Synnytys

Hei nyt itsevarmuutta peliin :happy:! Mun miehellä ei ole mahdollisuutta jäädä kotiin, ei nyt eikä esikoisen kohdalla. Kaikesta selviää, nou hätä :happy:
Kyllä sitä varmaan pärjää (paitsi mietityttää just se sairaalassa yksin olo - ehtiikö hoitajat oikeasti auttamaan niin paljon kuin olis tarve?), mutta kuten Imme sanoi, mies ajattelee tän asian jotenkin järjellä ja itse niin tunteella. Että harmittaa, jos mies ei pääse näkemään kaikkia pienokaisen ensihetkiä!

Esikoisen kohdalla toivoin, että isä jää isyyslomalle vasta kun päästään sairaalasta. Sitä kun ei tiedä kauan siellä hurahtaa. Mulla meni siellä melkein viikko ja siihen aikaa isyyslomalle oli vain kaks viikkoa eli aika kurjaa olis ollut olla kotona yhdessä vain viikko. Koin että kyllä mä siellä sairaalassa hoitohenkilökunnan kanssa selviän päivät, isä tuli iltaisin katsomaan ja jäi sitten kotiin kahdeksi viikoksi kun tuli hakee meidät kotiin. Toki siinä oli myös vkl jolloin töitä ei ollut niin oli sairaalalla mutta ei silti koko päivää.

Nyt kolmannen kohdalla mies pitää suoraa sen kolme viikkoa ja aloittaa heti kun synnytys alkaa, se on vähän pakko koska jonkun on hoidettava ekaluokkalaisen kouluun meno ja ei tota viis veetäkään voi yksin jättää. Joten mies hoitaa täällä kotona muut lapset ja käy niiden kanssa sairaalassa meitä moikkaamassa mutta tälläkään kertaa ei jää sinne hengailee koska ei noin ipanat viihdy siel pienes sängyn nurkkauksessa koko päivää. Toivonkin pikaista kotiutumista.

Onnea Riina! :Heartbigred

Tiutiutiu mä suosittelen esikoisen kohdalla että isä voisi heti jäädä isyysvapaille niin pääsee heti hommaan mukaan ja ei tosiaan missaa ensihetkiä. Mutta jos sairaalasta ei saa perhehuonetta niin silloin ehkä hankalampaa ja jäisi vasta kotiutuessa. Suhde vauvaan kyllä muodostuu kunhan äitikin muistaa antaa sille tilaa :Heartred hienosti sun mies kuitenkin miettinyt asiaa perheen kannalta. Ja jos päädytte siihen että sä oot aluksi vauvan kanssa yksin sairaalassa niin ota se siltä kannalta että luot äiti-vauvasuhdetta ensin rauhassa ja sitten pääset kotona hieman "opastamaan" isin alkuun. Kuitenkin hänkin lyhyen välimatkan ansiosta pääsee illat osallistumaan sairaalassa niin sekin on jo jotain.

Hei onkse niin että se 18 pv minkä voi olla äidin kanssa yhtäaikaa on ma-pe? Eli la ei lasketa joten käytännössä vapaat on 3,5 viikkoa...

Meillä mies on jäänyt heti synnytyksestä lomalle! Myös esikoisen kohdalla...
Mut ymmärrän tiutiutiu sun miestä paremmin kun hyvin ja musta aina fiksusti ajateltu sun mieheltä että jää kotiin kun te pääsette sairaalasta pois! Kyllä kätilöt auttaa jos sulla tarvetta on ja jos sun mies kuitenkin voi paripäivää ajella koti-työ-sairaala väliä niin onko tuolla niin väliä...
Vauvan ensihetket koostuu lähinnä nukkumisesta että ei siinä paljoa missaa;)
Jos meillä ei ole ketään lastenhoito apuna kun mun pitää lähteä niin mies ei pääse synnytykseen mukaan eikä kyllä sairaalassakaan tule paljoa hengailemaan kun ei nää muksut siellä kauaa jaksa olla kuitenkan;) onpa sit kotona apuna:)

Siihen isyysvapaan 18 pv lasketaan lauantait. Eli kolme viikkoa saa olla. Ellei sitten ollut niissä osissa niinkun joku täällä sanoi,mutta siinä pitänee sit välissä olla töissä kai? En tiedä varmaksi, kun meillä mies piti esikoisesta sen kolme viikkoa heti syntymästä yhtä putkeen. Ja niin pitää nytkin kun sen täytyy sitten esikoista hoitaa mun sairaalassa olon ajan.

