Yritän tässä saada jonkinlaista tarinaa kirjoiteltua, voipi olla vähän hidasta kun on pieni tissitakiainen [:)]
Lauantaina
26.6 oli laskettuaika. Aamulla tuli muutamia kipeitä supistuksia mutta nekin loppui niinkuin aikaisempinakin päivinä. Lähdettiin esikoisen kanssa Espooseen mun vanhempien luokse, poika oli menossa mummille hoitoon pariksi päiväksi kun mummillakin alkoi kesäloma. Pakkasin itselleni varmuuden vuoksi sairaalakassin mukaan vaikka olin ihan varma ettei se kuitenkaan vielä tänä viikonloppuna synny [:D]
Päivä meni aika rauhallisesti, olin aika väsynyt ja lähinnä vaan istuin sohvalla ja katselin telkkua. Otin kaiken hyödyn irti siitä että äitini ja siskoni viihdyttivät esikoista ja itse sain vain olla [:)] Illalla kävin saunassakin mutta en siellä kovin kauaa viihtynyt. Nukkumaan menin 22 aikaan ja ilman minkäänlaisia tuntemuksia.
27.6. Herään n.
1.30. siihen että pissattaa ja supistaa ja tuntuu menkkamaista jomotusta. Menen vessaan ja pyyhkiessä huomaan että paperissa ja vähän pöntössäkin on veristä limaa. Alkaa jännittää sillä esikoisenkin synnytys käynnistyi verilimaisella vuodolla.
Vessasta lähtiessä iskee tähän mennessä kipein supistus ja siitä lähtien heti 3-5min välein. Menen vielä takaisin sänkyyn lepäämään ja kellottamaan supistuksia. Mietin että uskallanko mennä herättämään äidin, jos vaikka vielä loppuvatkin. Päätin odotella vielä muutaman supistuksen. Kello oli n.
2.15. kun olo alkoi olemaan jo aika kipeä ja kävin herättämässä äidin. Äiti tietenkin heti ihan innoissaan ja herättää isänikin. Isä lähtee keittämään kahvia ja äiti hätäilee että miksi en vielä ole soittanut synnärille [:D] Soitan kätilöopistolle jossa käsketään ottamaan panadolia tai menemään suihkuun, panadolin otin mutta eihän siitä tuossa vaiheessa enää mitään apua ollut, suihkuun en viitsinyt enää lähteä itseäni kastelemaan.
Puin itseni lähtökuntoon ja laitoin tavarat valmiiksi.
3 aikaan lähdettiin ajelemaan kättärille. Koko tuon ajan olin yrittänyt soittaa miehelle mutta herra ei vastannut puhelimeen. Myös äitini oli hänelle yrittänyt soittaa moneen kertaan.
3.15 oltiin kättärillä ja
3.20 mut on kirjattu sisälle. Isä lähti ja jäin yksikseni odottelemaan että pääsisin kätilön tutkittavaksi. Isä oli kotimatkalla käynyt koputtelemassa meillä ikkunoita mutta mies ei ollut kuullut mitään. Oli nukahtanut kuulemma sohvalle ja puhelin äänettömällä, taisi ollut muutaman kaljankin jounut vaikka olin sanonut että lähtö voi tulla koska vaan [:@][8|]
3.30 pääsen käyrille ja kätilö kirjoittelee tietoja koneelle. Supistuksia tulee n. 6 min välein ja on jo tosi kipeitä, joutuu ihan puuskuttamaan.
3.50 katotaan kohdunsuun tilanne, oon auki 4-5cm ja lähdetään synnytyssaliin. Salissa kysellään mitä puudutuksia haluan ja haluanko kokeilla ilokaasua. Pyydän epiduraalia ja kätilö alkaa valmistelemaan sitä. Päätän kokeilla ilokaasua vaikka esikoisen synnytyksessä se maski ahdisti. Tällä kertaa sujuu paremmin ja kaasusta onkin yllättävän paljon apua.
4.00 Keinun keinutuolissa ja vedän ilokaasua. Olen kivun ja kaasun aiheuttaman hyvänolon sekaisessa kuplassa enkä ihan täysin tietoinen mitä ympärillä tapahtuu [:D] Lähetän tekstiviestillä väliaikatietoja äidille ja miehen äidille, kumpikaan heistä ei ole onnistunut saamaan mieheen yhteyttä. Harmittaa että mieheltä menee koko hässäkkä ohi mutta samalla oon aika ylpee itestäni että selviydyn niin hyvin ja rauhallisesti yksinkin.
