Synnytys

Mua on jostain syystä ruennu nyt vähän hirvittää tuleva synnytys? En tiedä miks?
Kuitenkin 2 jo synnyttäny suht helposti alakautta, joten ei uutta pitäs olla mutta kuitenkin, jotenkin hirvittää. Meneekö kaikki hyvin, niikuin on 2 edellisenkin kohalla menny vai meneekö tää synnytys ihan pieleen? Joudutaanko taas käynnistää? (tään kanssa mie oon kyllä suht sinut, että joudutaan käynnistää, joten tää ei aiheuta silleen paniikkia)
Mutta kaikki muu kyllä sitten....

Voi olla että taas turhaan stressaan, mutta kuitenki huolettaa vähä jo noiden vanhempien lastekin puolesta, jos meneekin sektioon tää synnytys, niin miten helvetissä mie pärjään kotona 3 alle 3v kanssa, kun et saa nostella etkä tehä juurikaan mitään? Tää on se kauhuskenaario mulle, että juurikin näin käy?

APUA, ei varmaan pidä liikaa taas miettiä näitä, mutta pitäähän tää vauva jotakin kautta saada ulos mahasta sitten heinäkuussa?
 
No jos kaks edellistä on tullu alakautta, niin eiköhän tääkin tuu! Enpä mä ainakaan muuta osaa rohkasuks sanoa.

Itteä ruvennu jännittää, että minne esikoinen saadaan hoitoon, kun täytyy lähteä synnyttämään.. omat vanhemmat mökillä, heillä kyllä myös pakottava syy, kun omassa taloyhtiössä alkaa juuri heinäkuussa remontti. Miehen vanhemmat saattavat olla mökillä ja ystävätkin lomilla kuka ties missä! Toivottavasti joku sattuis olemaan sitten lähettyvillä ja pääsis auttamaan! Ihanne olis, että poika sais olla kotona, eikä tarvis viedä erikseen mihinkään..
 
No tuokin on yks mikä lisää jännitystä et saadaanko me minnekkään noita vanhempia lapsukaisia sit synnytyksen aikaan hoitoon, kun mie en haluu mennä yksin synnyttää, se pelottaa kaikista eniten jos joudunkin yksin menee..
 
Mua on kanssa alkanu pelottaa synnytys. Oon alkanu salaa toivomaan ettei kääntyis perätilasta ja saisin sektion :sad001
 
Mä en ottas enää sektiota jos saisin päättää..Enemmin se pari päivää synnytyskipuja, ku monta päivää sektiokipuja ja monta kuukautta se leikkaushaava/arpi sit vielä arka ja kipeä..
 
röllykkä, jos tutustut lääkkeettömiin kivunlievityksiin? Onhan niitä miljoonia muitakin tapoja olemassa vaikkei epiduraalia sais :>

En kans ite haluais missään nimessä sektioo, mut tietysti jos ei muuta voi niin ei voi. Mutta mitenkään vapaaehtosesti en sitä ottais, inhottaa ajatus että leikataan auki kohtua myöten ja jää ne haavat sinne ym ym. ja tosiaan mielummin on kipee ENNEN kuin se vauva on siinä, kuin sitten kun pitäs sitä vauvaa opetella hoitamaan.
 
Pauski90, täällä kanssa pelottaa ja vauva ainakin vielä onkin perätilassa ja olen kanssa alkanut toivomaan ettei kääntyisi..
 
Mie taas toivon et on ja pysyy loppuu asti raivotarjonassa ja muutenkin ettei päättyis sektioo, pelottaa ajatus et makaa siin pöydällä hereillä ku lääkärit leikkelee mahaa auki ja sit ku ei saa vauvaa heti ees sylii ku joutuu olee parsittavana siellä vielä yms..
 
