Synnytystä enteilevät oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ElMa86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt sit meni lapsivedet ja kunnolla, todennäköisesti kyse enää päivistä et vauva syntyy. Viikkoja 31+5 ja melkein kuukauden kerkesin maata, hieman jos sais vielä jatkoaikaa...
Huh, taidettiin säikähdyksellä selvitä koska supisteluja ei tullut ja tänään ultrassa näkyi mukavasti lapsivettä :eek: Painoakin tullut vajaassa viikossa 100 g, liikkuu masussa ja tässä nyt odottelen siirtolanssia keskussairaalaan kotipaikkakunnalle, jossa haudonta jatkuu :p Mahdollinen käynnistys sit viikolla 34 kun on vedet kuitenkin menny. Huh, kyllä tää odotus on ollu yllätyksiä täynnä, jospa ei nyt enempää vauva säikyttelis :shifty:

Hienoa että selvisi säikähdyksellä! Nyt vaan lisää lepoa sit ilmeisesti ja tsemppiä!

Osaako joku sanoa kuinka helposti noi "menkkatyyliset" kivut ja supistukset alavatsalla valmistelee paikkoja, eli lyhentää kohdunkaulaa ym? Ei varsinaisesti satu mutta tuntuu kyllä ja sillon pitää keskittyä hengittämään..

Mulle sanottiin että jos tulee kivuttomia suppareita missä just semmosta paineen tunnetta vaikka tunnin ajan 10min välein niin tyksiin olis mentävä..
Mullakin toss hetki sitten taas tuli paineen tunnetta ilman supistusta edes jotain sit yhtäkkiä myös ihan kipua tonne alas niin mietin että mistäköhän oli kyse.. Kyl tää poju nyt oikeasti sais pysyä tuolla sen pari viikkoa vielä..

Mulla on kyllä välillä tuota paineentunnetta, tuntuu että painaa peräsuoleen.. mut luulen että tää paine välillä on vaan vauvan laskeutumista/kiinnittymistä.. välillä joskus silloin tällöin on vihlaisuja alapäässä.. en ole kokenut tarpeelliseksi lähteä sairaalaan mutta jos paikat kypsyy niin ehkä tää tulee nopeesti ulos kun synnytys käynnistyy . Tiedän kyllä ettei nämä oo vielä synnytyskipuja mutta mietin vain että mitenköhän helposti paikat valmistuu.. kai sekin on yksilöllistä ? Että tuleeko sitten kiire kun tosi kyseessä...?!​

Se vaihtelee tosi paljon! Toisilla ne ei vielä vaikuta ollenkaan ja toisilla taas aika paljonki. Ja seki varmasti vaikuttaa et onko ensisynnyttäjä ja uudelleensynnyttäjä. Mulla esikoisesta ei ollu ainuttakaan kunnon kipeää supistusta ennen synnytystä mut tommosta menkkajomottelua (eikä sitäkään paljoa) ja harjotussupistuksia oli paljon ni kohdunkanava lyheni 2cm ja pehmeni. En oo kuullu et kellään olis lähteny aukiaan paikat nuilla jomotteluilla mut esivalmistelua tulevaan varmasti tekee...

Siinä mun kokemus. Mut se on vaan niin hankala ko ei tiiä ellei seuraile tilannetta lääkärillä.. oman kropan käyttäytymistä uuteen tilanteeseen ku ei vaan voi tietää:wideyed:

Muoks. Ja ku mulle sanottiin rv 27 et pitää olla varuillaan ja valmiina jos lähtee syntyy. Kaikki lääkärit ja terkka sano et tuskin menee loppuun asti. Synty sit 40+1 :cool: rankkaa olla valmiina monia viikkoja mut tilanne jos on se ni valmiina on oltava...

Oon itse uudelleen synnyttäjä, toki useampi vuosi välissä. Muistan että edellisestä ei ollut mitään vastaavaa eikä merkkejä synnytyksestä ennenkuin rv38+5 tjn illalla alkoi supistella ja tiesin että lähtö sairaalaan on kun olin seuraillut niitä jo muutaman tunnin.. ja sinne jäin ja tyttö synty aamulla..

Niin no mie odotan ensimmäistä ja mulla oli viimeksi kun mitattiin kohdunkaulaa enää jotain 2cm-2,5cm jäljellä.. Ja mun kivuliaat supistukset on semmosia että ei tartte edes hidastaa menoa kunhan vaan hengittelee vähän syvempään..
En osaa olla huolissani toisaalta kun sanottiin että kiinteähkö eikä pehmeä..
Et en sit tiiä.. Oon ite koittanut pitää sillai että jos huolestuttaa niin soittoa sairaalaan ja jos ei niin seurailen tilannetta sit vaan..

Mä en vaan jotenkin osaa soittaa neuvolaan tai synnärille. Oon oppinut kotoa sen, ettei muita saa turhaan häiritä, eli pitää olla oikeesti tärkeetä asiaa, et soittais.

