Enpäs muuten minäkään ole kertonut synnytystarinaani tänne. Jos nyt kerkeäisi kun poika nukkuu vaunuissa ulkona. :)
Eli 16.2 heräsin aamuyöllä menkkamaisiin kipuihin. Kävin vessassa, jossa paperiin tuli pyyhittäessä hieman vaaleanpunaista limaa. Menin takaisin sänkyyn ja makoilin miehen vieressä ja tutkiskelin olotilaani. Menkkakivut tulivat aaltomaisesti tasaisin väliajoin, joten rekisteröin ne ensimmäisiksi supistuksiksi. En ollut niitä vielä raskausaikana saanut. Miehen herätyskello herätti töihin, jolloin sanoin miehelle, että ehkä ei kannattaisi lähteä töihin. Mies on onneksi perheyrityksessä töissä, joten sai olla kotona. :) 10-11 maissa supistukset loppuivat ja soitin synnärille, että mitäs nyt. Sieltä sanoivat, että kuullostaa siltä, että synnytys on kyllä käynnistynyt, mutta saattaa kestää pitkäänkin ennen kuin tositoimiin päästään. Ohjeeksi sain odotella ja syödä särkylääkettä ja tulla näytille kun olo ei enää kotona tunnu mukavalta.
Iltapäivällä supistukset alkoi uudelleen ja veristä vuotoa alkoi tulemaan enemmän. Kävin suihkussa ja otin särkylääkkeen. Noin 7 maissa illalla sanoin miehelle, että lähdetään käymään näytillä, koska supistuksia tuli noin 8-5 minuutin välein ja rupesivat olemaan jo aika kivuliaita. Meiltä myös matkaa noin tunnin verran synnärille, joten halusin olla mieluummin siellä kuin kotona tai tien päällä. :) No 8 maissa olimme perillä ja pääsin käyrille. Käyriin piirtyi supistuksia noin 2 kpl 10 minuutin välein. Sisätutkimuksessa olin sormelle auki ja kohdunkaula oli lyhentynyt. Minä sain jäädä osastolle ja mies lähti kotiin lepäämään. Aamuyöllä sain lämpöpusseja ja kipupiikin pakaraan. Sisätutkimuksessa olin kahdelle sormelle auki ja kunnon limatulppamötkäle tuli samalla. 7 maissa otettiin käyrät uudestaan, jossa pojan sydänäänet romahti kunnolla. Sain käskyn mennä kontilleen sänkyyn ja minua lähdettiin vauhdilla kuskaamaan synnytyssaliin. Hoitajat laittoivat tippoja paikoilleen ja kovasti oli vipinää synnytyssalissa. Olin aivan varma, että nyt mennään hätäsektioon. Pojan sydänäänet kuitenkin palautui ja minä yritin vavisten saada omaa pulssiani tasaantumaan. Soitin tässä vaiheessa miehelle, että tulee paikalle.
Pojan sydänäänien takia kalvot puhkaistiin, että pojalle saadaan pinni päähän. Tässä vaiheessa olin 5 senttiä auki eli nopeasti lähti avautumaan. Mies tuli paikalle ja synnytys lopahti. Minulle laitettiin syntocinontippa tippumaan ja sain kohdunkaulanpuudutteen, joka ei muuten auttanut yhtään. Supistuksia tuli koko aamupäivän, mutta olin avautunut vasta 6 senttiä. Puolelta päivin olin jo niin tuskainen ja väsynyt supistuksista, että sain epiduraalin. Se auttoi ja sain hieman levättyäkin vaikka supistuksia tuli jatkuvasti. 5 maissa syntotippa laitetaan nollille, että kohtukin saa hieman levätä. 6 maissa lääkäri tutki ja totesi, että kohdunsuu oli ennallaan ja poika oli avotarjonnassa mikä selitti hitaan avautumisen.
7 maissa aloitettiin syntotippa ja epiduraalitiputus uudestaan. 10 maissa illalla olin viimein 8 senttiä auki, joten jippii jotain edistystä. :) Puolenyön jälkeen 18.2 olin viimein 10 senttiä auki ja 1.45 sain aloittaa kunnon pusertamisen. Tunnin ponnistamisen jälkeen ei poika ollut edelleenkään ulkona vaan päälaki luiskahti aina takaisin. Lääkäri tuli paikalle jelppaamaan imukupilla. 2.57 poika viimein syntyi ja sain hänet heti rinnalle. Kauan en kerennyt häntä tuoksuttelemaan kun hänet nostettiin miehen syliin. Istukka syntyi normaalissa ajassa, mutta se ei ollut täydellinen. Kohtuun siis jäi vielä raskausmateriaalia, jonka takia kohtu ei päässyt supistumaan vaan vuosi reilusti. Isi jäi pojan kanssa synnytyssaliin, kun minua lähdettiin kiikuttamaan vauhdilla leikkaussaliin. Minut nukutettiin ja noin 5 maissa pääsin takaisin synnytyssaliin. Olin aika tillintallin ja heikkona kun verta menetin kaksi litraa. Leikkaussalissa sain kaksi pussia verta ja myöhemmin osastolla toiset kaksi. Ensimmäisellä vessareissulla pyörryin miehen ja hoitajan käsiin.
Ensimmäiset päivät meni pojan kanssa hieman tokkurassa. Emättimeen oli tullut myös pitkä repeämä, joten hieman tikkisiä paikkoja aristi. :) No aika kultaa muistot ja ihan milloin vaan tekisin toisenkin nyytin. :)