Mutta ehkä joku, joka jo aiemmin on synnyttäny osais sanoa onko kaikki ollu kunnossa synnytystä varten ilman liitoskipujakin?
Olen tuolta viime vuoden kesäkuisista käynyt seurailemassa teidän palstaa, kun täällä pari sieltä odottaa tulevia heinäkuisia, niin ajattelin kommentoida tätä.
Minun ensimmäinen raskauteni (minulla siis kolme lasta) oli fyysisesti hyvin helppo (jos ei pahoinvointia, matalasta verenpaineesta johtuvaa heikotusta ja närästystä lasketa), eikä minulla ollut minkäänlaisia liitoskipuja. Ihan raskauden lopussakin, jos vauva ei potkinut, saatoin silmät kiinni kuvitella, etten raskaana olisi ollutkaan.
Vauva syntyi kuusi päivää lasketun ajan jälkeen, ja vasta sillä viimeisellä viikolla ennen synnytystä alkoi olla hankala vaihtaa öisin asentoa.
Kun vauvan syntymäpäivän aamuna synnytys käynnistyi, siitä ei edeltävänä iltana ollut tietoakaan. Ei mitään ennakoivia merkkejä. Mahakaan ei ollut näkyvästi eikä tuntuvasti laskeutunut. En tiedä, johtuiko tuosta, vai vain hyvin nopeasti edenneestä synnytyksestä, mutta synnytys oli hyvin raju ja tuskallinen. Neljän tunnin kuluttua ekoista supistuksista olin jo sairaalassa ja 8 senttiä auki. Kivut olivat niin kovat, että vaadin jotain lievitystä niihin, ja sain kohdunkaulan puudutteen, joka pysäytti synnytyksen etenemisen. Kivuista ja tuskaisesta olosta en kuitenkaan päässyt eroon. Oksitosiinin avulla homma saatiin loppuun neljän tunnin päästä puudutteen laitosta (joka ei siinä vaiheessa enää vaikuttanut tietenkään). Ponnistin vauvan väkisin yhdeksässä minuutissa ulos, kun koin sen olevan ainoa keino päästä eroon niistä tuskista (ja niinhän se onkin). Repesin pahasti, ja istuin kolme viikkoa kumirenkaan päällä.
Toinen lapsi tuli karmeasta synnytyskokemuksesta huolimatta 1,5 vuoden ikäerolla, ja silloin vauva laskeutui hyvin alas lantioon jo pari kuukautta ennen la:ta, ja aiheutti kamalaa paineen tunnetta, liitoskipuja, peräpukamia ym. Yhdeksän päivää yli mentiin silti, mutta synnytys oli helppo kuin unelma. Ei kivuton kuitenkaan sekään, mutta se oli hallinnassa toisin kuin ekassa synnytyksessä.
Toivottavasti tämä minun kokemukseni ei nyt aiheuta turhia pelkoja kenellekään, mutta näin se minulla meni, ja koin, että tuskallinen synnytys johtui osaksi siitä, että keho ei ollut valmistautunut siihen. Toisaalta harva synnytys kai noin rajusti etenee heti alkuun, jolloin keholla on vielä aikaa valmistautua, ja ainakin on aikaa onnistuneemmalle kivunlievitykselle.
Tsemppiä kaikille raskauden loppumetreille ja synnytykseen. Siitä selviää kyllä, ja kaikki niihin liittyvä kipu ja tuska on lopputuloksen arvoista.