Synnytys lähestyy...oireita? :)

Noista avautumismitoista vielä nii luin jostain että esim.kun puhutaan että on 10 cm avoinna niin ei se välttämättä tarkoita että oikeesti sen 10 cm vaan että se olis yleisnimitys sille että on kokonaan auki. Joten sama pätee varmaankin tohon 1 cm ja sormi :)

Tervehdys kaikille! Olen täällä käynyt lueskelemassa äitiysloman alettua muiden juttuja mutta ei ole tullut itse vielä kirjoitettua mitään. Nyt täytyy kokeilla käynnistäisikö kirjoittelu vaikka synnytyksen niin kuin esikoisen kohdalla kävi :thumright Meni silloin nimittäin ensimmäisen viestin jälkeen muutama tunti ja jo losahti lapsivedet ilman mitään ennakkovaroituksia.

Tällä hetkellä rv 39+2 ja harkkasupistuksia tullut enemmän ja vähemmän. Silloin tällöin tulee menkkakivun kanssa höystettynä mutta ei siis mitään tiukkoja. Navasta alaspäin ollut jo pitkään kaikenlaista kolotusta, lonkat etenkin kipeät ja jos hetken on levossa niin liikkeelle lähtö todella kankeaa. Ei selkeää limatulppaa, jkv norm. runsaampaa limaista vuotoa viime päivinä. Saisi jo syntyä, esikoinen syntyi siis 39+4 (vedet meni 39+3) ja jotenkin odotin että tämä olisi tullut selkeästi aiemmin....:sour:

Mulla meni taas viime yö ihan veetuiks,ei tullu nukuttua ei kuin ehkä tunti maks kaksi aamuyöstä,kahen aikoissa lähti taas säännölliset 10min supistukset kipuineen pilaamaan yön.Tänä yönä ei paljoa mietitä,et jos sama jatkuu niin ukko saa heittää mut synnärille nukkumaa parempien lääkkeiden kanssa.Ei auta kotikonstit ei.
Päivän mittaa tullu epäsäännöllisesti kipeitä ja vähemmän kipeitä.

Argh, täälläkään ei nukuttu viime yönä. Ja ei johtunu valitettavasti supistuksista, vaan ihan hormoneista selvästi, kun olin vaan pirteä kun peipponen. ärsyttävää. Lääkäri katto et olis 3cm auki ja ei kaulaakaan enää nimeksi, mutta sanoi samaan nvetoon ettei silti takaa että vielä viikkoon tapahtuis oikeesti mitään...pöh.

Mä kanssa nukuin älyttömän huonosti, teoriassa kuusi tuntia. Tänään oonkin sit nukkunu parit päiväunet...puoliltapäivin alkoi aika kipeät sipistukset, aika epäsäännöllisesti. Joko parin minuutin välein tai sitten vaan pari kertaa tunnissa. Just silleen tyhmästi. Ja nyt on vaan mahassa hikka.

Tavallaan stressaa ja tavallaan ei. Tuleehan se sieltä ulos kuitenkin väkisinkin 2,5 viikon sisään :)

Nyt on taas jokusen tunnin tullu noita supistuksia säännöllisesti 10min molemmin puolin. Viimeisimmät olleet nyt niin kipeitä et huudan sohvalla,kunnes kramppi laukeaa.Ei kiva.Kaupan päälle tuli niin kiire äsken vessaa,et hyvä kun ehti housut laskee alas ja varpusparvi lens ulos.Sissus saatana.

Jatkuu edelleen noi eilen alkaneet kipeämmät epäsäännölliset supistukset...Tekee olon hyvin epämukavaksi. Kuitenkin ne on erilaisia kuin mitä on harjoitussupistuksia ollut. Ajattelin katsella tämän päivän, tapahtuuko mitään muutoksia, ja huomenna soitella synnärille sitten. Jos tekis tänään parit kävelylenkit ja homma lähtis käyntiin.

Ootteko te muut tehneet tässä liikelaskentaa silloin, kun on supistuksia ollut? Kun ohjeistuksissa aina sanotaan, että synnärille pitää lähteä lopussa sittenkin, kun liikelaskenta ei täyty. Mä en ole joutunut oikeistaan ollenkaan tekemään tuota laskentaa koko raskauden aikana, tottakai tuolla mahassa on välillä hiljaisempaa, täytyyhän vauvankin kai nukkua joskus :).

