Synnytystä ennakoivat tuntemukset

Vähän täälläkin tuntunu ajoittain aiempaa erilaisia suppareita,nyt niihin liittyy välillä hieman selkäjomoa ja muutamaan otteeseen ollut menkkamaisia tuntemuksia..Pistää hymyilyttämään kun tulee mieleen että joko siellä pikkusen harjoitellaan :)

Mulla on la vasta 31.7. Kivuliaampia supistuksia on ollut jo pidempään, varmaan viikolta 19, jos muistan oikein. Samantyylisiä kun silloin kun esikoisen synnytys alkoi. Tosin, nämä eivät ole aikaansaaneet muutoksia.

Nyt on joitakin päiviä supistellut vielä kipeämmin. Supistukset tuntuvat vatsan lisäksi jäätävänä kipuna pakaroilla ja selässä esim. kävelyn jälkeen tai sen aikana. Samoin on kuukautiskipumaisia kipuja joka päivä. Olen ottanut panadolia kipuun ja levännyt pahimman yli. Toivon, että pikkuinen pysyisi kyydissä vielä muutaman viikon ainakin. Aion kysyä alkuviikosta neuvolassa näistä uusista tuntemuksista ja kivuista. Tosin tuskin kysymisestä mitään seuraa. Tällä pikkupaikkakunnalla tuntuisi olevan sellainen asenneilmapiiri, että mitään ei tutkita ellei ole aivan pakko...

Täällä jo jännään milloin alkaa heinäkuisia syntyä yhden jo syntyneen lisäksi! :angelic: Itse jo kovasti odottelen milloin alkaisia jotain tapahtua...alkaa jo olla aika että ottaisin mielummin pikkuisen syliin kun raahaisin kamalien kipujen saattelemana mahassa :rolleyes: Esikon aikaan mitään synnytystä enteilevää ei ikinä mielestäni kunnolla ainakaan tapahtunut. Harjoitussuppareita tai muita vihlasuja ei koskaan tuntunut ja poika syntyi sitten viime kesänä 4.7 40+3 viikoilla, jolloin tunsin vasta ekat supparit synnytyksen käynnistyttyä. Nyt kuitenkin alas on vihlonut muutaman viikon ajan joka päivä ja sisäreidet puutuvat usein. Harjoitussuppareita on alkanut tulemaan tiuhaankin tahtiin ja niitä saattaa tulla tunninkin ajan aina kerrallaan. Jännää miten nyt alkaa tulla näitä oireita kun esikon kanssa ei mitään koskaan tuntunut :hilarious: jännäilen että jospa nyt ei ainakaan yliaikaiseksi mentäisi, olisin jo ihan valmis lähtemään synnärille tositoimiin! Viime synnytyksestä ei ole vielä vuottakaan, joten saa nähdä saavatko pojat saman syntymäpäivän :love7 raskausviikot 36+1, kohtahan sitä ollaan jo niinsanotusti täysiaikaisiakin!

Täällä jo jännään milloin alkaa heinäkuisia syntyä yhden jo syntyneen lisäksi! :angelic: Itse jo kovasti odottelen milloin alkaisia jotain tapahtua...alkaa jo olla aika että ottaisin mielummin pikkuisen syliin kun raahaisin kamalien kipujen saattelemana mahassa :rolleyes: Esikon aikaan mitään synnytystä enteilevää ei ikinä mielestäni kunnolla ainakaan tapahtunut. Harjoitussuppareita tai muita vihlasuja ei koskaan tuntunut ja poika syntyi sitten viime kesänä 4.7 40+3 viikoilla, jolloin tunsin vasta ekat supparit synnytyksen käynnistyttyä. Nyt kuitenkin alas on vihlonut muutaman viikon ajan joka päivä ja sisäreidet puutuvat usein. Harjoitussuppareita on alkanut tulemaan tiuhaankin tahtiin ja niitä saattaa tulla tunninkin ajan aina kerrallaan. Jännää miten nyt alkaa tulla näitä oireita kun esikon kanssa ei mitään koskaan tuntunut :hilarious: jännäilen että jospa nyt ei ainakaan yliaikaiseksi mentäisi, olisin jo ihan valmis lähtemään synnärille tositoimiin! Viime synnytyksestä ei ole vielä vuottakaan, joten saa nähdä saavatko pojat saman syntymäpäivän :love7 raskausviikot 36+1, kohtahan sitä ollaan jo niinsanotusti täysiaikaisiakin!

