Synnytystarinat

Lauantaina 20.7. illalla alkoi tulla hieman kipeämpiä supistuksia, hyvin hyvin epäsäännöllisesti enkä niitä sitten kellottanut ollenkaan, sunnuntai päivällä oli myös supistusten osalta hiljaisempaa, mutta niitä tuli sekä pientä rusehtavaa vuotoa. Illalla puoli kahdeksain aikaa aloin kellottamaan supistuksia niitä tuli 8-12 min väleillä kestoiltaa 30-50sek. Puoli 1 aikaa yöllä lopetin kellottamisen ja päätin koittaa saada hieman unen päästä kiinni enkä montaakaan tuntia kerennyt nukkumaan. Puoli kolmen aikoihin heräsin tuttuun tapaan yölliselle vessakäynnille ja yllätyksekseni limatulppa irtosi, kun vessapaperilla pyyhkäsin. Tämän jälkeen alkoi lapsivesien lorahtelu (en siis ollut tästä millään tapaa tietoinen ennen kuin olin lapseni synnyttänyt, että yö kolmesta asti olen tihkunut lapsivettä). Aina seisomaan noustessa pöksyihin lorahti isompi määrä nestettä, sellaista punertavan rusehtavan kirkasta, jännä selittää sitä. Päätin käydä miehen herättämässä, noh eihän tämä ensimmäisiin huutoihin herännyt, päätin pukea valmiiksi päälle ja kävin uudelleen tokaisemassa, että nyt kyllä tuntuu siltä, että tarvitsee sairaalaan lähteä.

03.00 soitin Hyvinkään synnärille ja ilmoitin, että tulppa on irronnut ja supistuksia tulee 3-5 min välein aikas voimakkaina, sieltä kysyivät pärjäänkö vielä kotona ja ilmoitin vielä ainakin hetken pärjääväni. Laittelin siinä rauhassa tavaroita kasaan, aina hetkeksi lamaantuen jatkuvasti voimistuvista supistuksista, söin siinä pienen yöpalan ja klo 04.05 ilmoitin, että nyt olen valmis, että pakko lähteä kotona ei enää pysty olemaan. Miestä pyysin ajamaan rauhallisesti ja kiertämään joka hemmetin töyssyn ja puolen tunnin ajomatka lyheni 20 min, kun mies hieman hurjastelin, mun samalla kellottaen supistuksia jotka tulivat koko aika pidempinä sekä voimakkaampina.

04.33 kirjauduimme sairaalaan sisään, suoraan käyrille ja siinä 20 min oltua tuotiin minulle sairaalavaatteet ja pääsimme suoraan synnytyssaliin. Olin tässä vaiheessa auki 2cm sekä kohdunkaulaa ei ollut enää jäljellä. Ensimmäiseksi kivunlievitykseksi koitettiin ammetta klo 5.25 se oli rentouttava ja hyvä aina supistusten välillä, mutta supistukset tekivät kyllä tuskaa, jonka jälkeen tuli aina järjettömän kuuma ja tuntui, että taju lähtisi. Klo 6.15 siirryttiin takaisin synnytyssaliin ja sain jyväsäkin alaselkään. Käyrille kiinnitettiin klo 7.00 jolloin laitettiin myös TENSsi selkään, ohjelma 10 voi sitä taivaallisuutta ja supistuksen aikana mies näpytteli sähköpulssit korkeammalle. Koko salissa olo aikana käytettiin myös ilokaasua. Alkuun 50/50 prosenttisella ja tiputettiin 70/30 prosenttiseen, kun aloin voimaan siitä pahoin. En tiedä auttoivatko TENS ja ilokaasu kipuihin, mutta ajatukset ainakin sai siirrettyä supistuksen ajaksi osittain muualle.

