Synnytystuntemuksia?

Näinköhän tämä voi yhtäkkiä alkaa? Yö nukuttu hyvin, n. 5t putkeen ilman vessareissuaki. Sitten taas puol ysin aikaan heräsin vasta, ja oli alkanut tulemaan rusehtavaa vuotoa ja PÄM, samantien alko myös supistukset. Nyt tässä mennyt vasta 40minsaa, ja tullut jo 5 minsan välein jopa yli 2 min supistuksia.

Hurjaa, jos se nyt pisti täysillä päällensä. :)
 
Toivottavasti Mamsi pääset nyt loppuun asti! :) Tsemppiä!

Meikä tuli just neuvolasta. Poitsu niin alhaalla että jos alemmaksi menee niin tulee ulos. Enää mua ei neuvolaan huolita vaan laittoi lähetteen äpolille joten seuraava etappi on joko synnytykseen lähtö tai äpolille käynnistyksen suunnitteluun..

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Kotona ollaan takasin, ainaki vähäksi aikaa. Koko aamun tuli 5 min välein supistuksia, kipeitä ja pitkiä. Synnärillä sitten piirtyi 7-8min välein pitkiä supistuksia, mutta koska osaan kuulema niiiiin taidokkaasti hengittää ja rentoutua, niin katsoi että pärjään vielä ainakin vähän aikaa kotonakin. Kohdulla nimittäin ei ollut tapahtunut muutosta ja osasto on kuulema niin täysi, että siellä ei riitä suihkutkaan kivunlievitykseen.
Eli nyt sitten x aikaa, onko se 30min vai 24t, kärvistelen kotona niin kauan, etten enää osaa hengittää keskenäni, ja uskallan lähteä huutamaan yhtä isoon ääneen AUUUUU sinne synnärille, kuin täällä kotonakin. Oon katsokaan niin perustyyppi, että enhän mä siellä synnärillä äsken voinut kipujani näyttää, vaan rohkeasti vaan suljin silmät ja hiljaa hengitin ja hymyilin. :D

Vaikka voin kertoa, että AI STNA!! Kyllä tämä täältä ulos on tulossa, sen verran kipeetä käy edelleenkin sen 5 min välein. Tässä yritän äkkiä kirjottaa supistusten välissä (kävin äsken taas konttaamassa lattialla..), ennenkä pitää taas nousta ylös nojaileen tiskiin ja puremaan hammasta. Ja sitten meen sinne omaan suihkuun istumaan tunniksi. Kerta. :P
 
Mamsi, jee kohta sullakin on ihana pikkunyytti sylissä!! Kuinka jännää!! Tsemppiä :Heartred
 
Ihanaa Mamsi pääsee synnyttään pian! Ja näköjään Marsikin:) Mulla itselläni jäi kamala kammo supistuksista, siis synnytyspelko. Ne supparit oli niin kamalia että menetin kontrollin ihan täysin sellaisen tullessa sairaalassa. Ja kun piti olla makuuasennossa niin sattui enemmän, seisaaltaan jotenkuten kestin sen kivun mutta piti maata :sad001 Se 10min kun piti olla paikoillaan epiduraalia laittaessa oli elämäni helvetillisimpiä kokemuksia! Ahh kun se pääsi vaikuttamaan :Heartred Hätäsektiosta ei jäänyt mitään negatiivista mieleen, ainoastaan ne supistuskivut! Nyt siis vaan toivotan Mamsille TSEMPPIÄ(toivottavasti ilokaasu auttaa, minulla pääsi vaan aina oksennus)!!!!!!!!!!!!!
 
Kotona vieläkin täällä hengittelen ja huutelen sitä tänään tutuksi tullutta "auuuuuuu" ja "aaaaaaa"- huutoa. Oon siinä jo melko hyvä. Tässä tullut nyt supistuksia klo 15: 04/07/10/14/22/25/30/35/40/45/49 ja NYT!!! AUUUUU
Tuli 53 ja 56, heti peräkkäin. Ihanaa, kun ei ehdi rentoutua välissä.. Hui.

