Synnytys ja imetys

Mä en oo ajatellu kivunlievityksistä tai asennoista mitään, mulle olis pääasia että saan itse synnyttää ja saada vauvan heti kainaloon.

Edellinen raskaus oli loppua kohden hankala ja monta viikkoa kestävää epätietoisuutta miksi vauva ei kasva ja on niin huonovointinen. Siinä ei paljoa synnyttämiset kiinnostanu vaan huoli siitä pysyykö se vauva edes hengissä mahassa.
34+2 tuli sitten äkkilähtö sairaalaan kun vauva ei liikkunut mahassa vaikka kuinka heilutteli ja dopplerilla saatiin kotona kuunneltua kun sykkeet tuppu 60 kamalan äkkiä, ja lähettiin sairaalaan.
Sitten mentiin ultraan kattomaan vauvan liikkeitä, no ei liikkunu ja aattelin jo mielessäni että tultiin liian myöhään.

Siitä lähettiin hätäsektioon heti ja muistan kun mua riisu 5 hoitajaa samaan aikaan ja heitteli mun vaatteita miehelle joka ihan järkkynä seiso nurkassa, myös luullen että meidän oma pieni vauva ei päässytkään tähän maailmaan.
Mä en saanu sanaa suustani ja kyyneleet vaan valu kun olin niin peloissani.
Leikkaussaliin ku päästiin niin siellä oli aivan kauheasti hoitajia ja lääkäreitä, en nyt laskemaan kerenny mutta oli niitä ainakin 10.
Sitten ne nukutti mut ja poika syntyi elossa (41cm ja 1.6kg). Ei hengittäny ja oli sininen ja tajuton, sai yhden apgarin pisteen ja sen sai hitaasta sykkeestä alle 60. Mutta elossa, pääasia.

Mua itseä sapetti suunnattomasti että pääsin katsomaan omaa lastani vasta vuorokauden kuluttua.
Meillä ei ollu kuitenkaan välimatkaa kun kaksi kerrosta, olis ne vaikka siirtäny mut sängyllä sinne keskososastolle.
Ja sit kaiken tän jälkeen ei tullu mieleenkään toi imetysjuttu kun kolmantena päivänä joku kätilö mulle mainitsi että on näitä siirrettäviä rintapumppuja, ja ihmetteli ettei kukaan mulle kertonu aikasemmin.

Mä pääsin sairaalasta neljän päivän päästä ja poika jäi sinne muutamaks viikoksi.
Maitoa tuli ihan hirveen paljon mutta mun nännit ei suostunu menemään sillein suppuun ja pojan suu oli niin kamalan pikkanen ettei saanu siitä kiinni ja käytin sitten rintakumia.
Olisin halunnu tosi paljon imettää ja silloin kun sain imettää niin oli se tosi ihanaa, mutta kun vauva oli niin pieni niin piti laittaa viidelle aterialle vuorokaudessa sellasta jauhetta ja sekottaa se tiettyyn määrään lämmintä maitoa, eli pulloruokintaa pääsääntösesti. Loppujen lopuks 3kk imetin pulloruokinnan lisäksi ja sitten poika päätti ettei halua tissiä ollenkaan ja pumppasin rintapumpulla niin pitkään kun maitoa tuli (varmaan 2-3 viikkoa)

Tämä ei todellakaan pidä olla mikään kauhutarina vaan synnytystarina siinä missä muillakin.
Ja nyt toivon että tämä raskaus sujuu hyvin ja pääsen synnyttämään alateitse (oli kivunlievitys mikä vaan tai käy sekin ettei ole ollenkaan) kunhan vaan saisin olla mukana omassa synnytyksessä ja saan sen oman vauvan syliin heti.
Toivon myös että tällä kertaa imettäminen onnistuu, mutta en ota siitäkään paineita.

