Voinhan mä kirjotella tänne synnytyksestä.. Kaikillahan se on tosiaan aivan erilainen, mulla nyt meni huonosti (vähän niinkun ounastelinkin), mutta ei se kaikilla mee, ja muistutan tosiaan että esikon käynnistys oli ihana. Tää nyt meni aivan metsään.
Meille oli sovittu NKL:llä käynnistysaika 22pv. klo 8.30, peruivat ajan ja siirsivät meidät Jorviin. Mulle laitettiin klo13aikaan 22pv sytotecci joka teki tehtävänsä,aukoi paikkoja niin että pääsin samana yönä synnytys saliin ammeeseen jossa rentouduin tunnin verran.
Sovittiin kuitenkin että kalvoja ei puhkaista vaikka paikat oli 2-3cm auki ja odoteltiin lääkäriä torstaihin 23pv. klo11 asti. Kalvojen puhkaisu oli kivuton, jäätiin odottelemaan supistuksia. Supistuksia ei tullut, joten aloitettiin parituntia myöhemmin oxitosiini tippaa hiljalleen annoksia lisäten. n. tunti sen jälkeen alkoivat säännölliset supistukset kevyesti.
Joskus hmm.. en muista tarkalleen varmaan klo16aikaan alkoivat säännölliset supistukset rajuna, ilokaasulla pärjäsin klo18 asti, jolloin supistukset tulivat niin rajuna että menin "shockiin", rupesin hysterisoimaan, koska sattu niin perkeleesti, itkin ilokaasu maskiin ja luulin oikeasti kuolevani.. Kutsuttiin anestesia lääkäri, paikat olivat 6cm auki, kanavaa jonkin verran, vauva ei ollut laskeutunut läheskään riittävästi.. Supistukset tulivat niin rankkana että lääkäri ei saanut laitettua jotain puudutetta, en tiedä mitä (joku tupla katetri jtn), selkään tökittiin noin 18kertaa (KYLLÄ!) siinä meni noin puoltoista tuntia. Ehkä vähän vähemmän. Päädyttiin spinaali puudutukseen, se helpotti n.1,5h :si. Sen jälkeen tilanne ei edennyt minnekkään...Tästä eteenpäin mulla ei ole tietoa kellonajoista..Spinaali puudutus oli oikeastaan aika kiva, hirvee kutina siitä tuli, mutta pystyin lepäämään edes hetken.. Jossain vaiheessa huomasin että supistelut alkoivat voimistua taas, ja siirryin jumppapallon päälle että saatais vauva laskeutumaan kun edistystä ei muuten tapahtunut.. Jatkoin ilokaasulla kivun lievitystä, ei apua, taas hirveät kivut, rupesin oksentamaan, hysterisoimaan, itkemään ja kaikkea sitä sekaisin.. Tuli kaksi lääkäriä paikalle ja yksi kätilö lisää. (toinen lääkäreista taisi olla gynekologi) Tarkistettiin kohdun suun tilanne, ei edistystä.
Sopivat KESKENÄÄN mun kivuista huolimatta, että yritetään laittaa epiduraali, yritin parhaani pysyä paikallani, niin että mieheni istui jalkojeni päälle (olin siis kylkiasennossa), ja muut tekivät mitä tekivät, ei tietoa, itkin huusin ja oksensin ja raivosin anestesia lääkärille..Anelin sektiota, ja olin oikeasti niin kipeä että mun mielestä se olisi pitänyt tehdä. Lopulta se epi onnistui, ja helpotti, laittoi epiduraalin vähän ylemmäksi kuin normaalisti, ja se onneksi toimi vähän.. Ei täysin mutta vähän. Jossain vaiheessa menin pissalle ja tuntui että kakattaisi. Kätilö tarkasti tilanteen, ja vauva oli laskeutunut. Laittoi mulle jonkun puudutuksen emättimen molemmille reunoille, ei kyllä tuntunut missään. Otettiin taas jotain näytetty vauvan päästä, happi näytteitä ilmeisesti, en osannut siinä tilanteessa sitä ihmetellä..Mies sanoi jälkeen päin että vauvan sydänäänet laski aina supistuksen tultaessa. Käskettiin alkamaan ponnistamaan. Huusin ja itkin ettei vauvan pää mahdu tulemaan, kätilöt (kaksi kpl) vaativat ponnistamaan, ponnistin ja ponnistin, lopulta pää tuli ulos, siinä kohtaa vauva jäi jumiin hartioista, käsketetiin ponnistamaan, ponnistin ja ponnistin.. Luulin että kuolen, vauva revittiin väkisin ulos, vauva ei hengittänyt, napanuora kaulan ympärillä, mies ja minä aivan shockissa. Kätilöt antoivat napanuoran olla kiinni vauvassa noin 15-30sekuntia, läpsivät vauvaa, ei hengitystä,pulssi tuntui, ja suoraan juosten lasten osastolle. Meidät miehen kanssa jätettiin aika pitkälti kahdestaan synnytys saliin, jossain vaiheessa tuli vieras kätilö synnytys saliin synnyttämään istukkaa (istukka painoi kilon), vuosin verta älyttömästi, se kuitenkin laantui. Kätilö osasi kertoa että vauva elää ja hengittää itse, odotettiin tuota tietoa noin tunnin. Mies pääsi katsomaan vauvaa hetkeksi, minua ei päästetty mukaan, en olisi edes kuntoni puolesta pystynyt. Itkin koko yön, sain kuvan vauvasta ja vaan katselin häntä, sain rauhottavia., nukuin muutaman tunnin ja pääsin tänä aamuna katsomaan vauvaa noin 6.30... Kuulemma vauvalla oli ollut jotain käsien tärinää etc. ja reagoinut hoitotoimenpiteisiin huonosti.. Sokerit olivat alhaalla, nousivat kuitenkin ja nyt illalla vauva voi paremmin jo.. Koskea häneen en ole saanut, enkä ottaa syliin, vauva on pahasti kipeä, joten häntä ei haluta tietenkään sillä tavalla satuttaa, vaan annetaan vain olla paikallaan... Inhottavaa olla ilman vauvaa osastolla kun kaikkialla näkyy vaan vauvoja, mutta kiitollinen olin että hän jäi eloon. Kiukkuinen olen siitä että minkätakia minua ei kuunneltu, olisin halunnut silloin 18aikaan sektion. Ja vauva olisi voinut varmasti paremmin jos se olisi tehty.. Nyt me vaan odotellaan, kohta menen taas katsomaan pientä. Oma vointini on ookoo, eikä oikeastaan minulla ole niin väliä, kaikki ajatukset pyörivät vauvan ympärillä.. Luottakaa hyvät naiset tuntemuksiinne, puhukaa ja vaatikaa.. !! Luomu synnytys tuskin menee tällä tavalla.. en usko. Viiminen kerta kun synnytän, sen verran pahalta tuntuu... Toivon tosiaan että saatte mukavemman synnytyksen <3 ja toivon että pääsen joskus yli tästä asiasta.. ja mies myös, miehelle kokemus oli myös hyvin rankka, mutta hänestä ole minulle iso tuki.