Synnytys

Mitä näitä häätö keinoja nyt on, jumppapallolla pomppiminen ja jo se että vähän enempi liikkuis, kun nyt on vähän rajoittunutta. Kokeilla pitää sitä vadelmanlehtiteetä, kaikki poppakonstit mitä löytyy. :D se rintojen ärsytys ja yritys, että maito lähtis nousee oli neuvolantädin ehdotus 37+0 jälkeen. Maidonerityksen pitäis jouduttaa synnytystä, mutta eipä sekään tunnu varma olevan. Mut jos saa pumpattua ennen syntymää nii pakkaseen vois kuulema laittaa.
Ensikertalainen tässä hommassa, nii ihan muiden ehdotuksilla mennään. :D
 
Sonjuska miks sulla muuten käynnistetään?

Mä saan käynnistyksen pelkojen takia viimeistään 40+0, se aika katotaan kun on pelkopoli. En silti haluais käynnistystä mutta pelkään kuollakseni yliaikasuutta.

Esikoisella tein kaikkeni rv37 lähtien että olis synnytys alkanu, kaikki ässät oli käytös, koira sai 10km lenkkejä päivittäin, join vadelmanlehtiteetä, jumppasin yms ja 38+3 oli housut koko ajan märät, ja liikkeitä tosi vähä, liikelaskennastakaa en saanu sitä 10, niin lähdettiin käyrille. Sillon oli lapsivesi nega, jäin silti polille yöksi kun tuli supistuksia koko ajan. Seuraavana aamuna oli tarkastus ja olivat pistämäs kotia, kunnes ottivat vielä lapsivesinäytteen ja se oliki positiivinen, joten osastolle jäätiin ja alettiin käynnistelemään ja 4päivää meni ennenku poika syntyi. Oli pitkät päivät, henkisesti tosi raskaat. En tiedä olisko lähteny luonnollisesti jos olisin jääny kotia, mutta käynnistystä en mielelläni ottaisi.

Nyt ajattelin kans rv37 lähtien alkaa pumppaileen, liikkumaan enempi, vyöhyketerapiaan varaan ajan rv38 ja alan muutenki paineleen akupisteitä. Esikoisen aikaan oli kans ajat varattu vyöhykkeeseen ja akupunktioon mutta varasin ne vasta rv40 kun poika syntyikin jo 39+0.
 
Mä olen kans akupisteitä painellu loppuraskauksissa. Kyllä sitä henkisesti on tosi kypsä jo lopussa...itse en ole (onneksi) yliaikaisuutta kokenut ja epäilen, et henkinen jaksaminen olis todella tiukilla, jos yli menis...
 
MItenkäs jos ottaisit yhteyttä siihen sosiaaliohjaajaan ja selittäisit tilateen hankaluuden? Ja tottakai asiasta kannattaa myös lääkärin kanssa puhua, ehkä hänenkin sanallaan olisi painoarvoa tuonne sosiaalipuolen päätöksiin?
Mä en myöskään usko että käynnistykseen kovin helpolla pääsee kovin aikaisin jossei itse lapsella ole jokin syy siihen(vaikka mistäs tätäkään varmaksi tietää, ehkä kiinni lääkäristä!?). Mutta kannatan erittäin vahvasti asiasta puhumista joka taholle! Varmasti tuohonkin hankalaan tilanteeseen on jokin ratkaisu olemassa.

Sehän tässä onkin, kun tämä kyseinen "ammattilainen" on meillä ihan kotona asti käynyt arvioimassa tilanteen. Hänelle on toimitettu mieheni kuntoutusyhteenveto, jossa viisi eri ammattikuntaa ottaa kantaa ja puoltaa meidän hakemusta ja miehen tarvetta, mutta silti hän teki hylkäävän päätöksen ja perusteiksi antoi tosiaan sen, että koska minä olen kotona, niin enhän minä miestäni hätään jättäisi. Ja päätöksessä lukee selkeästi meidän LA jne, joten on täysin tietoinen tilanteesta (ei siis voi olla väärinymmärrys) ja sanoi miehelleni, että jos minä joudun useampia VIIKKOJA viettämään sairaalassa, niin voidaan järjestää jokin tilapäisratkaisu.