Sain grammasen paratabsin aikasemmin, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä. Alko vaan väsyttään, eikä nukkumisesta taas tule mitään. Mulla Yosa on taas niin, etten oikein voi olla pötköllään vaikka silloin ilmeisesti nuo supistusvälit harvenis, mutta kipu on aivan jäätävää. Sitten taas istuen/seisten tai pahinta - liikkuen, niitä tulee tosi tiheesti. Pakotin miehen jättämään auton OYSin alaparkkiin, että "minähän kävelen portaat ylös, en oo mikään invaliidi", niin noustessa pysähdyin pari kertaa supistusten ajaksi ja alastullessa sama homma. Jengi ehkä katto vähän, ku yks naama rusetilla töröttelee paikallaan ja puristaa kaidetta. :D
Minä en voi käyttää ilokaasuja tai muita "kolmiolääkkeitä". Mulla menee pää niin sekasin, että en halua sitä. Käytän muutenkin supervähän mitään lääkkeitä, ja pyrin etenemään niin luonnonmukaisin keinoin, kuin kivut ja pää sallii. Kipu on vain mielentila.. :)

Tässä välissä tuli sitten ehkä pahin supistus tähän mennessä. Voi herranen aika. Taidan alkaa liikkumaan pikku hiljaa takasin sairaalalle ja pyytää niitä akvarakkuloita. Jos olis auennut sinne 4cm, että pääsis ammeeseen.. Tosin saas nähdä, että onko osasto edelleen niin täys, ettei ne vielä edes päästä saliin. Phuuuuh. Nyt en aatellu tulla takasin ilman vauvelia - ulkopuolella minusta siis. :Heartred
 
Joo Minullakin tuo ilokaasu laittoi pään sekaisin ja huonon olon! Ei hyvä, mutta kipupaniikissa sitäkin sitten oli pari kertaa pakko kokeilla. Ei herttinen Mamsi. Toivottavasti olisit jo hyvää vauhtia synnyttämässä! :)
 
Minä taas rakastin ilokaasua! Verrattuna esim lihakseen pistettävään oxanestiin pään sekoittava vaikutus kesti vain hetken ilokaasulla kun oxanest unetti pitkään. Sitten kun olin kaksi tuntia vedelly ilokaasua kaikilla supistuksilla (joita tuli jo aika usein...) niin alkoi tulla vähän ällö olo :D ja se toimi niiiiiin hyvin silloin tietyssä vaiheessa. Ja itse oon kanssa tosi vähän käyttänyt koskaan mitään Buranaa vahvempaa.
 
Mä sitten lähdin synnärille ti klo 23, kun täällä olin kirjoittanut klo 22.20.. Alkoi osa supistuksista olla niin pelottavan kipeitä, että soitin uudelleen synnärille, ja vaikka ei olleet säännölliset tai kaikki ees kipeitä, sain luvan tulla, koska
"Jos et pärjää kotona, täytyy sun tulla sairaalaan". Olin sinne mennessä sitten sen saman 1cm auki kuin reilu 2vkoa aiemmin, mutta kanava sentään oli samassa ajassa lyhentynyt 3cm:sta puoleen senttiin.. Siinä sitten arvottiin, saanko jäädä vaiko en, koska supistukset edelleen epäsäännöllisiä ja suht pitkät (8-12min) välit. Mutta kun pissa olikin yhdellä plussalla ja verenpaineet koholla (160/104 ja uusintamittaus 149/96), niin ajattelivat, että ei oo hyvä lähettää kotiin hilkulla olevien paineiden ja kipeiden supistusten kera...
Nyt nukkumaan, täytyy jossain vaiheessa kirjoittaa synnytystarinoihin sitten loppu tarinasta! :)
 
Kyllä kyllä, tulihan se. En löytänyt tuota synnytystarinointia, joten tarinoin tänne. :)

Eli 5.10. klo 05:05 tuli lapsi mualimaan. :) 52cm/4240g/pipo 37cm.

En olis ikinä arvannut, että se vois olla niin helvetillistä. Koko ilta ja yö on sumua. Supistukset tuli niin kipeenä ja niin tiheään.. Kestin supistuksia yhdellä paratabsilla n. 10 tuntia ja sen jälkeen otin ilokaasua, josta oksensin. Siitä seuraavaksi sain muistaakseni kohdunkaulan puudutuksen, joka ei auttanut yhtään. Sittenhän mulla meni suolaliuosta ja antibioottia tippana. Oltiin kokeilemassa akvarakkuloita, kun totesin, että tuokaa se epiduraalimies mulle nyt! Supistuksista ja kivuista tuli sellanen jännä reaktio, että aloin aina täristä aivan järjettömästi ja hallitsemattomasti. Siinä oli kuulkaa setällä ja kätilöillä, ja miehelläni töitä, kun yrittivät aina siinä sen muutaman hetken supistusvälin aikana tehdä taikojaan epiduraalin laiton kanssa. Siinä menikin varmaan puoli tuntia, että saivat sen laitettua.
Se oli AUTUUTTA, kun se alkoi vaikuttaa. Pari tuntia sain olla ihan rauhassa, ja jossain vaiheessa mulle laitettiin oksitosiinikin tippumaan, ettei supistukset lakkaa.
Sitten alkokin taas tuntumaan ja melko nopeesti alkoi sitten jo työnnättämään, mutta en saanu lupaa vielä antaa palaa. Siinä vaiheessa, kun oli 8cm auki, sain luvan sievästi ponnistella, jotta saatiin loputkin reunat pois.

