Synnytystuntemuksia?

Noh, kävin sit Kättärillä käyrillä ja testissä ja lapsivettähän se, mitä aamulla lirahti, ei kuitenkaan varsinaiesti pitkin päivää ja alkuillasta taas vähäsen.
Tulehdusarvot eivät olleet koholla, joten päästivät yöksi vielä kotiin, mutta aamulla pitäisi sitten klo 8:00 mennä, että käynnistellään synnytystä.
En oikein tiedä mitä tässä pitäisi tuntea, tuli niin puskista homma, kun ajatukset oli koko ajan siinä loppukuussa.

Hui mursutartar!! :) tsemppiä koitokseen!!

Minä heräsin ja sinä jo siellä.. :)

Katse loppukuuhun ja aamupalan laittoon... :) kauheeta kun nää ajatukset menee loppupdotuksessa yhtä häränpyllyä.. tää ei synny ikinä! :(

Mulla on ollu Semmonen vähän hassu olo viikon loppuna ja tänäänki, viime keskiviikkona neuvolassa kerroin tosiaan limatulpasta joka ainakin osaksi irtosi tiistai aamuna, ei olis Th antanu enää aikaa tälle viikolle kun oli sitä mieltä et alta viikossa tulee ensisynnyttäjällä, käskin kuitenki antaa kun ajattelin et enempi ottaa pannuun soittaa ja pyytää päästä käymään jos ei vielä lähtö tulekkaan..

Maha on ollu sekasin, sit semmosta ruskeeta limaa on tullu koko vklopun, ja tänään selkeitä verihyytymiä.. Polttoja on myös ollu tänään ja supistuksia.. Vähän jännittää oisko nuori Th ollu oikees ;) voi kun ois jo miun vuoro, 40+1 menossa nyt että ei sinällään kiire, uskoinki ettei tule ennen la.ta mut kun niiiin tahtois jo pienen syliin <3 katoin tuossa iltapäivällä ajalta pieniä ihmeitä ohjelmaa ja voi sitä vollotusta mikä alko kun se ensimmäinen nainen sen poikansa synnytti! :D

Jänään Iidis. :) :)

Mulla alkoi viimeksi synnytys juurikin noin.. pian olet matkalla synnärille!! :)

Mäkni tahdon klimppiä ja verta ja vaikka mitä.. :D :) ;)

En tiedä onko nämä synnytystuntemuksia vai kuvitelmia, mutta kovasti on muutaman päivän ajan vihlonut alapäähän esimerkiksi pissalla käydessä, jos on yhtään pinnistänyt. Kipu on säteillyt lantion alueelta reisiin. Lisäksi on sellaista jatkuvaa pientä menkkakipumaista jomottelua, joka saa todella pahantuuliseksi. Nyt rv 38+3, joten ei silleen mikään hoppu vielä, mutta kyllästyttää jo, kuten varmaan kaikkia teitä muitakin. Huoh!

Ainut 'tuntemus' on se, että yöunet ovat vähentyneet selvästi. Ei vaan nukuta ja herään aikaisin virkeänä. Tässä vaiheessa pitäisi kai levätä riittävästi, mutta jos ei nyt vaan levätytä.
Matot on pesty, siivottu, lenkkeilty, shoppailtu, saunottu jne.

sillysusie.. mä itsekin vasta joku päivä tajusin että mähän ono tän kivun takai kun perseeseen ammuttu karhu.. Jotenkin ei aina sitä kipua hahmota kun tuntuu että polttelee ja jomottaa ihan jatkuvana tilana... Tuli jo itkettyä ettei tää synny koskaan ja suoraan sanottuna eile nolin yhtä rääkyvää raatoa.. :( Tuntui ettei jaksanu lasten kanssa ja siitähän vasta paska olo tulikin..

Onneksi tämä aurinkoinen päivä on tuntunut kaikin puolin paremmalta. :) On ulkoiltu ja kokkailtu yhdessä ja haettiinpa ihanat sisustusostoksetkin lapsille ja laitettiin käyttöön vaikkakin ne oikeastaan uuteen kotiin ja omiin huoneisiin ostettiin.. Ihme ettei tytöt kyllästy tohon prinsessahörhelö pinkkiin.. :) :) Poika sai huoneen täydeltä salamaa.. :D

Kovasti painetta tuntuu ja alhaalla vauva myllää mutta mutta.. Esikoinen syntyi 3pvän päästä ja huomenissa limatulppaa pukkais mutta mutta.. saa nähdä mitä tämä vaavi meinaa! :)

Odottavan aika on pitkää... ens viikolla kyllä ois sitten hommaa kun saa ruveta ripeämmin pakkaamaan kohti sunnuntaita.. :)

Odotellaan yhdessä... :)

Viime yönä heräsin pissalle, enkä meinannut päästä sängystä ylös, kun sattui niin kovasti alapäähän. Kova kipu ja valtava paineen tunne alapäässä, joka säteili reisiin. Meinasin mennä paniikkiin siitä kivusta ja herättää miehenikin. Olin melkein liikuntakyvytön. Jotenkin pääsin kuitenkin vessaan, jossa epätoivo iski uudestaan, kun pinnistäessä kipuaallot iskivät kuin salamat reisiin. Sitten tunne hävisi ja pääsin sänkyyn jatkamaan unia.