Tyhmänä kyselen, että mitä tuo alhaalle vihlominen on? Mullaki ollu sitä jo ainaki kuukauen ja en oo ku vasta 31+1. Onks ne vaa jotai liitos kipuja vai mitä ihmettä. Tosi ilkeen tuntusta kyllä ja jostai syystä ne on pahimmilleen yöllä/ ku makoilee paljo. :o

Anskimanski, mulla tulee liitoskipuja lähinnä rasituksessa, siis tyyliin kävellessä.

Sellasia vihlasuja, eri kuin liitoskipu-kipu, tuolla alhaalla "keskellä" on tuntunut jo varmaan 10vkoa ja mulla ainakin ne oli kypsytellyt kohdunsuuta. Nyt vihlasut on pahentunut ja muuttunut vähän erilaisiksi ja epäilen, että siellä valmistellaan paikkoja ihan kunnolla...

Muokattu viimeksi:
Tyhmänä kyselen, että mitä tuo alhaalle vihlominen on? Mullaki ollu sitä jo ainaki kuukauen ja en oo ku vasta 31+1. Onks ne vaa jotai liitos kipuja vai mitä ihmettä. Tosi ilkeen tuntusta kyllä ja jostai syystä ne on pahimmilleen yöllä/ ku makoilee paljo. :eek:

Mulla kanssa tulee silloin eniten kun makaan/istun :wideyed: ja liitoskipuja itse veikkaisin niiden olevan tai kun vauva päätä liikuttelee ja niinsanotusti porautuu alaspäin :joyful: myös reippaasti kävellessä alkaa usein vihloa alas ja pitää ihan pysähtyä hetkeksi kun juilii niin kovasti :facepalm: ilkeältä kyllä tuntuu...huomenna neuvola lääkäri niin selviää onko nämä vihlonnat saaneet mitään aikaiseksi :rolleyes:

Tänään koko päivän vihlonut alapäätä ja äsken tuli ihan parin minuutin sisään useampi kipeä supistus..! Toivottavasti nää ei ole synnytystä ennakoivia oireita, koska tää tyttö sais kyl kasvaa vielä. Tänään 33+0

Noi vihlonnat on kyl pelottavia, mulla tulee niitä kun oon liikeessä tai tietyssä istuma-asennossa :eek: täytyy aina pysähtyy/vaihtaa asentoa äkkiä ja hengitellä, näin tunne menee ohi nopeasti. Vihlasut on vaan koko ajan lisääntynyt.. Ja just välillä tuntuu siltä niin ku iiduska sano, että vauvan pää "porautuisi" alaspäin :woot::woot: vähän alkaa jännittää, et onks tää jo merkki jostain... tällä hetkellä rv 36+4. Viime yö meni valvoessa, kun sai vaihtaa kylkeä sen 100x ja vatsa tuntu kovettuvan/kiristelevän koko yön, myöskin menkkajomotusta selässä ja reisissä..

Samoja oireita kun merihirviöllä :) vauva käy välillä päällään tosi alhaalla koputtelemassa että jokohan täältä pääsis :D uskoisin vielä kuitenkin pari kolme viikkoa ainakin hengaavan mukana koska viikotkin vasta 35+1

Noita karmeita vihlasuja tulee kun vähänkin matkaa kävelee, en selviä esim parinkymmenen metrin päässä olevalle parkkikselle pysähtymättä kun tulee supistus ja vihlaus usein samaan aikaan. Lisäksi järkyttävää liitoskipua. Menkkajomotusta ollut nyt pari päivää ja säteilee vasempaan sisäreiteen.

Ennenkaikkea nyt on myös alkanut viime raskauden lopusta tuttu levottomuus!! En tiedä tunnistaako kukaan muu? Etenkin iltaisin pyörii jo tosi paljon synnytys mielessä jota odotan innolla mutta myös jännityksellä. Tuntuu että kauheasti haluaisi puuhailla kaikenlaista ja toisaalta ei pysty kun joka paikkaan sattuu :D mieli käy nopeammalla kuin kroppa

Hah, tunnistan ton levottomuuden!!! Oon koko raskauden päässy ns. tosi vähillä tuntemuksilla ja esikoinen tulossa, tuntuu että ajatukset vaan pyörii näissä uusissa tuntemuksissa ja tulevassa synnytyksessä. Pitäs vielä lähtee itekseen ajamaan autolla 300km huomenna ja mietityttää kaikki mahdollinen mitä matkalla voi sattua. Toisaalta kun ajattelee järkevästi, niin mikä estää lähtemästä, kun olo muuten hyvä ja sairaaloita löytyy muualtakin.. huoh, on tää kun kaikkee joutuu pohtimaan :confused:

