Synnytyskertomukset <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Henniv
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
en koe todellakaan sektiota omaksi tai kenenkään viaksi. yhtälailla se on synnytys ku alateitse synnyttäminenkin. mutta koen etten ehkä tehnyt kuitenkaan kaikkeani tuossa tilanteessa vaikka kätilö vannoi että en olisi voinut toimia yhtään sen paremmin... harmittaa vaan että se synnytys oli yhtä lääkkeiden pumppaamista ja yhtä hämärää sumua.

hani: meidän vauva oli myös avotarjonnassa ja liian korkealla imukupilla autettavaksi ja siksi täälläkin siihen kiireelliseen sektioon päädyttiin...muakin vähän harmittaa kun meni sitten se koko päivä lääkehuuruissa eikä paljon ole muistikuvia synnytyksestä eikä muutenkaan koko päivästä...ja sekin vähän kurjaa että meni ohi kaikki pojun ensihetket (kun iskä oli kylvettänyt, poju punnittu ja mitattu yms.) kun joutui olla heräämön puolella... mutta sitten oli myös ihana hetki kun pääsi heräämöstä pois ja näki pojun todella onnellisen isin sylissä [:)] ja onneksi sen hetken muistan :)

Eipä meilläkään herkkuhetkiä ollut kun vauva vietiin teholle eikä nähnyt kuin pienen vilauksen että tyttö tuli ja se oli siinä. Tiedosti vain että oma vauva oli jossain päin sairaalaa, mutta kun ei tiennyt edes missä itse oli. Samana päivänä sain sentään tiedot kuinka pitkä ja kuinka painava muttei kukaan osannut kertoa enempää. Päässä vaan pyöri että kai se hengissä sentään vielä on siellä missä onkaan...

tuntuu että monella meistä kesäkuisista on ollut jos jotakin...mutta onneksi kaikilla on omat pienet rakkaat sylissä [:)]

Voi sua Hani. Onneksi teidän tytölle ei kuitenkaan käynyt mitään ja siltä osin kaikki on ok. Sen voimilla pärjäät jo pitkälle. Mulla ensimmäinen lapsi meni kanssa vähän tolla samalla kaavalla, paitsi että mut käynnistettiin ja sitä synnytystä kesti kaikenkaikkiaan 2 vuorokautta, ennen kuin lekurit suostu tekemään sektion. Muutama kuukausi meni kyllä siitä toipumiseen, mutta mulle kävikin vanhanaikasesti, aloin odottamaan toista lasta heti muutaman kuukauden päästä, kun kumit petti. Ikäeroa noilla vanhemmilla on 1v ja 2kk. Toisen synnytys olikin mikä helpoin, suunniteltu sektio, joka sujui lähes täysin ongelmitta, ja siihen loppu mun pelkoni ton synnytyksen suhteen. Olin itsekin kyllä pettynyt, kun silloin joskus päädyttiin sektioon, mutta olin niiiiin helpottunut, kun se helvetillinen kipu loppui, ainakin hetkeks. Kaikista kauheinta taitaa olla tilanteet, jolloin äiti joutuu kokemaan avautumisvaiheen tuskat ja siihen perään vielä sektion, ja siitä parantumisen. Voimia sinne, kyllä se siitä!! Mutta kannattaa tosiaan jutella jonkun kanssa. Mieluiten sellaisen, joka olis kokenut jotain vastaavaa itsekin, tai edes ihan normaalin sektion. Puhuminen kun helpottaa kummasti.

Hurjalta kuulosti hani:n synnytys, melkein surku tuli kun oma meni niin hyvin.. Tärkeintä on kuitenkin kullan arvoinen lopputulos! <3 Siitä omasta synnytyksestä voisin vihdoin ja viimein kertoilla huomenissa -tai siis tänään, nyt nukkumaan kun Pojukin nukkuu.. Zzz :)

Noniin, sitä synnytyskertomusta..

