Synnytys

Neuvolassa käyty ja epäili, että kivut alapään tuntumassa olis tulleet vauvan kiinnittyessä. Muuta ei oikein osannut vastata asiaan. Paino ei oo enää juurikaan noussut ja sf-mitta on sama kuin muutama viikko sitten. En ole vieläkään saanut kutsua synnytystapa-arviointiin ja neuvolan täti ihmetteli suuresti asiaa. Lupasi jopa soittaa sairaalalle ja varmistaa, että lähete on mennyt perille. Hyvää palvelua! :)
 
Mullanon kans alapäässä tuntunut sellasta ihme kipua. Onko vauva kiinnittyny vqi oks nää jtn muita kipuja.. huomenna on neuvola ni ehkä vähä selkiintyy asiat ku on viel oma neukkatäti ekan kerra tänä kesänä.
 
Täällä sf mittaan tullut ihan reipas notkahdus kun vauva on jo kiinnittynyt... Ja koko alapää ihan liekeissä! Eniten särkyä selässä!
 
Jaksamista kaikille! Minä en tiedä, miltä kiinnittyminen tuntuu, enkä saa varmasti tälläkään kerralla tietää... :sad001
 
Helli: Älä murehdi sitä ettet tiedä miltä kiinnittyminen tuntuu. Voin omasta kokemuksesta sanoa, että vaikka vauva kiinnittyi niin en sitä kyllä mitenkään tuntenut, neuvolan täti vaan kertoi, että vauva on jo kiinnittynyt.

Omasta kokemuksesta voin myös sanoa, että ottakaa tarpeeks evästä mukaan sairaalaan, sitä ei liioin voi korostaa. Me lähdettiin vähän liian heikoin eväin matkaan, toki sain salissa jotain pientä syötävää, mutta on se tärkeä muistaa miehenkin syödä kunnolla, koska salissa menee aikaa tunti jos toinenkin, toki synnytykset ovat yksilöllisiä kaikintavoin myös sen suhteen miten kauan siihen menee.

Loppuajasta kannattaa myös muistaa, että synnytys voi alkaa milloin vain, joten sairaalakassi kannattaa pakata valmiiksi, etenkin jos sairaalaan on pitkä matka. :)
 
Nyt on sitten sovittu sektio Ma aamuksi, on niin outoa sopia "syntymäpäivä". Mittojen mukaan lantiosta olisi mahtunut perätilassa mahtumaan mutta valitsin sektion. Kokoarvio oli tänään jo 3.5kg ja vielä 2 vk LA..Ja lääkäriltä kun tivasin kumpi on RISKITTÖMÄMPI lapselle hänkin myönsi että sektio vaikka suosittelikin pt synnytystä.
Paha mieli kun olisin tietenkin toivonut alatie synnytystä...pääalaspäin tosin!tuo tuleva sektio.
Jännittää kovasti tuleva sektio.
Onko kellään jotain vinkkejä antaa miten valmistautua.
 
Annika: itselleni on kanssa tehty sektio perätilan vuoksi ja oikein hyvät kokemukset jäivät. Valmistaudu lepäilemällä ja keräämällä voimia tulevaa koitosta varten, muita vinkkejä ei oikein ole antaa :)

Onko sinulla leikkaus jo ensi ma? Se tehdäänkin sinulle jo aika ajoissa, oma sektioni suoritettiin 4 päivää ennen laskettua aikaa!
 
Okei niin teen, pakkokin vaikka haluis mennä vaikka minne ulkoilemaan, supistukset jomottaa tonne alas kovastikkin ja kohdunsuu oli auennut tänään n.1.5cm(vikko sitten oli kiinni ja kiinteä) kunhan ei ala tulee ennen ma..
Lonkat särki viime yönä..mistälie johtuu.
Joo silloin on 39+1 ja naistenklinikalle menossa.
 
Annika tuo on varmasti hyvä ratkaisu, ja hyvä myös että kerkeät ajatella asiaa nyt rauhassa ennen leikkausta. Mä en ollut esikoisen kohdalla oikeastaan edes ajatellut vaihtoehtoa että syntymä olisi muuta kuin alatiesellainen. Vieläkin harmittaa sektio, mutta ei sille mitään mahda kun ei edennyt tilanne niin.
Lähinnä se tulee mieleen että muista sitten ottaa tosi tosi varovaisesti sängyltä nousut ym ettei tule mitään sisäisiä repeämiä siihen leikkaushaavaan, tai päällekään tietysti. Varaudu siihen että sattuu, ja muista rohkeasti pyytää särkylääkettä. Tsemppiä maanantaille!
 
Tsemppiä Annika, multa leikattiin esikoinen rv 39+0 ahtaan lantion vuoksi. Valmistauduin lukemalla netistä kauhukertomuksia - en suosittele - ja käymällä edellisenä iltana siipan kanssa leffassa - suosittelen. Kivaa ohjelmaa ja lepoa vaan, jos on esikoinen tulossa:) Eikä se välttämättä satu, minua ei sattunut epiduraalin laiton jälkeen mihinkään ja olin heti kunnossa, joten älä pelkää turhaan!

Tiedän tunteen, oli kyllä hassua valita lapsen syntymäpäivä. Minä valitsin aikoinaan muistisäännöksi kaksi kakkosta:) Onnea maanantaille!
 