Viime yönä heräsin menkkakipuihin, mut ne meni sit ohi. Puol tuntii kesti menkkakipu-olotila alavatsassa ja selässä ja saman aikaa maha oli kivikova. Sit maha pehmeni ja kipu hellitti ja mie sain jatkettuu unia. Luulin jo että kohta lirahtaa vedet ja sit pitää lähtee ambulanssilla 100 kilsan päähän kiireelliseen sektioon, ku ´muksu tosiaan on poikkiteloin riippumattoasennossa selkä alaspäin... No, mut onneks meni ohi. Nyt on enää näitä 5 minuutin välein kivuttomia supistuksia, mitä on olluki jo viikkotolkulla.

Täällä alkanut nyt ilmaantumaan sisäreisien kramppailua ihan kunnolla aikaisempaan verrattuna. Tänään meinannut lähteä ainakin neljästi jalat alta ihan vain sisällä kävellessä. Kipu alkaa ihan yht äkkiä ja kestää muutaman sekunnin, mutta siinäkin ajassa tekisi mieli heittäytyä polvilleen lattialle kun tuntuu etteivät jalat kanna. Samalla alhaalla ollut ihan ihmeellistä vihlontaa, paljon voimakkaampaa kuin aikaisemmin. Maanantaina neuvolalääkärissä selvisi että synnytyskanava enää 1,5cm pitkä, että oli lyhentynyt paljon. Esikon aikaan meni viikko synnytyksen käynnistymiseen kun oli samanlainen tilanne. Saas nähdä miten nyt toisella kertaa menään...:rolleyes: Joka ilta nukkumaan mennessä ehkä salaa jo valmistaudun synnärille lähtemään :dance008

• Tykkään
Reaktiot: fox
Mulla on varmaan joku suonikohju nyt ilmaantuntu alapäähän kun sattuu aivan tosi tosi paljon :( !! Ja tänään mahassa väänteli tosi oudosti ja pitkään, oli kauheen tuskaista olla kun ei tiennyt miten päin. Ei oo maha löysällä ja vatsataudissakin oltiin juuri vastikään niin siitäkään ei ollut kyse.. Mies oli juuri lähdössä töihin ja heitti ilmoille että nytkö se alkaa syntymään. :O Tilanne kyllä rauhottui. Tänään myös huimasi tosi paljon päivällä vaikka olin juuri syönytkin ja kaikki sinänsä ok

Moi kaikille :)

Täällä la 8.7. Ja tänään rv 36+1. Klo 3:42 ja hereillä oltu taas pari tuntia närästyksen ja yleisen unettomuuden vuoksi.

Eilen tuli aamupäivästä ehkä tunnin välein supistuksia ja iltapäivällä vielä muutama. Vauva laskeutui alaspäin ja kolisee tuolla suoliluiden välissä. Varpaat/kantapäät tms tuntuu navan korkeudella ja lapsen liikkeet muuttuneet. Laskeutumisen myötä suolisto etsii taas omaa paikkaansa ja kurahtelee menemään melkoisesti ja vessassa saa ravata vähän väliä..

Toinen lapsi siis tulossa. Ensimmäinen syntyi rakenneultran mukaan 40+0 joten tätäkään en odota tulevaksi etukäteen, mutta henkisesti alkais kyllä olla jo ihan kypsä synnyttämään.. Ensimmäinen synnytys oli pitkä ja kivulias, kammoa ei kuitenkaan jäänyt. Yrittänyt omissa oloissa aika paljon pohtia edellistä kokemusta ja miettiä mitä haluaisi toisin. Kivunlievitykseenkin suhtaudun tällä kertaa maltillisemmin ja yritän ottaa kipua vastaan enemmän ilman lääkkeellistä lievitystä, mutta olen myös tarvittaessa valmis ottamaan kaiken avun vastaan :) mitä vaan kuhan toi tyyppi saadaan ulos ehjänä.