Mullahan siis meni 2,5h tajuta, että ne kivut oli suppareita! [:-]
Olin ma 28.6 vielä joskus klo 14 aikaan äidin kans kirppiskierroksella, jossa alkoi selkää jomotella. Kotona jomottelu jatkui ja kovenikin, mutta ajattelin sen vain johtuvan kävelystä ja jalkeillaolosta.. Kilinkullit. Miehellenikin pohdin, et oiskohan nää supistuksia, jos lähettäiskin synnyttämään, mut en oikeasti ajatellu asiaa sen pidemmälle..
17.00 jomotus vain koveni aallottain (oli jo siis supistuksia, joita en vain niiksi tajunnut -miten tyhmä voi ihminen olla???)
19.20 aikoihin puhuin kakkosanopin kans puhelimessa ja sanoin et kipuilen selästä, voi olla et tuodaan koira hoitoon ja lähdetään ainakin näytille ja joillain ne supistukset tuntuu vain selässä ja heti puhelun jälkeen tajusin, että niinhän mulla just tuntuu!! Voimistui vain kokoajan..
19.30 menin suihkuun lievittämään kipuja ja kyllä auttoi!
20.00 aloin pohtimaan, että pitäsköhän kättärille jo soitella kohta -aloin uskomaan synnytyksen ainakin lähestyvän jossei jo käynnistyneen -vaikkakin oli siis käynnissä.. päätin kellottaa hetken, jotta osaisin vastailla puhelimessa kätilön kysymyksiin supistuksista. No väli oli jo 3-5min ja kesto 30-70sek!! Enkä muka aiemmin tajunnu..
20.20 soitin sitten kättärille, et oisin varmaan tulos synnyttämään, viedään vaan koira ensin hoitoon, sanoivat et sitä tahtia kun itsestäni tuntuu. No mies sitten ajeli 160km/h lahden motaria ja kiros kaikki "hidastelijat" -vaikkei kuulemma jännittänyt [:D]
20.55 kirjauduttiin kättärille sisään ja päästiin käyrille. Supistuksia tuli 2-5min välein, kestoja en jaksanu laskeskella.. mies oli ihana, silitteli kättä ja irvisti aina kun supistuksen tullen puristin sen kättä!
21.45 esittäytyi meidän kätilö, se oli mies! Eka ajatus oli että voi vittu, toi sitte sörkkii mun toosaa, mut unohtui aika pian ku keskitty omaan jaksamiseen.. Teki sisätutkimuksen, olin 3cm auki.
22.00 päästiin synnytyshuoneeseen ja sain pyytämäni peräruiskeen, kylläpä sitä paskaa tulikin [:D][:D] Kätilö kysyi että mitä muita kivunlievityskeinoja olin ajatellut kuin aiemmin pyytämääni suihkuun pääsyä, ja kun vastasin että viimeiseen asti ilman piikkejä kun vihaan niitä, niin naureskeli että kummallista että kammoan piikkejä kun mulla on tatuointeja ja lävistyksiä. Ihan eri asia mun mielestä, mut ei ihan uponnu siihen kätilöön..
23.20 tulin pois suihkusta, ei enää auttanut kuuma vesikään, supistukset oli niin kovia ja nyt siirtynyt kipu jo mahankin puolelle selän lisäksi. Koittivat antaa mulle ilokaasua, mut eihän siitä tullu hevonkukkua kun ulvoin supistuksia, se kaasu maistui pahalle enkä sit oikein osannu hengittää sen maskin kans. muutenkin koin, että se nenän kautta sisään-suun kautta ulos tekniikka vain pahensi kipua, eli pitkät sille.. sisätutkimus osoitti mun olevan nyt jo 8cm auki, ei mikään ihme et sattui kun 2h auennut 5cm.. aloin rukoilemaan jo tujumpaa kivunlievitystä, supistusten kovuus yllätti vaikka kovaan kipuun olin varautunutkin. Yrittivät ensin, että spinaalin oisivat laittanu, mutta se anestesialääkäri ei löytäny mun selästä spinaalitilaa (???) joten lupasivat epiduraalin. No arvatkaa oliko niillä epiduraalin laittovälineitä siinä vieressä valmiina kun spinaali oli tarkoitus laittaa? EI! Lähtivät sitten juosten hakemaan toisesta huoneesta välineitä. Asento oli mitä huonoin, kyljellään polvet koukussa maha ahtaalla eikä saanu liikkua! Mies kertoi mun täs vaihees huutaneen että "sit vittu vauhtia siihen toimintaan" [:D][:D] -pyysin myöhemmin anteeks, mut kuulevat kuulemma pahempaakin ja että olin suht rauhallinen muuten.. Ah mikä taivas kun se duraali alkoi vaikuttamaan, ei kipuja mutta ponnistuksen tarvetta kylläkin..
00.05 Kätilösetä puhkaisi kalvot, ponnistuksen tarve kasvoi. En saanu kuulemma viel ponnistaa.. Siinä sitten tuskailin ja mies loi sääliviä katseita muhun, mutta pysyi onneks vaiti ja haki kylmällä vedellä kastetun pyyhkeen mulle otsalle.
00.35 alkoi ponnistusvaihe. sanoin, että nyt on pakko ponnistaa, en voi pidätellä. kätilö sanoi tarkistavansa, mikä tilanne kohdunsuulla, "jos sä vaikka synnyttäisitkin jo nyt".. Sen ilme oli hämmästynyt "sähän oot siis kaikki 10cm auki, senkus alat ponnistamaan!!" Kätilö ja miekkonen tsemppas tosi kivasti koko ajan! Täytyy sanoa, että koin ponnistamisen just niin helpoksi kuin mitä olin kuvitellut ja telkkarista nähnykki! Vähän niinku ois astetta kovempaa paskaa vääntäny [:D] Ehkä noin 15 kertaa ehdin ponnistaa, kunnes sanottiin, että "nyt ponnista, silmät auki ja katot tänne"
00.50, tarkalleen laskettunapäivänä 29.6 syntyi meidän poika, 49cm ja 3725g, 9 pistettä <3 tuoreelta Äidiltä pääsi itku kun sai pojun rinnalle, Iskäkin oli herkän näköinen.