09.05 mulle annettiin oksitosiinia vauhdittamaan avautumista, joka oli edistynyt vain 3 cm, hoitaja ilmoitti tämän vaikutuksen alkavan vasta puolen tunnin kuluttua, mutta järkyttävän kipeät supistukset iskivät jo 10 min jälkeen, teki mieli itkeä, kivun kovuus oli ainakin 8 ellei jopa 9 luokkaa ja hammasta purren sen läpi mentiin. Noin puoli 11 pyysin epiduraalia ja hoitaja tilasi anestesialääkärin huoneeseemme ja mieheni pyysi hoitajaa tarkistamaan avautumisen tilanteen 10.25 olin avautunut 4 cm, ilmoitti hoitaja ettei tarvitse kun ensisynnyttäjillä avautuminen on aina hyvin hidasta. Hieman 11 jälkeen tuli anestesialääkäri harjoittelevan anestesialääkärin kanssa huoneeseen, kätilö putsasi selkäni ja harjoitteleva anestesialääkäri laittoi ensin pintapuudutteen ja sen jälkeen alkoi laittamaan epiduraalia, supistukset olivat jo niin kovaa luokkaa, että oli vaikea pysyä paikallaan ja kuulin hyvin kaukaisesti lääkäreiden puheet, mutta muistan sen kuinka vanhempi lääkäri neuvoi harjoittelevaa hitaasti työntämään neulaa että tuntee kyllä kun se menee oikeasta kohtaa sisään. Aloin tuntea jo pientä ponnistamisen tarvetta, mutta pidättelin ja 11.30 ilmoitin, että nyt ponnistuttaa tosi paljon ja supistusten aikana en pystynyt pitämään itseäni millään paikalla.

Kätilö tarkasti tilanteen ja ilmoitti, että hei täällähän ollaan täysin auki. Vanhempi anestesialääkäri totesi täten, että hyvä ettei epiduraalia keretty pistämään ja että he nyt sitten poistuvat. Kätilö pyysi toisen kätilön paikalle ja pistivät minulle pudendaali puudutus, jonka jälkeen sain luvan alkaa ponnistelemaan aina kun supistus tulee. 15 min jälkeen ilmoitin, etten jaksa ja voimat alkoivat olemaan todella todella vähissä ja jossain kohti kätilö ilmoitti puuduttavansa välilihan ja leikkaavansa sen, sillä pojan sykkeet alkoivat romahtelemaan. Komea poikamme syntyi 12.10, apgar 9/9 vaikka napanuora oli kaulan ympäri. Jälkeiset tuli 12.20. Synnytys meillä kesti 8h 10 min + jälkeiset 10 min, ponnistusvaihe 35 min.
 
Huh =) Tyttö nyt viikon ikäinen ja kyllä se vaan niin on, että aika kultaa muistot, ne ikävämmätkin ja KIVULIAIMMAT :D
Tässä meidän synnytystarina =)

Tosiaan, ei menny ihan strömsössä. Torstaina 8 pvä hehkuttelin lapsivesien lirahtelusta. Kävimme illalla synnytysvastaanotolla ja kätilö totesi kaiken olevan ok ja neste selvästi lapsivettä.
Saimme ohjeeksi tulla takaisin aamulla, mikäli synnytys ei käynnisty yön aikana.
Aamulla perjantaina lyllersimme onnessamme sairaalakassi kainalossa vastaanotolle, jossa käyrien jälkeen
lääkäri teki tutkimukset. Lapsivesitesti negatiivinen. Ei halunnut synnytystä lähteä käynnistelemään tämän vastauksen takia. Teki siinä sitten astetta kovemmat sisätutkimukset ja sanoi synnytyksen olevan lähellä luonnollisestikin.
Tämän päivän vuosin runsaasti veristä limatulppaa ja epäsäännöllisiä supistuksiakin tuli pitkin päivää.
Koko viikonlopun vaan vartosin... saunoin... kävin kävelyllä.... mitään ei tapahdu. Olin myös huolissani mahdollisesta tulehdusriskistä, koska kätilö oli niin varma kyseessä olleen lapsiveden.. mitä jos tää ei nyt käynnistykään ja saan jonkun tulehduksen?
Koitti Maanantai, 12.8. Aamusta lähtien epäsäännöllisiä supistuksia. Kävin kävelyllä ja kuumassa suihkussa useasti. Supistukset voimistuivat ja muuttuivat säännölliseksi klo 16 aikoihin, supistuksia tuli 5 minuutin välein ja olivat jo aika kivuliaita, tai niin ainakin tässä vaiheessa luulin.
Hieman ennen klo 19 soitin vastaanotolle että täältä tullaan, mä en kestä tätä kipua kauaa kotona!
Supistukset tulivat napakkoina 3 minuutin välein, kun lähdimme laitokselle.

