Synnytys

Mua kans vahvemmat lääkkeet inhottaa, kun migreeniin syönyt jos jotain lääkettä ja lähes kaikista sivuoireet itse migreeniä pahempia. Kramppeja, pahoinvointi, pään sumentuminen, paniikki jne joten yritän pärjätä ilman lääkkeitä ja lääkkeet sitten käyttöön, jos näyttää ettei ilman niiden apua saa lasta pihalle :) Enkä pelkää synnytystä sinällään, eniten pelottaa se vessassa käynti, jos tikkejä laitetaan, kestän kirvelyä paljon huonommin kuin kipua :)
 
Onkohan kellään muuten kokemusta TENS-laitteesta synnytyksessä? Hiljalleen olen alkanut miettiä että olisiko se hankkimisen arvoinen tuote...

Itse käytin pitkässä synnytyksessä ensimmäiset 36 tuntia Tenssiä ja todellakin aivan huikea apu! Ehdottomasti kannattaa kokeilla. Meillä ei ollut omaa Tenssiä, mutta sairaalassa oli ko. härpäke vapaana, niin sain otettua sen käyttöön siellä. Toki jos synnytys käynnistyy mukavasti kotona, niinnö silloinhan olisi kiva, jos jo kotona supistuskipua voitaisiin helpottaa Tenssillä. Monet paikat vuokraa Tenssiä ja toki ainahan sen voi ostaa myös omaksi kotiin :) mutta siis suosittelen!!
 
Pitääpä kysellä neuvolassa josko olis joku paikka mistä TENS vekottimen vois vuokrata... mahtaakohan Espoon sairaalassa olla semmosta?
Tietääkö joku paljo se kustantaa ja käykö se kans esim hartia jumien hoitoon?
 
Mua kans vahvemmat lääkkeet inhottaa, kun migreeniin syönyt jos jotain lääkettä ja lähes kaikista sivuoireet itse migreeniä pahempia. Kramppeja, pahoinvointi, pään sumentuminen, paniikki jne joten yritän pärjätä ilman lääkkeitä ja lääkkeet sitten käyttöön, jos näyttää ettei ilman niiden apua saa lasta pihalle :) Enkä pelkää synnytystä sinällään, eniten pelottaa se vessassa käynti, jos tikkejä laitetaan, kestän kirvelyä paljon huonommin kuin kipua :)

Toi kirvely on kyllä tosi inhaa. Täytyy vain samalla suihkutella kun vessassa käy niin jonkin verran auttaa jos tikkejä tulee. Ja pitää suoli löysänä ettei vaan tartte ponnistella isomman hädän kanssa. Mä pyysin synnärillä Levolacia jo ennalta ehkäisevästi pariin kertaan ettei vaan tartte taistella tuon vessa asian kanssa :bored:
 
Epäilen, että suurimmassa osassa synnäreistä löytyy ainakin parit TENSsit. Arvon, vuokraanko itselleni jostain sen vai toivon A) pärjääväni kotona pitkään ilman sitä ja B) saavani TENSsin sairaalassa/siellä on TENS vapaana :D
 
Kurkkasin nopsaan, mistä Äippä x5 voisi TENSsiä vuokralle. Alla pari paikkaa:

katiloporvoo.fi (Sipoo/Porvoo)
rebozo.fi (Porvoo)
doules.fi (pk-seutu)
viekku.fi (Hki)
Perhe-Arte (Hki ja Lahti)
 
Mulla oli ekassa synnytyksessä toiveena olla mahdollisimman pitkään ilman lääkkeitä, mut jos kipu käy hallitsemattomaks, niin sit kaikki keinot käyttöön. Ilman lääkkeitä pärjäsin sen 9 tuntia, kun pääsin ammeeseen. Vesi lievitti mulla kipua riittävästi. Ammeseen pääsyä toivon siis taas. Varsinainen ponnistus piti kuitenkin hoitaa jakkaralla, kun vauvan sydänäänet heikkeni ja avosuisesta tarjonnasta johtuen ponnistus pitkittyi. Sillä jakkaralla pysyminen oli kamalaa, ois kyllä tarvinnu harjotusta.
 
Arvele, saitko vauvan kuitenkin ponnistettua ulos ja paikat aukenivat, vaikka vauvan tarjonta oli avosuinen? Vai tarvittiinko avuksi imukuppia?
 
Menin ja vuokrasin Tensin lasketun ajan tienoille, katsotaan miten toimii. Tampereella ainakin Aktiivinen synnytys ja Napapiiri vuokraavat noita.
 
