Minulla toinen synnytys tulossa, ja kyllä jännittää enemmän kun ensimmäisellä kerralla. Synnytys oli vaikea, sitä en onneksi osannut pelätä etukäteen, koska en tiennyt mitä odottaa..
Supistuksia en kyllä pelkää yhtään, ne kestin hyvin ja sairaalassa niihin saa hyvää kipulääkettä, sitten kun sen vaativat..
Mutta ponnistusvaihetta pelkään kyllä, mulla kesti ponnistuvaihe vähän yli tunnin, oli siis todella pitkä ja kivulias. Ensisynnyttäjillä kuulemma tunnin ponnistusvaihe kuitenkin ihan normaalinpituinen. Tyttö syntyessään tasan 4 kg, eli isompi, mitä oli arvioitu ja itse olen aika pieni kokoinen kuitenkin niin se varmaan vaikutti asiaan, sekä olin todella uupunut ja huonovointinen kun ponnistusvaihe vihdoin koitti, olin valvonut yli vuorokauden (supistuksilta en saanut nukutuksi) ja oksensin runsaasti ennen h-hetkeä sekä lämpö nousi.. Kuului kuulemma asiaan, kertoi vaan sen että synnytys hyvässä vauhdissa.
Eipä siinä tosiaan auttanut muu kuin ruveta ponnistelemaan, sydänäänet hävisi jossain vaiheessa vauvalta (itse en onneksi tätä ollut tajunut) yhtäkkiä havahdun vaan siihen että ympärillä seisoo kolme kätilöä ja huutaa että nyt pitää ponnistaa ja lujaa, nyt se vauva pitää saada ulos! Ja yksi painoi vielä kovasti mahan päältä, vauhditti kai vähän sitä ulostuloa sitten ? No sieltä se pikkuinen sitten syntyikin
eikä hätää ollut, pinni mikä siis seuraa vauvan tilaa, oli kai huonosti päässä tai irronnut. Mutta, tästä jäi se kammo, että mitä jos seuraava vauva on isompi ? Mahtuuko se todella syntymään ? Pelkään kauheasti sitä, että jäiskin olkapäistä kiinni
Pitää jutella tästä neuvolassa, sitten kun raskaus on jo pidemmällä..
Mutta, multa ei leikattu välilihaa. Oli se kätilö ilmeisesti yrittänyt viimetinkaan leikata, et saatais vauvalle vähän lisätilaa, mutta ei pystynyt enää leikkamaan, kun ei saanut saksia mahtumaan vauvan pään vierelle tai jotain..
Niin sain lievät repeämät, tikkejä tuli, mutta selvisin vähällä :) Pystyin heti synnytyksen jälkeen normaalisti istumaan ja vietiin osastollekkin pyörätuolissa vauvan kanssa ja haavat paranivat nopsaan.
Niin ja tyttömme ei itkenyt syntyessään, eikä reagoinut ärsykkeisiin, oli kyllä muuten ihan virkeän näköinen. Niin mies ei ehtinyt leikkaamaan napanuoraa, kun kiireellä punnasivat ja mittasivat ja veivät lämpökaappiin (vai mikä lie) virkoamaan, mies oli vauvan vierellä koko ajan siellä. Itse sillä aikaa synnyttelin istukan ja kätilö hoiti tikkaukset. Mun ajantaju oli kadonnut kokonaan, koska en tajunnut, että ne olivat viettäneet siellä tunnin! Kyselin kyllä kätilöltä, että onhan kaikki hyvin ? Vannoi, että on, koska oltais jo tultu kertomaan, jos ei olisi. Ja kuulemma yleistä just et viedään vauva "virkoamaan" synnytyksestä.
Mutta syynä olikin siihen itkemättömyyteen se, että neiti oli ehtinyt hörpätä lapsivettä ja pulauttikin sitten ison määrän lapsivettä siellä lämpökaapissa, jonka jälkeen rupeskin hyvin huutelemaan :)
Loppu hyvin, kaikki hyvin
Mutta lyhyesti siis, pelkään ponnistusvaihetta ja sitä, että vauvalle sattuis jotain..
Cupcake mua kiinnostais kuulla sun synnytystarinaa ja pelkoja. Jos haluat jakaa niitä täällä :)
Enkä siis halua pelotella tällä tarinalla ketään, mulla siis ei jäänyt mitään suurempia traumoja synnytyksestä kuitenkaan, vaikka ei ollutkaan mistään helpoimmasta päästä varmaan. Ihan hyvillä mielin lähden synnyttelemään kun saan näitä ajatuksia ensin purettua neuvolassa :)
Ja sen palkinnon mitä siitä saa, niin unohtuu kyllä kaikki kivut siinä vaiheessa kun sen oman pikkuisen saa syliin
Meillä neiti siis syntyi rv 39+4
, limatulppa irtos pari päivää aikasemmin ja synnytys käynnistyi siis supistuksilla.