Näin ensikertalaisena jo näiden ennakoivien kipujen voima on yllättänyt mut ihan täysin. Haaveissa on ollut mahd. lääkkeetön synnytys, mutta nyt jo tiedän, että minä en vaan tule kestämään sitä kipua millään, kun nämä enteilevätkin kivut ovat jo niin kovia, että meinaan panikoida. Kuvittelin, et kivut tuntuis pääasiassa mahassa ja selässä menkkamaisina, mutta mulla vihloo reisiluita ja lantiota ja alapää tuntuu halkeavan.

Sillysusie.. itsellä kaksi lääkkeetöntä synnytystä ja ei kyllä omasta tahdosta.. helpot ovat olleet ja parantuminen aivan mahtavaa. Heti synnytyssalilla oon käynyt suihkussa ja kävellyt vauvelin kanssa viettämään osastolle seuraavat päivät. :) ennakoivat supistulset ja säteilyt reisiin palauttaa kyllä heti kivun mieleen ja vois ehkä sittenkin perua synnyttämisen.. ;) Kyllä kivunlievitystä haluan mutta sen näkee sitten..
Onhan se uskomaton tunne kun kamalat supistukset pistää ponnistamaan mutta kun ei haluais kun tuntuu alapää räjähtävän mutta pakko se vaan on. Sen hoitaa luontokin.. 5minuutissa syntyi viimeksi meidän poika ja kivuthan katoaa kuin seinään.. :)
Silti en uskaltaisi edes ääneen puhua luomu synnytyksestä.. :/

Kovasti täällä pimua odotetaan syliin.. voisko ohittaa nopsasti sen symnytyksen? ;)

Sillysusie, mun mielestä just ne alun supistukset oli pahimpia. Ne tuli niin tiheästi ettei niiden välillä voinut levätä ja sitten kun tuntu ettei tuntien kärvistelyn jälkeen ollut mitään tapahtunut, muutaku kanava hävinnyt. Mutta mulla ainaki ne supistukset helpottu loppua kohti. Ehkä sen teki mitkälie endorfiinit, ehkä kipuun tottu tai sitte ajatus siitä ettei mene enää kauaa helpotti. Tämä siis vain lohdutuksena, jos haaveilee lääkkeettömästä synnytyksestä, mistä siis itsekin haaveilin ja eikä loppupeleissä tarvittukaan kuin ilokaasua, vaikka itkua tihrustaen synnärille kävelin puhuen miehelle epiduraalista, kun niin kipeä olin. :)

Onneksi mies kuulemma uskoo minuun, vaikka en itse uskokaan enää niin kovasti. Oikeastaan tärkeintähän on, että vauva tulee maailmaan turvallisesti, lääkkeillä tai ilman. Saapas nähdä, taas hiljenivät tuntemukset kokonaan. Onko muilla kokemuksia TENS-laitteesta? Vuokrattiin sellainen ja tuolla se pöydällä odottaa tosi toimia. Harmi, että Kätilöopiston ammehuone on rempassa, niin ei ole edes teoriassa mahdollista päästä lillumaan. Oli niillä joku semmonen lastenkahluualtaan näkönen pumpattava korvike, mutta eiköhän sekin ole just silloin käytössä. Pitäsköhän hakea Tarjoustalosta oma synnytysallas ;)?

Onko muilla synnytystuntemuksia? Onko teidän aiemmat synnytykset alkaneet rytinällä vai onko tettänyt pitkään jo etukäteen?

Huu! Tänä aamuna joskus about puoli viiden aikoihin tunsin kovia menkkamaisia kipuja. Niitä tulikin sitten tuntiin se 3 tai 4 kipukohtausta. Vieläkin juilii ja koskoo, jokohan sitä pääsisi synnärille pyllistämään? :bootyshake

Eilen vielä pelotti ihan mielettömästi koko synnytys. Nyt kun näitä tuntemuksia on, niin en ole uskoa todeksi ettäkö minnekkään lähtö tulisi, tai vauva vielä syntyisi. Niin uskomaton ajatus. No, katsellaan katsellaan. Vielä ainakin aika rauhalliset fiilikset.

uuuh, nyt tulee taas, au au kun nää tekee koko ajan vaan kipeempää. istuillaan tuntuu tosi kamalalta. Pitänee varmaan kohta hälyttää mies töistä. Vaikka kyllä nää vielä kestää helposti.