^Mä ylipäätään ahistun pelkästä ajatuksesta, että pitäisi mihinkään virastoon tai sairaalaan tai vastaavaan soittaa. Kasvotusten asioin paljon mieluummin, mutta viralliset puhelut ventovieraiden kanssa saa tuskanhien pintaan..

Täällä esikoista odotetaan 35+3. Menkkajomottelua ja alaselkä kipua on parina päivänä ollut, ja nyt taas alkoi. Eilen ekaa kertaa useampi kivuton supistus, ja paineen tunne myös alavatsalla ollu jatkuvampaa. On puhuttu että kuuluu asiaan, mutta sitä miettii että missä määrin o_O
Ensi viikolla neuvola+lääkäri niin täytyy kysellä kaikki mahdollinen :joyful:

Joo no miekin vihaan sitä että joutuu soittamaan johonkin.. Mut toisaalta kokeilin kerran soittaa näistä neuvolaan ja oli kyllä niin turhaa.. Joten jos huolestuttaa niin soitan suoraan synnärille. Niin kauan ku kaikki vaikuttaa normaalilta niin ei tarvitse soittaa mihinkään mut ne kivuliaat supistukset kait ei välttämättä ole normaaleja vielä näillä viikoilla..

Rv34 jälkeen ei synnytystä estellä enää nykyää, että annetaan syntyä jos niin on tarkoitettu. Jossain paikoissa saattaa olla, rv35 on se raja mutta useimmissa tuo34. Monet kokee monta viikkoa (2-4) supistuksia ja jomottelua ennen kuin lapsi syntyy.

Mulle terkka sano viime neuvolakäynnillä et nyt ko 32 viikkoa on täynnä ni ei tarvi enää olla niin varovainen supistusten kans. Olin vähä yllättyny et näin varhasilla viikoilla jo mut varmaan tarkotti sitä et ei haittaa vaikka alkaa jo pikku hiljaa kypsymään paikat. Ei se vauva muutamasta supistuksesta synny..:woot: ja muutama viikko enää ni ei enään estellä synnytystä.

Mä en myöskään ole nyt soitellut minnekään vaikka sunnuntaista asti on supistellut ja alavatsaa vihloo ja on paineen tuntua. Huomenna on vika päivä töitä, uskon että sitten oireetkin helpottaa ja jos ei, niin nyt ollaan jo rv34.

Yleisohje noissa supistuksissa taitaa olla se, että ne ovat kivuliaita, asennon vaihto ei auta, niihin joutuu keskittymään, voimistuvat vähitellen ja tulevat tiheään ja säännöllisesti ainakin parin tunnin ajan ja voi olla myös paineen tunnetta tai tarvetta ponnistaa niin sitten näytille, mutta paikkojen kypsyminen on tosiaan yksilöllistä.

Mulla on kyllä välillä tuota paineentunnetta, tuntuu että painaa peräsuoleen.. mut luulen että tää paine välillä on vaan vauvan laskeutumista/kiinnittymistä.. välillä joskus silloin tällöin on vihlaisuja alapäässä.. en ole kokenut tarpeelliseksi lähteä sairaalaan mutta jos paikat kypsyy niin ehkä tää tulee nopeesti ulos kun synnytys käynnistyy . Tiedän kyllä ettei nämä oo vielä synnytyskipuja mutta mietin vain että mitenköhän helposti paikat valmistuu.. kai sekin on yksilöllistä ? Että tuleeko sitten kiire kun tosi kyseessä...?!​
No täällä just tommoset menkkajuilisupistukset avas paikkoja 4cm ja kohdunkaula katos. Ei sitte kumminkaan synnytys käynnistyny spontaanisti mutta niin hyvän esityön oli vauvan kiinnittyny pää ja harkkasupustukset tehny että käynnistykseen riitti puolikas cytotec ja 6h oli koko synnytys. Ja olin tosiaan puol toista viikkoa ton 4cm auki ilman mitään ihmeempuä kipuja, pelkkä paineentunne vaan. Toivon että nytki kroppa tekis ton esityön ni pääsis synnytyksessä vähemmällä :)

Eilen ollut "normaalia" enemmän kipuja/supisteluja.. ei edelleenkään kipeitä mutta tuntuu kyllä... jotenkin oli myös levoton olo, tuntuu jotenkin että mahtaakohan mennä kauan vauvan syntymään... nyt siis rv34+3. Huomenna on onneksi labrat ja käynti ä-polilla jossa katsotaan vauvan paino, toivottavasti myös sisätutkimuksen tekevät niin selviää onko tuolla alakerrassa tapahtunut jotain, osaisi hiukan varautua.. myös joku flunssa meinaa iskeä päälle, nuha ja olo on hirvee, paikat särkee.. valkosipulia sukkiin :/

Täällä nyt taas pahempi paineen tunne, vihlaisut ja jomottelut. Eilen olikin parempi päivä. Tänäänkin alkoi nyt vasta illan suussa vaikka mitään ei olla tänään tehty. Lisäksi selkä särkee. Blaaah. Huomenna nla lääkäri ja saa lisäinfoa tilanteesta.

Takaisin