Kaikin puolin siis helppo ja nopea synnytys, tikkejä tuli kun leikkasivat välilihaa, mut onneks en ollut tietoinen siitä leikkaushetkellä!
Synnytyksen kokonaiskesto 7h 50min säännöllisistä suppareista, eli klo 17 lähtien. Hyvillä mielin loppujenlopuksi ja todella tyytyväinen mieskätilöstä, oli ihan huipputyyppi!!

Muukin henkilökunta oli aivan ihanaa, osastolla hoitajat auttavaisia ja ystävällisiä ilman ennakkoluuloja. Varsinkin, kun jouduttiin jäämään yhdeks ylimääräiseks yöks laitokselle Pojun keltaisuuden takia valohoitoon..

Vihdoin valmis!

Hei vaan!
Tuun huutelemaan tuolta toukokuisista...
CIRA: sä taisit sitten olla mun ja Babaytoyn kanssa yhtäaikaa koksissa..?? Mä olin alkuunsa huoneessa 8 ja sitte leikkauksen jälkee Babaytoyn kanssa huoneessa 5...

Varmaan aika jännä "törmätä" tollei sairaalassa? Mä olin ihan ihmeissäni kun bongasin julkkiksia sairaalassa kun neloselta tuli se sairaala-ohjelma niin muutama tuttu naama siellä näky [:D]

Nii, joo ... Ei kyllä hajuakaan että minkä näköinen cira on mutta sama aika ja paikka täsmää[:D].. Varmasti kyl muistaisin jos näkisin..

niinpä, toihan tos just hämyy onki! muistan kyl monet kasvot sielt osastolt, mut enhä mä tiie ketkä työ niist olitte [:D][:D] 

Mä olin Cira se, joka tuli maha pystyssä sinne odottelemaan synnytyksen käynnistymistä.. Ihan blondit hiukset ponnarilla.. Tulin torstaina 27 päivä ja poika syntyi sektiolla 29 päivä...