Eli kun oikeastaan mä en oo itse synnyttäny niin yks asia mua jäi vähän kaivelemaan, että mitenkä se suoli tyhjennetään? antaako ne jonku kakannuslääkkeen ennen ponnistusta vai mitä? :grin

Ainiin, ja Poika on siis nyt 2,5v ilonen, reipas, terve ja kova menemään :happy:
Oi voi kun tuli pitkä tarina :sleep011
 
Muokattu viimeksi:
Tuosta T_87:n tarinasta tuli mieleen, että varmaan on hyvä käydä etukäteen mielessä läpi, että koskaan ei tiedä mitä tapahtuu ja voidaan joutua sektioon hyvinkin äkisti. Oon ymmärtänyt, että se voi olla vaikea paikka, jos on ajatellut synnyttävänsä alateitse. Mun esikoinen oli pitkään perätilassa ja varsinkin kun hän oli aika iso, mietin sektiota aika paljonkin ja yritin hyväksyä, että se on yksi vaihtoehto. Lopulta vauva tajusi kääntyä oikeinpäin ja pääsi ulos luonnollista reittiä. Pitääpä muistaa nytkin pohtia asiaa. Tai ei ihan vielä mutta syksymmällä.

Kakasta. Monella se kai tulee siinä synnytyksen edetessä tai suolen totaalityhjennys voi jopa ennakoida synnytyksen alkua. Vaikka kätilö ei mitään sanonut eikä ilmekään värähtänyt mä luulisin ponnistaneeni aluksi ulos pökäleet ja sitten vähän ajan päästä vauvan... Pissalle kannustivat jossain vaiheessa synnytystä.

Eilen muuttolaatikoita purkaessa tuli vastaan sairaalan synnytyskertomus. Vaikka se pääasiassa on aika tekninen ja kuvaa lapsiveden ja napanuoran väriä, lääkkeitä, vauvan sykkeitä ja muuta sellaista, niin itkuhan siinä tuli kun pääsin kohtaan "syntyy reipas poika". Nytkin vähän liikutun :).
 
Tämä on kyllä mahtava ketju! Vaikka en tässä hommassa ekaa kertaa olekkaan niin on todella hienoa on kuulla muiden äitien synnytys kokemuksia:)

T87 mulla tuli vähän itku kun luin sun synnytys kertomuksen, mahtavaa että kuitenkin loppu hyvin, kaikki hyvin:Heartred
Sitä ei koskaan mieti että mitä voi vikaan mennä, kunnes napsahtaa omalle kohdalle!
Onneksi nykyään terveyden hoito on huippu luokkaa ja pahastakin paikasta voi selvitä.
Toivottavasti saat nyt synnytää niinkuin itse haluat, kyllä se synnytys on mahtava kokemus, kivuista huolimatta :)

Me nähtiin vilaukselta meidän esikko, kun se synty ja lähti teholle ylläri perätilan ja hapen puutteen taikia, viereen saatiin seuraavana päivänä ja nyt Sofia on 4 vuotta ihana prinsessa:)

Kakka asiaan mulla 2 viimeisen kanssa tyhjeni suoli ennen synnärille lähtöä mutta ekan kanssa tais alle tulla :/
Halutessaan voi pyytää peräruiskeen, näin ainakin olen kuullut kerrottavan!
 
Tosiaankin nykysin saattaa selvitä ihan uskomattoman huonoista lähtökohdista huolimatta ja niin kun meillä jo luultiin että tullaan kotiin miehen kanssa kahestaan niin täytyy sanoa että suomessa on kyllä ihan huippukirurgit ja lääkärit, sekä hoito.
Arvellutti vähän avautua ja kertoa oma tarina etten vaan ole mikään pelonlietsoja mutta mustakin on kiva lukea erilaisia synnytystarinoita just siks että omalla kohalla oon ollu untenmailla, ja itse synnyttäminen on mulle uutta.

Tosta kakka-asiasta niin vähän avaudutaan niin siksi mua kiinnostaa, tai sitten en oo vaan sattunut lukemaan sellasta ketjua jossa siitä olis puhuttu :happy:
 
Haluan sanoa että suurin osa raskauksista/synnytyksistä menee mutkitta ja hyvin! Kannata pelkoa siitä ottaa mitä lukee täältä tai jostain muualta!
On vaan murto-osa missä käy jotain, pitää vaan luottaa että kaikki menee hyvin:)

Joo eipä kyllä hirveästi kehtaa mainostaa et hei laskin alleni, onhan se tosi luonnollinen asia mutta silti kun vähän häveliäs on ihmisluonto niin eipä sitä kehtaa kasvotuksin puhella :)
Mutta edelleen jos ne kakat tulee ennen vauvaa niin ihan perus setti kätilöille että sitä ei tarvii pelätä/hävetä :)
 