Ihanaa Riina, onnea! <3 Hihi, hän syntyi täsmälleen samoissa mitoissa kuin esikoisemmekin. :) Voih, saisipa itsekin jo pienokaisen syliin.

Isyysvapaan ekat 18 pv saa pitää neljässä osassa eli niitä voi hakea tyyliin ma-pe x3 + ma-ke ja ihan putkeen. Loput päivät saa pitää max kahdessa osassa eli sinne on sitten pakko laskea mukaan lauantait. Esim viimeksi isi piti loput päivät kun itse olin lomalla töistä ja jaettiin jaksot siten että joku pyhäjakso, oisko ollu loppiaisviikonloppu, tuli siihen väliin ja säästyi päiviä.

Nää löytyy Kelan sivuilta isyysloman alta ihan selkeästi :)

Edit. Piti oikein käydä kopsaamassa :)

"Voit pitää isyysvapaan kerralla tai jakaa sen jaksoihin. Isyysvapaasta äidin kanssa yhtäaikaisesti pidettävät 1–18 arkipäivää voit jakaa enintään 4 jaksoon. Vanhempainrahakauden jälkeisen isyysvapaan voit jakaa enintään 2 jaksoon. Jos isä esimerkiksi hakee vanhempainrahakauden jälkeistä isyysrahaa maanantaista perjantaihin ja seuraavalla viikolla uudelleen maanantaista perjantaihin, on isä käyttänyt molemmat 2 jaksoa, vaikka ei ole käyttänyt kaikkia päiviä."

https://www.kela.fi/isyysraha

Muokattu viimeksi:
Ja nyt mua vaivaa tää asia todella paljon ja jotenkin tasa-arvonäkökulmasta häiritsee, että mun mies aikoo vaan jatkaa elämäänsä ja käydä normaalisti töissä pari päivää, vaikka saa ensimmäisen lapsensa :sad001 Saako kukaan tästä harmituksesta kiinni? Me on toki puhuttu tästä ja oon kertonut harmitukseni, mutta mies vain harmitteli, että minkäs teet kun Suomessa isyysloma nyt vain on niin surkean lyhyt.
Meillä on kotona sen verran iso eläinlauma, että oli selvää ettei mies voi jäädä yöksi ja on pakko käydä kotona hoitamassa kotijutut. Mies siis nukkui kotona ja hoiti eläimet ja työn ja kävi sairaalassa aamusta ja töiden jälkeen. Meillä on todella tasa-arvoinen vanhemmuus ja ihan alusta asti olen voinut luottaa siihen, että hän hoitaa homman 110%.

Ymmärrän, että harmittaa mutta minusta oli ainakin näin jälkikäteen ihanaa viettää se pari päivää kahdestaan poissa maailmankartalta vauvan kanssa. Tietty isän läsnäolo oli mahtavaa kun hän paikalla oli mutta mulle se tarkoitti lähinnä unta epämukavassa sängyssä kun en uutena äitinä malttanut nukkua öisin tai päästää vauvaa käsistäni muutenkaan. Sama nyt toisen vauvan kanssa - en aio pyytää perhehuonetta vaan samalla kaavalla mennään - mies töissä, esikoinen päiväkodissa ja tulevat käymään kun ehtivät. Isyyslomat otetaan sitten kun voidaan kaikki olla yhdessä kotona.

Onnea riina! Pikapäivitys kiireen lomasta, kävin äsken ultrassa niin vauva perätilassa ja viikko 37+5. Käännöstä yritetään vissiin aika kiire aikataululla. Hajottaaaaaaa

Ahven toivottavasti käännösyritys onnistuu! Ei se pt synnytys ole maailmanloppu, kunhan tutkivat että mahtuuko tulemaan ;)

Ahven, voi harmin paikka! Toivottavasti käännös onnistuu.

Kiitos kaikille tähänastisista kommenteista tuon isyysloman suhteen :) Hyvä kuulla ajatuksia ja kokemuksia suuntaan ja toiseen.

Pitäis muuten varmaan oikeesti tehdä se Syntyneet-lista. Onko sen tapana olla julkisella vai salaisella puolella vai molemmilla?

Takaisin