myös vähän kiharat hiukset? en muista ku yhen vaaleetukkasen, ja kiinnitin huomioo monta kertaa koska muistutti mun mielest hirveest ananatsia (facebookist muistin, paikkakunta ois osunu, mut katoin nyt myöhemmin ni vaava synty vast paljo myöhemmin).
babaytoyn täyty sit olla se tummatukkain, ku muistan vitoshuoneest vaa jonku nuoren tummatukkasen...

mä olin sit kutos huoneen nuorin jos siit tunnistaa... (sekä eka et toka huonekaveri oli minuu about parikytvuotta vanhempii, ....no joo sit ekaa et voinu itseasias nähäkää ku lähti sinä päivään ku oot ite tullu).

ekoin päiviin nyt viel juttelinki joitteki kaa ruokailles, mut sit kävi viduiddaa niin paljo ku tuntu ettei päästä ikinä pois sieltä et ei paljo juttu luistanu [:D][:D]

Ei... Mul on kyl ihan suorat hiukset ja aina sillee silmukalla ponnarilla[:)].. Nyt en ainakaa muista sua ihan noilla vinkeillä mut ehkä sä vielä muistut mieleen.. Mut Babaytoyn sä tod.näk. muistat oikein...

huutelenpa teiän juttujen väliin että ainakin babaytoysta on kuvia toukukuisten masukuvissa [:)] että siis naamakin näkyy

naur... koht joku hermostuu ku menee ihan ohi aiheen [:D] ...! nyt muistinkin mohomaha et sähän toimit salapoliisina aiemminki [;)][:D] ja hyvällä mä vaa :)

Ja taas aiheen vierestä...
Cira nyt laitoin kuvan tonne toukokuisten puolelle "toukomussut kuvina"-osioon niin näet kuka mä olin siellä laitoksella.. Vai näitköhän edes mua.. Käy kurkkaa.. Näyttääkö tutulle[:)]???

Sainpas tämänkin kirjoitettua. Eihän siihen mennytkään kun melkein kaksi kuukautta [:D]

