Synnytystarinat

Ja uusi viesti perään, kun jostain syystä tämä ei "anna" muokata noita viestejä nyt! Siis antaa kyllä, mutta huono muokata, kun ei koko tekstiä näy! Siis edellisellä kerralla olin sairaalaan mennessä auennut 3-4 cm, ja supistusten väli tosiaan vain 2-3 min. Niin en ajatellut, että lyhyt väli voisi nyt tarkoittaa näin nopeaa avautumista.
 
Noista viestien muokkausongelmista olen ollu yhteydessä MiraMariaan ja hän ylläpitoon. Just nyt ei se suoraan muokkaus edelleenkään onnistu, mutta siellä muokkausosiossa on painike missä lukee "lisää" sitä ku painaa pääsee muokkaamaan kirjotettua viestiä :)
 
Kellitys: täällä lorahti ei sentään lapsivedet vaan näppis kyynelistä märäksi, kun luin tarinaasi. Hurjasti onnea!

Älä sure Sinbbu, et ole tehnyt mitään väärin ja upean lapsen saatoit maailmaan!
 
Pitääpäs itsekin raapustella vähän omaa tarinaa, kun vauva antaa äitillekin hetken omaa aikaa. Palaillaampas siis noin viikon takaisiin tapahtumiin.

Sunnuntaina (rv 40+0) olin ihan maassa. Kauan odotettu laskettu aika oli tullut, mutta ei mitään merkkejä synnytyksestä. Vatsa oli kyllä tuona päivänä todella pinkeä, tuntui kuin vauva olisi ottanut yhden yön aikana hirveän kasvupyrähdyksen. Päätin piristää itseäni menemällä elokuviin ja viemällä ajatukset pois odottamisesta. Illalla 11 aikaan olin sohvalla katsomassa telkkaria ja ihmettelin omituista makeaa hajua. Pian minun täytyi nopeasti nousta komentamaan meidän kissaa. Sillon tuli ensimmäinen hieman kipeä supistus, selvästi erilainen kun aikaisemmat harkkasupparit yhdistettynä menkkajomotukseen. Palasin vielä hetkeksi sohvalle miehen viereen ja kerroin asiasta. Oltiin hieman toiveikkaita, mutta ei silti osattu uskoa, miten nopeasti hommat lähtisivät käyntiin. Pian kuitenkin minulle tuli tunne, että kohta jotain lorahtaa alapäästä. Nousin ylös ja menin vessaan. Siellä sitten alkoi valua lapsivettä jalkoja pitkin. Mies tuli vessan ovelle katsomaan ja varmisteli, että onhan se nyt varmasti lapsivettä. Kävin pöntölle istumaan ja sitten sitä lorahtelikin ihan kunnolla pönttöön. Mies haki minulle puhelimen ja soitin sairaalaan. Koska minulla oli strepto positiivinen, niin kehotettiin lähteä rauhassa tulemaan sairaalaan.

Sairaalassa siteestä varmisettiin, että kyseessä oli lapsivesi. Sitten makoiltiin puolisen tuntia käyrillä. Supistukset tulivat melko säännöllisesti noin 10 miinutin välein, mutta eivät olleet vielä kovin kivuliaita. Minulta otettiin verikokeet ja mitattiin kuume sekä asennettiin kanyyli käteen strepton takia. Sen jälkeen mies lähti saattamaan minut osastolle ja jäin sinne yksin odottelemaan synnytyksen käynnistymistä. Söin pientä yöpalaa ja panadolin, sain ensimmäisen satsin antibioottia suoneen ja kahden aikaan kävin nukkumaan. Pystyin nukkumaan ehkä tunnin supistuksiltani. Sen jälkeen supistukset alkoivat tehdä niin kipeää, että 10 minuutin välein heräsin voimituvaan supistukseen.

Vaille viisi hälytin paikalle kätilön, koska kivut rupesivat olemaan pahoja. Jouduin puristamaan sängyn reunasta niiden tullessa enkä pystynyt olemaan paikoillani. Makoilin siinä puolen tunnin ajan käyrillä, jolloin supistukset tulivat noin 7 minuutin välein. Tämän jälkeen sain toisen annoksen antibioottia suoneen. Puhelin kätilölle, että kivut rupeaa olemaan aika kovia. Kätilö tokaisi vaan, että tuskin nyt vielä on synnytys lähellä, ensi synnyttäjällä voi mennä aikaa. Kätilö oli jo poistumassa, kun sanoin, että supistusten aikana minua oksettaa myös aika paljon. Sen jälkeen hän päätti vasta tarkastaa tilanteen, koska pahoinvointi saattoi olla oire lähestyvästä synnytyksestä. Sisätutkimuksen jälkeen todettiin, että 4-5 cm ollaan auki. Kuuden aikaan sain ruveta hälyttämään miestäni paikalle. Sain geelipussin kivunlievitykseen, söin pientä välipalaa ja mieheni tuli paikalle. Seitsemän aikaan ilmoitin, etten jaksa enää olla ja lähdettiin synnytyssaliin.

