Synnytysoireita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja V.A.T.
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
V

V.A.T.

Vieras
Hei!

Minkälaisia "oireita" teillä on esiintynyt synnytykseen viitaten? Mitkä merkit johtivat synnytykseen, ja kauanko siihen meni oireiden ilmenemisen jälkeen? Itselläni viikkoja on vielä paljon jäljellä, mutta selkä (lähinnä alaselkä) sekä jalat on olleet nyt muutaman päivän hyvin puutuneita, mahassa ollut öisin kuukautiskipujen tyylistä tunnetta, ja toissapäivänä maha oli harjoitussupisteluista kova melkein koko päivän, jolloin lämpökin oli koholla. Rintaa puristaa välillä ja alapäätä vihloo (en tiedä, potkiiko vauva rakkoa, vai mitä on). Kohdunsuun pituus 2 cm, AFI 10 cm, mutta muita muutoksia ei ole ollut vielä havaittavissa.

Last edited by a moderator:
Mulla esikoisesta supisteli 21 viikosta lähtien. Hän myös laskeutu jo hyvissä ajoin (kääntyi pää alaspäin viikolla 28 ja viikolla 34 oli todella alhaalla, pää kiinnittyneenä) ja vaivaa oli vaikka muille jakaa, kaikki vielä synnytykseen viittaavaa. 39+5 päivä oli muutoin tavallinen, mutta aloin itse käyttäytyä 'omituisesti': kävin pitkässä kylvyssä, sheivasin huolellisesti, lakkasin varpaiden ja sormien kynnet, laitoin tukan letille ja rasvasin ihon, sekä kaikkea muuta mahdollista hemmottelua.. Muutenkin olin tosi omissa oloissani (mistään mitään tietämättömänä).. Illalla sitten klo 22.30 yhtäkkiä tulikin aika tiukka supistus, jonka jälkeen ne alkoivat heti tulla säännöllisesti. Yöllä puoli 2 oltiin sairaalassa, olin tuolloin auki reilu 2cm ja poika syntyi rv39+6 klo 10.14.

Nyt mulla on harkkarisupistukset alkaneet jo viikolla 16. 33+0 neuvolassa vauva oli pää kiinnittyneenä ja laskeutunut aika reilusti. Alavatsaa vihloo jatkuvasti, sekä alapää on ns.tulessa. Supistuksia tulee aika paljon, suurin osa edelleen kivuttomia, mutta kuitenkin semmosia, että ne tuntuu! Valkovuoto on lisääntynyt, ollut siis koko raskauden ajan aika runsasta, mutta nyt tuntuu, et sitä tulee aivan älyttömästi. En jaksa enää paljoa kantaa tai olla yhtäkyytiä kovinkaan pitkiä aikoja pystyssä, saatika kävellä/siivota tai muuta vastaavaa. Mulla on viimenen lääkärineuvola 35+3 eli 10.3, luulempa, ettei edes silloinkaan ole mitään tuolla alhaalla tapahtunut, vaikka periaatteessa aihetta olisi. Esikoisestakin paikat pysyivät tiukasti kiinni loppuun saakka, eikä kohdunkaulakaan lyhentynyt missään vaiheessa.

Ota näistä selvää ;)

Mulla on alkanu harjotussupistukset viikolla 18 tai 19, ja vauva käänty pää alaspäin muistaakseni 30+0. Supistuksia tulee nykyään harvemmin kun töissä ollessa mutta kun niitä tulee niin on kyllä voimistunu. rv26 katottiin viimeks kohdunkaulan ja -suun tilanne, siellä ei oo ainakaan tapahtunu mitään muutosta. Edelleen on siis kaulaa jäljellä ja kohdunsuu visusti kiinni. On sellanen olo että supistuksista huolimatta ei oo vielä mitään synnytykseen viittaavaa havaittavissa.

Nyt ku tuli täyteen 35+0, niin ihan ku ite alkas jo "ettiä" noita oireita. Ja joo, eilen illalla palas liitoskivut suoraan häpyluuhun <3, ai että, ei pysty vaihteeks kävelemään. Sit eilen oli hirvee alaselän ja alavatsan vihlonta. Myös sellaisia "kuukautismaisia" vihlasuja tulee aika ajoin. Onneks on jo viikkoja ton verran, ettei enää huoleta kyllä.

Voihan takamus!!