Olimme vastaanotolla klo 19 jälkeen. Pääsin heti käyrille ja tarkastettiin tilanne, 2,5cm auki.
Sain kuumat geelityynyt kivunlievitykseksi (lohduttavaa? :D) ja koitin hengitellä, kätilö halusi ottaa vielä käyrää...
Meni ehkä 2min, kun alakerrassa poksahti ja varmaan 2 litraa lapsivettä valui pitkin sänkyä..ja sitähän tuli, koko toimituksen ajan! Supistukset muuttuivat salamana todella koviksi. Vaihdettiin sairaalavaatteet päälle (tyhjennettiin suoli, nam!) ja kätilö teki konehommat loppuun ja lähdimme synnytyssaliin, halusin kivunlievitystä.

Matkalla jo huomasin, kuinka mua paleli ja sellanen outo kylmänhiki virtasi.. Arvasin, että kuume on nousussa.
Pääsin saliin ja mitattiin lämpö, 38,8. Kätilö nappasi vielä crp:n ja sekin koholla. Ei muutakun antibiootti ja särkylääke tippaan. Tässä vaiheessa jo kirosin mielessäni perjantaisen lääkärin....
Muutaman tunnin (kai?) ajan kärvistelin ilokaasulla, jota koitin sinnikkäästi vedellä ohjeitten mukaan, eipä juuri ollut apua niissä tuskissa.. seuraavan kerran kun kätilö tarkasti tilanteen, olin 5cm auki ja täten valmis saamaan epiduraalin.
JA mikä pettymys! Odotin sitä "taivas" olotilaa, mistä monet puhuu, mutta pöh! Mulla alkoi kauhea ponnistamisen tarve samontein, kun en tuntenut enää supistuskipua.
Jalat täristen koitin pitää pihtiä kiinni ja paine alhaalla, varsinkin persuksen puolella oli jäätävää!

Taas aikaa kului, (anteeksi mulla ei oo mitään tarkkoja kellon aikoja mistään tapahtumista) Kunnes
sain luvan rueta vähän harjoittelemaan ponnistamista.. Eikä aikaakaan kun jo ponnistettiin tosissaan, mikä
olotila, kun ei tarvinnut enää pidätellä!
Äkkiäkös autuus muuttui taas ahdingoksi, kun reilusti yli tunnin ponnistuvaihe oli muuttunut kaaokseksi, lapsen päälaki ollut jo hyvän aikaa näkyvissä mutta en saa sitä ulos... en millään ! Kätilöitä ja lääkäreitä valui huoneeseen ja paineltiin mahanpäältä, venyteltiin ja vanuteltiin paikkoja...
Voimat olivat loppu ja supistukset heikkoja täydestä oksitosiinitippalastista huolimatta. Päädytään avustamaan
lapsi maailmaan imukupilla. Kaksi ponnistusta, episiotomia ja tyttö on siinä 13.8 klo 04:02 ! :Heartred
Synnytyksen kesto 12h 11min
Vaihe 1: 10h 45min
Vaihe 2: 1h 17min
Vaihe 3: 9min

