Synnytys

No just noin mäkin ajattelin, et kyllä raskauden jälkeen saa käyttää muutenkin. Mitään tommosia sähköimpulssilaitteita ei suositella käytettävän raskaana paitsi sit tota tenssiä lähempänä la:ta.
 
Tänään juteltiin miehen kanssa tulevasta synnytyksestä ja jäätiin pohtimaan, kuinka muut perheet aikoo hoitaa vanhempien lasten hoidot synnytyksen ajan? Ja samalla mietittiin, miten avautuminen tapahtuu kotona, kun lapsi/lapset mahdollisesti näkee todella kipeä äidin kärsimässä useamman tunnin kotosalla..? Kuitenkin varmasti suurella osalla tavoitteena on olla mahdollisimman pitkään kotona.
 
Mun äiti tulee tähän rv 39+jotain ja on viikon. Tavoitteena siis synnyttää sen viikon aikana:wink jos ei sillon tapahdu olen yksin menossa synnärille ja mies on kotona tyttöjen kanssa...
mulla synntykset käynnistyneet (esikkoa lukuun ottamatta) yöllä, toivon että nyt käy kans niin! Mutta jos ei niin sit sitä vaan on lapsille yritettävä jotenkin selittää että äidillä on kaikki hyvin vaikka onkin hiukan kipeä! Yritän olla ressamatta liikaa tästä asiasta... mut toivon tosiaan että vauva syntyy kun äiti on tässä ja lähtö tulee yöllä:wink saahan sitä tietysti toivoa kaikenlaista...
 
Meillä lapset menee mummulaan tai isovanhemmat tulevat tänne jos yöllä tulee lähtö. Asuvat vain parin kilsan päässä. En vielä ole ajatellut mitä sanon lapsille kipujen tultua, voihan olla etteivät huomaakaan.
 
Muokattu viimeksi:
Mua stressaa tosi paljon mitä tehä lapsen kaa. Menee varmaan mummulaan hoitoon, mutta mulla on vähän epäilyksiä sen suhteen. En haluis, että joutus yötä oleen siellä. Ei oo vielä ollu kertaakaan missään yötä.

Paras ois ku synnytys alkas sillain, että mies veis tytön hoitoon mun vanhemmille ja vauva syntys päivän aikana ja mies pääsis yöks kotiin tytön kaa. Mutta tuskin se niin menee ja vaikeeta tulee oleen jokatapauksessa. Missään nimessä en halua kuitenkaan yksin synnyttää, se olis ihan kamalaa, sitä puitais kallonkutistajalla vielä 10 vuodenkin päästä. Sen verran tuon esikoisen synnytyksestä traumatisoiduin, että haluun siihen miehen tueks ihan sata varma.
 
Imme, mä oon miettinyt ihan samaa. Sairaala on tossa kilsan päässä ja mun porukat 5km päässä, mut ne käy töissä. Tän takia toivon, et synnytys tapahtuisi vkonloppuna. Jos tämä on myös perätilassa, niin edes suunniteltu sektio ei onnistunut viimeks, vaan esikoinen syntyi viisi päivää aikaisemmin. Tyttö on mummon kanssa, kuin kotonaan, joten hätäpäivää ei ole, jos menee mummolaan yöks tai mummo tulee tänne yöks. En tiiä, kuinka hyvin saa töistä vapaata sen takia, että tytär synnyttää :D Miehen haluan kyllä ehdottomasti mukaan myös sen takia, että on töissä sairaalassa ja tuntee kaikki.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä molemmat isovanhemmat asuu vartin ajomatkan päässä. Jos lähtö tulee yöllä niin jompi kumpi mummo tulee tänne, jotta aamulla on tuttu ihminen paikalla kun esikoinen herää. Voihan se silti olla ihme juttu mutta yritän olla stressaamatta sitä. Jos olen päivällä esikoisen kanssa kun synnytys alkaa niin hälytän mummot seuraksi vaikka viemään pojan puistoon ja ulkoilemaan. Molemmat mummot ja papat ovat eläkkeellä niin on kyllä onnellinen tilanne. Varmaan sitten sairaalassa olon mummot ja papat hoitaa päivällä ja mies on kotona illat ja yöt jos sairaalassaolo arkena ja kaikki hyvin. Toivottavasti syntyisi perjantaina aamupäivällä :D niin mies olisi viikonlopun vapaalla. Mietin nyt jo miten kova ikävä tulee esikoista sairaalassa olkessa, mutta yritän olla stressaamatta. Neuvolassakin "lohdutti" sanomalla että se aika onkin tarkoitettu siihen että luon äitisuhdetta vauvaan, ja niinhän se on :Heartred meillä on sairaalassa uutuutena perhepesähuoneet joihin pääsee myös esikoinen puolison lisäksi mukaan, mutta se vois olla liian stressaava tilanne ja säätämistä taaperon kanssa...
 