Sehän on vaan hyvä, että tulee paljon erilaisia synnytyskertomuksia! Ei sitä voi koko raskausaikaa elää jossain kuplassa, vaan tulee tietyllä realiteetilla suhtautua raskauteen ja tulevaan synnytykseen. Mitä vaan voi tapahtua, mutta tosiaan, suurin osa raskauksista menee mallikkaasti loppuun asti ja päättyy synnytykseen. Mielestäni ihan normaali synnytyskertomus ei ole pelonlietsontaa :)

Mulle tarjottiin peräruisketta molemmilla kerroilla kun sairaalaan päästiin, en kokenut tarvetta kun melko hyvin tuli tyhjennettyä suoli jo kotona.. Ekaa ponnistaessa tuntui, että kakka tulee, mutta en sitten tiedä tuliko vai ei, kun ei kukaan siitä mitään ainakaan maininnut :D Oishan se aivan mahdotonta siinä tilanteessa yrittää pidättää kakkaa jos semmonen ois tuloillaan...
 
Ajattelin tällä kertaa pyytää peräruiskeen, kun aiemmin ei ole tarjottu enkä ole älynnyt edes kysyä. Ei sitä tuotosta oikein voi sisällään pitää jos on synnyttämässä. Voin näin tupla kokemuksella sanoa ;D Ekassa yritin, kun hävetti niin paljon ja tuntui niin luonnottomalta tehdä tarpeensa kaikkien nähden (kätilön ja miehen). En kuitenkaan pystynyt, kun sitten ei olis voinut vauvaakaan synnyttää :)
 
Meillä esikoisen synnytys kesti n. 17h 30min ja oli varmaan semmonen aika perussetti. Imetin tyttöä n. 13kk (kiinteät aloiteltiin 4kk:n iässä ja loppuvaiheessa mentiin osittain korvikkeella, osittain omalla maidolla).

Synnytys alkoi parin päivän limatulppavuotelulla ja lopulta sitten lähdettiin sairaalaan kun supistuksia tuli suunnilleen kolmen minuutin välein. Jostain syystä mulla se supistelu oli melkosta tykitystä, aina kun vähän liikku niin se laukaisi taas uuden supistuksen ja en päässyt kyllä kokemaan sitä synnytystarinoista lukemaani "supistusten välillä juteltiin / pelailtiin / täytettiin ristikoita" -vaihetta :P Sairaalaan saapuessa olin n. 2-3 senttiä auki ja aika pian sain epiduraalin kun ilokaasusta ei ollut mitään iloa... (tällä toisella kierroksella ajattelin pyytää sen käyttöön vähän paremman perehdytyksen). Mun kohdalla epiduraali ei toiminut ihan täydellisesti, joskin lievitti kipuja huomattavasti. Sain sitä synnytyksen aikana useamman annoksen ja lisäksi kaksi kohdunkaulanpuudutetta, jotka oli mielestäni oikeen oivallisia kivunlievittäjiä!

Avautumisvaihe kesti sen 17h ja ponnistaminen n. 30min. Ponnistusvaiheesta jäi tosi hyvä mieli kun kätilöt kannusti ja oli yllättyneitä, miten hyvin se loppupeleissä sujui. Vauvan epäiltiin olevan tulossa kasvot ylöspäin (pyöri koko synnytyksen ajan ja yritti kuulemma vielä päänki synnyttyä lähteä pyörähtämään :D), mutta raivotarjonnassa sieltä lopulta tultiin maailmaan :) Minulle ponnistusvaihe oli vaan suuri helpotus kun kroppa oli alkanut väkisin ponnistella jo joskus 7 sentin kohdilla, vastaanpaneminen siinä vaiheessa oli inhottavinta. Episiotomia tehtiin, mutta se ei sattunut ja muutenkaan ponnistaminen ei ollut hirveän kivuliasta, vaikka vauvan etenemisen kyllä tunsin. Uskon, että epiduraali vaikutti vielä sen verran, että vei suurimman osan kivuista pois.