Silloin kaikki lopun härdelli tuntui raskaalta ja vannotin etten tee tätä enää ikinä, mutta jo nyt, vaikka parikymmentä tikkiä haaruksissa vihlookin, voisin lähteä hommaan vaikka heti uudestaan :) Erityinen olo, kun on saanut sen kokea ja palkinto on jotain maailman parasta :Heartred :Heartred :Heartred
 
LadyMoon: tiedän tuon tunteen kun ei ole vielä tarpeeksi auki ja tulee ponnistuksen tarve. Mulla annettiin kanssa kohdunkaulan ja pudendaalipuudutukset, mutta eipä vieneet sietämätöntä ponnistuksentarvetta pois. Supistukset eivät tosiaan olleet enää noiden jälkeen kipeitä, mutta se tarve saada ponnistaa.

Peukutan tuota asennettasi synnytykseesi :happy112. Itse en tiedä miltä tuntuisi jos olisin tuon kokenut.
 
@sukki luin ajatuksella sunkin kertomuksen uudestaan ja hyvin samanlaisia tuntemuksia molemmilla ! Ja toi kusipää kätilö SVOlla :D olikohan sama... Mä en muista mitä sanoin, ehkä jotain valittelin kipuja niin se sano et "sitä saa mitä tilaa" !!! Voi luoja, onneks sain vielä siinä vaiheessa pidäteltyä sanavarastoa...
 
Siis mitä?? "Sitä saa mitä tilaa"!! Sanoiko joku kätilö noin törkeästi?
Itsellä ei onneksi ole noin ikävän oloista henkilöä tullut vastaan. Olen meinaan niin herkkä, että tuommoinen varmaan pilaisi koko kokemuksen :confused1
 
Jos kyseinen kätilö/hoitsu osuu mun kohdalle, niin mä en kyllä sanoissani säästele kun kivut on vaan tarpeeks kovat.. Muut kuunnelkoon sitten vaikka korvat punasina mun rähjäämistä, mutta tollanen käytös synnyttäviä äitejä kohtaan on tosi syvältä.
 
TAYS SVO:n vastaanotossa oli miesvirkailija kun kävin tsekkauttamassa tilanteen, meinas palaa käpy siihen asenteeseen jolla hän otti mut vastaan. Oma mies huomasi asian minusta, mutta osasin käyttäytyä. Kätilö oli tällä tsekkaus kerralla ihana, ja toivon että kokemus synnytyksestä tulee olemaan positiivinen. Pelottaa muutenkin.
 
Juu kyllä!! Hain jotain pientä myötätuntoa/kannustusta kun tilanne on kuitenkin näin ensikertalaiselle pelottava, mutta sain vaan geelipussit naamalle ja peräruiskeen :D
Synnytyssalissa kätilö oli mahtava ja luvattiin vinkkupullo viedä, kun tokenen ihmisten ilmoille :) osastolla sai olla aika omillaan, kunnolla ei oikein neuvottu edes imetysjuttuja, rintakumi lätkästiin käteen, että tällä onnistuu. :D muuten osastolla kyllä kohdeltiin hyvin ja kipulääkitystä sai kun sitä tarvitsi. Ruoka oli ihan ok.
Nämä siis Taysissa.
 
Mulla esikoisesta olin kans hieman pihalla ja tosi kipeä tikkien takia ja TAYS:issa oli juuri silloin aloitettu tää isompi omatoimisuus äideille periaate.
Muistan kun patja oli ihan veressä ja kankesin itseni kysymään mitä teen niin tiuskattiin luukulta "Hae sieltä liinavaate varastosta ja vaihda itse lakanat"
Hieman muuttui ääni kohteliaammaksi, kun kysyin missäköhän sellainen on, ku en ole täällä ennen ollut. Ihan, ku olisin jotenkin ylimielisesti sanonut heille "vaihtakaa naiset minun lakanani ja peskää alapääni samalla".
Mun mielestä toi homma on kuitenkin asiakaspalvelua ja äidit ovat herkillä muutenkin... :crybaby2
 
Ei yhtään tarvii ihmetellä miks en halua TAYS:iin kovin mielelläni ja tähtään synnyttämään viikolla, jotta pääsis VAS:iin. Niin kamalia juttuja oon TAYS:ista kuullut, vaikka on siellä vissiin ihan hyviäkin kokemuksia ollut.
 
