Synnytys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Michelle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Miulla meinas käydä pahasti, onneksi enkelit oli matkassa ❤ Eli supistukset alko kotosalla klo21 ja lähdettiin miehen kaa sairaalaan 22.30. Marja kestää 30min jonka aikana tuli helvetillinen ylävatsakipu ja päänsärky.. Supistukset ei tuntunu enään miltään! Haukoin happea ja hikoilin. Juurikaan muuta en muisya kun että sairaalassa huusin kivusta, oksensin, kaikki tuli alls... Sain lääkettä ja mentiin sektioon. Kivut loppuivat siihen ja kaikki oli ohi heti puolilta öin. Huh! Vauvalla lupjan kiitos kaikki hyvin ja nyt basta illalla olen päässyt kartalle mitä tapahtui tai olisi vpoinut tapahtua... Minulla diagnosoitiin raskausmyrkytys hellp joka siis alkoi auto matkalla ja ehti alls puolessa tunnisda niin pahaksi että maksani meinasi revetä. Huh! Lääkärin mukaan tuntia pidempi matka niin tilanne olisi ollut räysin toinen.. Hiljaiseksi vetää... Mutta meillä kaikki nyt hyvin ❤

24.12 Kaikki veriarvot ja testit olivat hyvät 25.12 oli ihan hyvä oli supisteli ja lähdettiin hyvillä fiiliksillä synnyttää. Näin nopeasti voi tilanne muurtua helgen vaaralliseksi! En uskoisi jos en olisi kokenut. Diagnoosilla hellp löytyy googlesta.

Minäpäs rustaan tähän vastapainoksi sitten hieman erilaisen synnytyskertomuksen.
Eli jouluaamuna klo 8 esikoinen herätti koko perheen. Minä jäin vielä sänkyyn jatkamaan unia... Alkoi kuitenkin supistella ja hetken niitä fiilisteltyäni huomasin että taitavat tulla 10min välein. Nousin ylös syömään, varalta, jos nyt synnytys sitte on oikeesti käynnissä. Supistukset tiheni nopeesti ja parin tunnin päästä tulivat jo 5min välein. Limatulppaa ei näkynyt missään vaiheessa...
Vatsa toimi sen verran hyvin että tiesin synnytyksen olevan käynnissä ja ilmoitin äidilleni et saa varautua tulemaan lapsenlikaksi. Otin etapiksi et saahaan poika päiväunille puolenpäivän aikaan nii sitte katotaan lähtäänkö synnärille, johon vain vartin matka.
Supistukset tiheni. Otin 1g paracetamolin.. No eihän se mitään mihinkään auttanu :D! Kauratyynyä lämmittelin ja mies paino selästä hymykuoppia supistusten aikana. Kun äiti tuli puolenpäivän jälkeen tuli supistukset 3 min välein. Klo 13 aikaan ajetttiin synnärille, jossa pikainen tutkimus ->5cm auki! Jes!! Lyhyt käyrä sydänääniä ja saliin. Salissa roikuin miehen kaulassa supistusten tullen ja hengitin. Jo kotona tunsin itse vauvan pään tosi alhaalla, joten supistusten aikana mielessäni painoin päätä alemmas ja annoin hieman periksi "ponnistuksen tarpeelle". Salissa alkoi ponnistuksen tarve yltyä ja keskustelimme kätilön kanssa kivunlievityksestä. Päätin mennä suihkuun. Kätilö tarkisti kuitenkin ensin kohdunkaulan tilanteen ja 9cm auki!! Kysyin saanko varovsti antaa ponnistuksselle periksi ja kätilö antoi luvan kunhan en tosissani ala ponnistamaan. Vauva käyrille ja kontillani sängyllä maaten ja sängyn päätyyn nojaten ponnistin pojan pihalle 6 minuutissa. Ponnistusvaihe oli mahtava. En tuntenut kipua! Melkeinpä ennemminkin mielihyvää! Supistusten välissä kykenin puhumaan ja kysyinkin kätilöltä onko kiire saaha vauva pihalle. Ei ollut,koska sydänäänet oli hyvät. Ponnistin ja sain hyvää ohjausta hengittämiseen kätilöltä. Jälkeiset syntyivät myös nopeasti.. Muistaakseni 15min... Salissa ehdittiin olla reilu puoli tuntia ennen syntymää:). Aivan ihana synnytys! Kokonaiskesto reilu 6h ja kivunlievitykseen riitti luonnon omat keinot. Ihana kokemus etenkin kun pelkäsin yhtä pitkää avautumisvaihetta kuin esikoisella!

Varmaan tuo asento oli sulle se oikea! Saisinpa itsekin kokeilla eri asentoja. Se selallaan puhkuminen on ihan luonnoton mun mielesta...

Mä synnytin kyljelleen ja puoli istuvassa asennossa ja niin että toinen jalka oli kätilön kainalossa :grin siitä sai hyvin tukea ja voimaa ponnistukseen :)

Mä olin kontallaan sängyllä, sängynpääty ylhäällä.. Oli mielestäni parempi kuin se puoli istuva :)

Mulla oli spinaalipuudutus ja jalat oli kyllä myös melko tunnottomat, ei siinä paljoo jalkojen varaan voi laskea. Epiduraali ei niin puuduta niitä jalkoja kuin spinaali

Mulla ollut joka synnytyksessä epiduraali, ja puuduttanut kyllä niin hyvin etten oo mihinkään sen jälkeen pystynyt liikkua. Oon ymmärtänyt et sekin on tosi yksilöllistä kuinka laajasti/vahvasti se puuduttaa.