(Niin, ja tänään 39+3)

SillySusie: Suosittelen ihan tavallista kuumaa suihkua, joka täälläpäin löytyy joka salista. Se on ollut mun mielestä tosi hyvä ja auttanut eteenpäin. Oot siellä vaan tarpeeksi kauan, jos tarve vaatii. Ammetta en ole kokeillut.
Ei ole alkaneet aiemmat rytinällä, toinen lähtenyt itsekseen käyntiin ja toinen käynnistetty. Ekasta arvasin jotain tapahtuvan 12h aiemmin, kun lapsivesi meni, sen jälkeen oli 12h radiohiljaisuus ja sitten lähti hitaasti liikkeelle. Toinen lähti lapsivesien menolla ja 6h päästä syntyi vauva, ihan tasaisesti meni koko homma.

Kiitos vinkeistä Asteroidi!! Huu, ompa jännät paikat Kahjolla, oletkohan jo ihan tositoimissa? Olen vähän kateellinen, kun itsellä enteet loppuivat eilen kuin seinään eikä sen jälkeen mitään. Nooh, huomenna vasta 39+0, joten eihän tässä oikeasti vielä mikään hoppu ole.Mistäköhän tämä malttamattomuus oikeen kumpuaa, vaikuttais olevan yleinen tunne!

Syntymisestä lisää kunhan ollaan kotiuduttu, mutta SillySusielle tiedoksi, että kyllä meille olisi ammehuone ollut Helsingin kättärillä tarjolla-ei rempassa, mutta en oksitosiinitipan kanssa saanut siihen tai suihkuun mennä.
*muoks* puhutaan siis tiistaista 16.7. tilanteesta.

OOH, Kiitos ihanasta tiedosta Mursutartar, eli teoreettinen mahdollisuus päästä sinne on jälleen voimassa. Ovat ilmeisesti ehtineet saada rempan valmiiksi.Sitten kun ehdit kirjoitella, olisi mukava kuulla kokemuksesi Kättärin "palveluista". Oon ite vähän pikin hampain menossa, kun tutustumiskäynnillä painottivat säästöjä joka suhteessa tyyliin:"Ottakaa omat vaatteet itsellenne ja vauvalle, vaippoja saa vain 8 per vauva ja synnytyksen jälkeen ei tarjota ruokaa, vaan pelkkä kahvi, joten ottakaa omat eväät!"

Ja hei ONNEA Mursutartar!!

Kohtapuoliin lähetään tarkistamaan tilanne tuonne sairaalalle, kun tuntuu että supistukset tihenee ja voimistuu aina vain. Limatulppakin irtosi jo monta tuntia sitten.

Kuuma suihku jota äsken kokeilin on tosiaan ihan toimiva kipuihin!

Yllätyksenä tuli tässä vain se miten "helppoja" nämä supistukset tähän mennessä ovat olleet, kuvittelin aina että ne alkavat superpahoina ja voimistuvat tosi nopeasti, mutta vielä tässä kärvistellään ja siedettäviä ovat. Sairaala kuitenkin niin lähellä että tahdon tarkistaa tilanteen etten liian pitkään odottele.

Toivottavasti sinäkin, SillySusie, pääset ihan kohta synnyttämään! :)

Tsemppiä synnyttämään!! Niin jännää ja ihanaa. :) :)

Täällä supistellut viime yönä 2h en kellottanut ja ei vaihtelivat niin että tokkurassa hengittelin vain.. lopulta vaille 5 oon nukahtanut. Nyt vauva jotenkin tosi rauhallinen ja kyllä jomottaa alapäätä, kuin tulessa ois..
Tämä vaavi mua vaan kiusailee.. mies taas tuumas pitääköhän maanantaina enää töihin.. :) niin tosiaan sitä ei yhtään tiiä.. :D

Nyt lepoon, välillä supistellut napakasti aamullakin muttei mitään vessalöytöjä.. ;)
Jännittävää..

Kättärillä oli mun mielestä ihan todella hyvä, reilu ja rento meininki! Mikähän urpo SillySusieta on ollut perehdyttämässä? Me kun käytiin tutustumiskäynnillä, niin juurikin omista vaatteista ts. sairaalakassista sanottiin että kaken perustarvittavan saa osastolta, että hammasharja ja tahna riittää mukaan.

Oman kokemukseni mukaan vaatteita ja varusteita oli ihan yllin kyllin, eikä niiden käyttöä kukaan rajoittanut tai määritellyt.
Ainoo mikä harmitti, oli ettei mies saanut päivystysosastolla ruokaa, mutta se nyt taitaa enemmän koskea systeemiä, eikä niinkään yksittäistä sairaalaa, ettei synnytyksen tukihenkilöiden jaksamista huomioida.
Mutta synnyttäiden osastolle kun mentiin ja perhehuoneeseen, niin siellä kuului samat ateriat avecille kuin äidille.
Henkilökunta oli hirmu mukavaa, osaavaa ja auttavaista.
Erittäin hyvä kokemus jäi noin niinkun sairaalana!

Takaisin