Sellaiset ihmiset jotka työskentelevät juuri synnyttäneiden / vastasyntyneiden kanssa, eivät musta kyllä saisi leipiintyä työhönsä! Lapsen saanti on vaan niin iso ja kivuliaskin juttu naiselle että kyllä silloin ansaitsisi ystävälliset ja ymmärtäväiset ihmiset ympärilleen. Tosi kurja lukea että jotkut on saanut huonoa kohtelua :sad001 Se oli ehkä pahin oma pelko synnytystilanteessa, mutta onneksi omalle kohdalle sattui mukava kätilö. Mulla oli lisäksi huonekavereina sairaalassa uudelleensynnyttäjiä, joten aika rennolla meiningillä mentiin ja aika rauhassa saatiin olla. Sitä mä ihmettelen, että esim. imetyksen kanssa saa aika vähän infoa / vinkkejä, jos ei itse osaa aktiivisesti pyytää.....
 
TAYS:in SVO:n kätilö ei meinannut saada kunnon käyrää minulta kun sinne menimme. Mainitsin sitten hänelle, että mistä sydänäänet ovat yleensä kuuluneet hyvin. Vastaukseksi sain, että "Kuule, kyllä näillä laitteilla saadaan käyrää ihan mistä vaan." Ei mitannut edes lämpöä vaikka olin tihkunut lapsivettä, tätä kätilö kyllä synnytyssalissa ihmetteli.
 
Mä yrittäisin varmaan antaa jotain asiakaspalautetta ja mahdollisimman korkeelle. "Sitä saa mitä tilaa" kuulostaa vähän kommentilta jonka mun mummo vois laukoo, mutta että ihminen joka on itse saanut ammattinsa valita ja jossa on vähän niinkuin riippuvainen siitä, että lapsia tosiaan syntyy..!
 
Tässä meidän synnytystarina. Synnytystähän alkoi ennakoida sunnuntaina limatulpan irtoaminen joskus irralla. Se ei tosiaankaan irronnut kerralla, vaan pikkuhiljaa sunnuntai-illan ja maanantaialkuillan välillä. Supistuksia tuli aina välillä, pätkittäin säännöllisestikin jopa 5 minuutin välein, mutta eivät vielä olleet kivuliaita, vähän napakampia kyllä. Olin maanantai-iltana vielä sitä mieltä, että ei se vauva ihan hetkeen mahda syntyä, kun supistukset eivät olleet kovin voimakkaita. Jotkut olivat jo napakoita, mutta väliin tuli sitten sellaisia hyvin mietojakin supistuksia, joita ei meinannut edes supistuksiksi tunnistaa. Ja välillä taukosivat kokonaan. Ajattelin, että voi mennä vielä ihan hyvin ainakin seuraavaan päivään, ennen kuin tarvitsee minnekään lähteä.

