oon suunnitellu olevani vaan 2 yötä siellä porukoilla niin tuskin se vauva just nyt päättää syntyä. Mä vaan näin unta viime yönä että lähin synnytyssupistusten alettua junalla porukoilta tampereelle synnyttämään ja kärvistelin koko junamatkan ihan tuskissani lasten leikkivaunussa :o

Mua pelottaa et joudun lähtee yksin synnyttämään...! Jos miehen lapsi on täällä sillon ja tapahtuu lähtö yöllä ni sillon mun on pakko mennä jollain taksilla kai ja olla sairaalassa yksin niin kauan että mies pääsee sinne. Enkä haluu mennä taksilla!! Samalla kun supistelee, kiva istua siinä tuntemattoman kyydissä.
Te joilla on lapsia niin ootteko menossa taksilla sitte vai miten, jos yöllä pitää lähteä?

Mulle iski samanlainen paniikki tänään, koska nyt kun työautolla enää ajele, meillä on vain yksi biili. Ja eikös siihen syttynyt joku merkkivalo juuri nyt! Eli huoltoon se on vietävä (toivottavasti ei tule kalliiksi!), mitä jos sairaalaan pitää päästä juuri sillä hetkellä, kun ei ole autoa??? :confused:

Mä voisin mennä vaikka bussilla synnyttämään jos bussipysäkki ei ois niin kamalan kaukana synnärin ovesta. Musta tuntuu että pitää kiertää melkeen koko sairaala että pääsee synnärille asti. Meillä ei oo siis autoa ollenkaan eli joka tapauksessa mennään taksilla synnyttään.

Kun synnytys alkaa, on vaan pakko toimia tilanteen mukaan, kuka vaan pääsee tyttöä hoitamaan... Eihän sinne yleensä onneksi tarvitse sillä sekunnilla lähteä. Mummoilla ja vaareilla menee n. 30 min. tulla meille. Mummot tekee yövuoroja töissään, joten jos ne ei pääse niin toinen vaareista on aina lähtövalmiudessa öisin.

Ollaan naapureiden kans sovittu, että jos tulee äkkilähtö sairaalaan niin tulevat tyttöä hoitamaan siksi aikaa kun mummot tai vaarit pääsee paikalle. Naapurissa oli maanantaina laskettu, niin oon tässä itsekin käytettävissä jos heille tulee äkkilähtö.

Jos mun täytyisi yksin mennä sairaalaan jostakin syystä, niin menisin taksilla tai ambulanssilla. Viimeksi perätilan takia sairaalaan oli mentävä heti jos lapsivedet meni ja makuuasennossa. Mies kuskina ja omalla autolla mentiin, minä takapenkillä makasin.

kivaa pionilla kun on noin monta vaihtoehtoa, meil ei oikein ole samallalailla.

mut toisaalta turha varmaan kuvitella ekan lapsen kohalla mitään nopeeta synnytystä et eiköhän sitä aikaa riitä kun synnytys käynnistyy.

Mä oon ihan varma et just tällasella hetkellä kun mies ei oo maisemissa ni alkaa tapahtua! Mut toisaalta tälle fiilikselle ei oo minkäänlaisia perusteluja... ei oo viime aikoina supistellu yhtään eikä ollu muitakaan oireita mitkä viittais synnytyksen lähestyvän. Ainoastaan pari kertaa käyny niin että tullu valkovuotoa sellanen määrä et oon jo luullu vedeksi :D. Kyl sen sit erottaa ku pääsee tilanteen tarkastamaan.

Mulle ois nyt sitten luvattu doula, en oo häntä vielä tavannu ja tapaaminen pitäs kyllä nyt järjestää jotta ei ihan vasta synnytyssalissa tavata :). Mulle tulis sitten synnytykseen mukaan sekä mies että doula. Mieskin koki tämän ratkaisun omaksi, ilmeisesti jännittää niin kovin että tietää lisätuen olevan tarpeen... saa nähdä, jos yhtään tulee tunne ettei synkkaa niin toki perun koko doulajutun, synnytystilanteessa mä en halua miettiä et onks toi tyyppi nyt okei vai ei...

