Synnytystä ennakoivat oireet

Just_Pam

Näppärä viestien naputtelija
Meillä kaikilla on synnytys jo todella lähellä ja muutamalla nyytti on jo syntynytkin.
Jokainen meistä varmaan seuraa ja kuuntelee kroppaansa aktiivisesti, kaikki rekisteröityy. Ajattelin, että tähän voisi koota synnytystä ennakoivia oireita.

- Kipeät supistukset, säännölliset
- Limatulpan irtoaminen
- Lapsiveden meno
- Menkkamainen  kipu alaselässä, alavatsassa, reisissä
- Suolen tyhjeneminen

Noi on tollaisia tosi selkeitä oireita, onko muita? Lisää? Omia kokemuksia?
 
Hei tää on tosi hyvä keskustelun aihe, varsinkin meille jotka odottaa ekaa, eikä ole mitään käsitystä noista ennakoivista oireista! (Paitsi tietenkin toi limatulpan irtoaminen, säännölliset supistukset ja vesien meno.)

Onko muilla ollut jotain sellasia oireita, mitä on ilmestynyt huomattavasti ennen synnytyksen virallista käynnistymistä? Mulla on ainakin ollut viikon verran tota menkkakipua, ja lisäks viime yönä heräsin vessaan ja totesin että mun alaselkä oli kuin tulessa, tosi kipee. En sitten tie johtuiko siitä että olin koko päivän tehnyt joulusiivoja....
 
Multa on alettu kysellä noiden ennakoivien oireiden perään ja oon ollu vähän pihalla, että mitä hittoja niillä oikein tarkoitetaan. Opettelin kyllä ulkoa nuo oireet minkä perusteella kannattaa olla yhteydessä synnärille mutta tosiaan nää "ennakoivat" oireet on jääny vähän hämärään. Jos oon edelleen yhdessä osassa niin eikös se ole kaikille selvää, ettei mitään oireita synnytyksestä vielä oo ollut?

Tai siis kun kysymyksenasettelu on mielestäni aina sellainen että tässä olis pitäny monta viikkoa jo pyöriä joissain tuskissa jotta täällä synnytys alkaisi ennen laskettua aikaa. En aina ihan tajua ihmisiä (varsinkin kun kyselijöillä tuppaa aina olemaan omia lapsia)...

 
hmm.. ainoo ennakoiva oire mikä mulla oli esikoisesta, oli toi limatulpan irtoaminen.. irtos aika tasan vuorokausi ennen kun alko sitten ne kunnon supistukset ja piti lähteä sairaalaan..
 
Mulla kans eka tulossa.. mut kaveri kerto, että tuo luonnollinen suolen tyhjentyminen ennen supistusten alkua on kuulemma ihan totta. Ripuli siis tulee joillakin synnyttäjillä helposti merkkinä synnytyssession alusta.......... :S :O... :I
 
Tuosta limatulpan irtoamisesta.. se on siis ilmeisesti semmonen, jonka selvästi huomaa, eikä se voi tapahtua esim. vessassa ollessa huomaamatta.. mitä sitten edes tehdään, jos ja kun se irtoaa?!?! soitanko johonkin vai mitähä?! oon ihan pihalla, en varmaan tajua olleskaa lähteä yhtää mihinkää synnytyslaitokselle oikeaan aikaan :D
 
Aibhlin: Mun käsityksen mukaan tota limatulpan irtoamista ei välttämättä ees huomaa ollenkaan. Tälläisen tekstin löysin aiheeseen liittyen:

"Limatulppa on suojana vauvalle koko raskauden ajan. Limatulpan irtoaminen ei kerro sitä kuinka pian synnytys tapahtuu. Se on ennakoiva merkki lähestyvästä synnytyksestä ja kertoo sen, että kohdunkaulakanava on alkanut lyhentyä. Limatulppa voi olla juoksevaa venyvää limaa tai verensekaista limaa tai paksua limaa oleva klöntti. Joillakin tämä ns. limatulppa on aivan selvä kertaklöntti, toisilla sitä irtoaa pikku hiljaa ja jotkut eivät edes huomaa mitään tällaista tulpan irtoamista."

 
kyllä sen limatulpan aika varmasti huomaa.. mulla tuli ensin tosi paksua limaa, jossa oli vähän verta mukana ja sitte myöhemmin ihan sellanen kunnon tulppa.. Eipä sillon vielä tarvii tehä mitään. Koska oon ymmärtäny, että se tulppa saattaa irrota paljon ennen synnytystä, useamman päivänki.
Et vasta kun tulee kipeitä supistuksia tai lapsivedet menee, ni tietää varmasti että synnytys on lähellä :)
 
Miul irtos limatulppa kun alkoi synnytyssupistuksetkin aamuyöllä. Sen kyl tunnisti helposti. Oli sellainen paksu limaklöntti, siis pitkä ja paksu, jossa pieniä punaisia viiruja, muuten se olikin sellainen läpinäkyvä lima.. Tiesin heti et se on se.. :)  Saman päivän iltana sainkin jo esikon syliini.. :)
 
En huomannut esikoisen aikana limatulppaa. 

Sen verta kivuliaat supistukset alkoivat, etten enää oikein pystynyt nukkumaan. Kerroin miehelleni, että nyt varmaan tulee lähtö synnärille, mutta nuku vaan. Vietin tunnin tietokoneella ja noin vartin välein nousin seisomaan, kun supistukset oli helpoin kestää niin. Onneksi nousin, koska lopulta läiskähti lapsivedet lattialle. Pari isoa pyyhkeellistä siinä tarvittiin, että sain isoimmat kuivattua... Mies hereille, kaurapussi mikroon, soitto synnärille ja noin 20 min siivoamisesta olimme autossa kohti sairaalaa. Limatulppaa en tosiaan havainnut missään vaiheessa.
 
