Synnytys

Ei ole mukavampia kuin sairaalan Ai niin seksikkäät verkko pökät:D mut tosiaan elmu ei missään nimessä stringejä ennenku jälkivuoto on KOKONAAN loppunut! Paikat tulee olemaan niin arat ja helposti tulehtuvat että et kyl halua mitään kohtu tms tulehdusta!
 
Riina Hui miten jännää:eek: mikä siellä tilanne? Nytkö tää jo alkaa, mahtavaa:D
 
Riina, jännää!!! Paljon tsemppiä! Tule sitten kertomaan vauvauutiset, kun jaksat :)

Ja joo todellakin käytän niitä sairaalan alushousuja. Ne on ihan maailman parhautta. Nappaan jotain omia vaatteita varmasti mukaam, mutta alussa aion hiihdellä siinä sairaalan koltussa :)
 
Mä en todellakaan ole päästämässä miestä yöksi kotiin vaan olen marssimassa potilashotelliin - oon ihan pulassa jos vointi ei sitä mahdollistakaan. Tuntuisi hassulta olla ilman miestä, onhan se senkin vauva, ja esikoinen on isovanhempien kanssa. Hotellissa on myös omat kamat käytössä, siksi ne pakkaan. Ja me saatiin jättää laukku synnärin lokeroon josta mies sitten haki sen. Kaukalo oli jo autossa valmiina. Periaatteessa siinä menisi se 5min kun laukun pakkaa mutta kun ei koskaan tiedä kuinka kiire tulee. Tossa tuo laukku on puolivalmiina, en ajatellu viimeistellä kuin vasta rv 39 (eli vajaan parin viikon päästä!!!)

Tässä tulikin puheeksi yksi asia, joka on vaivannut mua jo jonkin aikaa. Siis kun mun mies on varmasti todella osallistuva ja huolehtiva isä, uskon, ja ihan tasavertaisina vanhempina ajateltiin tätä lasta kasvattaa. Mutta hän on pitänyt jo kaikki kesälomansa (koska haluttiin kuitenkin yhteistä lomaa ennen vauvan syntymää, eikä miehen työpaikalla pomon mukaan ole ollut tapana pitää lomia kahdessa erässä, ilmeisesti koska vaikeuttaisi muiden lomia), ja vauvan syntymän jälkeen hän aikoo pitää isyyslomaa kaksi viikkoa ja säästää yhden viikon pidettäväksi esim. joulun aikaan.

Mies on koko ajan ajatellut niin, että aloittaa isyyslomansa siinä vaiheessa, kun me päästään vauvan kanssa kotiin. Siis jotta saisi olla kotona meidän kanssa mahdollisimman monta päivää. Ja nyt mua vaivaa tää asia todella paljon ja jotenkin tasa-arvonäkökulmasta häiritsee, että mun mies aikoo vaan jatkaa elämäänsä ja käydä normaalisti töissä pari päivää, vaikka saa ensimmäisen lapsensa :sad001 Saako kukaan tästä harmituksesta kiinni? Me on toki puhuttu tästä ja oon kertonut harmitukseni, mutta mies vain harmitteli, että minkäs teet kun Suomessa isyysloma nyt vain on niin surkean lyhyt.

Mies on siis tavallaan ajatellut asiat tosi loogisesti ja järkevästi (onhan sekin kiva, että joulun aikaan on vähän pidempi yhteinen loma), mutta mua surettaa, että mun pitää pärjätä yksin vauvan kanssa jo sairaalassa ja sitten kotona heti kahden viikon jälkeen... Ja miten heikko suhde isälle ja vauvalle sitten tulee. Kuten Tips sanoi, onhan se senkin vauva! Ärsyttäiskö tää ketään muuta vai vippaako mulla vain hormonit pahasti? :D
 
Meillä mies on joka kerta jäänyt isyyslomalle heti kun vauva syntynyt. Käynyt sitten pari tuntia päivässä synnärillä kattomassa miten jaksellaan ja sitten ollut isompien kanssa kotona muuten. Ja aina pystynyt olemaan vaan sen kaksi viikkoa. Jos työnantaja lupaa, niin oli puhetta että pitäisi tällä kertaa vielä viikon loppuvuodesta.
 
