miiima
Vauhtiin päässyt keskustelija
Josko nyt jaksas kirjotella omaa synnytystarinaa.
Tiistaina 12. pv oli laskettuaika ja enhän mä todellakaan odotellu vauvaa sillon syntyväks.
Äitini tuli aamupäivällä (12.7) mun luokse ompelemaan ja ripustelemaan verhoja. Siinä sitten lattialla konttaillessa ja kankaita mittaillessa lorahti jotain housuun. Luulin että kyse oli taas valkovuodosta mitä on aina sillon tällön lirahdellut. Tällöin kello oli n. 15.00.. noh kattelin sitten että hitsi housuthan kastu kans mutta en ajatellu asiaa sen enempää kun ei se niin iso lorahdus ollut. Siinä sitten n. tunnin välein lorahteli aina pikkasen housuun, mutta en edelleenkään ajatellut asiaa kun ei ollut mitään muita oireitakaan. Käytiin kaupassakin ja ripustelin verhoja ja kaikkea sellasta. Kaheksan aikaan illalla rupesin miettimään taas isomman lorahduksen jälkeen että josko sitä soittaisi synnärille ja kyselis että mitä tehdä. Lapsi ei ollut edes kiinnittynyt viimisen neuvolan mukaan. Oltiin kyllä saatu ohjeet synnäriltä että jos vedet menee ja vauva ei oo kiinnittynyt niin pitää mennä makaa ja soittaa ambulanssi, mutta luulin tosissani että tästä on kyse vaan jos vedet lorahtaa oikein kunnolla.
Puhelimessa sitten kyselin että mitä nytten ja hoitaja käski tulla aamulla heti tarkastukseen. Siinä vaiheessa muistin mainita että vauva ei oo kiinnittynyt. Hoitaja hieman hätääntyi, keskusteli lääkärin kanssa ja ilmoitti että nyt välittömästi vaakatasoon ja ambulanssilla sairaalaan.
No eihän siinä muu auttanut. Äiti pakkas mun kassin ja ambulanssimiehet tuli hakee ja matka sairaalaan alko n. 20.45.
N. kello 21 oltiin sairaalassa ja sieltä mentiin päivystyspuolelle. Siellä sitten piti makaa paikoillaan niin kauan että oli tutkimukset tehty. Tässä vaiheessa mulla ei ollut vieläkään mitään oireita tai kipuja ja luulinkin että kotiin vielä päästäs. Yllärinä tulikin että olin jo sentin auki ja kohdunkaulaa vaan reunat jäljellä. Sinne sitten jäätiin makoilee ja odottelee, josko jotain alkais tapahtuu. Vauva ei ollut vieläkään kiinnittynyt, mutta oli kuitenkin niin alhaalla että sain liikkua itse vessaan ja muualle. Hoitaja sanoi että jos yöllä ei tapahdu mitään niin aamulla aletaan puhua käynnistyksestä.
Joskus yöllä n 2 aikaan rupes tulee supistuksia. Ne alkoi heti suht säännöllisenä n. 10min välein.. Pelkkä hengittely auttoi vaikka kokoajan hieman kipu yltyi.
4 aikaan aamusta alkoi sattua jo enemmän ja supparit tulivat säännöllisesti 5min välein. Tässä vaiheessa kätilö tarkisti tilanteen ja totes että oon 2cm auki ja kysyi haluanko lääkettä. Kieltäydyin kipupiikistä sillä koko homma oli vasta aivan alussa ja sainkin jotain onnetonta särkylääkettä mistä ei ollut mitään hyötyä.
5 aikaan aamulla olinkin jo 4cm auki ja kivut oli jo sellaiset että joka supistuksella tuli oksennus.
N. 6-7 välillä aloin olemaan jo todella kipeä ja alettiin puhua synnytys saliin siirtymisestä ja hieman 7 jälkeen sinne sitten mentiin kun olin jo 5-6cm auki.
Tässä vaiheessa soitin eksälle että nyt voisit alkaa valua sairaalaan että kohta tulee. Ennen kaheksaa oli hänkin jo paikalla. Äitinihän oli paikalla kokoajan.