Apuva.. mua alkaa pikkuhiljaa hermostuttamaan, ei edelleenkään itse synnyttäminen, vaan just tämä, että tajuaa ajoissa olla asialla.. ja vielä kun itsellä on suht mukava kipukynnys, en välttämättä tajua vasta kuin liian myöhään.. tätä pelkään. =/ Meilläkin on sairaalaan yli tunnin ajomatka..
 
Mulla esikoisesta oli vatsa kuralla ja huonoa oloa päivän tai pari ennen ku synnytys alkoi..ja synnytys alkoi vesienmenolla. Tokasta ei ollut oireita koska synnytys käynnistettiin raskausmyrkytyksen takia eli ei ollut luonnostaan syntymään lähteminen kyseessä. kolmannesta lähti limatulppa ja vatta oli kuralla sekä semmosta huonoa oloa niinku alkuraskaudessa oli päivän pari ennen ku synnytys käynnisty.
 Joiltakuilta olen kuullut että yhtäkkinen yöunien paraneminen on ennakoinut synnytystä. Eli nukkuneet loppuraskaudelle tyypilliseen tapaan huonosti mutta yhtäkkiä saaneetkin nukkua yksi tai kaksi yötä erinomaisesti ja sitte ois lähteny synnytys käyntiin.
 
Aibhlin: Kyllä sä tajuat kun synnytys on käynnissä. Mulla myös kova kipukynnys, Mutta synnytys supistukset kyllä tunnistaa..Ne voimistuu koko ajan...Itse kun odotin ensimmäistä niin samat ajatukset oli kun sulla, mutta enää en ajattele niin koska kyllä sen tietää.... Älä huoli kyllä sä tiedät kun on aika. :)
 
Mul oli tossa muutaman päivän kipeitä suppareita, mut nyt ei taas muutamaan pv oo mitään ollut. Eilisestä asti tosin vatta ihan löysällä. Ja alaselkä nyt on aina kipee, tottu siihen jo töissä ollessa. :D
Mul ei kyl tota hikoiluu oo ollu sillai, tai no huomaan kyllä että jos vaikka siivoon ni kyl se hiki puskee sieltä, vaikka ennen niin ei oo käyny. Mut en oo kyl heränny siihen että oisin hiessä tai mitään muuta vastaavaa.
 
Tää on kyl kiva kun itelläki tuo eka on käynnistetty synnytys niin ei kokemuksia siitä luonnollisesti alkamisesta. Ja olis ihan hauska jos tänne kirjottelis vähä mitä mahdollisia oireita on kullaki niin sais sit katottuu onko tullut lähtö niillä joilla oireita:)

Sen verran kyl esikoisen ajalta kokemusta tuosta limatulpasta et se irtos sillon sairaalassa muistaakseni samana päivänä ku alko kunnon supistukset tai en varmaksi muista oliko jo alkanu supistuksia tulla.

Mut jotenki oireiltaan ihan erilainen ollu tää raskaus. Esikoisen aikana ei ollu oikeestaan mitään ennakoivia oireita ainoostaan kivuttomia supistuksia ja jonku verran lieviä menkkamaisia kipuja. Nyt taa on ollu paljo enemmän kaikkee ihan kivun kanssa tullu niitä supistuksia ja sit tänäänki koko päivän aina välillä sellasta aika kovaa menkkamaista kipua. Mä niin toivon et nää oireet viittais siihen et synnytys käynnistyy ihan itellään:)
 
Mulla oireet oli seuraavat; 4 päivää ennen synnytystä vuosin parin tunnin ajan verta, äippäpolilla kaikki ok, kohdunsuu oli auennut ulkosyrjästään hieman. Illalla huomasin vessassa että limaista eritettä tuli paperiin, tunnin päästä lorahti lapsivettä ja limatulppa plumpsahti pönttöön. Sitten se olikin menoa, supparit alkoi puolen tunnin päästä vesistä. Siitä 7,5h ja vauva oli maailmassa :).
 
Mulla takana kaksi synnytystä ja ikinä en ole nähnyt sitä limatulppaa.. molemmat synnytykset alkaneet vesien menolla kotona, se on aika selkee merkki :) muuten ei mitään oireita/hajuakaan siitä, että synnytys olisi alkamassa.. kakkosen kohdalla muistan sanoneeni miehelleni sinä päivänä kun vedet meni, että tää ei taida syntyä koskaan..viikkoja oli 39+6 ja vedet meni sit ihan yhtäkkiä illalla ja poika oli puolenyön jälkeen sylissä <3
 
Limatulppaa en mäkään bongannu esikoisen aikaan kun synnytys käynnistettiin.

Onko muilla nännit arat? Samalla tavalla kuin alkuraskaudessa? Mulla on kyl ollu arat läpi raskauden mut nyt eilen illalla tuskin kun oli tosi hellät. En tiedä, voiko olla merkki jostain, en usko mut nyt ne on todella menny araks ja helläks.
 
Mulla ei oo noissä nänneissä ollut mitään muutoksia koko raskauden aikana, oha ne isommat ym, mutta mitään kipuun liittyvää. :)

Mulla nyt ainakin semmonen oire tulee mieleen tässä et liikkeet on kyl loppuakohen vähentyny, saan toki sen 10 liikettä tunti jos lasken, mutta liikkuminen ei oo enää samanlaista.
 
Takaisin
Top