Mua ei taas niinkään se sektio pelota, paitsi se hereillä olo olis varmaan kyllä aika hurjaa..
Kaksi tosi isoa leikkausta tässä alle kahden vuoden aikana kokeneena, siinä varmasti syyt miksi se ei pelota.
Katsoo nyt mitä tässä tapahtuu, 16.5. sillon rv 33+ olisi taas kokoarvio ja varmaan jotain keskustelua synnytyksestä.. :) Vaikka kovasti pelottaakin se normaalisynnytys, koitan ajatella että kyllä sieltä kuitenkin jotain kautta ulos tullaan. :rolleyes:
 
Mä en kans missään nimessä haluis sektioo! Vaikka eka synnytys oli pitkä ja rankka ja silloin vannotin että en enää ikinä haluu synnyttää, mut tässä sitä nyt taas ollaan ja kaikesta pelosta ja jännityksestä huolimatta haluun kokee sen tuskan uudelleen ja saada vauvan syliin tietäen että oon sen eteen tehny töitäkin.. :rolleyes: Tokihan sitä toivoo että olis nopeempi ja helpompi kuin viimeks, mutta sitä kun ei pysty päättämään niin se jää vaan nähtäväks..
 
En mäkään sektiota haluais ilman syytä. Mua pelottaa et mies on jossain hornantuutissa töissä ja joudun ite kuskaa tytön hoitoon ja pahimmassa tapauksessa synnyttämään yksin. Selkä pelottaa myös et mitenköhän saatanan kipeä se on tällä kertaa synnytyksen jälkeen kun viimeksi oli yhtä tuskaa... Ja muutenki pelottaa et jos synnytyksessä tapahtuu jtn kun koko raskaus on ollu yhtä vastoinkäymistä, olis helpottavaa et joku muu päättäis millon syntyy ja kontrollois tilannetta :sad001
 
Ai sul oli pauski selkä, mul oli taas synnytyksen jälkeen niin hevetilliset liitoskivut ettei pystyny sängys kääntyyn, sit siihen viel idiootti hoitaja joka ei millään meinannu tajuta et kuinka kipee tosiaan olin, ni johan siitä kammo jäi.. Ne täs pelottaaki ehkä kaikista eniten, varsinkin kun nyt jo alkanu niin julmetusti liitokset vihotteleen...
 
Miks toissynnyttäjä ei saa epiduraalia? En oo kuullutkaan tuommoista.. Mä kyl haluun sen!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä en ottas enää sektiota jos saisin päättää..Enemmin se pari päivää synnytyskipuja, ku monta päivää sektiokipuja ja monta kuukautta se leikkaushaava/arpi sit vielä arka ja kipeä..



Ei kaikilla mene niin.. moni pelkäö sektioo ihan turhaan.. Kirjoitinkin tuonne jo aijemmin että toiset toipuu hitaammin toiset nopeemmin. Mulla ei ollut mitään kipuja kun viidentenä päivänä kotiin pääsin.(Eivät päästäneet aijemmin kotiin kun vauvan paino putosi melkein puoli kiloa ja mulla ei toiminut vatsa :D kuulema ehtona sektion jälkeen että vatsa pitää saada toimimaan ennen kotiin lähtöä... ) Sektio päivänä jo kävelin ja kävin suihkussa. Se oli ainoo sellanen kipupäivä. Yön vauva oli hoitsuilla kun itse nii halusin, olihan mut pumpattu täyteen synnyyksen aikana jo kaikkee mömmöö ja kiireellisessä sektiossa lisää. Mutta seuraavasta aamusta kaikki meni hyvin, reilun viikon päästä sektiosta jo lähettii pohjoiseen reissuun kuukaudeksi. ystäväni taas toipui tosi hitaasti, paranemista hidasti leikkaushaavan tulehtuminen, kohtutulehdus jne...mulla se kivuttomuus johti siihen että en osannut oikeastaan ees varoa haavaa, heti vaan nosteli rattaita autoon ja kotonakaan mies ei saanut yhtään jeesiä ku itte piti kantaa ostoskassitkin sisään.... tietenki äkkinäisiä repiviä liikkeitä piti varoa mutta muuten sektio ei rajottanut elämää kotis tultua mitenkään...