Hei jos se on teidän eka lapsi niin todellakin pitää jäädä jo sairaalaan vapaalle. Siis sä et pysty välttis ees kunnolla liikkumaan jos pitää leikkaa eppari esim. Sua luultavasti jälkisupistaa, ehkä väsyttää niin on hyvä et siin on se toinen ihminen vaihtamassa vaipan yms. Ja se et pääset suihkuun rauhassa ja vessaan kun koko ajan valuu verta, niin on kivempi että mies kattoo vauvaa ja pääset syömään rauhassa. Pakko sanoo mut en ikinä antais anteeks jos mun mies ei ois ollu ekan kohdalla sairaalassa jo vapaalla. Sitä mieltä on ahven!!
 
Mua varmaan ärsyttäisi, ymmärrän Tiutiutiu sua täysin! Onhan ne ekat päivät kuitenkin aika huikeita, etenkin kun ensimmäinen lapsi kyseessä, sairaalassa oppii hoidosta ja siellä voi vielä kysellä jos tuntuu epävarmalta. Mies juuri eilen muisteli ekoja hetkiä kahden kesken meidän esikoisen kanssa kun potilashotellissa kävin yksin lounaalla. Se oli sitä bondaamista ihan kahdestaan ilman että äiti tarkkailee toisesta huoneesta ja tosiaan haluaa kokea sen uudestaan tämän toisen kanssa.

Onhan noi isyyslomat aika tynkiä kun 18 pv saa pitää äidin kanssa. Muistakaa kuitenkin että sen 18pv voi pitää neljässä osassa eli esim ma-pe x3 on jo kolme viikkoa eikä kuluta lauantaita (=15pv).

Toisaalta jos lomailu pidempään ei ole mahdollista niin en kyllä stressaisi isä-vauva -suhteen muodostumisesta, kyllä se ehtii muodostua ihan hyvin vaikka kävisikin töissä, etenkin jos on osallistuva isä.

Meidän miehellä on hyvä tilanne kun saa jäädä vapaalle heti kun muksu syntyy ja on sitten sen 18 arkipäivää (neljässä jaksossa) kotona minkä lisäksi saattaa jäädä vielä pidemmäksi aikaa ihan lomalle/ylityövapaalle tai sitten tekee syksyn 3-4 päiväistä viikkoa tms. Puolensa joka työssä, pitää muistaa kun tälläkin viikolla on reissussa ti-to/pe... :)
 
Mm, ja toki pitää sen verran lisätä, että tietysti mies olis sitten varmasti heti töiden jälkeen tulossa sairaalalle meidän kanssa hengaamaan illaksi. Mun mies tekee ihan 8-16 arkityöaikaa, tai no, saa tarvittaessa lähteä jo kahden jälkeen liukumaan. Koti, työpaikka ja sairaala ovat kaikki ehkä viiden minuutin pyörämatkan päässä toisistaan. Mutta äh, silti mua ottaa päähän! Just tuo mitä Ahven sanoi, että kuinka toimintakykyinen sitä ees itte sitten on. Ja Tipsin mainitsema lapsen kanssa bondailu :Heartred

En tiä. Voi kun tää lapsi syntyis perjantaipäivänä, niin voitais ihan hyvin jäädä koko viikonlopuksi perhehuoneeseen. :rolleyes:
 
Hei nyt itsevarmuutta peliin :happy:! Mun miehellä ei ole mahdollisuutta jäädä kotiin, ei nyt eikä esikoisen kohdalla. Kaikesta selviää, nou hätä :happy:
 