Kiitti tsempeistä, tietty oon jo lukenu kaikki pahimmat kokemukset :D Menee miten menee eipä siihen voi ite paljoakaan vaikuttaa-hyvin menee, lääkettä suuhun ja ylös sängyn pohjalta vaan heti kun kykenee,alan olemaan jo aika innoissani odotan pikkuisen näkemistä hurjasti!!! Ma en ole enää raskaana maanataina ja meillä on lapsi.Uskomatonta.
Tulee ikävä tätä mahan möllykkää,vasta viimepäivät on ruvennut haittaa menoo kun on niin iso.
Outoa kun "maha ystävä"ei vastaile ja pukkaile enää kauaa..Kaikki tulee muuttumaan mutta onhan sitä tässä jo 9kk siihen varauduttu :)
 
Hohhohoijjaa..Täällä päivittäin tulee kipeitä ennakoivia supistuksia.. Öisin heräillään niihin ja välillä kuumotellaan poltteen ja menkkakipujen kans. Silti ei muutu säännöllisiksi ja voimistu.. Meinaa turhauttaa kun ei pysty kauheasti mitään tekemään ku heti kipuilee mutta sitten kuitenkaan ei tosi kyseessä. Mä voin lahjottaa nää ennakoivat pois (ku niitä monet tuntuu kaipailevan :D) ja ottaa tilalle suoraan synnytykseen johtavat supistukset!
 
Juu, samaa mieltä keni, mä voisin kans nyt jo luopua näistä ennakoivista!! On tosi ärsyttävää kun ei ne johda mihinkään mullistavaan! Ei oikein kykene mihinkään, aina sattuu joka paikkaan! Tänään saatiin miehen kanssakin aika muhkea riita siitä aikaiseksi kun se ei millään tajuu, että mä nyt oikeesti tarviin sen apua esim. Kauppareissulla...
 
Olen ollut pääosin aika rauhallisilla mielillä synnytyksen suhteen.. Loppupeleissä luotan omaan kehoon ja luontoon. Eilen sitten iski ihan järkyttävä paniikki, oksetti ja itketti. Ajatus siitä että kohta synnytän, halusin tai en, eikä ole muuta vaihtoehtoa löi ihan täysillä päälle. Ehkä olen sysännyt pelot taka-alalle ja ne sitten purkautui kerralla hellehuuruissa. Yritän tsempata itseäni lukemalla positiivisiä synnytystarinoita, ei niitä "perse repee/kuolen/kaikki oli kauheeta/kusipää kätilö" - tarinoita.
 
Hatsii; miehillä on varmasti hankala ymmärtää miltä se tuntuu. Tää munkin ukko pyysi sunnuntaina avuksi kantamaan divaanisohvaa :D Ei sillä etteikö ite jaksais, pikkuisen puolestahan se pelottaa. Tää oma sattuu olemaan vielä semmonen "on ne naiset ennenkin synnyttänyt siellä pellolla"-tyyppi.
 
Jonnukka mulla on kanssa tollaista "ailahtelua" :D pääasiassa odotan synnytystä intopiukeena, mutta yksi päivä aloin itkemään ruokapöydässä miehen edessä ihan yhtäkkiä. Mies siinä ihmeissään mikä nyt tuli, ja minä änkytän jotain että kun tätä ei saa enää peruutettua ja musta tulee äiti ja ja se synnytys, miten mä selviän siitä.. Ja siis oikeasti en missään tapauksessa haluais perua tätä, ja odotan niin paljon meidän pientä ihanuutta :Heartred ihan hämmentävää itsellekin kun tuollainen purkaus tuli puun takaa :happy118

Ja kaikki päättyi siihen kun itkin ja nauroin yhtäaikaa omaa mahdottomuuttani :P
 
Mulla kanssa on ailahteluita. Mä en kanssa välillä ymmärrä, miten tulen synnytyksestä selviytymään. Mä olen alusta asti viel ajatellut, etten haluais lääkkeellistä kivunlievitystä... Jännittää kyllä kovasti, millainen se synnytyskokemus tulee olemaan. Ja välillä mietin olenko ihan hullu, jos en pyydä kivunlievitystä, mutta jotenkin haluisin synnytyksen olevan luonnollinen ilman mitään lääkkeitä...
 
Mäkin tossa jonkun aikaa sitten mietin, että miten sujuu nyt tämän toisen synnytys. On hermoiltu ja jännitetty, mutta nyt jo hiukan odotankin sitä, vaikka tiedän miten se sattui ekalla kerralla. Ilman kivunlievitystä en kuitenkaan aio olla, jos vaan ehdin jotain helpotusta saamaan. Oon jotenkin saanut tarpeekseni tästä olotilasta, kun jatkuvasti on jotain vaivaa ja lähes kaikkeen tekemiseenkin vaaditaan ponnisteluita.
 
Pakko kyl sanoo et vähä kans rupee jänskättään tuo synnytys, mut kai se ihan normaalia on... :)
Jotkut on tullu kertoon omia kokemuksiansa synnytyksestä mitä en oo ees pyytäny kertoo niin oon vaan keskeyttänyt ne tarinat ja sanonu et eiköhän kaikki synnytykset oo niin erilaisia etten haluu kuulla enempää.. Tässä kun ekaa kertaa kannan tätä vauva masua niin en halua saada mitää kauhukuvia synnytyksestä..

Tuosta kantamisesta/nostamisesta puhuitte niin kukaan ei anna mun kantaa mun enää mitää ja oon aina ite ollu -minä ite- tyyppi.. Raisvostuttaa ja samalla pitäs ymmärtää et mun parasta ne täs vaan ajattelee :D
 
Takaisin
Top