4.25 Anestesialääkäri on osastolla ja nyt olis kuulemma hyvä hetki saada se epiduraali. Mut käsketään vessaan pissalle, pitää saada kuulemma rakko tyhjäksi.
4.40 Saan epiduraalin ja olo alkaa helpottaa. Hetken aikaa on hyvä olla mutta sitten supistukset alkaa tuntumaan taas vasemmalla puolella. Käsketään makaamaan vasemmalla kyljellä että lääke pääsee valumaan oikeaan paikkaan mutta ei vaikutusta. Supistukset tuntuu silti läpi mutta ei kuitenkaan yhtä pahoina. Käytän ilokaasua pahimpien helpotukseen.
4.55 Kätilö tulee puhkaisemaan kalvot ja lapsivedet valuu sängylle. Putsaillaan petiä ja saan hetken lepäillä.
5.25 Kohdunsuu auki 8cm. Supistukset alkaa olemaan taas kipeitä ja kätilö suosittelee pudendaali puudutusta, oon aika kipeenä joten suostun mihin vain puudutuksiin [:)]
5.33 Hengittelen ilokaasua ja odotan että pudendaali alkaisi vaikuttaa.
5.40 Olen juuri kirjoittamassa ystävälleni tekstiviestiä kun alkaa ponnistuttaa, kännykkä lentää kaaressa nurkkaan ja puhisen kätilölle että nyt se tulee.
5.45 Alan ponnistamaan aina supistusten mukana. Kätilö on ihana ja jaksaa tsempata ja rohkaista. Ensin ei meinaa tapahtua mitään mutta sitten alkaa vauva syntymään. Hetkeksi kätilö kieltää ponnistamisen ja vaikka todellisuudessa jouduin odottelemaan ehkä minuutin tai pari niin se oli kyllä koko synnytyksen pahin hetki ja tuntui ikuisuudelta. Kun sain taas luvan ponnistaa keräsin kaikki voimani jotka löysin ja ponnistin oikein kovaa. Vauvan pää syntyi ja samalla selvisi miksi alku oli vähän hankala, vauva oli tulossa kasvot ylöspäin. Vielä pari ponnistusta niin vauva oli kokonaan ulkona klo
5.52. Muutama pieni parkaisu ja sain mahalleni ehkä maailman suloisimman tytön

Itkuhan siinä tietenkin tuli [:D] Kätilö kysyi haluanko itse leikata napanuoran ja olihan se aika jännä kokemus, yllättävän sitkeää ainesta [:)]
6.02 Tulee istukka ja saan yhteensä 3 tikkiä, pieneen 1 asteen repeämään.
6.10 Vauva pääsee rinnalle ja n. klo.
6.30 mies pöllähtää ovesta sisään ja on ihan ihmeissään että siinäkö se meidän vauva jo on [:D] Puhelin oli unohtunut äänettömälle ja kuulemma hirveä paniikki oli iskenyt päälle kun oli herännyt ja huomannut että puhelimessa yli 30 puhelua ja kasa viestejä. Hädissään oli soittanut taksin ja kuulemma melkein alkanut taksikuskille elämäntarinaansa hermostuksissaan selittämään [:D] En osannut enää tuossa vaiheessa olla edes vihainen miehelle kun toiselle oli oikeasti iskenyt hirveä hätä päälle, ja pääasia että oli tullut paikalle heti kun ehti. Kaikki tapahtui niin nopeasti etten ehtinyt häntä siihen edes kaipaamaan.
Tuosta pudendaali puudutuksesta jonka sain lopussa ei ollut mitään hyötyä koska se alkoi vaikuttaa vasta kun vauva oli jo syntynyt. Mulla meni siitä koko alakroppa ihan tunnottomaksi enkä päässyt edes suihkuun kävelemään. Pyörätuolilla mut sitten kärrättiin lapsivuodeosastolle ja pissaamaan jouduin sängyssä alusastiaan [:'(][&:] Ja kerran yksi hoitsu vei pyörätuolilla vessaan. Jalat alkoi toimia vasta joskus puolen päivän aikaan. Oli kyllä mukavaa taas saada oma kroppa hallintaan ja kävelykyky takaisin [:)]