mira88
Vauhtiin päässyt keskustelija
Perjantaina 29.7 alkoi n.kello 20.00 supistukset jotka tuli n.12-10 min välein,kello 12 ne lyheni 5minuuttiin. Kello 2 yöllä alko tuntua ni kipeeltä et lähettii käymää svo:lla. Sielä tutkittiin ja 1cm auki,annettii kipupiikki,unilääke ja tarkkailu huoneeseen yöksi. Yön aikana paikat oli auennu vain 2senttiin,supistukset jatku päivällä klo.15asti ja loppu ku seinään. Mut kotiutettiin ja lähettiin kotiin kello.19. Kotona klo.22 mulla alko kamala paine selässä ja särky,kärvistelin kipujenkans kotona koko yön ravaten kämppää ympäri,suihkussa yms. ei tehonnu mikään et olo ois helpottanu.
Lauantaina 30.7 sanoin miehelle 11aikaan et nyt on selkä ni kipee vähäväliä että mennään käymää sairaalas uudestaan. Mut otettiin sinne sisään,tehtiin tutkimus ja melkein 3cm auki. Mulla tuli siis supistuksia jotka tuntu vain selässä joten en osannu ajatella et ne supistuksia. Miehenkans mentiin perhehuoneeseen ja mulle annettii kipupiikkejä. Klo. 19 menin ammeeseen josko paikat alkais aukenemaan lisää että saadaan puhkasta kalvot,supistuksia tulitulituli ja tuli todella voimakkaina. Klo.20 4cm auki. Puhkastiin kalvot ja laitettiin tippa voimistamaan suppareita. Joka supistuksella alko pojun sydänäänet laskea,kello 9 olin 5cm auki. En saanu mitään kivunlievitystä,pojun päästä yritettiin miljoona kertaa ottaa koetta että nähdään vaikuttaako sydänäänien laskut hapensaantiin tunnin ne yritti multa sitä koetta ottaa,siinä rytäkässä multa irtos tipat kädestä ja verta lenti pitkin sänkyä suihkua niinku joku ois teurastettu. Kipu ei ollu missää vaiheessa sietämätöntä pärjäsin kyllä. Kello 11. ei mitään edistystä kohdunsuulla vaa tyssäs 5senttiin, mulle ilmotettiin että vauva ei mahdu laskeutumaan alemmaksi että napanuora oletettavasti liian lyhyt että siksi sydänäänet laskee aina supistuksesta että voi olla että mennään sektioon. Siinä vaiheessa sanoin kätilölle voitaisko me mennä sitte jo että vauva selviää. Siitä n.10min. Lekuri soitti leikkuriin ja mua lähettiin kärräämään sinne,mies jäi synnytyssaliin odottamaan.
Oltiin salissa kello 23.52 ja terve poika syntyi 23.56. Leikkauksesta jäi hyvä fiilis, leikkauksen jälkeen kuulin että poika oli avotarjonnassa eikä mahtunut tulemaan niin ulos. Poika vietiin miehelle saliin ,siellä se sai pestä pojan ja odottelivat sitten mua siellä. Sinne päästyäni lastenlääkäri toi pojan mun rinnalle ja rakkaus imi heti reippaasti <3 Lähdettiin siirtymään siitä osastolle ja mies lähti sitten kotiin kun kello oli jo niin paljo että osastolle ei saanut enää tulla ku sanomaa yöt meille. Aamulla heräsin kello 6 kun hoitaja tuli herättämään että nyt pitäs vauva syöttää, syötin pojan ja pyysin josko saisin mennä vessaan. Hoitaja ilmoitti että kätilö tulee kello 8että sitten voin nousta. Hoitaja tuli kahdeksan jälkeen mun työ se otti katetrin irti ja nousin ylös. Mun olo oli mitä mainioin mitä nyt vähä huippas ku siitä pinkas pystyyn, vessas käytyäni pyysin päästä suihkuun. Kätilö tuli mun vierelle seisomaan suihkuun varmuudenvuoksi jos alkaa heikottaa, siitä sitten kokopäivän käveleskelin ja hoidin poikaa itse ja mahakin alkoi tuntua siltä ettei enää kiristä. Kipuja mulla ei missään vaiheessa ole ollut ja kotiinki oltaisiin päästy jo maanantaina sairaalasta mutta poika täytti vasta puoliltaöin 48 tuntia joten jouduimme odottaa tiistaiaamuun. Synnytyksestä jäi todella hyvä mieli ja kiitos siitä kuuluu miehelle,kätilöille ja koko sairaaalan henkilökunnalle :)