Mämietin tuota samaa että miten supistusten aikana käy vauvan liikkeille... Mulle ei oo neuvolassa puhuttu liikelaskennasta yhtään mitään koko raskauden aikana mutta ite oon välillä laskenu netin ohjeiden mukaan, sillon kun vauvalla on ollut niitä rauhallisempia päiviä. Mutta tosiaan kun joka paikassa neuvotaan että kotona kannattais olla niin pitkään kun pystyy sitten supistusten alettua niin miten sitten seurataan liikkeitä.

Minä ainakin kävin synnärillä synnytyksen käynnistyttyä ensin yhden "turhan reissun", kun en tuntenut enää vauvan liikkeitä. Supistuksia tuli tuossa vaiheessa alle 10 min välein, olivat kovia, mutta eivät mitään "järkyttävän" kovia. Yritin vauvaa kevyesti tuuppia liikkeelle supistusten välissä, mutta kun en saanut mitään vastausta, niin käytiin tarkistuttamassa tilanne. Ja kaikki oli siis hyvin. Ja puolentoista tunnin päästä palattiin sitten tositoimissa synnärille synnyttämään... Eli meillä ainakin liikkeet vähenivät kun supistukset säännöllistyivät. Mutta en tiedä, mitkä viralliset ohjeet ovat vauvan voinnin seuraamiseen kotioloissa.

Meillä on synnärille sen verran kuitenkin matkaa ettei viittis "turhia" edestakas ajella. Pitääkin kysyä neuvolasta nyt perjantaina. Tai jos aiemmin alkaa tapahtuun niin saahan sitä neuvoja puhelimessa sieltä synnytysvastaanotoltakin :)

On kyllä pakko sanoa, että tää loppukuusta oleva laskettu aika on vähän sama kuin jos olisi syntynyt joulukuussa ja täyttämässä 18, kaikki kaverit olisi jo täysi-ikäisiä ja itse pitäisi vaan odotella....

Tosta liikelaskennasta vielä, että olen siis käsittänyt, että sitä pitäisi tarkkailla sen takia, jos vaikka istukan toimintaan tuleekin ongelmia.

Saas nähä voisko tää ihanuus jo pian syntyä!:happy112 Yöllä herään vihloviin tuntemuksiin alakerrassa, ekaa kertaa noin voimakkaina, vessassaki tuli ravattua 4 kertaa pissillä (tapaan käydä vaan kerran). Nukahin kuitenki ja nyt "viiltoja" tullu sillon tällön. Parit supistukset tullu kans, tosin ihan epäsäännöllisenä... oksettaa ja tuntuu että välillä kourasee vatsaa, menkkamaisia jomoja..vauva potkii kylkeen ja tuntuu yrittävän ulos peppu eellä toisesta kyljestä. Ensimmäinen kerta ku on ollu näin paljo "oireita" samana päivänä.

Tai sitte oon jo niin kyllästyny että herättelen ihan liikaa toiveita:laughing025

Me saatiin neuvolasta sellainen lappu, jossa on kerrottu liikelaskennasta ja ohjeet sen tekoon. Siinä on et 10 liikettä tunnissa makuuasennossa ja jollei tule niin sit vähän liikuntaa ja (makeaa) ruokaa ja uusintalaskenta. Jollei sittenkään täytä niin soitto synnärille ja neuvolasta sanottiin et kannattaa käydä siellä jos yhtään arveluttaa ja että sitä tehdään paljon siellä, käynti ei ole siis mitenkään noloa tai ns.hysteerisen äidin höpötyksiä.Pikemminkin kannustivat käymään.

Kävin nyt illalla 4,5km kävelyllä koiran kanssa (tähän asti oon tehnyt vaan 2km lenkkejä viime viikkoina). Kolme kertaa piti pysähtyä hetkeksi kun kiristi niin paljon ja vatsa oli ihan kovana koko lenkin ajan. Nyt kotona levossa muutama kipeämpi supistus mutta ei mitään säännöllistä. Toivotaan että yöllä jotain tapahtuisi, toiveessa on hyvä elää. Esikoinen syntyi 39+4, mikä olisi huomenna...