Synnytyksestä jäi tosi hyvä ja ehkä jopa voimaantunutkin olo, vaikka melkoisella lääkecoktaililla ja ihan peruskaavalla mentiinkin :) Se jäi ainoastaan harmittamaan, että jumahdin heti alusta lähtien sängylle, kun sairaalaan saapuessa otettiin käyriä. Makaaminen sai aikaan hirmuiset supistuskivut, niihin halusin samantien epiduraalin, mihinkään en sen jälkeen enää jaksanut liikkua. Ehkä tällä toisella kertaa voisi kysellä, josko niitä käyriä vois ottaa seisaaltaan ja yrittää pysyä vähän pidempään liikkeessä. Synnytyksestä toipumiseen meni n. viikko, ensimmäiset päivät olin melkoisena romuna, mutta mies onneksi auttoi kaikessa. Perhehuone oli meidän kohdalla ainakin ihan ykkösjuttu kun en ensimmäisenä päivänä edes vaippaa uskaltanu oman heikotukseni vuoksi vaihtaa.

Imetys sujui myös aika perusmeiningeillä. Maito alkoi nousta jo sairaalassa, mutta humahti oikeen kunnolla sitten kotona. Alkuun maitoa valui aina toisesta rinnasta ihan älyttömästi imetyksen aikana ja jouduinkin käyttämään maidonkerääjiä, kun mikään liivinsuoja ei puolta desiä nestettä kestä :D. Säilöin imetyksen aikana kerätyt maidot samantien jääkaappiin ja pakkaseen, ja niistä saikin kerättyä ihan hyvin hätävaraa :) Ensimmäisen kuukauden aikana maidontulo kuitenkin tasaantui ja vauvan kanssa pääsi paremmin liikkumaan kun ei aina tarvinnu olla kerääjää mukana. Välillä tuli rintaraivarikausia, mutta niistä selvittiin ja ajan kuluessa imettämisestä tuli jopa ihan mieleistä hommaa. Ainoa tosi iso ongelma oli oikeastaan hormonien aiheuttamat mielialanvaihtelut, kun imetyskertoja piti vähentää. Olen jostain syystä hirmu herkkä kaikille fyysisille muutoksille ja reagoin voimakkaasti noihin hormonivaihteluihinkin. Tällä kertaa imetyksen onnistuminen mietiyttää juuri oman pään kestämisen kannalta, mutta ajattelin siihen kysyä vielä neuvoa paikallisesta imetysryhmästä ja katsoa vaan, miten asiat tällä kertaa sitten menee, kaikki raskaudet ja imetykset kun on aina erilaisia :)
 
Mulla esikoisen synnytys eteni näin: ma-aamuna ihmettelin et mitäs tippasee housuihin ja tajusin sit et se on lapsivettä. Soittelin synnärille ja ne sano et illalla tuut osastolle ku yöllä 12 (18h tippasun alkamisesta) pitää alottaa antibiootti suoneen. Siinä 20-22 välillä tuli napakoita supistuksia jotka laantu sit et aloin nukkuu.. Kunnes klo 23 jälkee heräsin supistuksiin jotka vaan voimistu nii et kahelta lähettii saliin ja mies soitettii paikalle. Olin 4cm auki. Siinä sit ehdotettiin puudutetta ja halusin, lääkäri ku tuli nii kätilöt tsekkas viel tilanteen (6,5cm auki) ja totes et ei epiä, spinaali riittää.. Tää oli huippu! Ainoo kivunlievitys koko synnytykses. Klo oli jotai neljä yöllä. 5.44 meidän pieni mies sit synty 50min ponnistelun jälkeen josta aktiviista ehkä 25min. Hb oli itellä pari päivää jotai 78 luokkaa et hieman huippas mut perhehuonees oltiin ja hyvin meni kaikki. Synnytyksen kesto alle 7h Imetin 10,5kk, alussa jouduin käyttää maidonkerääjää..
Toka lapsi: Sairaalaan lähdettiin su-ma-yönä kahen maissa ku supisteli alle 5min välein. Kolmen aikaan oltiin sairaalassa ja olin 5,5cm auki. Mentii saliin ja täytettiin amme. Kävin pölliin osaston puolelta keittiöstä leipää ja viiden maissa tajusin et enää ei supistele. Mies sai sängyn saliin ja käytiin nukkumaan. Aamulla lähettiin kaupungilta hakeen vauhtia, käveltiin ja käveltiin mut ei supistuksia. Iltapäivällä mentii sairaalalle ja tilanne sama ku yöllä tullessa. Oisin päässy kotiin mut en uskaltanu lähtee koska matkaa oli kuiteski tunti nii jäin osastolle, mies lähti kotii.. Yöllä taas alko supisteleen estäen nukkumisen mut ei avannu paikkoja lisää. Kipupiikki lihakseen et sain unta. Aamuyöstä itkin hoitajalle et josse syntyyki tänään aamupäivällä ku mies toisessa sairaalassa korvien putkituksessa esikoisen kaa.. Aamulla lääkäri kerto et käynnistellää cytoteceillä. Sain niitä päivän aikana kolme ja ne sai aikaan hullun kipeet supistukset 5min välein mut ei avanneet paikkoja. Mies tuli sairaalaaan neljän aikaan ja käveltiin sairaalaa ympäri noin miljoona kertaa (pihalla).. Yö meni kahen kipupiikin ja kahen lämpöpussin voimin nukkuen ehkä kaks 1,5h pätkää. Aloin olla aika lopussa.. Ke-aamuna iiihana lääkäri päätti et saliin ja oksitosiini tippumaan. Tippa laitettiin 8 jälkee, kalvot puhkastiin 9 jälkee, 10min siitä sain spinaalin ja 10.21 oli tyttö sylissä. Kätilöt sano ennenku likka oli ees pihalla et liian helppo synnytys. Kestoksi merkattu alle 2h. Imetin 1v2vk..
Nyt vähän pelottaa et älyääkö ne et heti jos supistukset alkaa hiipuun nii tippa suoneen ja lisävauhtia supistuksiin, toista tollasta en aio kestää.. Muuten oikein helppoja synnytyksiä olleet ja tuloksena maailman ihanimmat muksut
 
