Olen ensimmäisen lapsen synnyttänyt luomuna ja kolme muuta sitten lievityksellä ja tosiaan lievitystähän se vain oli. En ihan ymmärrä miksi synnytystä ajatellaan pelottavana kun maailman luonnollisin asia. Afrikassa pukataan vauva pusikkoon ja jossain muualla kotona vain synnytetään kuten ennenvanhaankin.
Kertokaahan miksi synnytys aina vain mietityttää ja pelottaa ym???
Luonto hoitaa homman.
Mä ajattelisin ehkä niin että länsimaisessa elämässä synnytys on yksi isoimpia tapahtumia joiden kulkua ei voi etukäteen tietää eikä siihen välttämättä omalla toiminnallaan myöskään vaikuttaa. Eihän elämästä koskaan voi tietää mitä seuraavaksi tapahtuu mutta synnytyksessä molemmat ääripäät ovat mahdollisia: kaikki voi mennä pahasti pieleen tai sitten uusi elämä saattaa alkaa aivan loistavasti. Synnytys on odotettu tapahtuma koska oma lapsi saadaan vihdoin syliin mutta samaan aikaan pahimmillaan se oman lapsen elämä ja omakin elämä saattavat vaarantua. Synnytys on myös jokaisella raskaana olevalla edessä ja ajankohtakin on useimmiten aika hyvin tiedossa. Sen lisäksi että näin suuri sattumanvaraisuus voi herättää pelkoa saattaa sitä lisätä ensisynnyttäjillä se että tietää vielä vähemmän siitä mitä on edessä, uudestisynnyttäjillä taas aikaisemmat kokemukset voivat varjostaa (tai helpottaa!) ja ylipäänsä kaikki ne mahdolliset kauhutarinat mitä synnytyksestä on saattanut kuulla.
Luonto kyllä hoitaa mutta välillä se luonnon tapa hoitaa ei ole meidän mielestämme se paras :)
Mua itseä ei esikoisen aikana synnytys pelottanut eikä nytkään pelota. Ekassa raskaudessa sitä vähän ihmettelin koska ennen raskautta olin ajatellut että synnytys on ehkä kamalinta ikinä. Mutta enemmän oli/on ehkä sellainen olo että se menee miten menee, etukäteen voin valmistautua mutta loppujen lopuksi aika moneen asiaan ei voi itse vaikuttaa. Jos synnytys pelottaa, kannattaa siihen etukäteen koittaa saada helpotusta. Synnytystilanteessahan parasta on olla mahdollisimman rentona ja ite suosittelen sitä varten ottamaan selvää synnytyksen kulusta ja mahdollisista kivunlievitys- sekä synnytystavoista, tietää sitten minkälaisia mahdollisuuksia on ja lääkkeettömistä voi jo kotona kokeilla itselle parhaalta tuntuvia. Mutta riippuu ihan ihmisestä kuinka paljon ja millaista valmistautumista kaipaa.
Mulla eka synnytys meni hyvin ja oli nopeahko. Etukäteen olin ajatellut että niin vähän lääkkeellistä kivunlievitystä kuin mahdollista mutta mennään fiiliksen mukaan ja jos synnyttäessä tuntuu että tarvitsen kaiken mahdollisen niin sitten mennään sillä. Synnytys meni ilokseni luomuna. Kotona oltiin suurin osa ajasta (yht. 9h), sairaalassa noin 2h, josta 45min meni ponnistusvaiheessa. Ponnistus oli itselleni hankalin vaihe, joskaan ei erityisen kivulias. Muutama nirhauma tuli ja ne tikattiin. Vointi synnytyksen jälkeen oli todella hyvä ja jo ennen sairaalasta kotiutumista hehkutin miten mahtavaa synnyttäminen oli, eli mulle myös todella voimauttava kokemus.
Tällä kertaa toivon melkein samanlaista synnytystä, ponnistusvaiheeseen haluaisin vaan kokeilla tällä kertaa jotain muuta koska viimeksi tuli tunne etten oikein osannut ponnistaa. Vauva tuli aina vähän matkaa eteenpäin ja sitten keho imaisi hänet takaisin saman matkaa

Toisaalta sen ansiosta ei ehkä tullutkaan kuin muutama nirhauma, edettiin niin rauhallisesti.. Onko siihen mitään hyviä ohjeita tai parhaiten toimineita ponnistusasentoja?

Viimeksi olin polvillani sängyllä. Oisko se jakkara sitten hyvä kokeilla?
Kivunlievityksessä aion tällä kertaa turvautua ainakin samoihin kuin viimeksi eli kotona lämmin suihku ja TENS sekä jumppapallo, sairaalassa toivottavasti pääsisi taas kylpyyn. Viimeksi yritettiin myös miehen tekemänä akupainantaa mutta siitä ei tullut oikein mitään, hän ei muistanut enää mistä piti painaa ja miten

Jos lääkkeettömät ei tällä kertaa riitä niin ensimmäisenä lääkkeellisistä haluaisin kokeilla ilokaasua, muista en vielä tiedä.
Eniten kuitenkin toivon että tällä kertaa saataisiin synnytyksen jälkeen olla vauvan kanssa yhdessä. Viimeksi lähti synnytyssalista lastenosastolle koska oli hengittänyt lapsivettä ja sitten iski päälle vielä tulehdus. Yhdessä hyvinvoivina salista poistuminen olisi ihanaa