Synnytysmietteitä

Huoh, täällä ei tapahdu niin yhtään mitään... ite oon jo niin valmis. Ei jaksas ees vastata joka päivä sata kertaa kysymykseen " milloin se syntyy" -no niin empä tiedä. Sitä tässä itsekin pohditaan. Viimeistään 14. Päivä varmaan käynnistetään.
 
Täällä päästiin yöksi kotiin.
Labrat ja käyrät otettu, kaikki kunnossa. Ei ollut tarpeeksi supistuksia ja avautumista ei ollut tapahtunut. Huomenna synnytystä joudutetaan, jos ei ala supistuksia tarpeeksi tulemaan.
Jännä nähdä kuinka käy :)
 
Joo, vedet meni pe aamuyöllä.
Pe-la välinen yö oltiin kotona ja tänään aamusta tultiin takaisin sairaalaan.
Mulle asetettiin ballonki, kun supistuksia ei tullut. Ballongin asettaminen sujui hyvin, supistuksia alkoi tulla. Kuitenkin parin tunnin jälkeen ballonki räjähti supistuksen aikana :D
Uutta ei haluttu laittaa ja supistusten väli heikkeni. 4cm oli tässä vaiheessa kohdunsuu ballongin ansiosta auki.
Kuitenkaan mitään ei tapahtunut moneen tuntiin ja nyt on menossa oksitosiinitippa ja epiduraali.
Vauva siis syntynee huomisen puolella. Ja lapsiveden menosta nyt siis mennyt 40 tuntia.
 
Hui eikö siitä voi tulla infektio kun noin kauan odotuttaa? Vai tuliko kalvoihin vaan reikä että vettä tihuttelee välillä?
 
AstaE:llä vähän samantyyppistä kun mullakin. Mulla myös meni vedet spontaanisti ja sit koitettiin nopeuttaa supistuksia/avautumista ensin yks päivä cytotekeillä ja sit seuraavana päivänä 11h oksitosiinilla. Ei auennut kuin 3-4senttiin.

Toivon todella, että Astalla toimii paremmin oksitosiinit yms. Mä satuin kuulumaan siihen 20% vähemmistöön kelle ne ei toimi. Pidetään peukkuja Astalle!

Ja toisesta ketjusta nyt huomasinkin, että olivat oksitosiinit AstaE:llä toimineet ja alatiesynnytykseen päästy! Hienoa!
 
mulla kans vähän sama juttu. vedet meni ja kaks vuorokautta odoteltiin, jonka jälkeen olin 3cm auki, sitten laitettiin oksitosiinitippa joka oikeen räjäytti paikat auki, ettei keretty mitään kivunlievityksiä antaa.
 
Se on jännä miten eri tavalla toi oksitosiini toimii eri ihmisille. Mulla avas eniten vesien meno ja ballonki ja cytotekit avas pikkasen mut oksitosiini ei tehnyt mitään muuta kun törkeet kivut ja supistukset mut ei avannut yhtään.

Toi kertoo sen, että se synnytyksen käynnistävä naisen luonnollinen hormoonicocktail on täysin yksilöllinen jokaisella. Yhdellä avaa yks hormooni paremmin ja toisella toinen. Äärettömän mielenkiintoista musta tämä.
 
Oksitosiini toimi erinomaisesti mulla!
Ja epiduraali kanssa :)
Mulla meni antibiootit syntymään asti, koska lapsiveden menosta oli niin kauan.
Vauva on nyt huomiseen sokeriseurannassa, koska painoi alle 3kg.
Synnytyksessä sydänäänet oli koko ajan täydelliset, mutta napanuora olikin syntyessään kolmesti kaulan ympärillä! Oli kyllä pitkä napanuorakin, kätilötkin kummasteli.
Vauva sai hetken lisähappea, mutta voi oikein hyvin :Heartred
Synnytys kokemuksena oli raskas, mutta todella ihana :Heartred
Nyt alkaa nännit kipeytyä, kun vauva tykkää olla jatkuvasti rinnalla.
Muista kivuista kun pääsee eroon, niin jo on uudet kivut kolkuttelemassa ovelle :wink
Tuntuu, että oon maailman onnellisin ihminen! Miten tuo pienokainen voikin olla niin hurmaava :Heartred
 
80%:lla oksitosiini toimiikin hyvin mulle kerrottin synnärillä. Hurjan kuuloista tuo napanuorahomma mutta onneksi kaikki meni lopulta hyvin.
 