ekaa oottaessa en osannut pelätä synnytystä yhtään, vasta loppu metreillä kun kuulin kaikenlaisia kauhutarinoita, kaksi kaveria oli revenneet peräsuolesta asti, yhdellä koko emätin kursittii kokoon uudelleen, yks ei saanut sektion jälkeen vauvaa vierelleen vasta kun 6h sektion jälkeen ku remontin takia hänet unohdettiin ns valvomoon.. jossa ei ollut mitään millä saada yhteyttä ees hoitajaan.....Yhellä epiduraali nous keuhkoihin asti jne.....

mulla raskaus meni yli melkein kaksi viikkoo. Kahdessa yliaikaiskontrollissa vauvan koko oli ok ja ois pitänyt mahtua vajaa 4kg vauva tulemaan...

kopsasin tuolta aikasemmasta ryhmästä synntyskertomuksen, tosin kaunnistellun version: (nyt ne jotka ei halua lukea tarinoita, poistuu :D )

perjantaina 2.7 meillä oli yliaikaiskontrolli jossa kätilö/lääkäri oli sitä mieltä että 2cm auki ja käynnistystä ei tarvita koska lapsi tulee ihan ittekseen ja veikkasi jopa että jo heti huomenna. teki vielä lisää taikojaan mikä sattui!!!!
klo 18 alkoi kovat supistelut. ne vaan räjähti heti eikä ollut mikään iisi alku. suppareiden kesto oli minuutin luokkaa 5minuutin välillä sekä 2minuutin kestoisia pitemmällä välillä. hengitys salpautui ja tuntui että peräsuoli revitään irti....
klo 21 alkoi tulemaan ihan säännöllisesti parin minuutin välillä pitkiä supisteluja ja olin jo aika kypsänä kun kuvittelin itseäni istumaan autoon 50km matkalle kun joka supistuksella mun oli pakko liikkua ja kontata ja heijata ja vaikka mitä. suihku tuntui vaan pahentavan kipuja.
n.23.50 oltiin synnärillä ja siellä ultrassa kätilö oli jo merkannut lappuihin että epäsuhta. mulle ei siitä kukaan sanonut mitään. auki olin vain 2sormelle. pettymys oli kauhee.
samantien saatiin synnytyshuoneen joka oli ihan mukava. Li miehelle omaa nurkkausta sänkyineen, televiissioineen radioineen jne... minä sain ammeen käyttööni josta ei mitään apua kuitenkaan.. maha tuntui menevän joka toisella supistuksella sekaisin ja sain juosta jatkuvasti vessassa. ammeesta oli pakko päästä pois puolen tunnin jälkeen. lauleskelin aata ja yritin rentoutua heijaamisen sijaan. hieronnasta oli suuri apu.
klo 02 mun oli ilmeisesti jo pakko saada kipupiikki. se siitä luomusynnytyksestä. en pystynyt kuulema rentoutumaan suppareiden välillä ollenkaan ja kätilöstä se oli huonomerkki ja lapuista ku luki jölkeenpäi niin kätilö oli kirjoittanut että huutaa vain, levoton ja rauhaton. Ei rentoudu... multa ei ees kysytty kipupiikkiin lupaa. se vaan tuikattiin käteen. siitä mitään apua ollut. yhtälailla supparit tuntui repiviltä ja minä ravasin ympäri huonetta. mikään ei ollut hyvä. piikki aiheutti huonon olon. Oksentelin.
klo 3 kätilö ehdotti epiduraalin pyytämistä kun olin tullessani siitä maininnut että se on ainut mitä oon suunnitellut ottavani. olin jo auki 5cm tiesin että siitä olisi apua ja sitten pääsisin jo ponnistamaan. talon ainut anestesialääkäri oli kiinni eikä päässyt sitä antamaan. aijemmin saadusta kipupiikistä tuli tosi paha olo ja laukkasin oksentamassa vähän väliä. mahakin meni taas sekaisin. oli kiva istua vessassa jatkuvissa suppareissa... ja sitten iskee kauhee horkka. tärisen ihan kauheesti.kahdesti anestesi lekuri kävi pesemässä mun selkää ja aloittamassa epiduraalin laiton mutta aina sai hälyn ja poistui... :O
kl 3.55 huudan jo jatkuvien tauottomien suppareiden kourissa. taas pyydettiin anestesialääkäriä. ei pääse tulemaan. en pysy yhtään paikoillani. mikään ei auta. saan kouristuksia. kätilö ja lääkäri päättävät kohdunkaulan puudutteesta. sen laittaminen oli vaan tosi vaikeeta kun ei ollut kuin vajaan sentin reunat eli olin jo auki 9cm.