Minä täällä mietiskelen tätä TENS asiaa:D mahtaakohan sitä saada käyttää raskauden aikana muutenkin selkävaivoihin? Iskias/hartia jumit... Kattelin meinaan että uutena olis semmosta 100€ luokkaa ja mulla muutenkin kroonisen jumissa hartiat (miksiköhän :wink ) nii vois sit käyttää synnytyksen jälkeenkin! Painun tästä googelin ihmeelliseen maailmaan ?:wink
 
Mua kans vahvemmat lääkkeet inhottaa, kun migreeniin syönyt jos jotain lääkettä ja lähes kaikista sivuoireet itse migreeniä pahempia. Kramppeja, pahoinvointi, pään sumentuminen, paniikki jne joten yritän pärjätä ilman lääkkeitä ja lääkkeet sitten käyttöön, jos näyttää ettei ilman niiden apua saa lasta pihalle :) Enkä pelkää synnytystä sinällään, eniten pelottaa se vessassa käynti, jos tikkejä laitetaan, kestän kirvelyä paljon huonommin kuin kipua :)
Mä käytin käsisuihkua vessakäynneillä varmaan kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen ihan varmuuden vuoksi. Ikinä ei kirvellyt ja mulla leikattiin eppari joka itsessään oli kyllä arka ja särki. Tuo levolac on muuten hyvä vinkki heti synnytyksen jälkeen :wink
 
Mä kysyin neuvolassa tenssin käytöstä ennen synnytystä. Sanoi, että se raskausajan tens on eri kun niihin peruslihasjumeihin. Ja senkin sanoi, että ei saa käyttää ennen raskausviikkoa 38. Totesi kyllä, että ulkomailla niitä käytetään raskaana olevillakin naisilla eli ei ehkä mitään aiheuta, mutta suomessa siis tämä ohjeistus, ainakin meidän neuvolas. Mietin meinaa, että oisin itekin ostanu jo nyt ja noita lihasjumeja hoitanut, mutta ei sit ollutkaan niin helppoa...
 
Mitenkä ne laitteet sit eroaa toisistaan? Taas oppii jotain uutta kun en edes tiennyt että on olemassa raskausajalle oma vempaimensa ja sit ”normi oloon” omansa:eek:
 
Mä mietin ihan samaa, että miten ne eroaa ja miten ne erottaa? En siis sen enempää sit aiheeseen perehtynyt sen neuvola keskustelun jälkeen, tyhmänä luulin, että sama laite kävis kumpaankin. Täytyy varmaan googlailla vielä ite. Kun vois sen ostaa, jos voi käyttää myöhemmin lihasjumeille, mut ei viittis yli satkua laittaa pelkkään synnytykseen varsinkin, jos siitä ei ehkä oo ees apua...
 
Olisko vaan taktinen myyntikikka, ettei muka soveltuisi. En oo moisesta ennen kuullut
 
Jotenkin mun maalaisaivot sanoisi, että se mikä sopii synnytykseen sopisi myös normaaliin käyttöön raskauden jälkeen. Raskausajasta en toki osaa sanoa...

Tai voisiko niissä synnytykseen tarkoitetuissa TENS-laitteissa olla suht isot lätkät verrattuna muuhun käyttöön? Tai siis synnytyksessä ne lätkät yleensä laitetaan joko selkään tai reisille niin jos haluaa normaalissa käytössä vaikka tenssailla hartiasärkyä, niin olisiko ne lätkät sellaiseen sitten turhan isot..?
 
Laitoin viestiä koskien sitä Elle TENS laitetta myyvälle taholle. Kyselin että koska voi aloittaa käytön ja soveltuuko raskauden jälkeen käytettäväksi tämmösen vastauksen sain. Sitä elle TENS vempainta vissiinkin vuokraa lähes kaikki tahot, ainakin näin olin kattovinani:)
”Käyttöohjeessa lukee, että käytön saa aloittaa vasta raskausviikolla 37. Voin toki tarkistaa valmistajalta, saako käyttää esimerkiksi hartioissa aikaisemmin. Synnytyksen jälkeen Elle Tensiä voi käyttää hyvin erilaisiin kiputiloihin. Suosittelisin sinulle kuitenkin tuota Elle Tens Plus-laitetta, koska siinä on synnytyskipu-ohjelman lisäksi ohjelma lihaskipuun sekä lantiopohjanlihasten harjoittamiseen (myös vagina-anturi). Tuon vagina-anturin käytön saa aloittaa kolme kuukautta synnytyksen jälkeen, mielellään vasta kun jälkitarkastus on tehty.

Palaan asiaan kun saan valmistajalta lisäinfoa tuohon issiakseen liittyen.”

Palaan astialle jahka saan lisää infoa:wink
 
Takaisin
Top