Mulla esikoisen synnytys kesti vajaa 13h, ja kuopuksen vajaa 7h. Esikoista ponnistin melkein tunnin, ja kuopusta vaivaset 5min. Esikoisen synnytyksessä kivunlievityksinä oli ilokaasu ja epiduraali. Ilokaasu ei tosin auttanut mitään. Kuopuksen synnytyksessä kivunlievityksinä oli ilokaasu ja kohdunsuun puudute. Ilokaasu auttoi tällä kertaa jopa niin hyvin, että tuntui kuin olisi viiden promillen humalassa. Kohdunsuun puudute oli myös ihan huippua, sillä osasin paremmin ponnistaa ja tunsin vauvankin syntyvän.
Esikoisen synnytyksessä sain peräruiskeen, mutta en kuopuksen. Ja peräruiskeen saa kyllä, jos on vaan aikaa antaa se. Ei sitä enää juuri ennen ponnistusvaihetta anneta, muuten sonta suihkuaa :D
 
Anopillahan synnytykset tietenkin on sujunut niknaks, vähän tuntunut suppareita, tuskin edes sattuivat, just kun pääsivät sairaalaan niin laps synty heti. Ja imettänyt on kaksvuotiaiks. Tuntuu niinku jotai avaruusolion kertomusta kuuntelis,kun se nuita muistelee. Vaikka en (vielä) osaa pelätä synnytystä niin tuskinpa se ihan nuin keposesti menee. Ja imettääkään en aio kahta vuotta :P toivottavadti nyt etes vähän aikaa maitua heruis.
 
Täällä esikoinen syntyi puoli kuukautta etuajassa hätäsektiolla lapsivesien mentyä, raskaus oli jo ennestään kokenut jokusen komplikaation. Syntyessään vauva ei hengittänyt ja sai 2 apgarin pistettä joten vietti ensimmäisen elinvuorokautensa maailmassa teholla ylipainemaskissa ja happiletkuissa (lisähappea 40% 5h ajan). Pääsin näkemään pienoisen vasta seuraavana päivänä mutta mieheni pääsi näkemään poikulin ja otti kuvan näytiksi. Ihmeteltiin happi-yms.letkuja ja lapsen voinnista lääkärit kertoivat ensimmäisen kerran vasta seuraavana päivänä juuri ennen kuin toivat lapsen luokseni: pojallani oli todettu sydämen rakennevika VSD (sydämen kammioidenvälinen reikä) sekä takypnea (sydämen tiheälyöntisyys) ja sain varoitteluja että jos sydän ei kuroudu itsestään umpeen 4-5 vuoden ikään mennessä on edessä avosydänleikkaus joka säikäytti kun kuulin että siinä 9% leikkauksista johtaa menehtymiseen ja osalla komplikaatiosta pysyvä vammautuminen. Esikoiseni oli ensikuukautensa kovin voimaton ja nukkui ja hikoili paljon sekä kärsi hengitysongelmista (muutama kerta piti antaa hätäensiapua hengitysvaikeuksiin), vauva ei jaksanut imeä rintaa joten lisätyötä toi rintamaidon pumppaaminen ja pulloruokinnalla mentiin mitä moni julki-imettäjä paheksui kun eivät tienneet syytä pulloruokinnalle, pahimmillaan voimattoman pienokaisen ruokailuun upposi yli 8h päivässä. Kun vauvalla oli 3kk:n iässä sairaalakontrollikäynti oli sydämen aukko kuroutunut umpeen ja poikani alkoi olla huomattavasti virkeämpi ja arki helpottui huomattavasti :)
 