se auttoi taas hetkeksi. mutta sitten kivut alkoivat taas. tässä vaiheessa mieheni sanoi minun huutaneeni ja itkeneeni. vitutti kun epiduraalia ei kuulu ei näy. ponnistaakkaan en voi kun ipana liian korkeeella.
4.50 10cm auki ja tehdään ultra. ipanan tarjonnassa häikkää ja korkealla -2 tasolla.
5.30 10cm auki. ei työnnätä. supistelut tauottomia. käyrä oli yhtä supparia. ipana -2 tasolla edelleen.
6.00 saan vihdoinkin anestesilääkörin luokseni ja pysymään siinä niin kauan että kerkeää laittamaan mini spinaalin. voi luoja. se oli taivas. tässä vaiheessa aletaan heittelee ilmaan mahdollista sektiota. spinaalista ei ollut kuitenkaan ku vartin 20min helpotus, tunnen vaan suppareiden huippuja ja silloin käskettiin varovasti ponnistella. miten ponnistat kun ei tunne lihaksiaan ollenkaan kaikista niistä mömmöistä.. ja voimat oli ihan finaalissa.. mutta yritin.. ja yritin.. ja sitten räjähti. musta tuntu että oikeesti kuolen niihin kipuihin. tuntu että mun joka ainut alapään liha peräsuolta myöten revitään irti. miehelle iskee epätoivo ja viha että miksei kukaan tee mitään näiden kipujen suhteen ja miksi kestää vaikka oltu jo 10cm auki pitkän aikaa.. näistä hetkistä mulla ei oo muita muistikuvia. häilyn jossain tajunnan rajamailla. kuulema sain nitrosumutteitakin. ja lääkäriä ja hoitohenkilkuntaa lappasi ovista sisään.
7.00 saan taas jotain puudutteita. itken vaan tuskissani. vuorovaihtuu vissiin lääkäreillä js kätilöillä.. taas ultrataan. uusi ihana kätilö jonka kanssa sovittiin aijemmin että jos sattuu kohille niin kokeillaan pitkään luomuna ja akupunktiolla ja muilla konsteilla, tulee vuoroon. sain eka kertaa koko yölle neuvoja hengityksen suhteen ja muutenkin. Piipittävät laitteet kytketään äänettömille, irrottelee mut kaikista piuhoista, kannustaa liikkumaan, ku tää toinen kätilö käski jopa pissiä sänkyyn ku sitä ärsytti ku kävelin ja konttasin ja kuljin pitkin poikin,,, uus kätilö ♥♥hänestä oli valtava apu. tosin se tuli liian myöhään. tämä viimeinen tunti oli kaikista miellyttävin. juuri kätilön takia. hänen aikana mut valtasi jonkunlainen turvallisuuden tunne. aikasempi kätilö vaan piipitti hiljaa ja pumppasi mut täyteen lääkkeitä ja mitään ohjeita tai kannustuksia siltä en saanut. jokaisella supistuksella tämä uusi kätilö neuvoi piti kädestä ja auttoi rentoutumaan. kumpa hän olisi ollut alusta asti.
8.00 tulee päätös sektiosta. ipana edelleen imukupillekkin liian korkeella ja viistossa avotarjonnassa. kätilön muistan sanoneen että kyllä hänen 26vuoden kokemuksen perusteella tämä päätös olisi jo voitu tehdä aijemmin ja ihmetteli että näin pitkälle oltiin menty vaan lääketokkurassa kun ihan selvää hänestä ettei ipana ominvoimin synny. Supistukset loppuu kokonaan tai siis en ainakaan tunne niitä. Papereissa lukeekin että 8.15 synnytys pysähtyy.. leikkuriin kärrätessä alsn taas tuntemaan voimakkaita supisteluja.
8.43 sektiossa. jossa leikkaava lääkäri sanoi ensimmäisenä haavasta tulleen käden. :) ja todellakin ipana oli viistosti avotarjonnassa ja ei olisi mahtunut tulemaan ulos alateitse. Sen verran olin lääketokkurassa että en meinanut tajuta vauvan itkua ja sitten ku se pieni ihana rääkyvä ipana näytettiin mulle tunnekuohussa menetin tajuntani :D
klo 9.15 minut kärrätään takaisin synnytys saliin josta kuuluu vaativa itku ja mieheni "noonoo.. mikäs se nyt on?" juttelu ja näky sai minut taas itkemään... miehellä oli keinutuolissa sylissään pieni vaativasti kätisevä nyytti...
.. samantien saan vaavin ekakertaa imetykseen ja vierelleni elikkäs tosi nopeaa toimintaa. siinä pari tuntia menee ipanan kanssa tissitellen jamiehen kanssa ihmetellen ihmettä.
klo 10.55 pääsen osastolle ipanan ja miehen kanssa omaan huoneeseen.

