Menin 26.1. äitiyspolille tarkastukseen ja koska vointini oli jo pitkään ollut kamala (päivittäisiä kipeitä supistuksia jo rv 23 lähtien, päänsärkyä, unettomuutta, turvotusta, alhainen hemoglobiini, sokerit heittelee jne.) keskustelimme lääkärin kanssa ja pyysin päästä käynnistykseen. Kun lupa myönnettiin, itkin helpotuksesta. Siirryin heti osastolle, jossa sain neljäsosan Cytotec-tablettia. Näitä tabletteja annettiin suun kautta ma ja ti, kunnes ti-ke välisenä yönä klo 02:45 meni vedet ja siitä alkoivat säännölliset supistukset. Soitin heti miehelle, että vie esikoisen hoitoon ja tulee paikalle. Kävin suihkussa ja nautin kerrankin supistuksista, kun tiesin, että nämä vihdoinkin tekevät kohdunsuulla jotain verrattuna niihin supistuksiin, joita olin kärsinyt jo puolesta välistä raskautta. Olin aivan täpinöissäni ja innoissani
Kipu oli kuitenkin vasta samaa mihin olin jo tottunut ja esikoisen käynnistyksestä tiesin, että vauva syntyy vasta, kun haluan kuolla (käynnistetyn synnytyksen supistukset ovat loppuvaiheessa niin kamalan kivuliaita, että huh huh!). Aavistin, että tästä tulee vielä pitkä ja kivulias koitos.
Siirryimme saliin parin tunnin päästä, kun olin 4cm auki. Olin tästä eteenpäin todella huonovointinen ja oksensin monen monta kertaa. Pyysin peräruiskeen, koska en ollut käynyt isommalla hädällä vessassa pariin päivään ja toivoin, että sekin lisäisi supistuksien voimaa, mutta ei... Jämähdin siihen neljään senttiin moneksi tunniksi! Pyysin aamun valjetessa epiduraalin ja sain myös oksitosiinitipan ylläpitämään supistuksia. Lepäsin hetken, mutta suurimman osan ajasta pyrin olemaan pystyssä ja liikkumaan. Mieheni ja doulani olivat mukana synnytyksessä, tsemppasivat ja hieroivat selkääni jne.
Aamupäivällä alkoi lopulta kunnolla tapahtua. Huusin ja itkin jo kivusta, puristin miestäni käsistä ja yritin vain keskittyä hengittämään (tässä doula oli todella iso apu. Hän aina puuskutti kanssani ja muistutti käyttämään matalaa ääntä). Toinen annos epiduraalia ei tuntunut enää missään, koska supistukset olivat niin kovia. Avauduin muutamassa hetkessä 4cm ---> 10cm. Kätilö oli menossa käymään jossakin, kun tunsin kovaa painetta ja tarvetta alkaa ponnistamaan. Mieheni hälytti kätilön paikalle ja nopean tarkistuksen jälkeen kuulin, että vauvan pää näkyy jo. Olin niin puhki, että ponnistin kyljelläni sängyllä ja vauva oli ulkona viidessä minuutissa. Ei repeämiä, kiitos mahtavan kätilön, joka auttoi vauvan rauhallisesti ulos. Pystyin hallitsemaan ponnistamista, vaikka paineen tunne oli valtava.
Synnytykseni kesti 11h, ponnistaminen 5min. Olin sanoinkuvaamattoman voimaton synnytyksen jälkeen. Pystyin pitämään vauvaa rinnallani vain hetken, kun aloin taas oksentamaan. Oloni oli todella heikko ja olin erittäin huonovointinen. Sama juttu oli esikoisen kanssa, joka myös käynnistettiin. Molemmat synnytykseni ovat olleet pitkiä ja erittäin kivuliaita. Se on varmasti osasyy siihen, miksi olin niin huonovointinen. Rankka kokemus keholle!
Kaksi päivää lepäsin ja sitten oloni alkoi olla normaali. Jälkisupistukset vaivasivat ja tietysti vuosin paljon verta, mutta muuten olo oli mahtava ja olen todella ylpeä ja onnellinen vauvastani
Mielestäni synnytykseni oli hieno kokemus ja kaikki meni hyvin. Vauvalla oli syntyessään napanuora kaulan ympäri, mutta siitäkin selvittiin säikähdyksellä.