Varoitus: tästä tuli pitkä tarina..
Kävin 1.6 äitiyspolilla kontrollissa raskausmyrkytysepäilyn vuoksi. Arvot oli kunnossa, vauva voi hyvin ja sisätutkimuksen jälkeen lääkäri sanoi, että ei se tänään synny. Kohdunkaulaa vielä sentti jäljellä ja auki vain sentille, eikä lapsi ole edes kiinnittynyt. (Edellisen viikon perjantaina toinen lääkäri kertoi vauvan olevan jo tiiviisti lähtökuopissa..) Kipeät, 5 min välein tulevia supistuksia lääkäri piti ennakkoivina ja kipu oli vain lihasperäistä. "Ota paracetamolia" - hän totesi. Kotimatkalla oli tosi hölmö olo. Olin lähes varma, että jäisin sairaalaan synnyttämään kun kipeitä, säännöllisiä ja selkään säteileviä supistuksia on ollut edellisillasta asti..
No - supistukset senkun jatkuivat ja tuskin sain nukutuksi. 2.6 klo 8.30 hampaita pestessä meni lapsivesi. Olin jo ekan lorahduksen jälkeen lähes varma, mistä on kyse, mutta kun istahdin pöntölle ja vettä tuli tosi reilusti lisää, niin soitin siitä vessanpytyltä sitten synnytyssaliin. Käskivät tulla pian, kun siitä vauvan kiinnittymisestä ei voitu olla ihan 100% varmoja. Mies oli töissä viiteen.. Soitin sille sinne, että vedet meni ja anoppi lupasi heittää mut sairaalaan. Oli kyllä jotenkin epätodellinen puhelu! Voin vain kuvitella, miltä miehestä tuntui jatkaa työpäivää sen jälkeen. Sanoin, että ei tarvitse tulla kesken päivän - tässä kestää kuitenkin.
Tulimme sairaalaan, mut laitettiin sydänkäyrälle. Vauva voi hyvin. Kohdunkaula hävinyt ja 2 cm auki. Ja kun he lapsivesitikun (vai mikä sen nimi onkaan, jolla selvitetään, onko vesi lapsivettä vai ei) kanssa olivat ottamassa näytettä, niin vettä purskahti melkein kätilön syliin. Ei sitten tarvittukaan näytettä. Ja mut siirrettiin tarkkailuhuoneeseen. Mieheltä tuli viesti, että hän on tulossa. Oli saanut loppuvuoron vapaaksi.
Klo 13.30 asti supistuksia tuli aina välillä, eivätkä olleet mitenkään kipeitä. Kävin lounaalla, kuuntelin musaa.. Mieskin ehti sairaalaan. Ja sitten ne muuttuikin kipeiksi. Sinnittelin pari tuntia, sitten kysyin kipulääkitystä. Kätilöopiskelija laittoi mulle ammeen valmiiksi. Ja kyllä kai se lämmin vesi vähän helpottikin.. hetkeksi.. Kunnes noin 15 minuutin jälkeen soitin kelloa ja valitin, että nyt en enää yksinkertaisesti kestä! Sisätutkimuksessa sitten todettiin, että on jo 6 cm auki. Ei ihme, että sattui.
Meidät siirrettiin synnytyssaliin. Ja mulle tarjottiin ilokaasua. Itse en muista paljoakaan siitä "ilosta", mutta mies kertoi, että olin kuin överikännissä. Jutut oli sitä luokkaa ja silmät pyöri päässä. Ja sitten tuli todella nopeasti ja todella paha olo! Ja oksu lensi kaaressa. Vauvan sydänäänet lähti laskuun ja paikalle hälytettiin lääkäri ja mut laitettiin sektiovalmiuteen. Lääkärin saliin tullessa sydänäänet oli normalisoituneet. Supistuskivut oli kovia. Ilokaasua en enää saanut. Hengitin vain 100% happea. Sitten tuli helpotus - ehkä maailman paras keksintö - EPIDURAALI!!! [:D] Sen jälkeen tunsin vain hieman mahan pohjassa kun supistus tuli ja meni ja kilpailtiin mieheni kanssa siitä, näkeekö hän supistuksen ensin monitorilta vai tunnenko mä sen.
Pari tuntia meni, sain lisää lääkettä epiduraaliin. Ja sitten meni vielä tunti. Ja sisätutkimuksessa selvisi, että olin edelleenkin vain 6 cm auki. Ja taas lääkäri hälytettiin paikalle. Kätilö oli varma, että mun lantion yläosa on liian ahdas, eikä vauva mahdu siitä. Musta otettiin x-veri ja leikkuriin ilmoitettiin, että kohta sinne saattaa tulla hätäsektioon tapaus. Lääkäri tuli, ultrasi, tutki. Sanoi, että synnyttäjän lantio on ja mahtuu kevyesti tulemaan. Se vaan, että vauva on poikittain, tai siis vinossa pikemminkin. Lääkäri yritti kääntää vauvaa ja sanoi tulevansta myöhemmin katsomaan mua.
Ja taas aikaa vierähti ja epiduraalin vaikutus alkoi loppua. Lääkäriä odotettiin, koska kätilöt eivät enää saaneet antaa lääkettä ilman lupaa. Siinä meinasi taas alkaa sattumaan aika helvetisti! Vihdoin tuli lupa lääkeannokselle. Kipulääkettä en saanut, mutta puudutetta sain. Ja jälleen ultraan ja sisätutkimusta peliin. Olin täysin auki, mutta vauva oli pahasti vinossa. Lääkäri käski ponnistaa vähän ja yritti kääntää samalla vauvaa. Sitten vielä vähän piti ponnistaa.. ja vielä vähän... Kunnes mä tajusin, että hei - mä synnytän NYT! Kukaan ei kertonut sitä mulle, eikä miehelleni. Tuhisin ja puhisin ja työnsin minkä pystyin! Kunnes paine alapäässä yhtäkkiä helpotti ja alkoi kuulua maailman kauneinta itkua! Papu oli syntynyt!!!
Papu sai 9 pistettä. Yksi lähti väristä. Ja oli tosiaan syntynyt aivan vinottain! Onneksi oli pieni, niin mahtui tekemään niin. Lääkäri kertoi jälkeenpäin, että silloin kun hän käski ponnistaa ja kertoi yrittävänsä kääntää vauvaa, hän olisi ihan yhtä hyvin voinut sanoa, että nyt lähdetään hätäsektioon ja heti. Sen vuoksi meille ei ehditty / tajuttu kertoa, että nyt sitä mennään. Mies sai leikata napanuoran ja sitten sain Papun syliin. Ilon kyyneleitä vaan tuli! En ole koskaan tuntenut niin suurta onnea kuin sillä hetkellä!!! Mies lähti kätilön opastuksella pesemään Papua ja mä jäin tärisemään paareille. Ponnistusvaihe kesti 22 minuuttia. Avautumisvaihe taas 10 tuntia.
Nyt ollaan oltu kotona jo muutaman päivän. Olen edelleen sitä mieltä, että Papu on minun täydellinen unelmavauva. Muutenkin sekä raskaudesta, että synnytyksestä jäi niin hyvä mieli, että uskoisin, että kyllä meille lisää lapsia tulee. Mutta keskitytään nyt tähän yhteen.
Voimahaleja kaikille vielä odottaville ja jo synnyttäneille!!! [:D]