eli nyt jotenki ottaa vastaan kaiken mitä tulee... synnytys pelottaa tietenkin. Siitä saa vaan voimaa ja asennetta synnytykseen... enempi pelkään repeemisiä, lapsen vioittumista jne alatie synnyyksessä, kun taas sektiossa ei pelota mikään. Se meni viimeksikkin niin helposti ja kivuttomasti... mutta sen tiijän nyt että mitään en suunnittele etukäteen. Ne voi mennä pieleen :D esikoisen synnytys piti siis mennä luomusti, vain ilokaasun kera, sitten jos tulee pahstilanne niin epiduraali. Piti olla sama kätilö joka oli yliaikasikontrollissa ja jonka kanssa suunniteltiin kaikkee luomujutskaa.. mutta mites kävikään. Jouduin ottamaan kaikki mahdolliset kivunlievitykset kun anestesialääköri ei päässyt antamaan epiduraalia......... ja kaikenlisäksi mentiin kiireellisenä sektioon......
 
Muokattu viimeksi:
Ihan pakko vielä hehkuttaa että sektiosta ei ole enää ees mitään jälkeä. Sain mieheni siskolta heti sektiopäivänä jo etanavoidetta ja sillä voitelin joka pesun jälkeen haavaa. Viikon päästä neuvolassa neuvolatäti ihmetteli niittejä irrotellessaan että ompas ihmeellisen kauniisti parantunut haava... :D aikoi suositella rasvaa myös muille. Pari kuukautta sillä voitelin ja tosiaan haavaa ei ees erota, on kyllä tehty niin nätisti ja niin alas että hatun nosto leikkaavalle lääkärille. (multa on joskus leikattu kyljestä iso luomi, syvillä juurilla, 10 tikkiä ja haava on ihan hirveen näköinen monen sentin läntti, jälkeenpäin sain tietää että tikit oli lääköri pistänyt ihan liian kireelle ja sen takia haava repesi ja tulehtu heinäkuun helteillä) leikkaava lääkäri teki hienoa työtä.
 
Tietysti aina on poikkeuksia, mutta yleisesti sektion jälkeiset kivut ovat pahempia kuin alatiesynnytyksen, onhan se hemmetin iso leikkaus jo itsessään, ku siinä aukastaan koko vatsa ja kohtu kaivetaan ulos, tyhejnnetään ja työnnetään takas. Enkä mä tällä halua ketään pelotella, ite en vaan haluais enää sektiota, en ainakaan kiireellisenä. Toisaalta jos tulee pahat repeämät alatiesynnytyksessä, ni pitkään sitä on sillonki kipeä.