Mun vanhemmat on hälytystilassa silloin, riippuen vuorokauden ajasta joko tulevat tänne tai hakevat lapset. Jos sattuisi, että he olisivat juuri silloin estyneet jostain syystä niin sitten mun isoveli.
Toinen ku syntyi niin mun lapsivedet sattu menee just sillee, että mun vanhemmat oli kylässä. Ne nappasi sitten esikoisen yökylään ja mies haki sieltä kotiin seuraavana päivänä.
Mä luulen itse, että kestän sen kivun ihan hyvin sen ajan kun lapset on kotona. Ovathan ne nähneet, että mulla on särkenyt kovasti päätä tai selkääkin.
Ja viime vuonna olin tosi kipeä kun sairastin keuhkokuumeen ja aivokalvontulehduksen ja makasin sairaalassakin melkein viikon. Eli en ehkä ala lapsille yksityiskohtaisesti kertoo, että kuinka paljon sattuu vaan saattaisi sanoa vaan että äitiin vähän nyt sattuu mutta ei tässä hätää ole. Meillä lapset tietää kyllä, että välillä on niin kipeä että tarvii vähän aikaa olla sairaalassa mutta se ei haittaa. Olen kertonut jo, että kun vauva syntyy niin äiti ja vauva on vähän aika sairaalassa ja sitten saavat tulla meitä sinne katsomaan kunnes ollaan varmoja että vauvalla on kaikki hyvin ja tullaan kotiin. Olen jo myös kertonut neuvola ja sairaala käynneistä että äitin täytyy käydä niissä jotta tiedetään että vauvalla on kaikki hyvin. Esikoinen yleensä kysyykin sen jälkeen, että oliko vauvalla kaikki hyvin.
 
Mulla on myös vanhemmat eläkkeellä mutta asuvat 200km päässä. Ovat kyllä hälytysvalmiudessa ja tulevat hoitamaan lasta kun ehtivät. Jos sattuu tulemaan kiire niin mies vie mut sairaalaan ja sitten vie lapsen kaverille tai sitten jää lapsen kanssa, riippuu viikonpäivästä ja kellonajasta. Mies aloittaa isyysloman lasketusta, jos vauva tulee etuajassa niin saa jäädä töistä lomalle.

Eniten jotenkin ahdistaa jos mun vanhemmat ehtii tänne paljon ennen kuin on aika lähteä sairaalaan. Ne on jotenkin semmoisia että en haluaisi heidän edessään kärvistellä, olisi jotenkin epämukavaa kun ei muutenkaan näytetä tunteita sen ihmeemmin. Lapsen tai miehen nähden ei mitään ongelmaa.
 
Meillä vasta aineen takia tää käynnistetään laskettuna päivänä ellei sit itsestään lähde syntymään. On kolmas mulle ja kummatkin mun tytöt on käynnistetty ( eka raskaus myrkytys epäily) ja (toinen vasta aineen takia)
Joten todennäköisesti yritän jos mun äiti pystyisi tyttöjä hoitaa silloin lasketun ajan tietämillä, hänkin kyllä työelämässä ja puolen tunnin ajomatkan päässä.
Itsellä kyllä olo että tämäkin joudutaan käynnistää.
 
Meillä on tosiaan onneksi hoitajaksi lupautunut mun äiti, mutta hän asustaa 100 kilometrin päässä eikä omista autoa (tai edes halua ajaa autolla). Nyt ton hemmetin taksiuudistuksen takia syrjemmille seuduille ei voida enää luvata taksipäivystystä ja hinnatkin pitää sovitella. Meidän tuurilla, jos lähtö tulee yöllä ja mummon pitää soittaa yöllä taksi, niin taksia joutuu odottamaan ensin kolme tuntia, siihen päälle tunnin ajomatka ja vielä se taksi maksaa varmaan 500 euroa, kun voivat hinnoitella sen periaatteessa miten vaan.

Ajattelin soitella elokuussa paikalliseen taksifirmaan ja kysyä osaako he arvioida matkan hintaa ja reagointiaikaa tuollaisessa tilanteessa. Jos synnytys käynnistyy yöllä niin mieskään ei voi oikein lähteä hakemaan mummoa koska esikoinen jäisi joko minun kanssa eikä toista tohdi oikein herättääkkään. Varana ajattelin kysyä isältäni, että jos lähtö tulee yöllä, niin pääsisikö hän joko tuomaan äitini tänne tai vaihtoehtoisesti tulisi tänne odottelemaan äitiäni miehen ja minun ollessa sairaalassa.

Yksin voin toki mennä synnärille siksi aikaa että hoitajat saadaan paikalle, mutta haluan kyllä mieheni sinne tukemaan.
 
