Synnytysajatuksia

mulla onneksi 2 km synnärille ja parkkipaikkoja on rutkasti ja ilmasia.. joten ihan luottavaisesti. tosin synnytykset ollu tosi nopeita joten ihan hyvä ettei tarvii pitkiä matkoja ajella..
 
Kättärillä ei ole mitäön pysäköintilupia, vaan auto pitää jättää "yleiselle paikalle" tai kadunvarteen. Siellä ei ole mittareita, vaan kiekolla pelataan muistaakseni 4h aikaa ainakin niillä muutamilla harvoilla parkkiksen paikoilla. Jatkuva pysäköinninvalvonta, joten sakot tulee kyllä jos on väärällä paikalla tai liian pitkään. Tosin rajoitus taitaa koskea vaan arkipäiviä eikä yöaikaa sentään.

Me kyllä esikoisen aikana löydettiin paikka joka kerta. Oltiin 6vrk sairaalassa ja mies kävi siinä välillä joka päivä jossain ja joutui aina etsimään uuden paikan, mutta joka kerta löytyi. Synnytys käynnistettiin joten silloin ei ollut kiirettä, mutta itsehän voi mennä edeltä ja mies voi tulla paikan löydettyään perästä. Taksi tietenkin stressittömämpi vaihtoehto.

Enempi jännittää itseäni, jos naikkarille joutuukin, siellä pysäköinti on tosi kallista ja paikkoja arkena virka-aikaan todella vaikea löytää. Ne rempat sekoittaa pakkaa vielä entisestään. Tosin, sielläkin (lastenklinikalla) vietettiin esikoisen kanssa pari yötä hänen ollessaan pariviikkoinen ja silloinkin paikka sitten kyllä lähistöltä aina löytyi.
 
Heh, meillä ei taksi oikein ole vaihtoehto kun synnärille on matkaa lähes 70km suuntaansa :P Onneksi täällä on hyvin ilmaisia ja kiekottomia parkkipaikkoja sairaalalla.
Aika hurjaa vauhtia se synnytyskin vaan lähenee! Mulla on nyt jo ihan sellanen olo, että mitä pikemmin tulee ulos niin parempi :D Tietenkään en siis toivo, että syntyy ennenaikaisena, mutta tää olo on vaan niin kamala ja tukala.
 
Itse olen menossa Jorviin, kun se on tossa vieressä. Siellä on vaan nyt massiiviset rempat käynnissä ja toi pysäköintikuvio on mulle ainakin ihan hämärän peitossa. Taksi on ehkä helpoin ja vähinten vaivaa tuottava vaihtoehto.
Tietääkö joku miten niitä perhehuoneita on Jorvissa? Kovasti haluaisin sellaiseen ja mietin mieten todennäköistä sellaisen saaminen on.

Jorvissa on perhehuoneita ja sellaisen saa melkein aina ensisynnyttäjä, jos haluaa. Itselläni vain hyviä kokemuksia sieltä!
 
Täällä yksi esikoista odottava joka hieman jännittää tulevaa synnytystä, eihän siihen ole enää kuin öö noin 14 vkoa. Eniten koko jutussa jännittää kipu, sillä omaan huonon kipukynnyksen. Välillä menkka kivuista ja päänsärystä olen kaksinkerroin. Itse en kuitenkaan haluaisi vahvaa kivunlievitystä, sillä niissä on aina vaarana etteivät nekään onnistu. Esim. epiduraali voi mennä väärään nikama väliin tai spinaaliin. Pahimmassa tapauksessa epiduraali voi kuolla. Ei kuitenkaan ole tarkoitus pelotella, sillä noi vahingot on aika harvinaisia. Leikkuriinkaan en haluaisi, ellei se ole välttämätöntä. Haluaisin puskea läpi ns. luomuna. Mutta sen miten mennään näkee vasta sitte kun ollaan tositoimissa. Onneks meiltä ei ole kuin n. 23 km Taysiin. Ja sieltä pitäis löytyä helpolla parkkipaikka, toivottavasti.
 
Ihanko melko harvinaista kuolla epiduraaliin? Korjaan, 'ei rekisteröityjä tapauksia Suomessa ainakaan viimeisiin pariin vuosikymmeneen', että ei nyt ihan kannata tollasilla pelotella itseään tai muita. Ammattilaiset osaa kyllä tökätä oikeaan kohtaan. Kyllä niitä todellisempiakin pelonaiheita on, mutta niin naurettavalta kuin se kuulostaakin, niin se automatka synnärille on vaarallisimpien joukossa jos riskejä miettii, että silleen. Tietty tollaset lääketieteelliset ongelmat ja hoitovirheet kuulostaa eksoottisemmilta, niin niitä on helpompi pelätä kun arkista autokolaria, vaikka tilastollisesti liikenne on huomattavasti hengenvaarallisempi asia.
 