Noh, siis mullahan nousi koko ajan kuume, ja jopa kuumetta alantavan jälkeen mulla oli lähes 39C kuumetta. Oli niin vaikeeta ponnistaa, kun energiaa oli nolla. Ja sitten todettiin, että vauvan pää on virhetarjonnassa ja lopulta mitattiin sitten hapetusarvoja, jotka oli laskussa. Siinä juoksi lääkäriä jos toista, ja mulle sanottiin, että pitää varmaan käyttää imukuppia tai sitten lähteä hätäsektioon. Jostain sain voimaa yrittää tosissaan ponnistaa ja sain sen verran vauvaa alas, ettei tarvinnut lähteä sektioon, mutta eppari leikattiin ja imukupilla vauva revittiin maailmaan.

Olin siitä huolimatta huojentunut, että se saatiin ulos ja sain apua, koska en vaan olis saanut omin voimin tyttöä ulos enää. Yritin niin tosissaan, mutta kaikki pisti nyt vastaan. Miljoona tikkiähän mulla nyt on ja haaroväli äärimmäisen kipeä, mutta leikkuuhaavan lisäksi en revennyt yhtään, joten jospa se paranisi nätisti. :) Kätilö sanoikin, että vauvan väärä tarjonta ja suuri koko aiheuttivat kovat supistukset, eikä ollut pään koostakaan päätellen ihmekään, etten vain saanut työnnettyä enää sen tietyn kynnyksen yli..

Kotiin ei vielä päästä, koska vauvan CRP:tä pitää seurailla ja minunkin tila on vielä tosi hutera, ylhäällä jaksan olla juuri sen verran, että käyn veskissä ja vauvaa hoidellen nojailen tiskiin ja yritän hengitellä. Mies on maailman paras apu, koska ei musta oo vielä nostelemaan jne. Vauvalla on kuitenki kaikki hyvin ja vaikka mullei maito vielä ole noussutkaan, niin tissiä imee oikein reippaasti ehkä vain lohdukseenkin. :Heartred

Yöksi annoin vauvan kansliaan, koska olin niin ulapalla, zombi ja väsyny, että sain vähän nukuttua. Aamulla sitten hormoonit otti vallan ja tuijottelin vauvaa märisten, että onko tuo tosiaan minun oma?! :Heartred :Heartred
 
Mamsi: mulla tuli myös kuvaamasi kiputärinöitä! :eek: Ne ei ollut kyllä mitään miellyttäviä
 
Mä kanssa vapisin ihan holtittomasti aina kun epiä laitettiin tai loppuvaiheessa sisätutkimusta tehtiin...olihan se aika hurjaa mut tavallaan se oli ihan hyvää vaihtelua niihin kipuihin, kun jotenkin ne varsinaiset kivut jäi jonnekin sinne taustalle sitten :)
 
Kysyin kätilöltä, että mistä se vapina oikein johtuu, kivuista vai päästäkö, niin hän sanoi, että "se kuuluu tähän koko synnytysasiaan".
 
Voi Mamsi, käypä lukemassa mun synnytystarina, kuulostaako tutulta? :D Ollaan vedetty näemmä aika lailla samalla sapluunalla. Satuitko olemaan synnärillä vielä huoneessa 8? :) Tsemppiä sinne!
 
Tuota vapinaa oli täälläkin. Kun alapäätä tikattiin synnytyksen jälkeen, jalat vaan löi loukkua. Mä muuten myös oksensin jossain vaiheessa. Oli aika hehkeä olo istua portatiivilla koettaen pissata, täristen ja oksentaen. Siinä vaiheessa jalatkin meni alta. Jälkikäteen ajateltuna oon tosi tyytyväinen että mies oli juuri sillä hetkellä pitämässä taukoa ja haukkaamassa happea... Ja kätilön mukaan kaikki tuo oli normaalia synnytykseen liittyvää. Hurjaa menoa.
 
Täällä oli kans tuota vapinaa. Se oli jännä tunne, itekki ihan säikähti, että mitä tää meinaa.
 
Ainiin oksentamisen minä olinkin unohtanut... onneksi oli se pussi käden ulottuvilla! Pari kertaa tais tulla aika reippaasti...
 
Ny täälläkin vihdoin tapahtuu jotain! Supistukset alkoi ihan yllättäen aamulla heti, kun mies oli lähtenyt töihin. Heti alkoi alle 10 minuutin välein tulla ja kestoltaan 30-80 sekuntia. Nyt tässä mietinkin, että koskahan tuon miehen soittais takas.. :D Nyt tulee välillä alle viiden minuutinkin välein.. Jännää.. :D
 
Takaisin
Top