Minä varmaan olin poikeuksellisen kipeä sektiopotilaaksi äkäsen kohtutulehduksen vuoksi, vaikka hoitajat ja kätilöt kehuivatkin minua osastolla, että kuinka hyvin jaksan. Sain lähteä liikkumaan toisena päivänä synnytksestä, siihen asti olin katetrissa, ja epiduraalissa koko synnytystä seuranneen päivän. Liikkuminen oli hirveää, mutta sinnillä kävelin osastolla itkun kans, ku tiesin, että siten palautuminen lähtee hyvin käyntiin. Kaiken vauvaa raskaamman nostelu oli ehdottomasti kielletty ja vaunulenkille päästiin vasta noin kuukausi synnytyksestä. Neki oli alkuun ihan lyhkäsiä. Neljän kuukauden jälkeen alotin salitreenit. Kipuja oli edelleen tietyissä liikkeissä, mutta pikkuhiljaa helpottivat. 5kk tai 6kk neuvolassa mainitsin ihmeissäni terkkarille, että haavaa sillon tällön särkee edelleen ja terkkari sano, että se on täysin normaalia. Ja leikkaava lääkäri tosiaan suositteli vähintään vuoden taukoa ennen uutta raskautta.

Ja lisäksi sit mikä itsellä seurasi sektiosta oli synnytyksen jälkeinen masennus. Aika yleistä kiirellisen tai hätäsektion kokeneilla. Ja sit ku olin masentunu ja väsyny eikä imetys alkanu ihan niinku elokuvissa, ni ei sit ollu voimia/hermoja tapella joka kerta sen syöttämisen kans ja siirryin 3kk jälkeen täyslypsämiseen ja pulloruokintaan. Joka sit taas lisäsi niitä itsesyyttelyn tunteita.

Synnytystapa-arviossa selviää sit varmaan, että aletaanko kokeileen alakautta. Mutta jos lääkäri suosittelee sektiota, ni ei suunnitellussa sektiossa mitään ongelmaa ole. Siihen ku ehtii sit suhtautua. Mutta kyllähän synnytys on naisilla vähän sama ku miehillä armeija ja minä koen hyvin vahvasti, että naiseuteen liittyy synnytys kipuineen ja sotkuineen, siis nimenomaan alatiesynnytys ja haluan kokea sen tunteen.
 
Ihan pakko vielä hehkuttaa että sektiosta ei ole enää ees mitään jälkeä. Sain mieheni siskolta heti sektiopäivänä jo etanavoidetta ja sillä voitelin joka pesun jälkeen haavaa. Viikon päästä neuvolassa neuvolatäti ihmetteli niittejä irrotellessaan että ompas ihmeellisen kauniisti parantunut haava... :D aikoi suositella rasvaa myös muille.

Mitäs toi etanavoide tarkemmin ottaen on ja saako sitä esim. apteekista? Sen verran hyvä vinkki, että pistän itselleni korvan taa :) Ehkä jopa tepsisi raskausarpiin nopeammin punaisuuden poistaen, jos niitä tulee (onneksi ainakaan vielä niitä ei ole tullut..) :)
 
^ Baba de Caracol -merkkinen etanavoide luultavasti kyseessä :) Sitä saa tavaratalojen kosmetiikkaosastoilta ainakin, mutta kaippa apteekistakin. Älyttömän hyvä juuri arpivoiteeksi, ja nimenomaan tuoreille arville (toki vaalentaa ja pehmentää vanhempiakin arpia, mutta ei yhtä tehokkaasti). Siitä on olemassa myös seerumi, ja nimenomaan paikallisesti laitettuna se seerumi on tehokkaampi. Se voide on kait enemmänkin kasvoille ja laajoille ihoalueille tarkoitettu, se myös kosteuttaa samalla. Seerumissa on nimenomaan suuri määrä niitä tehoaineita, mutta kosteutukseltaan kevyempi eikä jätä ns. suojaavaa kalvoa iholle niin kuin voide tekee.
 
Takaisin
Top