Eikö puoli kuukautta etuajassa meinaa rv 38 eli ihan täysaikanen muksu. Kun rv 37 eteenpäin on täysaikanen. Mulla on molemmat syntyny rv 38+4..
 
Meilläkin synty kolmas tasan rv 38 ja pienestä koosta huolimatta kaikki ok. Kamalaa toi sydämen ongelmat onneksi loppu hyvin, kaikki hyvin:)
 
Esikoinen synty 40+1.käynnistetty. toinen käynnistetty myös kun ei kasvanut enää rv 36+0.
 
Eikö puoli kuukautta etuajassa meinaa rv 38 eli ihan täysaikanen muksu. Kun rv 37 eteenpäin on täysaikanen. Mulla on molemmat syntyny rv 38+4..
Lapsivedet tulivat tuolloin rv.37 lopulla eli lähes täysiaikainen mutta kirjasivat synnärillä ylös että lapsi syntynyt ennenaikaisena jolla paperien mukaan mahdollisia vaikutuksia kehitykseen, nyt poikani kuitenkin varttunut normaalisti :)
 
Tänään on ollut mediassa tosi paljon imettämisestä, sen tuomista paineista ja merkityksestä eri kulttuureissa. Itse kuulun esikoisen odottajana juuri siihen ryhmään joka lataa itselleen kovat ennakko-odotukset. Olen aina ajatellut imettäväni lasta suositusten mukaan, mutta en ole koskaan "tuominnut" korvikkeen käyttöä. Lähipiirissä kuulen "kyllä nyt jokainen pystyy imettämään jos vaan viitsii"-scheissea ja se vaan lisää epävarmuutta ja loukkaa kun ei voi tietää kuinka omalla kohdalla käy. Eihän sitä itse valita pystyykö ja minkä aikaa pystyy, vai mitä mieltä olette? Ymmärtääkseni synnytyslaitoksella on suuri rooli siinä saadaanko imetys hyvillä eväillä alkuun. Onko teillä aiemmin synnyttäneillä hyviä kokemuksia opastuksesta laitoksella tai ehkä jossain muussa tukiympäristössä?
 
Aloitan sanomalla että jokainen äiti/perhe päättää itse imettääkö lasta ja kuinka kauan, jokaisen oma päätös ja ei kellään ole oikeutta puuttua asiaan!

Mutta omakohtaisesti kuulun ryhmään joka kovasta yrityksestä huolimatta ei pystynyt riittävää ravintoa tarjoamaan yli 3 kk, valitettavasti. Lapset kasvaneet hienosti korvikkeilla ja se on meidän perheessä hyvä näin. Neljästä yritystä kehiin joulukk:)

Synnärillä saa mahtavasti tukea ja neuvoa rintaruokintaan samoin neuvolasta. Myös neuvolasta voi pyytää vertaistuki ryhmistä tietoa ja auttaavat mieluusti:)

Aina imetys ei mene niinkuin itse haluasi ja jos ei pysty/halua imettää siitä saa valitettavan usein kuulla negatiivista palautetta jopa vierailta ihmisiltä:sad001

Parhaan neuvon minkä omasta mielestä voin antaa on että ei ennakko oletuksia ja mieli avoinna! Jos voit/haluat imettää hienoa,
mutta jos halusta ja yrityksestä huolimatta et voi sitten et voi, se ei sinusta/teistä huonoa äitiä tee. Pulloruokinta on ihan yhtä hyvä tapa syöttää ja lähentyä lapsen kanssa kuin on rintaruokintakin:)
 
Takaisin
Top