Noin puoli seitsemän aikaan lirahti sitten lapsivettä housuun. Tuumasinkin miehelle ja veljelleni, että jes, nyt tietää, että ainakin aamulla saa mennä näytille, jos ei mitään tapahdu. Menin sitten kylppäriin heittämään märät housut pesuun ja suuntasin suihkuun pesemään jalat. Siinä sitten alkoi supistella vähän tiheämmin ja jo kivuliaasti, ja päätinkin jäädä suihkuttelemaan. Piti ottaa esikkokin mukaan suihkuun, kun se itkua tihrustaen tuli kylppäriin. Onneksi kuuma vesi auttoi hyvin ja sain itseni lisäksi vielä tytönkin pestyä siinä. Suihkun jälkeen lämmittelin kaurakettua ja pidin sitä selän puolella supistusten tullessa. Niitä tuli 2-3 minuutin välein, mutta kestin niitä jonkin aikaa vielä ihan ok itsekseni kauratyynyn avulla. Söin aina välissä, mitä pystyin, kun ei voinut tietää, kuinka kauan hommassa vielä menee. Aloin kuitenkin puhua miehelle, että illan mittaan pitää kyllä lähteä synnärille, mutten vielä osannut sanoa, milloin. Joskus kahdeksan pintaan supistukset alkoivat olla todella kovia ja tulivat varsin tiheään, en edes kellottanut niitä enää. Mies hieroi selkää ja itse pidin kauratyynyä alavatsalla, sillä kipua tuntui molemmissa. Huusin jopa välillä, niin kipeää teki. Hoputin miestä syömään nopeasti, jotta päästäisiin synnärille, en kestäisi enää kotona. Kello lienee ollut jotain puoli yhdeksän kieppeillä, kun lähdettiin miehen kanssa kohti synnäriä.

Matkalle autollekin ehti tulla taas supistus, hampaat irvessä puhisin parkkipaikalla, ettei tarvinnut huutaa. Automatka oli varmaan aika tragikoominen. Miestä nauratti, kun "munkkilauloin" välillä supistuksen ollessa päällä, eli ölisin vaan jotain säveltä, se kun helpotti. Kuulosti kuulemma joltain munkkien hartausmenolta, kuvitelkaa mielessänne Tiibet... Sitten aloin jo kesken automatkan tuntea ponnistamisen tarvetta, ihan kuin olisi ihan järkyttävä kakkahätä. Supistuksien välillä ehti lähinnä pelätä, milloin seuraava alkaa, kun se jo alkoi. Sanoin miehelle jossain välissä, että tämä on kyllä nyt niin tuskaa, etten ryhdy tähän enää ikinä! Ehdin myös siinä matkan (n. 10 min) aikana sanoa, että jos käännyttäisivät takaisin kotiin, niin en lähtisi, koska kivut ovat niin kovat, en pysty. Ja ajattelin jo, että näihin tuskiin ottaisin kaikki mahdolliset kivunlievitykset, mitä voisin saada.

Synnärille saavuttiin ja ovi temppuili! Minä olin synnärin ovien edessä kontallani, kun en kestänyt supistusta seisaaltani, ja ovipuhelimesta kuului, kun joku muun osaston hoitaja siellä huuteli, että tulkaa nyt herranen aika avaamaan tuo ovi! Synnytysosastolla kun näkivät kuvassa vain miehen, kun minä olin kontallani. Tulivat sitten avaamaan oven, neljän ihmisen voimin. Kysyivät heti, onko ponnistamisen tarvetta, ja sanoin, että luulisin, että on. Ei päästy edes n. 10 metrin matkaa hissin oville, kun tuli taas supistus ja minä kontallani lattialla. Mies hieroi selkää ja hoitajat toivat sängyn. Heti, kun supistus alkoi mennä ohi, nousin sängylle ja minut kärrättiin suoraan synnytyssaliin. Siellä kiireellä kiskottiin minulta vaatteita pois ja sairaalakaapua ylle. Kätilö katsoi tilanteen ja olin jo täysin auki, joten minua ei edes yritetty ruveta siinä kirjaamaan sisälle, vain sain alkaa ponnistaa. Oli aika shokki, kun käskettiin vain heti alkaa ponnistaa, mutta supistukset olivat niin tuskallisia, että tottelin kyllä heti ja että se oli helpottavaa! Ponnistin apinan raivolla ja kätilö joutui toppuuttelemaan jatkuvasti, ettei vauva synny liian vauhdilla. Kuulin jossain välissä hänen sanovan, että tämä tulee täältä kyllä vauhdilla. Vedet meni siinä samalla, kun ponnistin pään ulos, eli kalvoissa oli ollut ylempänä repeämä, josta aiemmin lirahti sitä vettä. Ponnistaminen ei sattunut tällä kertaa kovin pahasti, se oli todellakin vain niin suuri helpotus, kun sai ponnistaa ja supistuskivut olivat takanapäin. Ja pian oli tyttö maailmassa. Se tunne, kun vauva oli ulkona ja kivut loppuivat, oli kyllä tuon hurjan rutistuksen jälkeen sanoinkuvaamattoman ihana. Vauva syntyi sikiöpussissa, joten se oli hyvin puhdas ja sain sen aika heti rinnalle. Sain sitten ilmeisesti oksitosiinipiikin, jotta istukka tulisi pian ulos. Kätilö siinä totesi miehelle, että oli onni, etteivät vedet olleet vielä menneet, muuten olisi kuulemma mies päässyt kätilöksi. Selvisin rutistuksesta repeämittä eli yhtään tikkiäkään ei tarvittu.