1.7 Iltapalan ja pesujen jälkeen noin klo 24 menin sänkyyn. Säännöllisiä kivuttomia supistuksia tuli, mutta ajattelin että tää on taas tätä samaa. Ei me minnekkään lähdettäis.
2.7 Herään 3.30 aikaan kipeään supistukseen. Nousen ylös ja alan kellottaa supituksia. Aika tasan 2 min välein supistaa. Supistukset vaan voimistuu ja voimistuu ja kohta en enää pysty olemaan paikallaan supistuksen tullessa. Supistukset vetää mahan ihan sekaisin ja vessassa sai istua useampaan otteeseen. Noin 7 aikaan aamulla Jarkko soittaa omille vanhemmilleen ja mun äidille. Tässä vaiheessa olen jo aika varma että nyt se lähtö koittaa ja pakkailen viimeisiä tavaroita sairaalalaukkuun.
7.30 alkaa kivut olla sitä luokkaa et haluaisin lähteä sairaalaan, mut sinnittelen vielä. Ravaan ympyrää keittiö, eteinen, olkkari, keittiö, eteinen, olkkari.. Lyön vielä varpaani lipaston kulmaan ja sattuu niin perkeleesti. Tulee supistus ja kipu varpaassa ei tunnukkaan enää miltään!
8 aikaan päätän, että nyt lähdetään päksiin. Jarkko on viimein tajunnu et lähtö tulee ja sillä menee maha sekaisin! Jarkkoa odotellessa laitan viestiä omalle isälleni ja tuleville kummitädeille.
8.30 ollaan sairaalalla. Kätilö ottaa meidät vastaan. Edelleen yhä voimistuvia supistuksia 2 min välein. Jarkko jää odottamaan aulaan kun kätilö vie minut tutkimushuoneeseen. Vaihdan sairaalavaatteet päälle ja istahdan tutkimuspöydän reunalle. Vastaan kätilön kysymyksiin ja toiveena esitän perhesynnytystä, ammetta ja episiotomian välttämistä. Kätilö tekee sisätutkimuksen. 2 sormelle auki! Voi luoja! Kohdunkaulaa ei onneks enää jäljellä. Kätilö sanoo että hyvin on päästy alkuun, mutta pitkä matka vielä edessä. Kätilö laittaa käyrille ja kutsuu Jarkon mun seuraksi.
9 aikaan kätilö siirtää meidät tarkkailuhuoneeseen kun kaikki kammarit on täynnä. Kätilö opettaa Jarkolle jyväpussin käytön ja sanoo että voidaan käydä kävelemässä sairaalan käytävillä jos se tuntuu hyvältä. Lähden Jarkon mukaan kun tää lähtee käymään tupakalla ulkona ja kahviossa ostamassa aamupalaa. Ihmiset tuijottaa kun supistuksen tullessa menen ihan kippuraan ja ajattelen että haluan pois täältä ihmisten seasta. Haluan synnyttää rauhassa :D Palataan takaisin tarkkailuhuoneeseen ja Jarkko käy lämmittämässä mulle jyväpussin. Se rentouttaa ihan mukavasti supistusten välillä. Kätilö tuo lounasta, josta närpin vähän ja annan Jarkon syödä loput. Taas käyrille. Vauvalla kaikki hyvin! :)
N. klo 12 kätilö tekee sisätutkimuksen. Edelleen vaan 2cm auki! Alkaa turhauttaa. Kätilö tulee kertomaan, että ammehuone on vapaa ja voin siirtyä sinne, jos haluan. Ja mehän siirrymme. Amme tuntuu ihan hyvältä ja keinuttelen itseäni puolelta toiselle. Liike saa vähän ajatuksia pois kivusta. Jarkko vuoroin tarjoaa mehua ja vuoroin pyyhkii otsalta hikipisaroita.
N. 13.30 Amme ei enää riitä kivunlievitykseksi ja nousen pois. Menemme takaisin tarkkailuhuoneeseen ja kätilö tekee sisätutkimuksen. 4 cm auki. Jee edistystä!
N. klo 14 kutsun kätilön paikalle ja sanon etten enää pärjää. Kätilö ohjaa meidät synnytyssaliin ja opettaa minulle ilokaasun käytön ja Jarkolle kuinka annosta suurennetaan.
14.30 Jarkko suurentaa ilokaasun määrää, mutta en koe siitä olevan mitään hyötyä. Pää menee sekaisin, kivut pysyy ennallaan. Jarkkokin kokeilee ilokaasua ja sanoo haluavansa samaa kotiin :D Hetken päästä kätilö ehdottaa epiduraalipuudutusta ja
15.20 anestesialääkäri tulee sen laittamaan. Supistusten vuoksi on vaikeaa maata paikallaan kippurassa, mutta saan kärvisteltyä sen aikaa kunnes puudute on laitettu. 10 minuutin päästä se alkaa vaikuttaa ja