Pitkä ja piinallinen odotus vihdoin päättyi. Lopussa alkoi jo psyyke vähän hajoilla, ehkäpä vastapainoksi sille luonto päätti antaa vähän armoa synnytyksen kohdalla?

Jouluaattona (rv 41) kävin päivystyksessä verikokeissa koska epäiltiin raskaushepatoosia. Aamusta asti jo supisteli kipeästi mille en tosin antanut juuri huomiota, sillä samallalailla oli välillä tuntunut jo useamman viikon. Olin ihan varma, että käynnistellä täytyy. Mutta, sitten kun en meinannutkaan supistuksen takia päästä autosta ulos, aloin miettimään voisiko synnytys ehkä SITTENKIN käynnistyä vielä itsekseen..

Suppareista alkoi tulla yhä kipeämpiä, mutta ihan säännöllisiä eivät mielestäni olleet missään vaiheessa. Parin minuutin heittelyä oli, mutta suunnilleen 3 minuutin välein alkoivat tulla 11.30. Tuo aika merkittiin synnytyksen alkamisajaksi. Kotona aloin jo käydä maata kohti, roikuin polvillani oven pielessä ja puuskutin. Samalla kuitenkin nautin tuosta kivusta, tuntui uskomattomalta että jotain alkoi vihdoin tapahtua!

Sairaalaan saavuttiin 13.00, silloin olin 3-4cm auki. Halusin ammeeseen, pääsinkin sinne käyrilläolon jälkeen. Vesi tuntui hyvältä, mutten ehtinyt olla kovin kauaa kun alkoi jo ponnistuttaa. Supparit tulivat jo niin tiheästi, ettei edellinen ehtinyt kunnolla loppua kun uusi ja puski päälle. Kätilö tutki minut ammeessa, 6-7cm auki. Halusin saliin ja sinne mentiin.

Vähäksi aikaa käyrille, paikallaan olo tuntui vaikealta. 9cm auki, melkein 10! Ponnistutti kamalasti, kysyin voiko kokeilla jo. Sain luvan ja pienen ähinän jälkeen olin päässyt kontilleni ja sängyn pääty nostettu ylös, tyynykasaan nojaillen aloin sitten puskea vauvaa pihalle. MOLSKIS! Joko se tuli, säikähdin. No ei, mutta lapsivedet hulahti. (Olin toivonut ettei kalvoja puhkaistaisi, vauvahan voisi hyvin vaikka syntyäkkin niissä) Nyt alkoi sattua enemmän, tähän asti kalvot olivat pehmentäneet supistuksia. Aloin karjua voimalla, en kertakaikkiaan pystynyt olemaan hiljaa. Pari minuuttia työnsin kovaa ja sitten - ihana helpotuksen tunne! Vauva oli ulkona, kipu poissa, ja tuntui ihan mahtavalta. Kello oli 15.40.

Eikä ainuttakaan repeämää, ei edes pientä kirvelevää haavaa. Kaikenkaikkiaan helpompi (ja nopeampi tietenkin, mutta olihan jo toinen kerta) ja mukavampi synnytys kuin ensimmäinen, johon kuului kaikki nuo: kalvojen puhkaisu, epiduraali ja oksitosiinitippa, ilokaasu, sänkyyn juuttuminen epiduraalin takia, samasta syystä puoli-istuvassa ponnistaminen. En silloinkaan revennyt, mutta jotain pientä haavaumaa tuli joka kirveli aina vessassa/suihkussa.

Ja joku puhui noista toivelistoista, mulla oli joku seitsemän toivetta joista jokainen toteutui. Toki olisi voinut toisinkin käydä jos jotain olisi mennyt pieleen, mutta nyt kävi hyvin. :)

Muoks: Kalvot ei pehmentäny suppareita, vaan lapsivesi siis :grin

Muokattu viimeksi:
Synnytin siis sillai kontillaan sängynpääty ylhäällä sitä vasten nojaten ja spinaali laitettu ja epiduraali vielä 30 min ennen ponnistusta ja oli mielestäni hyvä asento :) oli ihana kun sai keskittyä miehen kasvoihin ja tsemppaukseen.. Hän siis seosoi sängynpäädyn toisella puolella :)

Sapiisakki, en oo varma kysyitkö multa vai joltain muulta, mutta vastaanpa varalta kun olin viimeisimmän syn.kertomuksen kirjottanu :) Mulla ei tällä kertaa ollu mitään lääkkeellisiä apuja, keskityin vaan hengitykseen ja äänen käyttöön, yritin matalalla äänellä huokaillen rentouttaa kehoa. Loppua kohti alkoi kyllä ääni vähän nousta kimakaksi :grin Ja viimeiset kaks minuuttia meni karjumalla. Mutta se auttoi!

Juu sulle oli kysymys osoitettu. Varmasti kokeilen tota polvillaan oloa, jos vaan pystyn. Johan se painovoimakin auttaa siina asennossa. Kipulaakkeet apuun kuitenkin jos karjunta ei riita :D

Takaisin