Salissa sain heti ilokaasua. Se toimi kohdallani loistavasti. Pahin huippu meni supistuksilta ja rentoutti mukavasti. Tämän lisäksi mies painoi lämmintä geelityynyä selkää vasten ja hieroi selkää. Kaasulla pärjäiltiin puoleen päivään saakka, jonka jälkeen halusin kohdunkaulan puudutteen kuten olin suunnitellutkin. Kohdalleni sattui erinomainen lääkäri ja puudute vei nopeasti kivut pois. Koska puudute toimi niin hyvin, minulle pääätettiin laittaa oksitosiinitippa, koska en ollut edennyt hirveästi. Olin edelleen vain noin 5-6 cm auki. Pari tuntia kivut pysyivät hyvin poissa ja onnistuin torkkumaan samalla. Ruudulta katselin, kun supistukset tulivat todella voimakkaina.

Noin kahden aikaan alkoi tuntua painetta. Olin lähes kokonaan auki. Sain ruveta ”ähkimään” eli hieman ponnistella pahimpaan tarpeeseen. Minua kehotettiin käyttämään jumppapalloa, että paikat aukeaisivat nopeammin. Keikuin siinä pallon päällä vetäen ilokaasua ja ähkien. Ennen puolta pääsin ponnistamaan. Tuntui, ettei vauva tule ikinä ulos. Kätilöillä oli lähestymässä vuoronvaihto. Yritettiin saada vauvaa ulos ennen sitä, mutta ei onnistuttu. Viimeisenä asiana ensimmäinen kätilö puudutti välilihan, mutta ei ryhtynyt enää leikkaamaan, koska hänen olisi täytynyt ehtiä ommella haava. Sitten vuoro vaihtui ja väliliha leikattiin, mikä siinä vaiheessa tuntui suurelta helpotukselta, koska vauva syntyi heti tämän jälkeen kello 14.53. Istukka syntyi 7 minuuttia tämän jälkeen. Tikkien ompelu ei ollut kivaa, koska pistot tuntuivat useista puudutusyrityksistä huolimatta. Onneksi siinä sai kuitenkin samalla ihastella rinnalla pötköttävää ihanaa 9 pisteen poikaa :)


Yhteenvetona aika vesien menosta syntymään 15 h 53 min. Synnytyksen kesto 12 h 15 min, josta vaihe 1 kesti: 11 h 40 min ja vaihe 2: 28 min. Synnytys meni kivun lievitysten osalta suunnitelmien mukaan ja jälkeen päin olen tyytyväinen synnytyskokemukseeni. Kohdalleni sattui myös mukava kätilö, vielä kivempi harjoittelija ja osastoilla sain edelleen hyvää kohtelua. Ilmeisesti kohdalleni sattui hiljasempi päivä, koska sain osastolla maata lähes koko ajan yksin kahden hengen huoneessa. Hieman harmitti, kun strepton takia ei päästy potilashotelliin, mutta vauvan terveys oli tärkeintä. Synnytyssairaalana siis TAYS.
 
Huh hillevi, itsellä sama paikka ja samoin tuo stepto plussana. Yksin osastolle jääminen kuullostaa karulta, mikoelehen kotiinlaittaminen ja sinun osastolla olo ennen synnytystä kuullosti uudelta asialta. Kävin viime viikolla TAYS ja siellä oli nuori miespuolinen opiskelija, joka kokeili kohdun suun ja katsoi muutoinkin, mutta kovin hatarin ja huonoin tuloksin. Hyvin kokematon siis. Sinulla oli kuitenkin positiivinen kokemus opiskelijasta. Aluksi ajattelin että saa olla, mutta kokemukseni pohjalta aloin epäröimään..
Onnea perheellenne pienestä kääröstä, ihanaa!
 
Minulla olisi tullut harjottelija synnytykseen, mutta kielsin sen:). Olen päätökseen tyytyväinen. Ehkä seuraavaan synnytykseen voisinkin sallia mukaan harjoittelijan. Mitenkä muut? Oliko teillä harjoittelijoita mukana synnytyksessänne ja miten heidät koitte?
 