Olen toiminut mieheni omaishoitajana nyt 6,5 vuotta ilman ainoatakaan lomapäivää ja olisin toivonut muutamaksi viikoksi iltoihin apua, mutta se oli liikaa pyydetty.
 
Giovanna todella ihmeellistä, omaishoitajillakin on oikeus vapaapäiviin! Meillä kun äiti on omaishoitajana isällään, niin saa osastojaksoja jonkin verran vuodessa minne saa vaarin viedä.
Ja me saatiin lastenhoitoapua sosiaalitoimen kautta kun oli vaikea vauva. Ihme touhua teilläpäin :sad001 Toivottavasti nyt saisit jotain selvyyttä asioihin ja luulis, että tuo olis hyvä peruste käynnistykselle tai lääkäri vois vaikuttaa sosiaalityöntekijän päätökseen! Koska ittellä tosiaan käynnistettiin sen 4pv niin ei sekää nopia toimenpide ollu..
 
Onhan järkyttävää ihmisten heitteillejättöä:sad001! Ei kyllä paina maalaisjärki ja todellisuus tuon sosiaaliammattilaisen päätä?
Sullakin Giovanni lienee nyt pian se loppuraskauden lääkäriaika? Ota ihan ensisijaiseksi asiaksi kertoa noista huolista siellä!

Ja täytyyhän tuollakin "ammattilaisella" olla joku esimies? Josko ylemmälle portaalle, vaikka sitten kunnanjohtajalle tms yhteyttä?
Sun toive muutaman viikon avusta nyt olettaisi olevan varsin mahdollista toteuttaa!
 
Niemja, käynnistystä ei ole suuniteltu vielä, lääkäri ohimennen mietti asiaa viimeks, mutta jos poika kasvaa samaan tahtiin nii sit. Päähän meidän poijjalla on iso, ei vielä aiheuta lisä tutkimuksia, mutta kasvaa pari viikkoa 'edellä'. Painoarvio kulkee yläkäyrillä ja taas sf mitta alakäyrällä, että poika on tosi alhaalla ollu jo pitkän aikaa ja rt viikolta 20. Painaa alas voimakkaasti. Kohdunkaula lyheni 4 viikossa sentillä ja supistusherkkyyttä on ollut niin luulen että näillä perustein lääkäri sen sanoi, että ei yliaikaiseks mene. Mutta mitä olen lueskellut nii eipä nämä välttämättä sen nopeemmin muksua tuo maailmaan. :D
Ihan normaalia elämää antoi luvan viettää, rauhallisesti kylläkin, mutta ei tarvii vuodelepoon jäädä.
Neuvolasta sit suositeltiin häätöyrityksiä, ettei tarviis ainakaan turhan isoo poikaa pungertaa pois.

Toiveissa vaan olisi mulla, ettei ainakaan kiire lähtö tulis synnärille, kun on pitkä matka ja paskat tiet talvisaikaan. Jos mies ei oo kotona nii ambulanssin saaminen voip kestää saman aikaa kuin miehen kotiin tulo töistä. (Tunti+) pienen paikkakunnan iloja.

Mutta ei ainakaan vielä jännitä. Miestä ehkä jo vähän. :D
 
Toiveissa vaan olisi mulla, ettei ainakaan kiire lähtö tulis synnärille, kun on pitkä matka ja paskat tiet talvisaikaan. Jos mies ei oo kotona nii ambulanssin saaminen voip kestää saman aikaa kuin miehen kotiin tulo töistä. (Tunti+) pienen paikkakunnan iloja.

Mutta ei ainakaan vielä jännitä. Miestä ehkä jo vähän. :D
Hei, oletko muuten varma ettei teidän paikkakunnalla ole vapaapalokuntaa?
Me asutaan puolentunnin matkan päässä kaupungista, ja täällä hälytykseen tulee paikalle ensin vapaapalokunnan ambulanssi-joka tosiaan hetkessä paikalla. Tunti on kyllä pitkä aika odottaa apua..
 