Mä en ole juurikaan tätä ajatellut. Kun ei vielä mitään tietoa minkälainen synnytys edessä. Tässä kun on monta tekijää miksi käynnistys, sektio tai luonnollinen käynnistyminen ovat kaikki yhtä todennäköistä.
Oma äitini asuu lähellä ja on eläkkeellä. Miehen vanhemmat myös eläkkeellä ja asuvat lähellä, elleivät ole mökillä. Niistä olen miettinyt hoitajaa. Ja muuten sitten mies hoitaa lapset. Mulle ei olisi mikään ongelma olla synnyttämässä yksin, mutta miehen takia toivoisin hänen olevan läsnä neljännenkin lapsensa syntymän hetkellä :Heartred
 
Kun ei vielä tiedä miten synnytys menee, käynnistetäänkö vai ei.
Mutta jos käynnistyy itsestään se tarkoittaa kahden tunnin ajomatkaa sairaalaan, joten esikoinen kyytiin ja ajetaan ensin minut sairaalaan ja mies vie tytön minun äidille hoitoon ja tulee sairaalalle sitten perässä.
Muuten viedään tyttö ensin ja sitten sairaalalle.
Voi toki olla että menen jo valmiiksi ennen laskettua-aikaa äidille kylään, niin olisi hieman lähempänä odottelemassa[emoji16]
 
Neuvolassa taas muistuttelivat että alkaa olla aika kirjata synnytystoivelistaa ipanaan. Viimeksi kirjoitin myös paperille perusteellisemman listan mutta se jäi laukkuun ja ipanasta lyhyempi lista kävi kyllä jokaisen kätilön luettavana eli siihen luotan.

Mitä olette ajatelleet laittaa toivelistalle?

Itse olen kaavaillut ainakin ammetta ynnä muita lääkkeettömiä menetelmiä ensisijaisesti, ei oksitosiinia missään vaiheessa jos mahdollista (tässä vaiheessa viimeksi taivuin epiduraaliin kun meni niin tuskaiseksi), en synnytä puoli istuvassa asennossa (jakkaraa olisi kiva kokeilla jos on voimia), napanuoran loppuun asti sykkiminen ennen leikkausta ja lapsi heti rinnalle, mahdollisesti polikliininen synnytys tai edes potilashotelli jos kaikki ok, ja että mies pidetään kärryillä koko ajan (kielimuuri). Mitähän vielä keksisi?
 
Tips, meillä oli edellisen kerran listalla myös toive, että mahdollinen lisämaito annettaisiin esim. hörpyttämällä tai piikittömällä ruiskulla. Siltikin yksi osaston hoitaja jätti aina ruiskun/kupin tuomatta ja aina muljautti silmiään, kun pyydettiin ruiskua/kuppia lisämaidon antoa varten. Jos mies ei olisi ollut lapsivuodeosastolla niin varmaan olisin vaan nakannut lisämaidot tuttipullolla suuhun, kun yksinkertaisesti kyllästytti aina kysyä samaa asiaa. Tällä kertaa mietin, että käyn apteekista ostamassa omat steriilit ruiskut mukaan niin käytän niitä sitten, jos ei edelleenkään ala lääkemittakuppeja tai ruiskuja (niitä neulattomia siis) tulemaan helposti.

Edit. Ja toki ymmärrän, että jos esim hoitohenkilökunta antaa lisämaidon esim minun siihen ollessa kykenemätön, niin silloin vielä ymmärrän jotenkin sen tuttipullon, mutta osastolla ollessa mulla ei ole muuta kuin aikaa, niin voin hyvin antaa lisämaidon hieman hitaammalla tavalla.
 
Jännä, että jollekin on yritetty antaa lisämaitoa pullolla... Tayssissa sai tapella sen lisämaidon saannista ja olivat tosi tarkkoja, että ruiskulla tai hörpyllä annetaan. Kertispullojakin siä oli, mut ne aina takavarikoi sen tutin, etten vaa käyttäis sitä :grin se siis hotellin puolella, sairaalan puolella ei suostuttu maitoo antaa ollenkaan...
 
Jorvissa kyllä antavat mukisematta pullot jos semmosta pyytää ja olen kyllä pyytänyt kun kammoksun hörppyyttämistä! Pelottaa että hukutan vauvan o.O
 
Mulla toiveissa on, että ehdin sairaalaan ennenkuin vauva on sylissä :D
Sekä otetaan huomioon ensimmäisen synnytykseni jälkeiset tapahtumat ja ne otetaan huomioon samallalailla jo synnytyssalissa kuin tokankin kohdalla (ekan kohdalla 8h synnytyksen jälkeen kohtu heitti veret pihalle ja meinasi minulle käydä huonosti, sitten todettiinkin ettei vereni hyydy normaalisti).
Toivoin myös, että jos lisämaitoa annetaan niin se on luovutettava äidinmaidossa, ei korviketta. Antotapa on mulle ihan se ja sama :) Myös pikainen kotiutuminen mutta tulen taatusti olemaan vähintään 3 päivää radin ja veriongelmani takia.
 
Me juteltiin noista synnytys toiveista neuvolan tädin kanssa ja mä haluaisin ainakin että tällä kertaa mulla ei ois opiskelijaa kopeloimassa, koska mulla kaikenlainen sörkkiminen tonne alas tekee kipeää ja kaikki ne tehtiin aina kaks kertaa. Sit toinen toivomus että jos kaikki menee hyvin, niin vauva laitetaan mun mahalle , josta hän saa itse ryömiä tissille. Ainaki nää tuli ekaksi mieleen:rolleyes:
 
Takaisin
Top