Synnytystä enteilevät oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ElMa86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pro tip: Muistakaapa hoitaa hiiva ennen synnytystä kuntoon, sillä äidin hiivatulehdus voi aiheuttaa vauvalle synnytyksen yhteydessä jonkun ohimenevän vaivan suuhun (jonka nimeä en nyt muista) + terveet limakalvot venyy paremmin :D
Sammas. Voi tarttua myös myöhemmin ja voit saada sen myös nänneihin ja se on kipee... Voitte kuvitella miten kipee vauva on. Siis riittää et unohtaa pestä kädet vessan jälkeen :( mun tytöllä oli. Älkää putsakko kieltä itte millään vichyllä tai puolukalla vaan menkää lääkäriin hakemaan oikea lääke. Hoitakaa myös nännit. Ja se hiiva pois. Tunnusmerkkinä valkoinen kate vauvan kielen päällä. Ja nännit kirvelee. Vauva syö huonosti kun sattuu. Ja suakaan ei paljo huvita imettää ku sattuu...

Mun supistukset loppu. Valvoin miehen kanssa ja kellotettiin. Loppu kun seinään ja nukahdin heti. Onneks loppu.

No höh, mulle sanottiin synnytyssairaalassa ettei hiiva aiheuta mitään vauvalle edes synnytyksessä.

Soitin sinne siis viikonloppuna kun oli tosi kovat vatsakivut ja canesten kuuri meneillään ja kysyin onko mahdollista että tulehdus on jotenkin levinnyt tms. Kuulemma hiiva on vaaraton raskaana ja myös synnytyksessä. No toivotaan että pysyy poissa loppuraskauden.

Sammas. Älkää putsakko kieltä itte millään vichyllä tai puolukalla vaan menkää lääkäriin hakemaan oikea lääke. Hoitakaa myös nännit.

Meillä erikseen neuvolassa sanottiin valmennuksessa että ensin kokeilee sitruunamehua, puolukkaa tms hapanta ja jos ei ala helpottamaan niin sit vasta lääke.. Vanhuksilla myös saattaa kuivan suun takia tulla sammasta ja siinäkin hoitona on ne sitruunatikut ja tekosylki.
Lisäks tosta miltä se näyttää niin kannattaa muistaa tarkistaa Vauvan suu niin ettei just ole syönyt tai puklannut koska siitä jää vaaleaa sinne kielen päälle.. Sammas saattaa myös olla enemmän harmahtavaa tai jopa mustaa!!

Minä taas lähihoitajana en ole avoin vaihtoehtohoidoille :P esim. Puolukan happamuus kyllä auttaa, mutta vaste hoidolle näkyy ehkä vasta viikon päästä. Lääke auttaa heti. Mä en ole valmis antaa lapseni kärsiä sitä aikaa, koska sammas on _kipeä_. Vanhukset ovat asia erikseen, koska tuntoreseptorit on ihan eri luokkaa kun pienellä vauvalla. Mummot ei varmaa huomais kaadatko kielelle vichyä vai lipeää... :P vauvalta sammas huomataan myös aiemmin eikä yleensä äitynyt mustaksi asti. Vanhusten suu hoito on niin retuperällä etten ihmettele mitään mitä sieltä niiden suusta löytyy.

Aa okei.. No toi muuttaa sit huomattavasti tilannetta.. Munkin annettiin ymmärtää että auttaa tyyliin jo parissa päivässä.. Ja mie myös lähäri eli sit kyl ehdottomasti lääke!

Mä kannattaisin kyllä vauvan sammakseen ennemmin tuota puolukkaa ja vichyä ekana ;) Yleensä sammas on helppo huomata ajoissa jolloin tilanne ei pääse pahaksi. Lääkkeet on aina lääkkeitä ja jos luonnonmukaisilla keinoilla saavutetaan sama tulos kun lääkkeillä ilman lääkkeiden mahdollisia sivuvaikutuksia...sama pätee myös raskaana olevan hiivaan joka siis todellakin kannattaa hoitaa koska voi aiheuttaa synnytyksessä pahemmat kudosvauriot ja repeämien yms ompelu voi olla hankalampaa kun kudos on haurasta (jos jatkuvia hiivatulehduksia). Hiivaan hoitona emättimen etikkahuuhtelut ja ruokavalioon hapanmaitotuotteet ja maitohappobakteerit. Kookosöljy myös hyvä emättimensisäisesti. Ja jos nuo ei auta niin sit lääkkeet.

^ no täs on kaks koulukuntaa. Toiset hoitaa syövän sädehoidolla ja toiset pakurikäävällä :) kukin menee omaa tietään ja minkä kokee olevan oikea ja kumpikaan ei välttämättä ole oikea tai väärä. Mä oon vaan hoitoalalla nähnyt aika paljon näitä kun omaiset on lääkevastaisia ja haluavat hoitaa just esim. Syöpää mitä ihmeellisimmin hoitokeinoin.