Synnärissä kysyttiin ensimmäisenä ottasinko ilokaasua. Olin jo päättänyt aikoja sitten etten sitä tahdo, joten kieltäydyin. Halusin kokeilla ammetta ja sitä sitten ruvettiin täyttämään. Pääsin sinne mutta ei se enään siinä vaiheessa mua auttanut. Muutaman supistuksen siellä olin ja pyysin epiduraalia. Kipu oli jo liian kova.
Tässä vaiheessa ajantajuni katos kokonaan kun supistuksia tuli jatkuvasti ja kivut olivat aivan mahdottomat.Olin 7cm auki.
Oletettavasti ennen kymmentä tuli anestesialääkäri laittamaan epiduraalia ja siinä se aikansa mun selkää neulalla törkki kunnes kävi ilmi että selkäskolioosin takia sitä oli mahdoton saada kyljelleen.. Uus yritys istualteen ja sinnehän se uppos. Oi voi sitä tunnetta kun lääke rupes vaikuttaakin! Kivut katos kyllä lähes täysin ja supistukset meni ihan hengittelemällä. Hetkeksi torkahdin mutta en tiedä kuinka pitkäksi aikaa.. Varmaan vartiksi-30min.. Jossain vaiheessa laitettiin oksitosiini-tippa ettei supistukset katoa sillä synnytys oli kuitenkin jo niin hyvässä vauhdissa.
Tässä vaiheessa supistuskivut tulivat taas TODELLA voimakkaina ja kivuliaina takasin. Pyysin päästä vessaan sillä minusta tuntui että oli kauhea kakkahätä.. Hetken vessassa puhisin ja pinnistelin kunnes kätilö tuli sanomaan että se on nyt varmaan vauva joka tekee tuloaan, ei kakka. Pyysin uudestaan epiduraalia ja kätilö lupas tarkistaa että onko mahdollista enään. Tutkimuksen tulos, 10cm auki. Sain pudendaali puudutuksen, mitä seurasin lause ”ei tää kyl kerkii vaikuttaa ennenku lapsi tulee, mut ei kyl satu jos leikataan ja sittenkun paikataan”. Tässä vaiheessa rupes pelottaa tuleva ponnistuskipu.
Kätilö sanoi että nyt menee vielä oma aikansa että pää laskeutuu, mutta alle 5min päästä tästä ilmoitin että minähän ponnistan! No niin se vauva alkoi tehdä tuloaan.
Tässä vaiheessa supistukset jostain syystä harveni todella paljon mikä teki synnytyksestä suht kivuliaan.. Epiduraali ei enään juuri vaikuttanut, pudendaalista ei ollut mitään hyötyä ja supparit tuli n. 3min välein ja oli aivan hemmetin kivuliaita. Puskin vaan niin perkeleesti! Välillä huusin, välillä itkin, välillä vaan puristin eksän kättä, tein kuitenkin kaikkeni että vauvan pää tulisi kerralla. Viimeinen ”silaus” päästä tuli ilman supistusta kun en halunnut odottaa 3min seuraavaa. Seuraavalla supparilla luiskahti vauva ulos ja pakko myöntää, ne kivut loppui kun seinään! ihankun mihkään ei olis ikinä sattunutkaan.
Siinä sitten ilmoitettiin että tyttö tuli ja laskettiin sormet ja varpaat ja kaikki <3
Vauva imi heti rintaa syliin päästyään ja lääkäri kävi hieman paikkailmessa tuoretta mammaa. 6tikkiä tuli. 5mm epi leikattiin, 2.asteen repeämä välilihassa ja 3cm nirhauma emättimen ja peräsuolen välisessä seinämässä. Siinä vaiheessa meinas itku tulla kun kaks kätilöö pohdiskeli että meneekö tämä haava läpi, mikä olisi ollut todella paha. Onneksi kyseessä oli vaan naarmu ja aina vaan on helpompi olla.
II-vaihe: 36min
III-vaihe: 12min
Tulipas pitkä tarina mutta ehkä joku jaksoi sen lukea :D