Ihan ei mennyt niin, kuin olin kuvitellut, mutta kokemuksena loppujen lopuksi yllättävän hyvä. Ponnistusvaihe oli nyt niin nopea ja helppo, että synnytyksen jälkeen totesinkin miehelle, että ehkä sen voisi vielä tarvittaessa uusia. Synnytyksen kokonaiskesto 2h 30 min, ponnistusvaihe 3 min ja jälkeisvaihe 14 min, eli avautumisessa kesti 2h 13 min. Ja mitään kivunlievityksiä ei ehtinyt todellakaan saada, kun tulin ponnistavana sisälle, joten sain sitten sen toivomani luomusynnytyksen. Ensi kerralla osaan varoa, mitä toivon. laughing7 Mutta lopputuloksena ihana suloinen tytär, joka on kaiken tuskan arvoinen. :love7
 
Hopsan. Kotiuduttiin sairaalasta. Toipuminen sektiosta on kamalaa.. toivottavasti seuraavan lapsen saan ulos alateitse. Palaan hieman siihen omaan synnytykseeni. Olen nyt pohtinut ja jopa soimannut itseäni synnytyksestä ja miettinyt, että olinko tosiaankin niin poikki, etten pystynyt. Oliko se minun syytäni, että imukuppiveto epäonnistui.. en tiedä. Näitä asioita ei voi olla pohtimatta. Sen tiedän, että olin todella väsynyt ja jotenkin kivut löi niin kovaa päälle, että iski epätoivo ja ponnistuspelko lopulta.. olihan sitä kestänyt jo niin kauan, eikä lapsi tahtonut laskeutua. Aluksi tosiaan sanottiin, että kyllä mahtuu alateitse, sitten sanottiin, että ei mahdukaan, on ahdasta. Sitten sain jutella lääkärin kanssa ja luin synnytyskertomukseni. Osittain totta se ahtaus, ja toisaalta ei. Diagnoosi: "Määrittämätön lantion ja sikiön välisen epäsuhdan aiheuttama synnytyseste. Sikiön pään epätäydellisestä kiertymisestä aiheutuva synnytyseste." Olisin voinut synnyttää alateitse ja imukupilla olisin varmasti onnistunut, mutta se lääkäri, joka vähän kovaäänisesti mua komensi, määritti sikiön pään asennon väärin ja veti lasta ulos leveimmältä mahdolliselta kohdalta. Eihän se siitä mahtunut millään! Vauvani ei ollut siinä asennossa tulossa, jossa imukuppia voi käyttää. Kokeneempi mieslääkäri tuli huoneeseen ja pyysi saada kokeilla yhden ponnistuksen, ja sitten lähdetään leikkaukseen, jos ei suosiolla tule. Imukuppi irtosi häneltäkin, joten saliin. Olin helpottunut ja toisaalta itkin, koska koin epäonnistuneeni täysin. Olisinpa saanut ponnistaa pari kertaa kokeneen lääkärin kanssa, mutta imukuppi irtosi heti.