Ja kannattaa muistaa, että käytetään epiduraalia ja spinaalia muissakin lääketieteellisissä toimenpiteissä, kuin synnytyksissä, joten tosiaan synnytyksen kivun lievitys ei ole kovin eksoottinen muihinkaan toimenpiteisiin verrattuna. Kyllä ne riskit tulee muista komplikaatioista ja sitä varten siellä on hoitohenkilökuntaa seuraamassa tilannetta. :-) Hyvillä mielin vaan kohti vauvan näkemistä. :Heartred
 
Siis ei todellakaan ole tarkoitus pelotella ketään epiduraalin vaaroilla. Ja tosiaan kuoleman tapauksia ei ole ollut hetkeen, mutta se että epiduraali menee väärään nikama väliin ja aiheuttaa esim. keuhkojen ja rintalastan lihasten puuduttamisen on yleistä vaikka onki kokeneita anestesia lääkäreitä. Yleensä virheiden syy on väsymys. Mut anyway tuskin tota matkaakaan synnärille pitää pelätä. Eihän kukaan silloin uskalla lähtee sairaalaan synnyttään kun voi kuolla matkalla. Ja suuremmalla osalla synnytys sujuu hyvin ilman komplikaatioita, eli turha ottaa kuolemisesta itselleen stressiä tai pikku kiviä kenkään. Eikä tosiaan ole tarkoitus pelotella itseä tai muitakaan, joten olen pahoillani jos nyt tällä sain joltakulta yöunet vietyä.
 
Et saanut. :-) yleensä vaan, kun esim. puhuit sektiosta, niin se tehdään epiduraalissa ja yhdistelmäpuudutteissa ja silloin tunnoton alue tulee juuri tuonne ylemmäs. Silloin seurataan nimenomaan hengitystä ja myös muita elimiä jotteivat puudu liikaa. Ystävälläni juuri meni juomavesi väärään kurkkuun kun sektion jälkeen oli turhan puuduksissa ja sekin on todella harvinaista ja huomattiin heti. Osansa siinä tilanteessa oli myös muilla sektioon liittyvillä asioilla joten tuokaan ei ollut pelkästään puudutteen syy. Alatiesynnytyksessä epiduraalimäärä on kohtuullisen pieni ja sitä seurataan eli toista annosta ei edes saa jos avautuminen jo päättynyt. Sitten turvaudutaan vaikka pudendaalipuudutukseen, joka on kyllä onnistuessaan ihan huippu!
 
Piti kysyä aikasemmin jo tätä, et aikooko joku mennä tai pääseekö teijän synnärille tutustuu ennen la? En muista oliko tästä jo puhetta jossain. Täällä meillä pääsee tutustumaan, ajat on joka torstai klo. 15.30 eteenpäin.
 
Kättärille pääsee mut muistaakseni varattava etukäteen ja vasta viikon 30 jälkeen..
 
Esikoista odottaessa kaksi vuotta sitten Kättärille sai varata ajan tutustumiskäynnille vasta kun oli rv 36 tai jotain. :)
 
Täälä jyväskylässä kans pääsee tutustumaan vasta kun on muistaakseni tuo 36 viikkoa täynnä. Aika myöhään mun mielestä.

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Täällä muistaakseni pääsee tutustumaan sitten perhevalmennuksen yhteydessä tai myöhemmillä viikoilla. Itselläni ei ole kovaa hinkua mennä tutustumaan kun olen niin monet kerrat tuolla sairaalassa käynyt pyörimässä. En tosin synnytyssaleissa, mutta osastolla ja sen läheisyydessä kyllä.
 
Täällä on vähän avoimet ovet meiningillä joka torstai mahdollisuus käydä :D puolentunnin kiertokäynti, siinä ei varmasti juurikaan ehdi mitään kysellä. En ole itse vielä käynyt, mutta jospas tässä lähiaikoina pyörähtäisi.
 
Lohjalla pitääkin aika varata tuohon tutustumiseen, taisi olla joka keskiviikko klo 17 tai 18? Ja sinnekkin aikaa varataan vasta n. vko 30 ja n. vko:lle 36 saat ajan
 
Plaah, tänään iski taas vähän pelko pyllyyn kun ajattelin tulevaa synnytystä... Kuukauden päästä on äippäpolilla kontorolli, jossa päätetään yritetäänkö alateitse vai mennäänkö leikkuriin. Jotenkin ahdistaa odottaa niin kauan, kun ei oikein tiedä mihin valmistautuisi. Kyllähän siihen vähän eritavalla joutuu itseään psyykkaamaan ja valmistelemaan, jos joutuukin suunniteltuun sektioon. Lähinnä se palautuminen leikkauksesta stressaa. Ja kyllä mä edelleen kauhistelen sitä alateitse synnyttämistäkin :D kauheeta kun pitää kuukausi tolkulla stressata asiasta, johon ei kuitenkaan voi itse vaikuttaa. Oli synnytystapa mikä hyvänsä, niin kait se menee niin kuin luonto on homman tarkoittanut. Ja ei, toi ajatus ei lohduta yhtään :D
 
Mulla vähän sama ku Maatusella. Istukka edessä alhaalla, osittain kohdunsuun reunan päällä. 1,5 viikon päästä kontrolliultra et onko liikkunu pois eestä. Alakautta tahtoisin päästä synnyttään, mut jos ei oo liikkunu ni sithän se on sektio edessä. Siinä jännittää eniten se oma toipuminen, ku leikkaus on aina leikkaus.
Toistaiseksi rauhallisin mielin odottelen, et mitä ultrassa näkyy. Pääseepähän lisäksi näkemään pikkusta vielä :)
 
Takaisin
Top