15.40 kätilö tekee taas sisätutkimuksen. Auki 6 cm. Supistukset tuntuu pienenä painon tunteena, kivusta ei tietoakaan.Klo 16 jälkeen edelleen 6 cm auki ja kätilö puhkaisee kalvot ja tunnen kuinka lämmin lapsivesi holahtaa ulos. Jutellaan tulevan isän kanssa niitä näitä ja vitsaillaan että tässä sitä vaan synnytetään eikä tunnu missään.
17.30 jälkeen pyydän kätilön paikalle ja pyydän uutta annosta puudutetta koska edellinen on alkanut loppumaan ja supistuskivut on palanneet. Kätilö tekee sisätutkimuksen ja kertoo ettei voi antaa enää uutta annosta. Olin 9cm auki. Kohta päästään ponnistamaan.17.50 kutsun kätilön paikalle. Kivut on kovat ja tunnen ponnistamisen tarvetta. Kätilö tekee nopean sisätutkimuksen. 9-10cm auki. Hän kertoo että vauvan on käännyttävä ennen kuin voi alkaa ponnistaa. Saan luvan antaa tunteelle periksi ja hiljaa työnnellä vauvaa alaspäin. Ponnistaa ei saa. Ihmettelen että mitähän sekin tarkoittaa. Jarkko istuu vieressä ja supistuksen tullessa pitää jalastani kiinni kun käännyn kylkiasentoon. Vaikerran ja heilun kuin mikäkin heinämies. Kivut on ihan hirvittäviä. Pahinta on yrittää olla ponnistamatta.
18.20 käsken Jarkon painaa hälytysnappia. Nyt en enää voi olla ponnistamatta. Kätilö tulee paikalle ja kertoo minun olevan täysin auki. Aktiivinen ponnistusvaihe alkaa. Tunnen helpotusta kun saan ponnistaa. Olen puoli-istuvassa asennossa ja Jarkko pitää toisa kättä niskani takana että saan painettua leuan rintaan kiinni. Minä pidän toisesta jalasta kiinni ja Jarkko toisesta. Kätilö kannustaa ponnistamaan lujempaa. Ehdin juuri aina laksea jalat alas kun tulee uusi supistus ja täytyy alkaa taas ponnistaa. Yksi supistus, kolme ponnistusta. Kätilö käskee panostamaan ensimmäiseen ponnistukseen supituksen tullessa. teen työtä käskettyä. Alkaa tuntua "ettei tästä tule lasta eikä paskaa" ja kätilö käskee minua koskemaan vauvan päätä. Tunnen sen pienen pään olevan aivan hollilla ja saan lisävoimaa ponnistaa. Kätilö yrittää käsin auttaa vauvan päätä syntymään. Tulee ihmeen pitkä tauko ponnistamisen ja seuraavan supistuksen välissä ja ehdin vähän hengähtää. Myöhemmin tajusin, että se oli hengähdystauko ennen viimeistä ponnistusta. Sillä ponnistuksella syntyi maailmaan pieni rakas tyttömme. Tuntui ihmeellinen muljahdus kun kätilö veti vauvan ulos.
Klo 18.33. Siinä se oli. Kätilö onnitteli meitä tyttövauvasta. Yritin kurkistella, josko näkisin vauvan. Olin ihan varma että itkisin, mutta olin vain hämilläni ja helpottunut kaiken olevan nyt takana. Kätilöö kysyy haluaako tuore isä katkaista napanuoran ja tuore isähän haluaa. Kätilö nostaa vauvan rinnalleni paidan sisään. Silittelen pienen tyttäreni päätä ja värisevin äänin yritän jutella sille. Tervetuloa maailmaan pikkuinen. Äidin ikioma kullannuppu. Jälkeiset syntyvät ja kätilö kertoo minun saaneen kaksi 1. asteen repeämää, joihin hetken kuluttua saan yhteensä viisi tikkiä. Tikkien ompelu ei tunnu hyvältä ja kätilö kehottaa minua yrittämään keskittya vastasyntyneeseen tyttäreeni sillä välin. Kätilö ottaa vauvan paitani alta ja vie sen punnittavaksi ja mitattavaksi. 3540g ja 54 cm täyttä kultaa. Nousen istumaan sängyn reunalle ja hoiperran katsomaan kun kätilö pesee ja pukee vauvan. Melkein samantien meidät viedään osastolle sillä synnytysosasto on aivan täynnä eikä tilaa ole, jos tulee uusia synnyttäjiä. Sanoin sen olevan ihan ok. Myöhemmin sain kuulla että saman illan aikana tunnin sisällä meidän tyttömme syntymästä syntyi vielä yhteensä neljä vauvaa. Yksi äiti oli kuulemma joutunut synnyttämään kammarissa.
Osastolle päästyämme sain iltapalaa ja annoin Jarkolle luvan lähteä. Soitin äidilleni ja lähetin viestin tytön syntymästä osalle tutuista ja kavereista. Sairaalassa oltiin yhteensä 4 päivää, perjantaista maanantaihin, ihmettelemässä ja opettelemassa uutta elämää.

Takaisin