Mun miestä oli kosittu lähtemään Jenkkeihin pariksi viikoksi. Oli kieltäytynyt lasketun ajan läheisyyteen vedoten, niin oli pyydetty edes viikoksi. Tein kyllä selväksi, että mihinkään huitulan kuuseen ei nyt lähdetä. Soittohommissaan saa käydä just ja just, kunhan pysyy Uudellamaalla.

Pitäsikö miettiä joku varamies siltä varalta, että tuo yksi on kuitenkin jossain jumissa just kun sitä eniten tarvitsen? Jos oikein hätä tulisi ja pitäisi pystymetsästä joku valita, niin ottaisin miehen veljen vaimon, jolla on kokemusta neljän pykäämisestä.

Mua huolestuttaa kans kun ukko käy kavereiden kaa ulkona ja vaikka onki ollu selvinpäin, mut välillä se on pitkänkin ajomatkan päässä et mitäs jos käy niin huonosti et just sillon alkaa syntymään :confused: Mä ku en esikoisen synnytyksen voi sitä kestoa verrata ku oli se käynnistys ja nyt ku on valmiimmat paikat ni huolestuttaa et jos se sit ekojen supistelujen jälkee tuleeki nopeeta o_O Onneks mä sain nyt hyviä ohjeita ku kätilön kans jutskasin sairaalassa et mites sit jos tuliski hätä, kiire ja hoppu :grin Mä voin kyl kuvitella itteni soittaa johki hätä keskukseen siinä paniikissa :rolleyes:

Minäpä ehdin jo tapaamaan doulan :). Oikein mukava nainen joten sikäli putos taakka harteilta! Nyt me ollaan jo aika hyvin varauduttu tulevaan koitokseen. On juteltu kivunlievityksistä sun muista, enää pitää miehen saada kertoa omia ajatuksiaan ja toiveitaan.
Ois se muuten ikävää jos mies sattuis just olemaan käyny jossain kaljalla ku tulee lähtö, en ny haluu ketään pelotella mutta yhestä tutusta oli tehty lastensuojeluilmotus synnärillä ku mies oli vähän kaljapäissään tullu mukaan :/. Eihän se ilmotus paljon mitään yleensä tarkota mutta ihan jo ajatuksena aika ikävä.

Mä en kyllä miestäni ota mukaan jos on kaljaa ottanu. En edes ilmottas mitää jos ois jossai bilettämäs. Sais vaa hävetä sitä ku kännissä sekoilis

sarra: onko se niinku joku vapaaehtoinen teidän kylältä? ja onko se niinku 24/7 tavoiteltavaissa, että sillekö soitat ku tulee lähtö..?! vai häh täh mitäh? :wink mä oon nähny doulia vaan töllöstä, joten mielenkiinnolla kyselen :) onko se vaan synnytykseen asti sun, vai jatkaako se sit sen vauva-alunki kanssa teidän tukena/apuna?

Doula on vapaaehtoinen joo, meilläpäin ainakin ensi- ja turvakoti vai mikä sen nimi nyt olikaan järjestää näitä :). Kuulemma ainakin pääkaupunkiseudulla myös. Folkhälsanin kauttakin saa ja sitten kuulemma on yksityisiä mutta ne saattaa laskuttaa jotain.
Doula on periaatteessa koittanut järjestää niin että mun lasketun ajan lähellä pääsis lähtemään suht lyhyellä varoitusajalla mutta onhan sillä omat lapset ja silleen... Mulla on myös varadoula jotta varmasti joku tulis :).
Doula on siitä kiva et kun synnytysmeininki alkaa ni saa heti soittaa ja se voi tulla jo kotiin vähän kannustamaan ettei tulis lähdettyä sairaalaan turhan ajoissa. Ennen synnytystä voi nähdä pari tai muutaman kerran ja jutella toiveista ja katsoa miten synkkaa ja sitten toki synnytykseen tulee mukaan ja sen jälkeen on vielä pari tapaamista mahdollista järjestää, doula voi auttaa mm. imetysjutuissa. Lisäksi sille saa soittaa ja tekstailla muutenkin jos on kysyttävää, monet joilla on doula niin ottaa mielellään häneen yhteyttä eikä aina esim neuvolaan.
Mulla ei toki vielä aiheesta todellista kokemusta ole mutta meille tää tuntuu sopivalta ratkaisulta :).

Takaisin