Mulla alkoi klo 14.30 tulemaan supistuksia levoss, kipeitä, mutta ei tuskaisia, säännöllisesti. Ensin 5min välein, sitten 4min välein ja lopuksi tihenty vielä 3min välein. Reilun tunnin niitä kesti. Sitten supistukset rauhottui, mutta jätti jälkeensä alaselkäsäryn ja heikon, huonon olo. Tein ruokaa, ei oikein maistunut. Nyt oon lepäillyt sängyllä ja roplannut iPadia, mieskin lähti pojan kanssa kyläilemään, jotta saan levätä. Supistukset alkoivat uudelleen. Saas nähdä onko äitipolikeikka illalla tiedossa. Viikkoja kuitenkin vasta 33+6, joten ihan ei tarttis vielä tulla.. Vauvakin liikkunut tänään aika vaisusti, aiempiin päiviin verrattuna. :/

Jos lepo ei auta, niin varmaan tarttee lähteä! (pitäskö sinne soittaa ja kysyä toimintohjeet...)Tsemppiä ja toivotaan, ettei nyt ihan vielä syntyisi, camoon vauva: pari viikkoa vielä!

Kviini kyllä sun kannattaa varmaan soitella sinne ä-polille jo nyt. Mulle ainakin sanottiin että tunnin supistelujen jälkeen soittoa sinnepäin!

No joo jos tuntuu et ei rauhotu ja menee kipeemmiksi niin näytille vaan. Oman mielenrauhan vuoksi ainaki vaik ei oiskaan syntymässä vielä.

Huh mikä päivä ollut! Säännölliset supistukset sitten loppui onneksi! Ja särkylääke auttoi selkäsärkyyn. Tosi heikko olo oli koko päivän, samaten vetämätön. Vauva liikkui aika kehnosti illan aikana, onneksi on doppleri, sykkeet tasaset ja kuulu hyvin :) En uskaltanut käydä nukkumaan, ennen kun pienoinen antoi kunnolla itestään elonmerkkejä ja kyllä ne liikkeet sieltä sieltä sitten tuli :) huh helpotus! Nyt maistuu uni ja mieli rauhallinen. Toivottavasti ei tuu enempää tämmösiä päiviä!

Taisin nuolasta ennen kun tipahti... Tämä päivä ollut samanlainen. Supistuksia tulee suhteellisen usein, voimaton ja vetämätön olo. Soitin neuvolaan, josko olisin saanut lääkäriaikaa, ei ollut enää tälle päivälle yhtään jäljellä. Valkovuoto runsaampaa, kun normaalisti. Antoivat vaan ohjeeksi kuumaa suihkua, paljon nesteitä ja lepoa. Jos ei auta niin sitten äitipolille näytille.

Noniin, soittelin eilen iltapäivällä synnärille, mitä ovat tilanteesta mieltä, kun supistukset eivät lopu. Sanoivat että ehdottomasti pitää tulla käymään näytillä ja saa varautua, että joudun jäämään.

Tulimme sairaalaan kuuden aikaa illalla. Ensin annoin perus pissanäytteet. Sitten käyrälle, 40minuutin aikana tuli supistuksia 11kpl!! Lääkärille pääsin, kanavaa himppasen jäljellä, pehmeä ja sormelle auki. Vauva voi hyvin, mutta on pieni, painoarvio 2,1kg. Vauvan pää jo häpyluun takana.

Sain suonensisäisesti litran nestettä, usein auttaa supistuksiin. Mulla ei kuitenkaan auttanut kun ihan pieneksi hetkeksi. Sitten sain 20min välein 4 kertaa verenpainelääkettä, jolla yritettiin ehkäistä supistuksia. Ei ollut apua kuin vajaaksi tunniksi. Sitten sain jo kortisonipiikin takapuoleen, vauvan keuhkoja kypsyttelemään. Tänään illalla toinen annos, mikäli vielä masussa pienokainen on. Yöllä sain sitten samaa verenpainelääkettä, kuin aiemmin, mutta pitkävaikutteista. Sitä syön nyt ainakin toistaiseksi 3kertaa päivässä. Yöllä otettiin myös labrat, tulehdusarvot sun muut perusarvot, kaikki oli kunnossa, mutta silti aloitettiin varmuuden välttämiseksi suonensisäisesti antibiootti kolmesti vuorokaudessa.

