Tässäpä minun tarinointi synnytyksestä joka meni aivan just päin vastoin ko ite olin ajatellu.
Tiistaina 9.12
Aamulla 6.00 tulee limatulppa jonka jälkeen alkaa kipeät supistukset, ei säännöllisesti mutta tulee kuitenki. Käyn koiran kans lenkillä ja touhuilen kotona, alaselässä ja alamahassa menkkajomotusta, myöhemmin illalla myös lonkissa.
22.00 käyn sänkyyn nukkumaan, noin puolen tunnin päästä alkaa supistukset tulla säännöllisesti 25min välein.
00.00 soitan miehelle että lähtee tulemaan kotiin, supistukset tulee osittain jo 5min välein.
Keskiviikko 10.12
2.30 ollaan sairaalassa, tarkkailussa käyn pyörähtään sen verran että otetaan verikokeet ja sisätutkimus. Kohdunkaula hävinnyt, kohdunsuu auki kahdelle sormelle.
3.00 päästään saliin ja mulle laitetaan antibiootti tippumaan kun streptokkinäyte positiivinen. Saan kipulääkettä lihakseen ja ilokaasua, ne vie kivulta pahimman kärjen. Mies nukkuu säkkituolissa salin nurkassa kolmisen tuntia.
9.00 lääkäri tulee ja puhkasee kalvot, oksitosiinitippa alotetaan ja myöhemmin tulee erikoistuva lääkäri laittamaan epiduraalin. Tässä vaiheessa kivut alkaa olla niin pahat etten enää muista kellon ajoista mitään.
Epiduraali siis ei mennyt oikeaan paikkaan ja minulta puutui vain vasen jalka, oksitosiinitippa meni täysillä ja ainut kivunlievitys joka toimi oli ilokaasu. En voinu syödä ja jossain vaiheessa iltapäivää kaikki mitä joinkin tuli supistuksen aikana ulos. Koko päivä meni nuissa kivuissa, minut katetroitiin muistaakseni kolmesti. Auki olin koko ajan vain 3cm. Vauvalla sykkeet koko ajan hyvät joten mitään hätää hänellä ei ollut.
21.00 anestesialääkäri tulee laittamaan epiduraalin uudelleen. Hän laittaa ensin väärään paikkaan ja vasta kolmas epiduraali menee OIKEASTI epiduraalitilaan ja alkaa vaikuttaa. Yökätilön kanssa sovitaan että nyt kun kivut alkaa hellittää saan torkahtaa 1-2 tuntia että jaksan ponnistaa. Tässä vaiheessa olin siis valvonut 1,5 vuorokautta.
Mies lähti kotiin syömään. Oli päässyt mäkkärin eväspussin kans ovesta sisään kun soitin että olen 9,5 cm auki ja alan harjoitella ponnistamista.
23.00 aktiivinen ponnistaminen lasketaan alkaneeksi.
Kun olen ponnistanut 1h 15min soitetaan lääkäri paikalle ja hän ottaa vauvan imukupilla pois.
00.30 syntyy meille ihana pieni tyttö, 50cm ja 3975grammaa. Agpar-pisteet 5/9, koska vauva ei ensimmäiseen puoleen minuuttiin oikein hoksannut hengittää.
Makasin siis koko ajan salissa sängyssä, en saanut liikkua koska kalvot oli puhkastu ja vauvan pää ei ollut kiinnittynyt.
Olin suunnittelut suihkua, ammetta, oli rentouttavia asentoja yms. Eipä tullut niitä sitten käytettyä.
Kuitenki mulla oli aivan ihanat kätilöt koko ajan joten se helpotti suunnattomasti. Ei jääny traumoja ja aion synnyttää uudelleen. Tuli pieniä repeämiä ja väliliha leikattiin, kätilö kuitenki ommellessa lohutti että tuli melkein ko uus alapäästä :P