Ohhoh onpa monesti ollu kaulan ympärillä AstaE! Meillä oli 80cm pitkä napanuora ja 700g paino istukka.
 
Ohhoh onpa monesti ollu kaulan ympärillä AstaE! Meillä oli 80cm pitkä napanuora ja 700g paino istukka.
Meillä napanuora oli 1 metrin! :D kätilö joutui leipomaan työkavereilleen kakun, olivat lyöneet mitasta vetoa :D
 
Mun istukka oli 500g, luulin, että se on paljon mut ei vissiin sit kuitenkaan :grin
 
Nyt kun ollaan jo kotona ni kerkii tänne kirjoittelee. Ma 6.10 alko vihdoinki tapahtuu! Kolmen aikaan alkoi selkäsärky.olin siivonnu aamupäivän, joten päättelin sen johtuvan siitä. Käytiin mein porukoilla ja n. 18.30 kydyin mein äitiltä, et miltä ne supistukset oikein tuntuu. Samantien alko supistelee. Kipu oli nousu johteista,ekat ei koskenu viel paljoa. Ja ne oli säännöllisiä heti. 10 min välein. Sanoin miehelle,et nyt ois syytä lähteä kotiin. Matkalla kipu alkoi olemaan jo aikanoista ja supistulsia tuli 3-5min välein.
Kotona meinasin soittaa sairaalaan mutta kun en pystynyt enää oikein puhumaan nii mies totes,että nyt lähetää. Autosta soitin kuitenkin. Sanoivat että ole kotona vielä niin kauan ku pystyt olemaan kipujen kanssa.
Kierrettiin autol pikku lenkki ja totesin, et nyt mennää,en kestä!
Sairaalassa oltii klo 20 ja silloin auki 3cm.kävin vessassa ja tulin takas ni sydän äänet hävis! Siinä jo meinattii lähtee leikkaussaliin. Onneksi ne sit palautu sieltä... klo 23 oli 9cm auki ja siihen se tyssäsi pariksi tunniksi. Seuraavaksi sykkeet nousi liian korkeaksi. Todettiin, että hapetus kärsii ja tuli kiire saada vauva ulos. Minulta hävisi kunnon supistukset ja oli vaikeaa ponnistaa. Ympärillä oli lääkäreitä ja kätilöitä. Otettiin imukupilla ja yksi paino mahaa ja ite yritin ponnistella. Lääkäri sanoi jo, että jos se ei nyt tule, niin leikkaus saliin lähdetään. Onneksi sitten lähti etenemään ja saatiin parilla supistuksel ulos. Vauva ei itkenyt ja vietiin juoksu jalkaa virvoitteluun. Olin jo ihan varma, että se ei selvinnyt. Näin nimittäin sellaista unta raskaus aikana.
Onneksi tuli tieto, että vauva on ok. Tuli käymään meidän luona salissa ja sitten hänet vietiin tarkkailuun. Oli siellä vuorokauden.
Kun päästiin kotia ja oli lääkärin tarkastus, niin huomattiin vasemman käden solisluu murtunut. Myös lonkassa oli jotain joka tarttee vielä käydä näyttää kirurgille.
Onneksi hän on urhea pikku tyttö ja jaksaa reippaasti. Käsi toimii normaalisti ja ei kipuile. :)
Ollaan jo kotona ja kaikki sujuu hyvin :Heartred
 
Jonnaliini onnea pikkuisesta ja onneksi loppu hyvin kaikki hyvin vaikka on varmasti ollut hurja kokemus!
 
Kiitos. Tää oli lyhennetty versio. Muuten tulis 100 sivun kirja :D oli kyllä aika jännät paikat.
 
Takaisin
Top