Juu, on meillä VPK. En sit tiedä, onko mitenkä työllistetty ensivasteen puoli.
Ai nii! Unohtu ihan, huomenna meidän naapurikunta liittyy tähän kuntaan nii sieltä ei kyllä ole kuin n. 30 min matka tänne. Siellä vielä toistaseks on pari omaa ambulanssia.
 
Aivan Sonjuska! Toivotaan että lähtis itekseen tosiaan käynnistymään :) ja ei menisi liian isoksi vauva!
 
Joo asia ei todellakaan jää tähän. Tämä kyseinen sosiaaliohjaaja ei anna mitään perusteluita kirjallisena (ei edes sähköpostiin), vaan miehelle aina puhelimessa kierrellen kaarrellen selittelee ja puhuu, että ryhmä tekee päätökset, mut papereissa on kuitenkin vain hänen nimensä, jne. Noh, sitä saa mitä tilaa.

Mua asia ei nyt sen koomin stressaa, kun voin näin hyvin ja pystyn huoletta miestä vielä siirtämään, jne, mutta toki tilanteet voi muuttua nopeastikkin ja siinä kohtaa se sossu katuu syntymäänsä, jos me jäädään pulaan. Ja onneksi meillä on lähipiirissä paljon avuliaita ja ihania sukulaisia/ystäviä, joiden kanssa on toimintasuunnitelma tehty valmiiksi, kun lähtö tulee :) Mutta niinhän sen ei pitäisi mennä, koska vammaispalvelulakikin sen jo määrää, että apua pitäisi tulla niin paljon, kuin sitä tarvii.

Lisään vielä, että aiotaan todellakin puhua lääkärille ja neuvolaan tästä kyseisestä alansa huipusta ja pyytää heidän mielipidettä ja tarvittaessa myös yhteydenottoa. Vaaditaan myös, ettei hän saa enää mieheni asioita käsitellä. Nyt hän sattui ylittämään omat valtuutensa aika pahasti ja teki ihan liikaa vääriä valintoja yhden ihmisen kohdalle.
 
Sonjuska, sinä näytät myös suuntaavan kysiin sitten kun aika on! Meillä myös matkaa ja ajallisesti matkassa menee noin 1-1,5 tuntia, riippuen kelistä että itse ainakin olen suunnitellut ennakoivani lähtöä, mielummin sitten sairaalan lähistöllä kuluttaa aikaa kun kotona jossa ei apua ole lähellä!

Vähän kieltämättä jännittää mutta onneksi itsellä on avautumisvaihe kestänyt useamman tunnin niin tietää ettei välttämättä ihan hoppu ole.
 
Juu, kyssiin kyllä. En muutenkaan tykkää jättää asioita viime tippaan tai tehdä kiireellä nii tässä joutuu ehkä vähän periaatteita venyttää. :D [emoji28]
 
Mä huomaan alkaneeni ajattelemaan synnytystä kauheasti :O ihan koko ajan spekuloin päässäni mitä kaikkea siellä tapahtuu
 
Mä myös huomaan miettiväni synnytystä useasti. Ja hitusen jännittynyt, ehkä pieni pelko jopa asiasta.

Eniten pelko kohdistuu luottamukseen itsestä, että selviän tilanteesta ja uskallan heittäytyä. Toki huoli myös omasta ja lapsen terveydestä.
 
Onko joku muu menossa tai käynyt pelkopolilla juttelemassa? :)
Mulla ois ens viikolla aika. Huomaan kyllä että nyt jännittää enemmän kuin esikoisesta. Ihan kiva käydä läpi kätilön kanssa edellistä synnytystä ja muutenkin omaa fiilistä
 
Onko joku muu menossa tai käynyt pelkopolilla juttelemassa? :)
Mulla ois ens viikolla aika. Huomaan kyllä että nyt jännittää enemmän kuin esikoisesta. Ihan kiva käydä läpi kätilön kanssa edellistä synnytystä ja muutenkin omaa fiilistä

Mulla on sissi aika kans ensviikolla :) kävin esikoisestaki ja koin hyväksi sen, joten nyt sain taas ajan.
 
Takaisin
Top