Syöpää ei voi verrata näihin :D minäkin mielummin hoidan luontaisesti vauvaa ennen kuin otan tujuja lääkkeitä käyttöön. En halua rasittaa vauvan elimistöä turhilla lääkkeillä. Se on fifty-fifty katsooko vauvan vointia siinä hetkessä vai pitkällä tähtäimellä. Esim suurin osa korvatulehduksiin syödyistä antibiooteista on turhia, sillä tulehdus saattaa loppua yhtä nopeasti ilmankin. Mutta jos ottaa jokaiseen tulehdukseen antibiootit, saattaa sillä saada henkisen helpotuksen, että on auttanut lastaan, mutta pitkällä tähtäimellä lapsen vastustuskyky heikkenee, suoliston hyvä bakteerifloora heikkenee ja lapsi on entistä alttiimpi uusille tulehduksille ja allergioille.

jollakin ipanista oli sammasta, lieväsit. ensin annoin puolukkana, enkä tarvinnut lääkettä. Meni päivässä parissa poikkeen/paremmaksi. Mie annan lääkettä viimeisenä. Eka kokeilen luonnon menetelmillä.
Riippuen tietenkin, mikä ois kyseessä. Korvatulehduksia onneksi meidän perheessä ei pahemmin ole ollut, mutta aikoinaan, kun esikoista käytettiin lääkärissä ja selvisi, että toinen korva on tulehtunut, niin saatiin itse päättää, otammeko antibioottikuurin vain otetaan särkylääkettä. Valittiin särkylääke. Ensimmäiset muutama tunti ne hirveimmät. Mutta sekin riippuu, kuinka pahana korvatulehdus on. Itse en halua syötellä turhia kuureja jne.

Sekin kertoo tarpeellisuudesta, jos lääkäri antaa mahdollisuuden valita. Tällä hetkellä niin moni mun ystäväkin "menee hakemaan/vaatimaan kunnon antibiootit flunssaan tms". Eli vaaditaan, vaikkei lääkäri tarjoaisikaan. Mulle on monesti lääkäri tarjonnut kotikonsteja, kun on pitänyt saikkua hakea flunssan takia. Yleensä sanonkin jo vastaanotossa, että en tarvii muuta kuin sairaslomatodistuksen töihin.

Yksi pahin muuten on se että meet lääkäriin ja automaattisesti määrätään antibiootti.. Mulla oli ennen nielurisojen leikkauksen peräkkäin monta viruksen aiheuttamaa nielutulehdusta.. Eipä paljoa auta ab-kuuri virukseen ja sit tulee helpommin kipeäksi uudestaan.. Leikkauksen jälkeen en ole tarvinnut antibioottia mihinkään ja tuntuu että on nyt raskaudenkin ajan pysynyt terveempänä..

Itse lähihoitaja. Enkä mikään pelkkien luonnon menetelmien kannattaja siis. Mutta meillä esikolla alkoi kieli kerätä valkoista katetta...mutta ei ollut vielä kunnon sammasta. Annettiin sitruunaa t-lusikalla muutama tippa ja pari päivää oli hävinnyt. Toki jos sammaksen huomaa hirmu myöhään on syytä ottaa lääke jo käyttöön. Meillä ei lääkkeisiin tarvinnut mennä. Eipä se sitruuna tai puolukka ainakaan pahaa tee lapselle.
Jokainen tekee niin kuin omalle lapselleen parhaaksi näkee <3

Okei eli jos huomaa ajoissa niin ei kannata heti ottaa lääkettä.. Tosiaan ymmärsin neuvolan valmennuksessa että parissa päivässä pitäis koti konsteilla hävitä tuon kunhan hoitaa myös rinnat..

Mut sit kysymys että kuinka nopeasti ja kerkeää menemään kivuliaaksi vauvalle? Onko selviä merkkejä noin alussa?

Kyllä se varmaan aika äkkiä kivuliaaksi menee, ja etenkin jos paksu kerros. Vauva saattaa kieltäytyä syömisestä. Kyllä osaa aika hyvin äiti tulkita omaa lastaan , milloinka aika lääkkeelle. Niin hassulta kun se saattaa kuulostaa. Sitä elää niin symbioosissa, että huomaa kaikki pienet jutut herkästi. Tämä ainakin mun kokemuksesta. :)

Siis kyllähän monet lääkäritkin suosittelevat ensin kotikonsteja joten miksei lähihoitajatkin? Sori en kai vaan ymmärtänyt pointtia.

Syöpä ja vakavat sairauden on todellakin ihan toinen asia. Varmasti luontaistuotteista voi olla apua paranemisprosessissa (parantaa vastustuskykyä ja yleisvointia) mutta ei niillä kyllä syöpää nujerreta.

Mielestäni on ihan eri asia olla lääkevastainen kuin hoitaa flunssaa c vitamiinilla ja sinkillä. Minulla myös kaveri joka hakee antibiootit jokaiseen flunssaan ja niitä on usein! Ei ihme, kehon oma immuniteetti varmaan aika sekaisin kovista lääkekuureista. Itse olin flunssassa viimeksi vuosi sitten, silloin meni poskionteloihin ja sain antibioottikuurin. Jätin sen kuitenkin syömättä ja kokeilin hoitaa ensin kotikonstein ja niinhän se parani.

Mutta kyllä ärsyttää ettei minulle sanottu mitään tuosta hiivasta että voi haurastuttaa kudoksia ja aiheuttaa repeämisiä ja vauvalle sammasta jne :mad:. Siis Canesten kuurin kyllä otin, mutta silti. Koko loppuraskauden on ollut tulehdusepäilyjä eikä kukaan ole mitään maininnut missään vaiheessa. Ja kun kysyin synnäriltä onko hiivasta haittaa loppuraskaudessa niin vastaus oli että ei ole edes synnytyksessä.

Mun mielestä joku vichy hoitokin on ihan kidutusta. Neuvolasta ohje että kastaa harso vichyyn ja tällä ikäänkuin poistaa (raaputtaa) sammaksen pois kielen päältä. Joo kyllähän se lähti mut kyllä vauva huusi kun tapettava. Ja tuli heti takasi. Seuraavana päivä hain kuurin jolla ei tarvinu kieltä raaputtaa vaan vain laittaa kielen päälle ja heti parantu.

Takaisin