Mietin muuten tuota lenkkeilyä niin onko vauvalle mitenkään vaarallista jos painelee lenkillä tasaista vauhtia vaikka vatsa on ihan kovana ja kiristää eli jkl "jatkuva supistus" päällä. Eli pitäisikö välillä pysähdellä ettei tule vauvalle jotain hapenpuutetta tms.? Toisaalta kyllähän ne sairaalassakin kehottaa liikkumaan esim. jos supistuksia halutaan tehokkaammiksi.

Mulla samaa lenkkeillessä enkä ole pysähtynyt, muutoin kuin vain jos tosi kipeä kiristävä supistus.

Tälleen ensimmäistä odottaessa on hämmentävää, kuinka erilaisena supistukset voi tuntua itselläkin päivän aikana. On alavatsaan ottavia, sitten on noita kovettumisia ja kiristymisiä, joskus selkään meneviä... Mulla nämä nyt eilisestä jatkuneet on joko vatsan kovettumista hyvin kipeästi tai alavatsan kipeytymistä. Kuitenkin on selkeä ero aiemmin olleisiin harjotussuppareihin, joissa vatsa kovettui ilman kipuja.

...ja tänään ei toistaiseksi oikein mitään :( Alkaa olla jo mieli maassa, vaikka toki laskettu aika on vasta huomenna. Ja tiedän toki, että kahden viikon sisään sitten aivan varmasti on vauva tässä vieressä, mutta kun haluisin niin kovasti sen jo nyt tänne. Fiilikset on muuttuneet siitä muutaman viikon takaisesta "haluan oman vartaloni takaisin"-olosta "haluan vauvan tähän halittavaksi"-oloksi. Pääasiahan olisi ainakin mulle se, että synnytys menisi hyvin, vauvalla kaikki hyvin ja synnytys käynnistyisi luonnollisesti.

Enkä haluisi yhtään mennä huomenna neuvolakäynnille, mua ei kiinnosta tippaakaan alkaa keskustelemaan siitä neuvolatädin kanssa, että millanen olo mulla nyt on ja miten on mennyt. Mieli tekisi latoa suoraan että vituttaa ja en enää jaksa.

Voi sanoja! Et ole yksin tunteidesi kanssa:rolleyes: kyllä me loppukuiset saadaan pian nyytit syliin:love022... mies kehotti olemaan ajattelematta synnytystä päivän, jos se vaikka laukasis jotain...vielä en oo onnistunu olemaan ajattelematta:grin

Täälläkin odotetaan jo malttamattomasti. Mullahan ei oo edes supistuksia ollut, että tuntuu kyllä aika toivottomalta. Muutenkin fyysisesti olo on aika hyvä, eilen kävin Ikeassa ja tänään Stockmannin Hulluilla päivillä eikä ollut mitään ongelmia liikkua kummassakaan paikassa. Et toki hyvä kun fyysisesti jaksaa mut henkinen jaksaminen alkaa olla tiukilla.

Mulla mies taas kysyy monta kertaa päivässä, että joko tänään synnytän... No, kohta lähden taas koirien kanssa kävelemään tunniksi tuonne ulos ja jos illalla on voimia, teen toisen samanmoisen lenkin. Päivät on tylsiä tälleen. Olisi paikkoja, joissa käydä vaikka kahvittelemassa, mutta kun mä en vaan oikeasti yhtään jaksa keskustella kenenkään kanssa. Aihepiirinä kun kaikilla on se "joko??"...enkä halua puhua siitä muille kuin valittaa vain miehelle :grin

Mua vähän myös harmittaa se, että jos menee yliaikaiseksi, niin miehellä ei oikein ole mahdollisuuksia pitää tässä heti ainakaan isyyslomaa. Kalenterista hän on tyhjännyt tämän, ensi viikon ja seuraavan, mutta sitten alkaa täysi tohina töissä. Ja ymmärrän toki, ei meidän töissä voi pitää väkisin kalenteria tyhjänä 5 viikkoa "varmuuden vuoksi". Sitten samoin mua pikkasen ahdistaa se, että meillä on bändillä keikka 16.4. -> jos menee käynnistelyksi, niin vauva syntyy edellisenä viikonloppuna... tämä toki on kerrottu keikan järjestäjille, mutta silti harmittaa kun ei vaan voi tietää että miten hommat menee. Itse toi keikka on onneksi sellainen "pikanopea" 30 minuutin setti, jonka ajan oma äitini hoitaa vauvaa viereisessä huoneessa, eli sikäli ei aiheuta stressiä.

Takaisin