Pystyn siis synnyttämään alateitse, mutta jotain arviointivirheitä kun sattuu, niin näinkin voi käydä. Nyt harmittaa hirveästi, vaikka kovin reippaaksi kaikki kehuivat. Ja pakko sanoa, en ole yhtään enää varma, olinko tosiaan niin poikki, kuin sillon luulin. Mutta onneksi vauva on kunnossa ja hänen pää on parantunut todella hienosti, eikä hän arista enää pään kosketusta. Saimme asua perhehuoneessa miehen kanssa sairaalassa, ja se helpotti. Enhän saanut nousta sängystä vuorokauteen lainkaan. Mies siis hoiti vauvan ja minä neuvoin sängystä käsin pepun pesut yms.

Nyt on ihanaa olla kotona ihanan vauvan kanssa. Hän vie murheen pois ja antaa pelkkää iloa. Kaikesta huolimatta annoin hyvän arvosanan sairaalaan kokonaisuuden vuoksi. Kirurgi oli mahtava ja lastenlääkäri myös.

Itsesyytös on normaalia ja menee ajan kanssa ohi.
 
Kellitys: olet kyllä ollut jäätävän rauhallisesti ja pitkään kotona:). Itsellä ei olisi kärsivällisyyttä tuohon. Me lähdettiin vaikka supistukset eivät vielä olleet edes säännöllisiä, eikä kivuliaitakaan. Silti olin jo tarpeeksi auki, että ottivat sisälle.
 
Kellitys, sinullahan oli nopea synnytys oikein syöksyen tuli vauva maailmaan! Muutenkin aika hurjaa, että niinkin pitkään olit kotona. Oot aika sissi! Onneksi ehdit sairaalaan! Mä en tiedä, mut jotenkin liikutuin hirveästi tuosta synnytystarinastasi :)
Kuinka nopea sul oli muuten ensisynnytys?
 
@sukki ja Liinanna: Eka tunti avautumisesta ei ollut kovin paha, ei varmaan juuri sen pahempi kuin esikoisestakaan. Mutta sitten kovenivat todella nopeasti, kun rupesivat kovenemaan. Se tahti oli jotain uskomatonta. Ei aiemmin oikein olisi ehtinyt sairaalaan. Onneksi matka oli noin lyhyt! Ja ensisynnytys oli kaikkinensa 7h 50 min, ponnistusvaihe 22 min. Ihan nopea ensisynnytykseksi, mutta en silti osannut kuvitellakaan tätä toista näin nopeaksi.
 
Mä kans kun luin Kellityksen tarinaa, niin ajattelin, että herranen aika lähtisin jo synnärille, kun tahti vaan koveni ja koveni.
Ehkäpä kuvittelin omaan tilanteeseeni tuon, kun meillä on se 68km synnärille eli meidän olisi kyllä pitänyt lähteä heti siinä housuun lirahtamis-vaiheessa :eek:
Mutta toiveessa olisi kans nopea avautuminen, kunhan ollaan synnärin sisäpuolella.
Mukava lukea näitä läheltä piti tilanteita, joissa on onnellinen loppu :)
 
Mutta kun ohjeistetaan, että olla kotona niin pitkään kuin suinkin kykenee. Minä orjallisesti noudatin ohjetta. :laughing002 Ei kyllä naurattanut silloin. Mutta oikeasti se loppuvaihe meni niin rytinällä, ja kun lähdon tekemisessäkin meni aikaa, niin jos aiemmin olisi halunnut sairaalaan, olisi pitänyt lähteä jo ennen, kuin tuntui, että on pakko lähteä. Esikoisestakin olin kotona vielä, kun supistusten väli oli tuota 2-3 min luokkaa, silloin eivät vaan ihan noin kipeää tehneet kuitenkaan. Tässä sen näkee, että vaikka olisi aiempi synnytyskokemus alla, niin ei sekään mitään takaa. :)
 
Takaisin
Top