Täällä alkoi tänään tulla vaaleanpunaista vuotoa. Esikoisen kanssa ei ikinä tullut mielestäni edes limatulppaa, tai en ainakaan sitä itse huomannut. Nyt jalat tuntuvat todella puutuneilta ja harjoitussuppareita tulee puolen tunnin välein...mitähän tuolla alhaalla mahtaa tapahtua tai mistä tämä vuoto on peräisin...:nailbiting: mihinkään ei sinänsä koske vaan sellaista menkkamaista jomotusta alhaalla johon popsin äsken yhden panadolin. En kehdannut äippäpolille vielä soitella sillä mitään kipuja ei tosiaan ole tai muutenkaan erikoinen olo. Limatulppaa en usko sen olevan, sillä oli enemmän nestemäistä kuin limaista :wideyed: Lapsivettäkään en usko sen olevan, sillä määrä ei ollut niin suuri...onpas tämä ihmeelistä kun voi vain arvuutella mitä tässä tulee tapahtumaan ja mistä tämäkin yht äkkinen vuoto johtuu o_O
Tänään tasan 38+0 :happy:

Täällä alkoi tänään tulla vaaleanpunaista vuotoa. Esikoisen kanssa ei ikinä tullut mielestäni edes limatulppaa, tai en ainakaan sitä itse huomannut. Nyt jalat tuntuvat todella puutuneilta ja harjoitussuppareita tulee puolen tunnin välein...mitähän tuolla alhaalla mahtaa tapahtua tai mistä tämä vuoto on peräisin...:nailbiting: mihinkään ei sinänsä koske vaan sellaista menkkamaista jomotusta alhaalla johon popsin äsken yhden panadolin. En kehdannut äippäpolille vielä soitella sillä mitään kipuja ei tosiaan ole tai muutenkaan erikoinen olo. Limatulppaa en usko sen olevan, sillä oli enemmän nestemäistä kuin limaista :wideyed: Lapsivettäkään en usko sen olevan, sillä määrä ei ollut niin suuri...onpas tämä ihmeelistä kun voi vain arvuutella mitä tässä tulee tapahtumaan ja mistä tämäkin yht äkkinen vuoto johtuu o_O
Tänään tasan 38+0 :happy:

Kannattais kuitenkin soittaa sairaalaan tosta vuodosta! Mulle viimeksi oikein painotettiin että silloin pitää soittaa, jos jotain vuotoa tulee. Ja mitä enempi vuotoa, sitä nopeammin soittaa/mennä sairaalaan. En siis halua säikytellä tai mitään, mutta jo sen takia soita ettei tarvis miettiä mitä se on.

Eiks lapsivesi ole just sellaista vaaleanpunaista?
Soittaisin kyllä synnärille et pitääkö tulla näytille...saattaa myös tihkua lapsivettä

Lapin sairaanhoitopiirin sivuilta:

"Synnytys voi käynnistyä lapsivedenmenolla. Jos reikä sikiökalvoissa on pieni, voi lapsivettä tulla pieniä määriä melko huomaamattomasti ja usein on vaikeaa olla varma onko erite lapsivettä. Toisinaan kalvot repeävät kunnolla ja vettä tulee runsaasti.

Jos lapsiveden väri on vaalea, väritön tai hiukan punertava voi kotona olla rauhassa ja saapua sairaalaan noin 12 tunnin kuluessa. Lapsivedenmeno aktivoi synnytyshormonien erittymistä ja usein supistukset alkavatkin vuorokauden sisällä.

Jos vauva ei ole pää alaspäin ja kiinnittyneenä lantioon tai jos lapsivesi on poikkeavan väristä, on syytä lähteä mahdollisimman pian sairaalaan."

Eli mä suosittelisin myös iiidduska soittamaan sairaalaan, jos et vielä ole soittanut ja kysymään ohjeita. Turhia soittoja ei mun mielestä ole, sittenhän se selviää, pitääkö lähteä näytille vai voiko seurailla kotona. Tsemppiä!

Eli miten on, jos mulla menisi nyt vedet ja kun vauva on pää alaspäin mutta ei kiinnittynyt niin pitääkö olla makuultaan ja mennä lanssilla sairaalaan?! Voisiko sieltä luiskahtaa käsi tai napanuora? Ei ole mitään ohjeita annettu..
Viikkoja 38+

Tuollaset ohjeet me saatiin synnytysvalmennuksessa. Eli jos ei oo kiinnittyny ni vesien mennessä makuuasento ja lanssilla sairaalaan. Napanuora voi mahtuu tulemaan ulos ennen vauvaa muutoin.

Takaisin