Kohdunsuulla ei aamuun mennessä ollut tapahtunut suuria muutoksia, mutta silti olen vuoteessa, vain vessareissut voin suorittaa. Höntti olo lääkkeistä. Koska viikkoa on tänään 34+1 eivät estele tämän kummemmin vauvan tuloa, jos päättää ulkomaailmaan jo tulla. Vrrenpainelääkkeestä ei ole kummempaa hyötyä, supistelee silti. Kohta kai lääkäri tutkii ja päättää, otanko sitä enää.

Ihan ei pitänyt näinmennä, mutta eipä tähänkään olisi voinut vaikuttaa.

Kviini tsemppiä kovasti sinne! Teillä on nyt aika jännät paikat käsillä. Hyvä että soitit ja menit näytille!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Noniin nyt niitä vauvoja alkaa pikkuhiljaa tupsahdella maailmaan <3 Tsemppiä kovasti sinne ja toivottavasti kaikki sujuu hyvin!

Tsemppiä!! Ja tosiaan on jo 34+1 ja vauva jo yli 2 kg, ni ei mitään hätää. Nytkö niitä siis tupsahtelee...pitänee siis oikeasti tarkistaa toi sairaalakassi, et onko ready-to-go (ja mulla tulee niin menee se 7 vkoa vielä).

Sairaalassa edelleen. Eilen jo iloittiin siitä, että tänään pääsisin kotiin. Paskat! Aamulla alko supistukset uudelleen, lääkkeestä ja nesteytyksestä huolimatta, vaikkakin niiden avulla ne hiukan rauhottuneet. Eilen illalla sain sen toisen annoksen kortisonia, eli sinänsä vauvan tulo maailmaan niin turvattu kun voi olla. Jos se nyt päättää tulla niin sitten tulee, mutta kyllä nämä vähän yrittävät himmailla tahtia, josko muutaman päovänkin sais lisäaikaa. Kohdusuulla on edelleen se pari senttiä kanavaa, tällä kertaa lääkärin ultrauksen tulos, joten siitä ei tarvitse onneksi väitellä. Sisätutkimuksia vältellään, kun mun kohtu on erittäin supistusherkkä kaikelle ärsykkeelle. Mies sai onneksi luvan ottaa pojan pikavierailulle, vaikka täällä synnytyssalikäytävällä majailenkin, mutta nyt tuolla on rauhallista ja ei näy huonekaveriakaan :) kyllä onkin jo ikävä ja se tästä täällä olosta tekee vielä ikävämmän! Tietty kun ens aa itse liikkua ja tänne ei saa muut kuin mies tulla. Huh, onneksi tajusin ottaa tabletin mukaan.

Onneksi sulla on noin hyvät viikot jos päättääkin jo syntyä ja kiva et pääsit poikaakin näkemään :)

Kviini mä en huomannukaan tossa just äsken susta kirjotellessa että olit ehtiny laittaa tänne kuulumisia. Mietin että joko oot päässy/joutunu ihan tositoimiin, mutta ehkä ihan hyvä ettet ihan vielä!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Sanotaanko näin, että saattaa pikkasen hajottaa. Edelleen siis sairaalassa!! Sen verran positiivista, että vauva on edelleen sisuksissa, liikkuu ja voi hyvin. Tänään lopetettiin estolääkkeet, mutta en saa sängystä liikkua miuta kun vessaan. Tänään ei ole supistuksia tullut, kun ihan muutama siellä täällä, mutta mm.eilen illalla tuli yli 2 tuntia 4-5minuutin välein.. Ja eilen vielä sain sitä estolääkettä. Lääkäri oli sitä mieltä, että, jos pärjään tänään ilman lääkkeitä, niin huomenna katsotaan kohdunsuun tilanne ja jos siellä ei ole muutoksia (eli perjantaina ja sunnuntaina se oli pehmeä, sormelle auki ja 2cm kanavaa) niin pääsen kotiin, LEPÄÄMÄÄN, en pesemään pyykkiä, imuroimaan tai esikoisen kanssa ulkoilemaan. Kaiken A ja O on kuitenkin se, että vauvalla on kaikki hyvin, mutta ei tää prkl helppoa ole!

Voi Kviini, tsemppiä sinne sängynpohjalle! Ei se oo helppoa olla tekemättä mitään, mutta niinkun ite sanoit niin pääasia että vauvalla on kaikki hyvin!

Voi ei :/ Sairaala on ikävä ympäristö odotella, jos ei mitään tapahdu. Toivottavasti pääset pian kotiin!

Takaisin