Mä ymmärrän tiutiutiu teitä molempia. Ekassa oli oikeasti onni että mies jäi pappikselle viikoksi kun vauva syntyi, koska ekat pyllypesut sektion jälkeen olisi ollut aivan kamalia. Toisaalta se viikko meni kokonaan sairaalassa ja kun kotiuduttiin, niin mies meni heti töihin. Siinä olisi ollut kiva saada kotonakin se toisen tuki ja turva, kun apuna ei ollut ketään. Muut vapaat mies piti juuri jouluna ja muiden pyhien ohessa. Tiutiutiun mies ajattelee siis hyvin loogisesti, mutta kyllähän se ensimmäisen vauvan saanti on aika mullistavaa ja sairaalassa olisi varmasti helpompi hoidella äidin itseäänkin, kun siellä olisi suihkun ja ruokailun aikana se toinenkin vanhempi. Toivottavasti Tiutiutiu pääsette yhteisymmärrykseen asiasta. Isä-vauvasuhteen puolesta en kuitenkaan olisi huolissani, koska se kyllä rakentuu ajan saatossa :)
 
Kun esikoisemme syntyi, niin mieheni jäi heti isyyslomalle. Perhehuoneessa emme olleet, mutta hän oli kanssamme sairaalassa päivisin koko sen ajan kun siellä vain sai vieraat olla (olisiko ollut klo 12-18?). Oli ihanaa, kun mies köllötteli vauvan kanssa sängyssä ihokontaktissa ja itse pääsin rauhassa vessaan/suihkuun/syömään. Mies myös pääsi heti opettelemaan vauvan hoitoa kätilöiden opastuksella. Suosittelen siis myös esikoisen kohdalla olemaan mahdollisimman paljon mukana osastolla ja auttamaan äitiä vauvan hoidossa! Nytkin mies jää heti vauvan synnyttyä isyyslomalle mutta ei varmasti voi olla yhtä tiiviisti osastolla, koska esikoinenkin pitää hoitaa.
 
Voi kun tää lapsi syntyis perjantaipäivänä, niin voitais ihan hyvin jäädä koko viikonlopuksi perhehuoneeseen. :rolleyes:

Mä olen käynyt vakavan keskustelun vauvan kanssa että perjantaina saa lähteä tulemaan ja syntyä viikonlopun aikana. Esikoinen syntyi pe iltana ja sunnuntaina päästiin kotiin. Tämän la olisi perjantaina (reilun 2 viikon päästä) eli mahdollisuuksia on :D
 
Elokuisista huutelen ja voin kertoa, että meidän vauva päätti syntyä 3 vkoa ennen la jolloin hänen isänsä oli työmatkalla. Eli ei ollut mahdollisuutta osallistua synnytykseen saatika olla yhtään sairaalassa. Oltiin päästy jo kotiin kun hän tuli reissusta ja hengissä ollaan kaikki edelleen ja voidaan erittäin hyvin. Ja ei olisi auttanut vaikka kuinka olisin mieleni pahoittanut tai stressannut niin ei asia olisi miksikään muuttunut.
Eli ei kannata ottaa turhaa stressiä tuollaisesta asiasta...varmasti pärjäätte hyvin ja onhan se kiva et kotona on sitten apuna, sairaalassa kun voi pyytää hoitajilta apua jos tarvitsee.
No tää oli mun kokemus ja mielipide ja kannattaa olla avoimin mielin ja juuri itsevarma et pärjää!
 
Tirppi tyttö syntyi vesien menosta 7h kuluttua mitoin 2880g ja 48cm, vauhdikas synnytys takana. Ekat sentit oli hidasta ja 4-10cm meni vajaan 1,5h sisään. Epiduraali ehdittiin laittamaan ja heti seuraavalla supistuksella tunsin ponnistuksen tarpeen. Puudute ilmeisesti rentoutti niin että sentit vaan hujahti.
 
Takaisin
Top