Mä olin itse niin koomassa koko synnytyksen ajan, etten olis varmaan tajunnut vaikka suomen presidentti olis saapunut paikalle :wink Esikoisen keisarinleikkauksessa mulla oli harjoittelija mukana.
 
Esikoisen synnytyksessä oli kätilöopiskelija mukana, ja hyvin pärjäsi :) oltiin mekin tyytyväisiä hänen toimintaansa, ja jos varsinainen kätilö oli muualla niin opiskelijaltakin sai alkuunsa apua :)
 
Meillä oli myös esikoisen synnytyksessä kätilöopiskelija mukana. Se oli silloin oikein kiva juttu, koska opiskelijalla oli enemmän aikaa meille kuin kätilöllä. Esikoisen aikaan ehdittiin kuitenkin olla sairaalassa vähän pidempään. laughing7 Nyt salissa oli neljä henkilöä meidän lisäksi, olettaisin, että siinä oli opiskelijoitakin joukossa. Eikä siinä paljon ehditty kysellä, kuka saa olla mukana, mutta ei kyllä minua ole haitannut.
 
Loppu synnytyksestä, kun vuoro vaihtui noin 15minuuttia ennen pojan syntymää niin uuden vuoron kätilöllä oli mukana opiskelija ja olin opiskelijalle eka synnytys. Itse tykkäsin tuosta opiskelijasta hirveesti, oli tosi ihana. Ja mielenkiinnolla kuuntelin kun kätilö opasti ja kertoi opiskelijalle juttuja. Se opiskelija myös kävi vielä seuraavana päivänä osastolla kattomassa mua ja vauvaa, ja juttelikin hetken miten oli asian itse kokenut. Opiskelija sai aika paljon vastuuta ja hän pesikin ja mittasi vauvan. Tietysti varsinainen kätilö oli vieressä. Opiskelija myös hoiti meitä vanhempia salissa olon ajan. Kohdalleni osui loistava opiskelija :Heartred (tiedän, kaikki opiskelijat ei varmasti ole samanlaisia..)
 
Mulla oli tänään siinä käynnistyksen suunnittelussa ne kaksi opiskelijaa ja mut haastatteli ja ronkki se nuori mies. Suostun aina ottamaan opiskelijat mukaan, koska eihän ne tulevat kätilöt ja lääkärit mitään opi ilman käytännön kokemusta eli, jos synnytykseen on tulossa joku, niin siitä vaan. Potilaitahan ja tavallisia ihmisiä me kaikki ollaan, kun sairaalaan sisälle mennään. Naureskelin kyllä miehelleni, että tuskin ihan heti menee pettämään mahdollista kumppaniaan, ku koko päivän saa "tutkia" vieraita alapäitä :laughing021
 
Hengissä ollaan :) Oon saanu kokea helvetilliset supistuskivut, lapsiveden menon, sen jälkeen ne normaalit supistuskivut, käynnistyksen ja lopulta sektion. Sektioon lähdettiin keskeytyneen synnytyksen ja äidin väsymyksen statuksella... Siihen mennessä olin anellut sektiota 6h. Tyyppi yritti otsa edellä (sillä tavalla ei kuulemma synnytä juurikaan, eli ei olisi mahtunut) napanuora kahdesti kaulan ympärillä maailmaan. Ähäkutti vaan koko henkilökunnalle, mutta lääketieteellisesti kaikki tehtiin oikein... Mitä nyt mua ei otettu sisälle ensimmäisellä kerralla ja jouduin kärvistelemään 6h helvetillisten kipujen kanssa. Luulin, että ne nyt vaan on tällasia ne kivut, mutta mitä helvettiä niillä kuumilla kaurapusseilla tehdään... pyydetään puolisoa tukehduttamaan ja päästämään kärsimyksistä? Virhetarjonnoissa kuulemma joskus on kovat kivut, mutta mähän olin ensisynnyttäjä, jolle sanottiin että tällä lääkekocktaililla kivut menee ohi ja sit voi mennä viikkokin vielä, kotiin vaan nukkumaan, kyllä ne oikeat supistukset vielä tulee. Ja tulihan ne, vesien jälkeen. Pientä menkkajomotusta niihin aiempiin nähden. Noh, lopputuote on terve ja erittäin onnistunut! Äidin olo on kuin neulatyynyllä, mutta eiköhän tästä ainakin fyysisesti toivuta nopeasti. Uutta raskautta tuskin tulee ilman terapiaa\pelkopolia, mutta nyt keskitytään tuohon täydelliseen pikkumieheen!
 
