Hmmm, mitäköhän tänne uskaltaa kirjoittaa, kun ei ole tarkoitus mitään pelkoa kellekään lietsoa saati mitään liioiteltuja kauhutarinoita kirjoittaa.... :) Eli lopettakaa vaikka lukeminen tähän, jos ette halua kuulla ikävää tosiasiaa siitä, että ei se synnytys kaikilla vaan ole helppo ja nopea... :/
Mulla jotenkin hämärty se synnytys-ajattelu viimeisillä viikoilla. Koko raskauden silloin esikoista venaillessa mietin, että ei se synnytys voi käydä mistään sunnuntaikävelystä, vaan on se aika brutaalia ja kauheaa touhua. En varsinaisesti pelännyt, mutta jännitin kyllä omaa jaksamista ja kivunsietokykyä. No, sitten kaveri meni synnyttämään noin kk ennen minua ja sen jälkeen oli ihan että hän olisi valmis menemään taas, että ei se ollut yhtäääään niin paha kuin mitä sanotaan. Jotenkin sitten aloin ajatella, että no, ei se varmaan olekaan sitten niin kamalaa, että kyllä mäkin siitä sitten selviän ihan piis of keik. Sitten kun se synnytys käynnisty, niin voin kertoa, että mä olin ihan järkyttynyt, että onko tää näin helvetin kauheeta ja että pahenee vaan.
Olen itsekin todella neulakammoinen, mutta niissä synnytyskivuissa sitä neulaa ei edes mieti. Olisin ollut valmis ottamaan vaikka 200 neulaa ja pistosta, kunhan se kipu vain menee pois! :DD Lisäksi mäkin olen kuvitellut, että mulla on todella korkea kivunsietokyky. Onhan noita tatskojakin ja vaikka missä, ja sekään kipu ei ole ollut "niin paha" kuin mitä muut kauhistelevat. Mutta on se synnytyskipu vaan jotain ihan erilaista...
Tällä kertaa aion vaatia jälleen kerran epiduraalit ja kaikki muut mahdolliset kivunlievitteet. Ponnistamiseen aion myös vaatia jotain kivunlievitystä, sillä itsellä se vaihe oli myös yksi kauheimmista, vaikka moni on sanonut, että se on ollut koko synnytyksen kivuttomin ja helpoin vaihe. Että kuulemma supistuksien ja ponnistuksien välissä on pystynyt rennosti juttelemaan miehelle tai kätilölle. Olin kyllä, että WTF, mulla tuntui etteivät ne supistukset lopu juuri ollenkaan ja ne pienet välit supistuksien väleissä kiemurtelin tuskissani, kun se kipu ja paine siellä alakerrassa olivat jotain aivan sietämätöntä... :( Toiveena olisi, että vaikkapa epiduraali vaikuttaisi vielä ponnistusvaiheessakin, mutta en tiedä miten tämä käytäntö oikein menee, kun toisissa sairaaloissa ei epiduraalia enää anneta lopussa ja toisissa on kuulemma annettu... Hmm?
Kotona aion muuten minäkin olla mahdollisimman pitkään, kyllä se koti nimittäin ne sairaalaolot voittaa ihan kaksi-nolla. :) Etenkin kun esikoisen synnytys kesti 19,5 h, niin en usko, että tämäkään on parissa tunnissa ohi. Ikävä kyllä! Pelkopolikäynti tosiaan kutsuu. Toivottavasti siitä olisi jotain apua, eikä se pelko tästä pahenisi. :(