Onnea pikkukoo kuitenkin pienestä miehestä! Mutta on kyllä todella ikävää, että ensisynnyttäjänä synnytyskokemuksesi oli tuollainen. :sad001 Siis kyllähän se voi olla järkyttävää niiden kipujen kanssa ensikertalaiselle, vaikka kyseessä olisi ihan normaali synnytys, mutta saati sitten, että kaikkea tuollaista mutkaa on matkassa! Etkö sitten ollut tarpeeksi auki vai miksi eivät ottaneet sisälle ekalla kertaa? Omat tuskat sentään helpottivat nopeasti, kamalaa kuvitellakaan kuuden tunnin kärsimystä ja kipusi varmaan olivat vielä kovemmat. :sad001 Tuo synnytys kannattaa kyllä käsitellä huolella, vaikka ei uutta raskautta suunnittelisikaan. Toivotaan, että toipuminen sujuu sitten ainakin nopeasti ja hyvin!
 
Ekalla kerralla kahdelle sormelle auki ja supistusten teho/kesto mikälie riittämätön. Kuuden tunnin päästä 5 cm ja vedet valahti niitten samaisten vastaanoton akkojen jaloille (olin jo pääsemässä lepohuoneeseen mutta vuoro vaihtui ja nämä taivutteli mut lähtemään), ihan oikein niille! Sit supistusten väli kasvoi ja en tosiaan huomannut niitä kuin monitoreista, olo oli taivaallinen. Eli ilmeisesti siellä oli vähän vääriä hermoja puristuksessa. Käynnistyksestä yritin kieltäytyä, huusin ja raivosin, sanoin että lähden ennemmin kotiin, kun en halua niitä kipuja enää koskaan. Lääkäri sai mut ylipuhuttua kokeiluun ja supistukset saatiin taas säännöllisiksi... 2 senttiä eteni ilman kivunlievitystä, eikä kipu ollut juuri mitään, mutta pelkäsin hetkeä jolloin teurastus alkaa taas. No 7 sentistä ei edetty kahdessa tunnissa mihinkään, lääkäri armahti mut lupauksensa mukaan ja epiduraaliakaan ei sitten laitettu vaikka valmisteltiinkin. Eikä siis tämä sektiosta toipuminenkaan kivaa ole.
 
Opiskelijoista muuten vielä sen verran, että esikoisen aikana kun käynnistettiin ja tehtiin eräs sisätutkimus että missä kunnossa paikat on. Kätilö kysyi huoneeseen tullessa, että saako opiskelija tulla mukaan katsomaan/kokeilemaan. Siinä sitte tokasin, että joo mikäs siinä. Sinne huoneesee paukkas 5 opiskelijaa! :O Siinä kohtaa vähän olo oli hieman tukala, kun kätilö ja kaikki 5 opiskelijaa vuoronperää kokeilivat paikkoja ja kätilö vielä kyseli jokaiselta opiskelijalta "mitä olette mieltä? Miltä näyttää?". :D
 
Minusta oli ikävä että kokematon nuori mies ronklasi mua eikä osannut pitää edes ultralaitetta kädessä oikeinpäin. Täysin kokematon, ei lisää luottamusta minulle ensisynnyttäjänä.
 
Mua pelotti hirveästi se opiskelijan otto synnytykseen mukaan, joten olin jo etukäteen päättänyt kieltää sen jos kätilö olisi sitä ehdottanut. En olisikaan halunnut ketään ronklaamaan itseäni yhtään enempää kuin oli pakko. Lisäksi se oli mies. Välttelen jopa mieslääkäreitä:P
 
Eihän se sektiosta toipuminen herkkua usein ole, joten kovasti tsemppiä sinne pikkukoo! Onkohan niillä nyt ollut sitten synnärillä ruuhkaa, vai minkä takia ovat noin toimineet. Jännä, miten toisissa paikoissa pääsee helpommin sisälle kuin toisissa, mutta ehkä se ruuhkaisuus vaikuttaa. Ainakin toivoisin, että olisi edes jokin jokseenkin järkevä selitys tuolle! Ihmisiähän ne kätilötkin toki on, mutta...
 
Kotiinlähtö päivänä lääkärin tarkastuksessa oli 3 kandia mukana tekemässä lopputarkastusta vauvalle ja musta oli niin hellyttävä katsoa mies opiskelijan toimia, kun se tärisevin käsin pyöritteli meidän neitiä :Heartred olinkohan vielä jossain hormoonihuuruissa kun meinas ihan itku tulla :D :D
 
LadyMoon, minä olisin varmaan ollut kauhusta kankeena ja pidelly omia käsiä varuiks alla ettei riko toista :D
 
Takaisin
Top